Knudan

Vad menas med detta? att skadeförsäkringen gäller?
Finns det inga krav för att denna försäkring ska gälla? Gäller den enbart på motorstadion eller är det en försäkring som gäller för andra personskador med?

Tacksam för svar MVH Oskar

Personskadeförsäkringen gäller för alla som befinner sig på området.
Om skadan händer på tävlingsområdet så gäller banlicensen.

Vad jag kan förstå av foldern från Folksam om banlicensen så finns det egentligen inga krav på att försäkringen ska gälla.
Finns garanterat mer att läsa om detta dock, 2st A5 täcker nog inte riktigt allt :)

MEN banlicensens försäkring ska täcka personskador som hänt vid/runt banan i samband med träning/tävling etc.

Har ett bra exempel: Funktionär bränner sig på avgasrör när hon lastar hoj på skammkärra. Anmäls som skada under tävling och försäkringsbolaget betalar pengar. Hur mycket minns jag inte, men nog för att hon skulle va nöjd för ärrvävnaden som blev.

Tex om ditt skinnställ blir uppklippt av sjukhuspersonal så kan man få ersättning för det, hur många procent av nyvärde etc vet jag inte.

Är det ingen som läst folksams folder? behöver jag leta scanner o lägga ut den här? :D

Nu har vi kollat upp med förbundet, detta är vad som gäller.

Det skall finnas tävlingsledare på alla träningar med licensierade förare.

allt detta står i sr för road racing.

Ni som inte tror att detta är sant ombedes att kontakta Kenneth Lodnert SVEMO.

Skjut inte budbäraren :)
Det där stämmer inte. Jag har pratat med Lodnert och det du skriver är inte vad han sagt. Det står inget om saken i reglementet. Det behöver man förresten inte fråga Lodnert om. Det är bara att läsa innantill.

Det har för några år sedan fattats ett beslut i en domarkonferens (minns inte säkert om det faktiskt var en domarkonferens eller något annat möte) om saken. Men protokollet från den konferensen är försvunnet. Det finns därför ingen dokumentation om beslutet. Det är vad Lodnert har sagt. Inget annat.

Jag vill ha det svart på vitt innan jag tror på det. Per Westling lär få ett samtal imorgon:mad:
Haha, det var ju vad jag skulle göra :D

Last edited:
Det där stämmer inte. Jag har pratat med Lodnert och det du skriver är inte vad han sagt. Det står inget om saken i reglementet. Det behöver man förresten inte fråga Lodnert om. Det är bara att läsa innantill.

Det har för några år sedan fattats ett beslut i en domarkonferens (minns inte säkert om det faktiskt var en domarkonferens eller något annat möte) om saken. Men protokollet från den konferensen är försvunnet. Det finns därför ingen dokumentation om beslutet. Det är vad Lodnert har sagt. Inget annat.
Läs Håkans inlägg

Hoppas att det snart kommer lite ljus över detta...
Det har kommit ljus över körandet ivf. Lodnert ser inga problem med att deltagare som inte tävlar om SM-poäng kör på vår bandag på torsdag. Regeln om träning på banan en vecka före tävlingen gäller enligt reglementet endast klasser som tävlar om SM-poäng. Och eftersom klasserna ovan inte gör det så gäller "7-dagarsregeln" inte deltagare i de klasserna.De klasser som han inte har några invändningar mot är:
R600
R1000
SBK Challenge
125 Jr

Om man skall tävla i någon av dessa klasserna så kommer man INTE att hindras från att köra under helgen och begår heller inget fel, enligt Lodnerts tolkning.

Deltagare i alla klasser som tävlar om SM-poäng kan däremot inte träna på vår bandag utan att göra sig skyldiga mot regelbrott. Det gäller även deltagare i 125R och 250R som kör med B-licens.

Förstår inte riktigt problemet...
Om det nu skulle va så att det krävs det så är det väl bara att skita i att ha en TL så är det kanske måhända ingen "riktig" RR-träning.

Men vad spelar det för roll?
Motivet till att man vill ha en ansvarig TL är säkerhet. Lodnert och de övriga som fattade beslutet såg det som ett sätt att se till att säkerheten alltid efterlevs. Genom att det alltid finns en TL så finns det också en person som står som garant för att den uppfyller alla krav.

Det verkar dock som att det finns en betydande osäkerhet på SVEMO dels om det personliga ansvaret, dels om licensförsäkringens giltighet. Man har helt enkelt tagit saker för givna när beslutet fattades som inte stämmer riktigt. Motivet är alltså vällovligt men beslutet är fattat på delvis ogiltiga premisser.

Jag har också en känsla av att man underskattat problemet med rekryteringen av tävlingsansvariga. Det arrangeras rätt många körningar/träningar där licensförare kör. Om kravet även avsåg gälla körningar utanför SVEMO-anslutna klubbar så finns det helt enkelt för få tävlingsansvariga. Det är ivf vad jag tror.

Plats till Salu, 1000kr, Zenergy Racing

Då kan jag alltså inte köra denna och har en plats till salu.
Race/Snabb grupp, 1000kr eller högstbjudande.
Perfekt tränig inför helgen och er Rookies! :tummenupp

Skicka PM

/Kristoffer

Back