Knudan

Men om det varit så att jag personligen hyr banan och låter ett litet fåtal av mina polare köra där hela veckan innan race, däribland du själv, hade det varit fair?
Självklart inte! Fast i det här fallet har det ju inte gått till på det sättet. Jag tror ingen inklusive mig själv hade anmält sig till torsdagskörningen om det hade varit så att den enl arrangören inte var godkänd av Svemo. Hoppas nu bara att vi får rätsida på det här, arrangören måste ju ta sitt ansvar.
Sedan är det lite kul att IB nämns så mkt, fick intrycket av att det var en skittidning enl många här på forumet men tydligen så läses den ändå.

3084107 Självklart inte! Fast i det här fallet har det ju inte gått till på det sättet. Jag tror ingen inklusive mig själv hade anmält sig till torsdagskörningen om det hade varit så att den enl arrangören inte var godkänd av Svemo. Hoppas nu bara att vi får rätsida på det här, arrangören måste ju ta sitt ansvar.
Sedan är det lite kul att IB nämns så mkt, fick intrycket av att det var en skittidning enl många här på forumet men tydligen så läses den ändå.
Det har ju blivit som det har blivit pga dålig kommunikation och/eller bristande information. Arrangören har ju inte utlyst träningen enligt de regler som finns. Att de reglerna inte var klara för arrangören kan ju delvis vara Svemos fel, dålig information.
Dessutom är antalet som kan köra begränsat vilket enbart det borde innebära att det inte är ok.

Det är väl ganska solklart att det gäller även Rookieklasserna eftersom det inte finns undantag i TR.
Regeln gäller SM-deltävlingar och rookieklasserna är med som supportklasser för att fylla upp dagarna. Jag anser inte att jag körde någon EM-tävling i helgen som var trots att det fanns EM-klasser som körde.
Det hela är en tolkningsfråga och det är långt ifrån glasklart vad som gäller.
Eftersom bandagen / träningstillfället inte har utlysts på rätt sätt är det inte tillåtet att köra den dagen enligt Svemos stadgar. Man bör väl hålla sig till sina regler?
Visst ska man följa reglerna men ibland kan det vara värt att göra undantag om regeln inte fyller något syfte (vad spelar det för roll om ett gäng rookisar får en extra dag på en bana de aldrig kört?).
Angående BIKE's hyrning av gelleråsen, det svar som P.Sköld gav den gången var att ERF inte har status som SM och däför inte
omfattas av den regeln.
Ska bli mycket intressant att se om Lodnert och Co tolkar regeln på samma sätt den här gången.

För övrigt förstår jag inte hur Hyllinge kan se bandagen som en konkurrent till sin egen fredagsträning. Tror de att vi ska sitta och fika på fredagen och titta på?

För övrigt förstår jag inte hur Hyllinge kan se bandagen som en konkurrent till sin egen fredagsträning. Tror de att vi ska sitta och fika på fredagen och titta på?

Japp, fram med en chirre-påse och en baden-baden stol. Det blir bra väder på torsdag och sen på fredag kan vi se ut som värsta publiken med fingret i naveln andra handen i en chipspåse #ironimode off#.

Nåväl, är man ute efter och träna så är ju fredagsträningen för 400kr bra mkt mer värdefull än en bandag för fruktansvärde 1400kr, brrrr... Men Knudan är dyr som fan att hyra så jag respekterar priset även fast det ryser i kroppen.

/Nitrous

Regeln gäller SM-deltävlingar och rookieklasserna är med som supportklasser för att fylla upp dagarna. Jag anser inte att jag körde någon EM-tävling i helgen som var trots att det fanns EM-klasser som körde.
Vad är det som är oklart?
Regeln står inte inskriven i något specialreglemente för SM utan gäller allt tävlande inom RR, du får inte träna veckan som leder upp till LMS B-tävling heller. Att sen P.Sköld som vanligt gör sina egna regeltolkningar när det passar är bara att beklaga.

Hade jag varit dig och anmäld till torsdagsåkningarna hade jag kört ändå och om någon sedan protesterar så är det bara att le och njuta av att personen uppenbarligen led så svårt av att bli ifrånåkt att de bemödade sig att betala protestavgiften. Phett me outlaw:yoparty :rolleyes:

Hade jag varit dig och anmäld till torsdagsåkningarna hade jag kört ändå och om någon sedan protesterar så är det bara att le och njuta av att personen uppenbarligen led så svårt av att bli ifrånåkt att de bemödade sig att betala protestavgiften.
Är det bara genom protest från en annan förare som jag kan bli utesluten från tävlingen?
Isf är det ju inget problem då vi rookisar (och kanske SM-klasserna) kan komma överens om att inte anmäla varandra.
Är det däremot tävlingsledningen som stoppar oss på eget bevåg blir det svårare men inte olösligt (solidaritet kan man komma långt med :hihi)

Är det bara genom protest från en annan förare som jag kan bli utesluten från tävlingen?
Isf är det ju inget problem då vi rookisar (och kanske SM-klasserna) kan komma överens om att inte anmäla varandra.
Är det däremot tävlingsledningen som stoppar oss på eget bevåg blir det svårare men inte olösligt (solidaritet kan man komma långt med :hihi)

Rent teoretiskt så kan tävlingsledningen utesluta er men det är ytterst otroligt att de skulle göra så och jag kan inte påminna mig att detta har hänt i modern tid utan alla diskningar har skett pga medtävlares protester.

Visst ska man följa reglerna men ibland kan det vara värt att göra undantag om regeln inte fyller något syfte (vad spelar det för roll om ett gäng rookisar får en extra dag på en bana de aldrig kört?).
Tvärtom. Det är väldig klart vad som gäller. Du är anmäld till en tävling med ett TR. Där står det att privat träning på banan veckan inann tävlingen inte är tillåten. Den aktuella bandagen är privat enligt Svemos regler och du får inte köra den. Även om du kör en Rookieklass. Det finns inget undantag i TR för Rookieklasserna. Det handlar inte om att ni är rookiesar utan att ska det vara träning på banan måste den vara officiell och öppen för alla som ska köra tävlingen på helgen.

Tvärtom. Det är väldig klart vad som gäller...

Den aktuella bandagen är privat enligt Svemos regler och du får inte köra den.
Nja, för SVEMO var det inte lika solklart. Det tog tre månader och ett sektionsmöte för dem att komma fram till att bandagen ifråga INTE var att betrakta som privat träning. Det kan du läsa klart och tydligt i mitt första inlägg i tråden. Nu kommer du och säger att det är en privat träning enligt deras regler...

Det är måhända i detalj i sammanhanget, men det har ändå ett visst värde att beskriva situationen korrekt.

Nja, för SVEMO var det inte lika solklart. Det tog tre månader och ett sektionsmöte för dem att komma fram till att bandagen ifråga INTE var att betrakta som privat träning. Det kan du läsa klart och tydligt i mitt första inlägg i tråden. Nu kommer du och säger att det är en privat träning enligt deras regler...

Det är måhända i detalj i sammanhanget, men det har ändå ett visst värde att beskriva situationen korrekt.
Fins det något protokoll från detta sektionsmöte ?

Nja, för SVEMO var det inte lika solklart. Det tog tre månader och ett sektionsmöte för dem att komma fram till att bandagen ifråga INTE var att betrakta som privat träning.

Var det ett Sektionsmöte så finns ju protokoll från detta mötet begär fram protokollet så är ni räddade för har ni det på papper så är det inte er man ska hänga utan sektionen.
fram med protokollet från mötet där er fråga har godkänts
sen kör och se glad ut :tummenupp

Fins det något protokoll från detta sektionsmöte ?
DEt vet jag faktiskt inte, men jag förmodar att det finns ett. Jag vet inte med säkerhet att de diskuterade saken under det mötet. Det jag vet är att den personen jag e-mailade med skrev den 23:e feb att han skulle ta upp frågan i nästa sektionsmöte.

Sen skall det också nämnas att han faktiskt redan i sitt första mail skrev följande: "För att få träna på banan så måste bandagen med den öppna träningen vara ut annonserad i IB (Idrottsbladet ).

Träningen skall vara avsedd för tävlingsfordon (ej registrerade cyklar).

Träningen skall vara utlyst för att alla skall ha samma chans att träna."

Tyvärr är det inte fullt så enkelt som att man sätter in en annons i IB och sedan är det grönt. Men där är jag mycket osäker på vad som hänt så jag överlåter den delen av diskussionen till den som hanterat frågan. Tyvärr är han på semester nu...

fram med protokollet från mötet där er fråga har godkänts
sen kör och se glad ut :tummenupp
Det var det dummaste! För mig räcker det gott att jag får svar över mail på den fråga jag ställt. För att uppdatera minnet. Det här svaret kom den 15 maj:

"I vårt tävlingsreglemente så står det att PRIVAT TRÅNING inte får göras på banan en vecka innan tävling.

Som jag förstår det så är er träning öppen, alltså får förarna köra den. Alla skall ha samma chans att träna."

Ska jag dessutom begära ett mötesprotokoll?

Vad som hänt efter det datumet vill jag inte längre diskutera eftersom jag inte är helt på det klara på vad som hänt.

Edit: du kan ju plocka fram det protokollet. Det tog mig tre månader att få svar. Det tog dig hur många timmar?

Edit II: de mail som föregick svaret ovan:

Min fråga:

"Hej X,

tack för ett snabbt svar. Tyvärr har jag följdfrågor...

1. Om dagen delas upp i flera grupper, måste då samtliga grupper vara avsedda för tävlingsfordon, eller går det bra att köra två licensgrupper och en grupp för gatåkare exempelvis?

2. Om träningen är annonserad i IB, är den då "utlyst" eller krävs det något mer därtill?

3. Om den är godkänd av DMU ("danska SVEMO"), räcker det, eller måste den dessutom uppfylla ev ytterligare svenska krav?

För att ställa frågan enkelt. Om vi arrangerar en bandag med två licensgrupper och en gatgrupp och annonserar denna i IB, gör sig då de förare skyldiga till regelbrott om de först kör på vår dag ochs edan ställer upp i SM?"

Det svar jag fick:

"Jag tar upp frågan på näsat sektionsmöte

Med vänlig hälsning

XX"

Tre månader senare kom svaret:

"Hej X

I vårt tävlingsreglemente så står det att PRIVAT TRÅNING inte får göras på banan en vecka innan tävling.

Som jag förstår det så är er träning öppen, alltså får förarna köra den. Alla skall ha samma chans att träna.

Det är min uppfattning.

Med vänlig hälsning

XX"

Last edited:
Det var det dummaste! För mig räcker det gott att jag får svar över mail på den fråga jag ställt.

Mycket möjligt att jag är dum:huvet
Men återigen har du fått tillstånd från någon i sektionen eller från roadracing koordinatorn
Och gjort vad du skall göra (ytlyst i IB,)
Så kör:tummenupp
Vid en eventuell protest så hänvisar man bara till ditt e-mail från xx.

Mycket möjligt att jag är dum:huvet
Men återigen har du fått tillstånd från någon i sektionen eller från roadracing koordinatorn
Och gjort vad du skall göra (ytlyst i IB,)
Så kör:tummenupp
Vid en eventuell protest så hänvisar man bara till ditt e-mail från xx.

Men har torsdagen varit utlyst i IB?

/Nitrous

Tvärtom. Det är väldig klart vad som gäller.
Lodnert ser det inte så och svarar följande angående om regeln även gäller rookieklasserna:

Där kom den frågan jag inte ville ha.
Vi har i regelverket skrivit SM klasser.
Men vi har aldrig pratat om rookie.
Jag skall lusläsa regler i eftermiddag.(är på semester utan böcker)

Back