Knudan

Att man kallar det bandag är ju inte det intressanta. Det är ju träning inför tävling ändå. jag säger absolut inte att ni har gjort fel utan diskuterar bara. :)
Den kan ju anses som privat om det inte garanterat finns platser för alla som vill köra den dagen, dvs det är begränsat till de som hinner först.

Om de kan garantera alla som ska köra tävlingen en plats så borde det väl avra ok. Problemet är väl att man inte kan det eftersom antalet platser brukar vara begränsat, en spekulation från min sida.
Man kan anse vad man vill. Men läs min fråga och det svar vi fått på den frågan. Det svaret har bekräftats av ännu en person på SVEMO.

Klart att det är skillnad på ett officiellt träningstillfälle och en bandag fö.

Att man kallar det bandag är ju inte det intressanta. Det är ju träning inför tävling ändå. jag säger absolut inte att ni har gjort fel utan diskuterar bara. :)
Den kan ju anses som privat om det inte garanterat finns platser för alla som vill köra den dagen, dvs det är begränsat till de som hinner först.

Om de kan garantera alla som ska köra tävlingen en plats så borde det väl avra ok. Problemet är väl att man inte kan det eftersom antalet platser brukar vara begränsat, en spekulation från min sida.

JO det är nog där det klämmer. Eftersom man på en vanlig "bandag" begränsar antalet platser i en grupp till kanske 20 st på banan samtidigt för att alla ska få åka mycket och många pass och därefter också sätter priset per deltagare för att få det att gå ihop.

Problemet är enkelt löst OM det som arrangör gick att låta alla som vill anmäla sig och komma men att man sen i efterhand reducerar priset till den faktiska körtid och antal pass som det blev.
Genomförbart visst, men dock mycket jobb att kontakta alla övriga anmälda som kanske inte ska tävla och är intresserade av hela bantiden som utlovats från början.

/Nitrous

Men så står det väl om fredagens träning också, som Hyllinge själv håller i?
Att det är begränsat meb platser.. eller var har jag sett/hört det? :va

Men det hade varit bra med ett klargörande i fallet..
Om dom hade gått ut med inbjudan i IB, så har jag för mig att Svemo hade
tolkat det som att det var ok, då det var en officiell inbjudan. Men jag
vet inte.. hoppas ni löser det :)

Boende

Jaja, skitsamma. Jag kör hoj för att det är kul och vill någon lämna en protest för att jag kört på banan under torsdagen så får de väl göra det.

Jag har hur som helst hyrt en stuga ons-sönd ihop med Eskilsson som fortfarande har en sängplats över så om det är någon av er som planerat tälta eller sova i bilen som vill ha en riktig säng för 200 kr/natt så är det bara att höra av sig.

//Petter
073-6268082
petterj@home.se eller PM.

Fick följande svar från Lodnert och har även ställt en följdfråga angående vad straffet blir om man kör ändå:

Vi har inte godkänt någon träning.
Träning skall annonseras enligt Svemo regler för att vara godkänd. DVS. IB samt Svemo hemsida.
Dett är inte gjort i förekommande fall utan räknas som privat träning.

Jag resonerar för övrigt precis som Kreuger och hoppas att alla andra som kör i någon av rookie-klasserna gör likadant.

Fick följande svar från Lodnert och har även ställt en följdfråga angående vad straffet blir om man kör ändå:

Vi har inte godkänt någon träning.
Träning skall annonseras enligt Svemo regler för att vara godkänd. DVS. IB samt Svemo hemsida.
Dett är inte gjort i förekommande fall utan räknas som privat träning.

Jag resonerar för övrigt precis som Kreuger och hoppas att alla andra som kör i någon av rookie-klasserna gör likadant.
Håller med dig och Kreuger.:tummenupp
Lodnert sitter väl på två stolar i detta fall ,så om HMS har protesterat mot träningen så går väl han på deras linje.:rolleyes:

Håller med dig och Kreuger.:tummenupp
Lodnert sitter väl på två stolar i detta fall ,så om HMS har protesterat mot träningen så går väl han på deras linje.:rolleyes:
Men om det stämmer att träningen måste annonseras i IB och på Svemos sajt så har han ju i sak rätt.

Last edited:
Men om det stämmer att träningen måste annonseras i IB och på Svemos sajt så har han ju i sak rätt.
Ja men det är ju ingen träning utan en bankörning, fast det blir ju som en träning... :rolleyes:

Jag är iaf anmäld och klar till torsdagens "bankörning".

Har ni fått någon bekräftelse på er anmälan till tävlingen?

Åker oxå ner till Torsdag oavsett, om sen nån vill lämna in en protest mot en 25:e plats el dyl. så må det va hänt :D :D

Ja men det är ju ingen träning utan en bankörning, fast det blir ju som en träning... :rolleyes:

Jag är iaf anmäld och klar till torsdagens "bankörning".

Har ni fått någon bekräftelse på er anmälan till tävlingen?

Kul att du kommer ner.. vi saknade dig på Gelleråsen i helgen..
Ses

Kul att du kommer ner.. vi saknade dig på Gelleråsen i helgen..
Ses
Ja fast jag var på Gelleråsen helgen innan och körde ERF i NEC-serien.

Vi syns i SKåne! :tummenupp

(man kanske måste ta med sig ett lexikon då de pratar så konstigt...)

Nej, jag har inte fått någon bekräftelse ännu.

Jag ringde i måndag till Hyllinge MS och då sa dom att det kommer, dom hade då ännu inte fått anmälningslistorna från Roadracing.se .

Antar att det kommer inom sinom tid, har man inte fått något nästa onsdag så ska man väl vara oroad.

/Nitrous

Varför fick man träna söndag-onsdag på karlskoga innan race är det olika
regler på olika banor:va

Det fick man inte om man skulle köra ett race i någon av EM-klasserna. (Några undantag tror jag gjordes för förare som var föråkare till gatgrupper)

så hur blire nu då? har ju planerat att köra torsdagen.. Men vill ju fan inte bli diskad pga. det! ingen som fått svar om det gäller även rookie klasserna?

så hur blire nu då? har ju planerat att köra torsdagen.. Men vill ju fan inte bli diskad pga. det! ingen som fått svar om det gäller även rookie klasserna?
Jag håller på och kollar med Lodnert men har inte fått något glasklart svar ännu angående just rookie-klasserna (dvs de klasser som inte ingår i SM).
Senaste svaret säger att man inte får köra tävlingen alls om man tränar på torsdagen.

Senaste svaret säger att man inte får köra tävlingen alls om man tränar på torsdagen.
Så jävla löjligt!
Konstig sport det här, i A-torp fick vi för dyra pengar köra hela 4 träningspass på två dgr. Linköping där skulle man inte träna alls, här får vi väl träna på fredag men var det inte först till kvarn som gällde även här. Hade det gällt motocross eller skotercross kunde jag förstå det här med att inte träna på banan då det skall prepareras och ev. förbättras byggas om men inte när det gäller en fast bana på asfalt. Vore väl mer rättvist med mera träning för oss som aldrig åkt banan tidigare, löjligt att snacka om fusk som jag läste i något inlägg.
Jag blir så less... :mad:

För en vecka sedan fick jag veta att Hyllinge MS motsatte sig körningen. Klubben anser att den konkurrerar med deras egen träning på fredagen
Det här var tamigfan spyan som fick spannen att rinna över.:zpy
Detta är sista året jag är medlem i sveriges sämsta klubb.

3083762 Jag håller på och kollar med Lodnert men har inte fått något glasklart svar ännu angående just rookie-klasserna (dvs de klasser som inte ingår i SM).
Det är väl ganska solklart att det gäller även Rookieklasserna eftersom det inte finns undantag i TR.

3083816 Så jävla löjligt!
Konstig sport det här, i A-torp fick vi för dyra pengar köra hela 4 träningspass på två dgr. Linköping där skulle man inte träna alls, här får vi väl träna på fredag men var det inte först till kvarn som gällde även här. Hade det gällt motocross eller skotercross kunde jag förstå det här med att inte träna på banan då det skall prepareras och ev. förbättras byggas om men inte när det gäller en fast bana på asfalt. Vore väl mer rättvist med mera träning för oss som aldrig åkt banan tidigare, löjligt att snacka om fusk som jag läste i något inlägg.
Eftersom bandagen / träningstillfället inte har utlysts på rätt sätt är det inte tillåtet att köra den dagen enligt Svemos stadgar. Man bör väl hålla sig till sina regler?

Last edited:
Det är väl ganska solklart att det gäller även Rookieklasserna eftersom det inte finns undantag i TR.

Eftersom bandagen / träningstillfället inte har utlysts på rätt sätt är det inte tillåtet att köra den dagen enligt Svemos stadgar. Man bör väl hålla sig till sina regler?
Men eftersom arangören har fått besked av någon på svemo att det är ok eftersom det inte var en privat utan öppen körning så tror dom ju att reglerna följs.

Så jävla löjligt!

Men om det varit så att jag personligen hyr banan och låter ett litet fåtal av mina polare köra där hela veckan innan race, däribland du själv, hade det varit fair? Ganska enkelt egentligen, om alla kan beredas plats och den ytlysts ordentligt på rätt sätt är det en officiell träning och då får man köra där, är den som i detta fallet en bandag där det endast finns en licensgrupp, alltså plats för 30-35 förare, då är det inte ok. Alla förare har ju inte samma chans till träning då.

1. Det är ingen som behöver SVEMO:s tillstånd för en bandag. Jag undrar hur frågan har ställts.

2. Det är direkt fel. Det finns inget generellt förbud mot träning på banan veckan innan tävling. Det finns ett förbud mot privat träning däremot. Tillämpningen av den regeln verkar dock något godtycklig. BIKE körde i privat regi på Gelleråsen för ett par år sedan inför ett ERF. Jag minns inga detaljer, men det var kanske så att regeln inte gäller på ERF - som ju också regleras av SVEMO:s reglemente.

Nu ska jag inte skriva nåt mer om den här saken. Annars bara ångrar jag mig efteråt. Zenergy Racing är fö underrättade om denna händelse och denna tråd.

Angående BIKE's hyrning av gelleråsen, det svar som P.Sköld gav den gången var att ERF inte har status som SM och däför inte omfattas av den regeln. Inte blir det i mina ögon mer sportsligt för det, men det var förklaringen vid det tillfället.

Missförstå mej rätt, jag tycker också att det är en dålig regel, men jag förstår varför den finns. Tycker dock att ni ska kontakta den som givit tillstånd och fråga hur dom ska ha det.

Last edited:
Back