Kn-filter

Duval

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
R6-08
Är det värt att sätta in ett kn-filter i en R6 -03:a? Hur många fler hästkrafter ger det tillsammans med ett slip on? :yoparty

Robban_C var är du!!?:lol
Generellt ger inte hiflow filter nåt extra, rovan andas i standardskick gott nog med orginalet.
Har du otur får du lägre effekt.
Ett slipon ger mellan 0- och kanske 5 hk om det justeras in rätt.
Det blir alltså inget du direkt märker, men ljud och utseende är ju bättre med slip-on.

Silwer skrev:
Robban_C var är du!!?:lol
Generellt ger inte hiflow filter nåt extra, rovan andas i standardskick gott nog med orginalet.
Har du otur får du lägre effekt.
Ett slipon ger mellan 0- och kanske 5 hk om det justeras in rätt.
Det blir alltså inget du direkt märker, men ljud och utseende är ju bättre med slip-on.
R6 -03 har insprutare, så den ställer in sig själv. Har hört att kn filtret ger en viss effektökning.

Är ingen expert övh. i detta men mina egna erfarenheter säger att det inte gör något med hiflow-filter, absolut ingen märkbar skillnad iaf. Själv plockade jag bort mitt och satte i ett vanligt "pappersfilter" i våras. Jovisst, det blir lite grymmare ljud med KN men det verkade också kunna släppa igenom lite för mycket "skräp" in i motorn.

Jovisst, det blir lite grymmare ljud med KN men det verkade också kunna släppa igenom lite för mycket "skräp" in i motorn.[/QUOTE]

:confused: :confused:

frekke skrev:
Är ingen expert övh. i detta men mina egna erfarenheter säger att det inte gör något med hiflow-filter, absolut ingen märkbar skillnad iaf. Själv plockade jag bort mitt och satte i ett vanligt "pappersfilter" i våras. Jovisst, det blir lite grymmare ljud med KN men det verkade också kunna släppa igenom lite för mycket "skräp" in i motorn.
Hur vet du att den gjorde de?

Fördelen med kn är väl att det enligt spec inte behöver bytas lika ofta samt är lättare att tvätta! Ombestyckning/omjustering är ett måste annars tappar du bara effekt!

/ Hannes

Eftersom det ju rör sig om filter som ska släppa igenom mer luft får man väl anta att hålen i det är fler eller större, eller hur?

Men som sagt orginalet funkar bäst på en standardhoj, vill man sen så gärna ha lite extraflåsande ljud så får man väl byta då.

Duval skrev:
R6 -03 har insprutare, så den ställer in sig själv. Har hört att kn filtret ger en viss effektökning.

Man använder lambda (O2) sond för att kolla hur mycket soppa men behöver för den luften man får in. Men den används bara på tom gång och om du ligger och sträckkör länge i 90...

Var noga med att gör rent K&N filter ofta och ha på rätt gojs på filtret. Det gör inget eller väldigt lite på effekten, men jag har det iaf för ljudet! Mycket insugsljud är skönt!
(sedan har jag ändrat i mapparna till ECU för att få lite mer soppa även när man inte ligger på tomgång, du får hänga på en power comander för att få samma sak på en R6:a)

Robban_C gillar inte K&N eftersom det släpper in skit om man inte håller god koll på det, dessutom brukar han framföra effekt argumentet... (han kommer nog snart...)

triple skrev:
Man använder lambda (O2) sond för att kolla hur mycket soppa men behöver för den luften man får in. Men den används bara på tom gång och om du ligger och sträckkör länge i 90...

Var noga med att gör rent K&N filter ofta och ha på rätt gojs på filtret. Det gör inget eller väldigt lite på effekten, men jag har det iaf för ljudet! Mycket insugsljud är skönt!
(sedan har jag ändrat i mapparna till ECU för att få lite mer soppa även när man inte ligger på tomgång, du får hänga på en power comander för att få samma sak på en R6:a)

Robban_C gillar inte K&N eftersom det släpper in skit om man inte håller god koll på det, dessutom brukar han framföra effekt argumentet... (han kommer nog snart...)
Tack!
Då är det inte lönt att byta .Kn-filtert kostar 1000:- :(

Duval skrev:
Tack!
Då är det inte lönt att byta .Kn-filtert kostar 1000:- :(

Nja, det var ju inte riktigt det jag sa... Bara att det inte endast är possitivt. Det blir billigare eftersom man inte byter utan tvättar. MEN tvätta oftare än vad du byter ett pappersfilter :tummenupp

Ljud är dessutom MYCKET av hoj-körning. Och då menar jag inte högt ljud är bättre utan att med ett slipon ökar avgasljudet och för att kompensera det behöver man mer insugsljud. insug låter sååå gôtt!

Bara för att den är insprutare behöver den inte vara adaptiv, alltså ha en O2 (labdasond).
MEN har den O2-sensor, så reglerar den sig själv PÅ TOMGÅNG och eventuellt när du ligger på konstant gas. Det innebär INTE att den reglerar rätt i alla lastpunkter, dessutom reglerar den mot labda =1 alltså rätt mängd soppa för fulständing förbränning, men det är INTE sama sak som högsta effekt...

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...