Kinas förmögenhet..

Du svarar ju i princip själv på din fråga. Vad händer när dom ska återgå till jämnvikt efter att ha hållit uppe sin export på konstlad väg? Dom har nu pressat ner sin valuta gentemot dollarn men den dagen dom vill sälja sina dollars så kommer pendeln sannolikt slå åt andra hållet med en nedpressad dollar samt en hög yen.

Deras företag samt landets invånare har vant sig med att kunna konkurera på en marknad där dom fått mer betalt för sina tjänster än vad dom borde ha fått. Det leder som du vet till att effektiviseringar uteblir eftersom företagen ändå är konkurrenskraftiga. Det leder till höjda löner eftersom företagen ändå gör vinster.

Min ingenjörsmässiga syn på en obalans är att den oftast svänger över till en obalans åt andra hållet. Särskillt i ett system som den ekonomiska världen där det inte finns mycket till dämpning i systemet. Det är som fjädringen på din MC men de ekonomiska systemen består till största delen bara av en fjäder utan stötdämpare så ju mer du pressar ihop fjädern ifrån jämnviktsläget desto hårdare kommer fjädern skjuta iväg dig.

I teorin har du fel eftersom det finns massa bra instrument för att på Keyesiansk väg stabilisera systemet enligt 70-80-talismens lyckliga dagar av "fine tuning". I verkligheten så finns alldeles för stora "lags" (som med datorer, de laggar) som gör att effekterna av en insats ofta kommer så sent att den snarare skjuter på svängen åt fel håll när det redan vänt.

Problemet du missar är att bara vissa delar av systemet är så flexibelt. Strukturella delar som infrastruktur, geografisk position och utbildning osv tar lång tid att ändra. Så även om Fördelningen mellan USA / Kina gällande konkurrenskraft skulle förskjutas över natten så kommer inte USA kunna möta efterfrågan vilket ger Kina ett fortsatt övertag iaf. Däremot blir det ju instabilt i Kina. Men även där en stor skillnad i att en stor del av Kineserna verkar rätt nöjda med sitt styre och accepterar en negativ förändring på ett helt annat sätt än vi i västvärlden gör. Framförallt kan de ju ändå inte avsättas så det spelar liksom ingen roll vad folket tycker.

Jag har länge sett demokrati som ett dåligt system. Även om Kinas styre inte är något jag vill leva i, så är det under en smart ledning helt klart ett effektivt system. Se bara på Grekland, typexemplet på hur politikerna vet vad som måste göras, men inte kan göra det för att folket skulle avsätta dem direkt. Såna problem existerar inte i Kina.

Visst, det finns lite försök till dämpning även i den ekonomiska världen jag formulerade mig medvetet om det "inte mycket till dämning i den ekonomiska världen"

Keynesianerna har blåst upp en bubbla i hela västvärlden, dom började blåsa för ca 20 år sedan och nu har dom blåst upp skulderna till en instabil nivå som är nästan ohanterlig.
Det är problem nr 2, inte att jag misstror Keynes teorier men när vi har politiker som bara gasar i lågkonjukturer men vägrar bromsa i högkonjukturer så har dom i sig spännt en annan fjäder till bristningsgränsen.
Politiker är populister och tänker sällan längre än till nästa valperiod. Och folket är för obegåvat så dom skulle inte rösta på det parti som bromsar i en högkonjuktur.

Men nu har vi nog hamnat utanför Kinas gränser.

För att återkoppla till Kina och Keynes så borde väl den Kinesiska ledningen ha bromsat lite mer under den långvariga uppgång dom nu haft istället för att bara surfa på den låga yen/dollar-kursen. Vad ska kineserna göra om konsumtionen nu viker ner i världen?

Det är däremot inte i många civiliserade länder där man blir hotad, stenad och bortjagad för målade dumheter på bilarna.

Vet inte riktigt vad du syftar på men jag reagerade på Bullysmile's uttalande om "vidriga" Amerikaner som
verkar vara en ganska vanlig åsikt bland Svenskar. Jag har jobbat i USA i åtta år och kan säga att dom flesta
jag träffat är väldigt utåtriktade och hjälpsamma. Tror media generellt formedlar en väldigt negativ bild av landet.
Visst har USA sina problem men finns det något annat land av den storleken som fungerar bättre?

Keynesianerna har blåst upp en bubbla i hela västvärlden, dom började blåsa för ca 20 år sedan och nu har dom blåst upp skulderna till en instabil nivå som är nästan ohanterlig.

Fast det kan vi inte skylla keynes för.. Det är finansoppurtionisternas fel.

Det pratades en tid om "superkonjunktur" - ett läge så tillväxtstarkt att det inte skulle KUNNA bli lågkonjunktur igen, nånsin.

Det gick ju bra?

Det finns dock en väsentlig skillnad på Kinas situation och kommande problem och västvärldens.. Vi bygger tillväxt på nyupptäckta behov och utveckling, de bygger till störst del sin på produktion. Det finns en väldig skillnad i att öka effektiviteten på basbehov såsom mat, transport och byggande mm.. Jämfört med att helt plötsligt kunna kolla mailen eller spela wordfeud i telefon.

Kinas tillväxt är kort sagt konsruktiv (på kort sikt, miljöfrågan bortser vi ifrån en sekund). Men självklart kommer som ovan sagt även deras krav och behov att ändras, liksom kravet på rent vatten kommer sätta stopp för den utveckling i har idag.

Vet inte riktigt vad du syftar på men jag reagerade på Bullysmile's uttalande om "vidriga" Amerikaner som
verkar vara en ganska vanlig åsikt bland Svenskar. Jag har jobbat i USA i åtta år och kan säga att dom flesta
jag träffat är väldigt utåtriktade och hjälpsamma. Tror media generellt formedlar en väldigt negativ bild av landet.
Visst har USA sina problem men finns det något annat land av den storleken som fungerar bättre?

Jag syftar på ett ökänt Top Gear avsnitt. :)
Det finns väl bara 3 länder i någorlunda samma dimension som USA; USA, Kina och Ryssland. Kineserna är ett trevligt folk rent allmänt. Ryssarna är lite knepiga, men rent allmänt trevliga de med. Har några amerikanska bekanta och släktingar som uttryckt uppskattning för den nordiska gästfriheten med för den delen.

Aah Top Gear, då fattar jag. Brasilien kan nog placeras i samma grupp. Snabbt växande ekonomi och runt 200 milj invånare.

Dubai är rena luftslottet. Allt är lånefinansierat. Abu Dhabi håller dem flytande. Burj Dubai skulle Dubais högsta hus heta, men fick byta namn till Burj Khalifa efter shejk Kalifa bin Zayed al-Nahayan som styr i Abu Dhabi.

I Kina har man en överhettad fastighetsmarknad med mer kontorsytor än nödvändigt och en bostadsspekulation borton dess nåd. Det kinesiska folket är mycket spekulations benägna. Satsar sina besparingar på spel, bostäder, aktiemarknad etc. Förblindade i tron att allt bara kommer att gå upp. Landet dammsuger mellanöstern och afrika i jakt på metaller, olja och gas. Utan tillgång till detta kommer utvecklingen att stanna av.

Kina är inte opåverkade av det som sker i omvärlden även om dess inhemska marknad växer.

Last edited:
Det var väl ungefär vad Göran Persson sa när han besökte Kina för ett par år sen. Och han fick duktigt med fan för det. :lol

Men visst är det väl lite komiskt att se hur snålvattnet nu för tiden börjar flöda
på näringslivet så fort det finns lite kommunist-kines-röv att slicka.

Fast i Tjina är det vanligare med Yuan än med Yen. Eller har de någon sorts Yen och Yuan-balans som jag har missat?

Världen är ett luftslott, det är bara ett globalt krig som kan ge oss en längre respit.

Hur stor tror du sannolikheten är för ett globalt krig med den typen av massförstörelsevapen många länder har tillgång till idag? Det krävs nog en riktig galning av Hitlers kaliber som drömmer om ett världsherravälde. Frågan är om han hade varit lika het på gröten idag?

Hur stor tror du sannolikheten är för ett globalt krig med den typen av massförstörelsevapen många länder har tillgång till idag? Det krävs nog en riktig galning av Hitlers kaliber som drömmer om ett världsherravälde. Frågan är om han hade varit lika het på gröten idag?

Det är det enda som kan ge oss några decenier till. Cyniskt men enligt mig sant.

När jag var där för ett par år sedan så ville folk vara otroligt västerländska men om man skiter på trottoarerna så är man en neanderthalare, pengar eller inte.
Hmm, om vandrar runt en helgnatt i valfri svensk större stad så kan man få se folk som vandaliserar, skriker, pissar och spyr om vartannat. Kineser? Nej, vanliga svennebananer.

Cyniskt men enligt mig sant.

Du är nog inte ensamen om att tänka dessa tankar. Hela städer och industrier i ruiner skulle onekligen få folk i arbete när allt ska återuppbyggas igen. Ett utdraget världskrig på 10- 20 år skulle medföra att miljontals människor dör om man tänker sig att massförstörelsevapen sätts i bruk. Synen på en global värld hade nog fått sig en rejäl törn. Murar hade rests. När allt är över tror jag inte någon kommer att tycka att det var värt det. Ett stort krig hade inte löst att världen idag är överbefolkad som ska dela på knappa resurser. Ska vi minska folkmängden kraftigt så måste det nog till en riktig galning som lyckas förgifta några miljarder människors dricksvatten. Men det hade nog inte tagit lång tid innan vi var tillbaka i samma folkmängd som idag. Inte ens en sådan handling hade varit någon "slutlig lösning".

Du är nog inte ensamen om att tänka dessa tankar. Hela städer och industrier i ruiner skulle onekligen få folk i arbete när allt ska återuppbyggas igen. Ett utdraget världskrig på 10- 20 år skulle medföra att miljontals människor dör om man tänker sig att massförstörelsevapen sätts i bruk. Synen på en global värld hade nog fått sig en rejäl törn. Murar hade rests. När allt är över tror jag inte någon kommer att tycka att det var värt det. Ett stort krig hade inte löst att världen idag är överbefolkad som ska dela på knappa resurser. Ska vi minska folkmängden kraftigt så måste det nog till en riktig galning som lyckas förgifta några miljarder människors dricksvatten. Men det hade nog inte tagit lång tid innan vi var tillbaka i samma folkmängd som idag. Inte ens en sådan handling hade varit någon "slutlig lösning".

Synen på en global värld tror jag kommer få sig en rejäl törn dom kommande åren oavsett. Iaf ur vår synpunkt.

Synen på en global värld tror jag kommer få sig en rejäl törn dom kommande åren oavsett. Iaf ur vår synpunkt.

Det tror jag också. Men oavsett hur illa det ser ut tror jag att man kommer att fortsätta sin strävan efter att globalisera världen. Man kommer att ta fram nya modeller för hur det ska se ut.

Nyheter
Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats