Kinas förmögenhet..

Om man frågar mig så har VBK tyvärr rätt även om det låter som en domedagsprofetia.

Det finns bra mycket större galningar som inte bara är värre än Hitler utan är de män som står bakom kreationer av den typen Hitler var, män som skapar motsättningar, sår ont blod och styr vad folk ska tänka genom att bilda opinion.
Det är inte svårt att styra vad som ska sägas om man äger media eller företaget som tillverkar TV kamerorna...

Fråga Rupert Murdoch, den mannen har nog ett och annat att stå till svars för.

På samma sätt som Kim Il Jong hjärntvättat sin egen befolkning så var han en frontfigur och väckarklocka för många av oss att se hur lätt det är att manipulera människor genom att styra vilken information varje enskild individ ska delges.
Tricket är gammalt och kallas på latin "Si vis pacem, para bellum" eller "Que deciderat paxem para bellum" vilket betyder "om du önskar fred så förbered dig för krig" och mer utvecklat innebär det att en stark nation löper mindre sannolikhet att bli attackerad av sina fiender. Sätter man sig i respekt gentemot sin omgivning så får man helt enkelt vara ifred, han som var starkast i klassen på din skola blev det kanske på grund av ett slagsmål alternativt så har han aldrig slagits till dags dato och var han riktigt smart så slogs andra för honom.

Under kalla krigets dagar hade jänkarna stor respekt för ryssens krigsmakt och vågspelet som hela tiden pågick handlade nog mer om att spänna musklerna än att någon av dem verkligen var villig att ta steget fullt ut vilket ingen hade något att vinna på. War is big business brukar man säga och det ligger allt bakom, för det första kan man spänna musklerna och visa upp sig nu och då för klenare mindre starka länder krigsorganisatoriskt och därmed sätta sig i respekt hos andra potentiella fiender. Samtidigt så ska man ha väldigt klart för sig att en stor krigsapparat kostar en fruktansvärd massa pengar MEN genererar också en enorm massa pengar.

Arméer likt den franska främlingslegionen bygger på principen att de hyr ut sig till den franska staten och är därmed självförsörjande. Vad inte många begriper är att det måste USAs vapenmakt göra med. De hyr ut sina tjänster till den amerikanska staten för att de helt enkelt tjänar pengar på det, USAs regering lånar pengar av sin centralbank för att finansiera det hela med lån som återbetalas med ränta till samma centralbank.
Problemet är att USAs centralbank som heter Federal reserv är till 100% privatägd och ägs idag av Federal' Reserve Corporation: Rothschild Banks of London and Berlin, Lazard Brothers Bank of Paris, Staten Israel, Moses Sieff Banks Of Italy, Warburg Bank of Hamburg and Amsterdam, Lehman Brothers Bank of new York, Kuhn Loeb Bank Of New York, Chase Manhattan Bank Of New York, Goldman Sachs Bank Of New York.

Alla med vinstintresse...

Klart som korvspad att pengarna sedan måste återbetalas och hur gör man då detta?
Tja man kan ju alltid sno olja av Irak eller låta Afghanistan återigen svara för 70% av världens opiumproduktion vilket är en ingrediens utan vars existens smärtstillande medel inte hade varit möjlig då detsamma utvinns av nämnda växt. Samtidigt fungerar det ju lite som en cirkel var man lånar pengar och betalar tillbaka det lånet med andra lån som man finansierar med ytterligare lån osv
Det som nu händer med USAs ekonomi är att de har bitit sig själva i svansen då man sålt ut sina tillgångar och därför försökt att rädda det sjunkande skeppet genom att Federal Reserve först köpte upp alla USAs statsobligationer så att de kunde låna av amerikanska staten samt att de med dessa värdepapper som säkerhet kunde trycka upp mer dollarsedlar med inflation som följd. Ni minns väl hur tyskarna gick och handlade med äggkorgar fulla med D-Mark innan 2a världskriget och som genom ett trollslag drog de sedan igång en krigsmaskin som vår värld tidigare aldrig hade skådat. Bl a köpte de svensk järnmalm som vi alla vet men som våra politiker av idag försöker sopa under mattan trots att det var det som byggde den ekonomi och välfärd vi lever på än idag, vem försöker vi lura mer än oss själva?

Var fick de då pengar att bygga fabriker för och köpa malm samt betala löner till tyskar som de facto jobbade i fabrikerna, krigsfångarna jobbade knappast i fabrikerna innan kriget gått igång, tyskland var ju totalt bankrutt???
Jo han den värsta massmördaren i historien som för övrigt var from som ett lamm om man jämför med Josef Stalin, lånade pengar av *trumsolo* Prescott Bush, farfar till de 2 amerikanska presidenterna George och George W. Prescott Bush var ganska bundis med tysken Fritz Thyssen som anses vara mannen som upptäckte Adolf Hitler, en man med talets gåva. Läs hela storyn HÄR

Hur det gick sen vet vi alltför väl pga all propaganda som fortfarande snart 70 år efter krigsslutet pumpas ut i dumburken. Tro inte på all skit som media pumpar ut...
Propaganda är ingen ny företeelse men den fungerar och fotfolket faller för den än idag då vi anser oss så smarta att vi begriper allt trots att vi inte begriper bättre idag än vi gjorde för 4000 år sedan när nedanstående uttal gjordes.

"Genom att upptäcka fiendens positioner och förbli osynliga själva, kan vi koncentrera våra krafter, medan fiendens måste delas. Vi kan bilda en enad kropp, medan fienden måste delas upp i fraktioner. Därför kommer det att finnas en helhet som ställs mot separata delar av en helhet, vilket innebär att vi kommer att vara många mot fiendens få. Och om vi på så sätt kan anfalla en underlägsen styrka med en överlägsen, kommer våra motståndare att vara i trångmål."

Sun Tsu, The Art of war

Och vad har då detta att göra med Kinesiskt välstånd?

Hur tror ni Federal reserve fick in pengar att köpa 100% av USAs statsobligationer?
De lånade pengar av Kineserna...

Kina är inte skyldig någon en enda spänn utan har tvärtom en förmögenhet vilket de är ensamma om i världen och när den krigsapparaten drar igång då drar en gammal militär som jag fortare än en höna skiter!:3freak

Last edited:
Men visst är det väl lite komiskt att se hur snålvattnet nu för tiden börjar flöda
på näringslivet så fort det finns lite kommunist-kines-röv att slicka.

Jo, självaste Wallenberg skulle nog fan bli kommunist om han bara tjänade tillräckligt med flis på det.:lol

Var har de utlovade slajdzen om Kinas ekonomiska förträfflighet tagit vägen? :)

Mindre viktigt i mitt liv så glömde jag det.

1. Statsskuldsuppbyggandet och nivåer under de senaste åren för "västvärlden".

Finanspolitikiska nyckeltal västvärlden.JPG

2.
Statistik på kapitalflödena över världen, ena bilden visar de största kapitalimpörerna, och den andra exportörerna. NB. att kapitalexport håller nere valutan och ökar konkurrenskraften. Se också Kinas totala dominans på världsexporten gentemot den potentiella "konkurrensen".

10 största _kapitalexportörer.JPG

10 största _kapitalimportörer.JPG

3.

Kolla Kinas kapitaluppbyggnad sen 2005-2010, prognosen fram till 2015 är inte bara en gissning sen utan bygger på redan tagna beslut och en rådande situation med högt beroende från främst USA.

Kinas_förmögenhetsuppbyggnad.JPG

Världens största diktatur, världens grövsta miljöbrottsling och världens sämsta underleverantör men guess what? Pengar har dom och det är viktigast :Bugar

Du och jag ska nog vara väldigt glada att Mr Ping inte tjänar mer än 1 kr per dag för då skulle du och jag inte ha råd med något från deras produktionsbord. Det är deras sk DIKTATUR som gör detta möjligt för oss och resten av världen. Men det var ingen som förstod här tydligen..

Sen kan du ju ta dina siffror med utsläpp per capita istället för per land och jämföra med USA eller valfritt land i Europa....zzznark.

Du och jag ska nog vara väldigt glada att Mr Ping inte tjänar mer än 1 kr per dag för då skulle du och jag inte ha råd med något från deras produktionsbord. Det är deras sk DIKTATUR som gör detta möjligt för oss och resten av världen. Men det var ingen som förstod här tydligen..

Sen kan du ju ta dina siffror med utsläpp per capita istället för per land och jämföra med USA eller valfritt land i Europa....zzznark.

Egentligen är väl utsläpp per ytenhet mer intressant än per capita. Hur många som delar på ansvaret för utsläppet är ju mindre intressant än hur stor landyta som påverkas av det.

Att Tyskland har en kapitalexport på 15 tycker jag är mer imponerande än Kinas 20. 82miljoner VS 1,3miljarder.
Även japan med 127 miljoner invånare är rätt imponerade.

En genomsnittlig årslön för en kinesisk fabriksarbetare var ca 17000kr uppgifterna var visst från 2008

Att Tyskland har en kapitalexport på 15 tycker jag är mer imponerande än Kinas 20. 82miljoner VS 1,3miljarder.
Även japan med 127 miljoner invånare är rätt imponerade.

Den grafen visade iofs procentuell andel.

Men jag håller med, Tyskland har gjort det bra, konsigt dock för jag får inte ihop balansräkningen för Tyskland med att de haft en så stor kapitalexport. De har ju ändå ökat sin statsskuld vilket skulle betyda att de dragit på sig enorma inhemska skulder.

Last edited:
Procents per invånare? Vart går det att utläsa i så fall?
Eller vad mennas?

Jag trodde det var procent av alla världens kapitalexport och i så fall är ju 15% på 82 miljoner mer imponerade än 20% på 1,3miljarder. Men jag är ingen ekonom och inte heller påväg att bli ;).

Kina är inte enda landet som dragit nytta av en lågt värderad valuta. Tysklands exportindustri har tjänat enormt mycket på Euron. Hade de haft kvar sin D-markt hade nog inte exportframgångarna varit lika stora.

Egentligen är väl utsläpp per ytenhet mer intressant än per capita. Hur många som delar på ansvaret för utsläppet är ju mindre intressant än hur stor landyta som påverkas av det.

Hur kan det vara mer intressant? "Hela världen" kräver att produktion flyttas till Kina bl.a för att få ner kostnaden så att du och jag och resten av världen kan ha råd. Med andra ord så är ditt resonemang en stor sten i ett litet glashus. Att sedan Kina har 4 gånger fler invånare samt har större produktionsbord har ingen betydelse heller?

Hur kan det vara mer intressant? "Hela världen" kräver att produktion flyttas till Kina bl.a för att få ner kostnaden så att du och jag och resten av världen kan ha råd. Med andra ord så är ditt resonemang en stor sten i ett litet glashus. Att sedan Kina har 4 gånger fler invånare samt har större produktionsbord har ingen betydelse heller?
Marken blir ju inte mindre förorenad för att det är fler som går på den?

ÄR det där problemet ligger menar du?

Ja, problemet med föroreningar är att de förorenar marken (och vatten för den delen), så då borde ju ett jämförelsevärde mellan länder slå ut mängden skit de pumpar ut per ytenhet, snarare än per skalle. Blir ett mer relevant mått så tycker jag.
Har du ett glest befolkat land, som till exempel ryssland, säger det ju inte så mycket om det är samma mängd utsläpp av gifter per skalle där som i Indien. Den föroreningsandelen av planeten som de skallarna i ryssland står för är mindre än de skallarna som gör det i indien.
Rent teoretiskt som exempel gällande de olika sätten att visa föroreningsgrad på. Jag orkar inte kolla upp hur mycket respektive land förorenar i praktiken.

Ja, problemet med föroreningar är att de förorenar marken (och vatten för den delen), så då borde ju ett jämförelsevärde mellan länder slå ut mängden skit de pumpar ut per ytenhet, snarare än per skalle. Blir ett mer relevant mått så tycker jag.
Har du ett glest befolkat land, som till exempel ryssland, säger det ju inte så mycket om det är samma mängd utsläpp av gifter per skalle där som i Indien. Den föroreningsandelen av planeten som de skallarna i ryssland står för är mindre än de skallarna som gör det i indien.
Rent teoretiskt som exempel gällande de olika sätten att visa föroreningsgrad på. Jag orkar inte kolla upp hur mycket respektive land förorenar i praktiken.

JORDBRUK. Tror du majoriteten av kineserna sitter på en sporthoj och i kostym till jobbet? Ryssland...bra exempel..

Just för att kineserna i allmänhet förorenar väldigt lite / skalle genom att cykla eller åka 4-taktsmoppe till jobbet så blir inte jämförelsen med utsläpp / skalle relevant. Jag är helt inne på Ulvhamnes spår att det är utsläpp och föroreningar delat på landmassa som bör mätas. Jorden som planet skiter i huruvida det är 35 pers eller 6 miljarder människor som trampar på den så länge mängden föroreningar som dessa invånare alstrar, inte överstiger en viss nivå.

Så för att kunna fortsätta att svina och slabba ner miljön som vi gör idag så borde vi se till att minska befolkningen på jorden med typ 90%. Det skulle väl bli lite Mad Max över det hela, men jorden skulle må bättre av det.

Bara som exempel höjs lägsta-lönerna i schenzenområdet med ca 13% from mars. Det är rätt mycket. Många av mina kinesiska kontakter har börjat flytta sin produktion till Vietnam. Många kineser har svårt att hitta personal till sina fabriker då befolkningen blir för högutbildad för att vilja jobba i en fabrik.
Sen ca5 år tillbaka har våra kinesiska produkter ökat ca 70 % i pris. Vilket är bra då skillnaden inte längre är stor att köpa grejjerna i europa.
Apropå föroreningar så är det inte kineserna som till stora delar använder sig av produkterna de producerar utan de flyter omkring med sina elcyklar och bramycket modernare fordonspark än tex sverige, och konsumerar inte alls mycket per capita.

Bara som exempel höjs lägsta-lönerna i schenzenområdet med ca 13% from mars. Det är rätt mycket. Många av mina kinesiska kontakter har börjat flytta sin produktion till Vietnam. Många kineser har svårt att hitta personal till sina fabriker då befolkningen blir för högutbildad för att vilja jobba i en fabrik.
Sen ca5 år tillbaka har våra kinesiska produkter ökat ca 70 % i pris. Vilket är bra då skillnaden inte längre är stor att köpa grejjerna i europa.
Apropå föroreningar så är det inte kineserna som till stora delar använder sig av produkterna de producerar utan de flyter omkring med sina elcyklar och bramycket modernare fordonspark än tex sverige, och konsumerar inte alls mycket per capita.

Det är västvärlden som har skapat det här "problemet" men dom vill inte ta konsekvenserna av det. Trist om fabrikerna får svårt med arbetskraft hur ska då alla på sporthoj få sina kina-kåpor till rimligt pris - SH där både strutsar och forskare härjar fritt.

Saken är den att kineserna har höga utsläpp/capit.
Högre än Sverige Tex.

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...