Jag personligen har ifrågasatt kinaproducerade produkter i ganska många år. Som konsument vill jag givetvis inte betala oskäliga priser för saker och ting, men jag anser inte att det är oskäligt att producera saker effektivt, snabbt och med bra kvalite i Sverige. Varför ska jag kunna köpa en 42" full-HD plasma-TV för 3000 kr!? Jag betalar mer än gärna 10 000 eller mer för en bra TV som jag vill kunna använda i många år.
Slit och släng-mentaliteten är ganska obehaglig tycker jag!
Jag har inte ätit en odlad jätteräka sedan jag fick nys om hur odlingsprocessen går till, och jag köper svenskt kött etc. Mitt mjöl är om inte helt rent, så iallafall tillräckligt rent för att mitt samvete ska acceptera det.
Jag har spenderat mycket tid i Kina och besökt en del fabriker och kan bara konstatera att människans kollektiva dumhet kommer att bli mänsklighetens fall. Kollektivet älskar billiga saker så pass mycket att man väljer dem före lokalproducerade grejor, vilket gör att man gör sig själv arbetslös när all produktion flyttar till tex Kina. Trots detta är de billiga priserna mer lockande än att ha långsiktig försörjning. Ofattbart för en enskild individ, men självklart för det korkade kollektivet! Att varan man köper kanske produceras med enorma utsläpp rakt ut i lokalbefolkningens dricksvatten som följd, blundar man för och använder sina sista slantar för att köpa en jättebillig fet-TV så att man ska kunna imponera på den arbetslösa grannen. Kineserna som producerar TV:n är i princip lika fattiga. De bor i rum som företaget håller dem med. Företaget ser till att de körs från rummen till jobbet i bussar varje dag, och utfödras i företagets matsal. Om man lever väldigt sparsamt och inte köper på sig saker så kan man spara en liten slant. Den slanten tar man med sig hem till sin man/fru och sitt barn när man åker hem en gång per år (på det kinesiska nyåret).
Jag väljer lätt att köpa en fet TV för 20 000 kr och sedan ha den i kanske 10 år. Om jag inte har råd att lägga ut 20 000 på en TV så köper jag en billigare, mindre fet TV helt enkelt.
Det är inte speciellt on topic längre... Men det jag vill säga är att Kina bara utnyttjat mänsklighetens kollektiva girighet och oförmåga att tänka långsiktigt. Deras regering har gjort det mesta rätt för att öka Kinas inflytande och ekonomi. Frågan är bara vad de kommer att göra med sin nyvunna makt de kommande åren?