Kinas förmögenhet..

Att Kinas ekonomi blomstrar är inte konstigt efterom de själva bestämmer värdet på sin valuta! Sverige är beroende av internationell valutahandel, men den tycks inte gälla för kineser...:va

Någon skrev att man borde lära sig kinesisika men det behövs inte för dom är så bra på att lära sig engelska.

Ni ekonomer läser inte så mycket matte va?

Ingen idé att ni lär er kinesiska. Kineser är synnerligen arroganta mot västerlänningar, och är ditt uttal inte perfekt så blir du ignorerad.
:7peta Fördom om ekonomer: De är inte särskilt intresserade av andra derivatan och andragradsekvationer... :hihi

Du har säkert rätt i det men dom är också världens största land och därmed många som ska dela på kakan.

Eller jämför ett singelhushåll med inkomster på 1Mkr/år relativt en 10-barnsfamilj med inkomster på 1.1Mkr/år. Vem/vilka är "rikast"?

Glöm inte enbarn-politiken. De flesta familjer har en son. Import av indiska flickor lär redan förekomma... :rolleyes:

Sen har allt en naturlig broms, arbetskraften börjar redan bli dyrare. Och förr eller senare kommer även kineser liksom västbor fokusera mindre på att ÄGA och mer på flummiga saker som "självförverkligande", och då sitter de i samma båt som vi.

Arbetskraften har på kort tid blivit så mycket dyrare i Indien att företag flyttar verksamhet till Kina. Skulle inte förvåna mig om Kina går samma väg.

Ps. Det finns fler universitetsutbildade Kineser, än det finns amerikaner..
Tjafsa om att Kina är ett U-land och att vi konkurrerar med "kompetens"!?

Ett problem i Indien är att högutbildad arbetskraft är mycket lättrörlig. Kompetens kan mkt snabb försvinna från ett företag. Har hört att samma problem ska finnas i produktionen i Kina. När folk har lärt sig jobbet så kan de få bättre betalt någon annanstans, och drar. Så länge inte företagen kan behålla personalen med kompetens, så kan vi konkurrera med det. :) Dessutom kan vi konkurrera med leveranssäkerhet... :) och 'kinesisk kvalitet' är ett intressant ämne i kvalitetsproducerande svensk industri. :)

Säg 'kinesiska kugghjul' hos min arbetsgivare, och alla flinar. :lol

Att Kinas ekonomi blomstrar är inte konstigt efterom de själva bestämmer värdet på sin valuta! Sverige är beroende av internationell valutahandel, men den tycks inte gälla för kineser...:va

Valutan bestäms av export/import, och kapitalexp/dito import..

Kina har en handel som skulle skjuta valutan i taket, men kapital exporten är extrem, kalkylerad och medveten. Dels köper de in sig i maktkorridorerna i resten av världen, dels håller de nere priset på sin valuta genom att pengamängden i Kina förblir oförändrad när all vinst åker utomlands.

Smart för dem, farligt för oss.

Tids nog måste det dock vända, att arbetskraft börjar bli dyrt är ett tecken på att det närmar sig. Kanske dags att köpa Kinesiska stabila värdepapper? Hur kursen än går så kommer ju valutan skjuta vilket ger klirr i race-kassan ;).

Men som de flesta inser finns vägs ände på utvecklingen. Problemet är väl att de faktiskt skött saker exemplariskt och regireingen verkar ha hållt kommunismen på den där "lagom" nivån så pass att de kontrollerar landet och ekonomin, men ändå har en hyfsat belåten befolkning (arbetskraft). Men förr eller senare kommer folket kräva mer än regeringen är redo att ge, och då bryter väl helvetet ut där borta.

Kinas och USAs ekonomier är hårt knuta till varandra, så om kina skjuter USAs ekonomi i sank kommer ju i princip alla pengarna Kina har investerade i amerikanska företag att gå åt helvete, en väldigt viktig marknad för kinesiska varor försvinner, deras egna företags företagskunder försvinner, samt om USA går åt helvete gör i princip resten av det ekonomiska systemet det med.

Samtidigt så skiter kina fullkomligt att bry sig om miljön. I princip alla större vattendrag är förorenade där och det kinesiska folket är inte ens medvetna om att det finns föroreningar... Det är ett visst ekonomiskt försprång i det korta loppet att bara pumpa ut all skiten rakt ut i naturen. Vi i Europa har börjat se efterdyningarna av vår ganska blygsamma industrialisering som vi hade för 100 år sedan, och under en lång tid. Kina har kört samma industrialisering på en tiondel av tiden, och har med andra ord hunnit upp på en mycket större utbredning innan de ens börjat upptäcka att naturresurser som rent vatten är fruktansvärt viktigt. Och inte helt otroligt kan bli en orsak till nästa världskrig, och de pissar bort sitt i skrämmande takt.

Kina har en handel som skulle skjuta valutan i taket, men kapital exporten är extrem, kalkylerad och medveten. Dels köper de in sig i maktkorridorerna i resten av världen, dels håller de nere priset på sin valuta genom att pengamängden i Kina förblir oförändrad när all vinst åker utomlands.

Smart för dem, farligt för oss.

Kan inte riktigt hålla med om att det ser särskillt smart ut. Jag tycker det ser ut som att dom målar in sig i ett hörn.

Dom kanske har någon plan för att komma ur det hela utan att förstöra sin export med en skyhög valuta. Men jag förstår inte hur det ska gå till och fram tills jag ser en vettig lösning så tycker jag det verkar ganska dumt. Och andra sidan så är de stora summorna ändå ganska små om man slår ut dom per kines så det kanske inte är så farligt...

Varför va orolig för att kineserna har så mycket "power"?
Hellre kineser än de vidriga amerikanarna.

En sak som jag finner lite skrämmande är att med all den ekonomiska makt som Kina nu har så äpå många sätt fortfarande ett U-land. När jag var där för ett par år sedan så ville folk vara otroligt västerländska men om man skiter på trottoarerna så är man en neanderthalare, pengar eller inte. Kineser är, enligt mina personliga erfarenheter, ett extremt grisigt folk och det gäller både folk på landet och kostymnissar i storstäderna.

Nu kan det förvisso ändrats på fem år men jag tvivlar. Utveckligen har gått för snabbt för att kineserna själva ska ha hunnit med.

Världens största diktatur, världens grövsta miljöbrottsling och världens sämsta underleverantör men guess what? Pengar har dom och det är viktigast :Bugar

När jag var där för ett par år sedan så ville folk vara otroligt västerländska men om man skiter på trottoarerna så är man en neanderthalare, pengar eller inte. Kineser är, enligt mina personliga erfarenheter, ett extremt grisigt folk och det gäller både folk på landet och kostymnissar i storstäderna.

Nu kan det förvisso ändrats på fem år men jag tvivlar. Utveckligen har gått för snabbt för att kineserna själva ska ha hunnit med.

Svågern var där för ett par månader sen bara, och han sa exakt samma sak. Så det har förmodligen inte ändrats...

Ni ska lyssna på Fredrin Härén och hans tankar om idéer och Kina.

Hade aldrig hört om honom förrän i lördags.. Men det är ju rätt slående hur mkt av de fördomar och ignorens han tar upp som visar sig här i tråden ;).

Sjukt bra, jag tipsade SEBs klle om honom, han visste inte heller vem det var men skulle kolla på det på tåget hem. Det är ju helt klart svårt att bli oberörd.

Kan inte riktigt hålla med om att det ser särskillt smart ut. Jag tycker det ser ut som att dom målar in sig i ett hörn.

Dom kanske har någon plan för att komma ur det hela utan att förstöra sin export med en skyhög valuta.

Hur tänker du nu?

De har ju hela tiden RÄDDAT sin export med en extremlåg valuta. Någon gång måste de ju återgå till jämvikten.

Och givetvis har Kina massor att förlora på att sänka USA. Men att blunda för att de har möjligheten är naivt. När Afrika blir en allt viktigare marknad kan pengarna komma att behövas mer där än i USA, kanske för att bygga upp en krigsmakt. En förfrågan om USA kan ställa upp med militära insatser då som "tack för hjälpen" följs inte osannlikt av ett dolt hot om att göra det själva medelst tillgångar placerade i USA. Kina säljer med förlust, apprecierar sin egen valuta - men får kapital att bygga i Afrika vilket kan ha ett större alternativvärde. Och USA lider 10 ggr värre.

Jag skulle inte alls förvånas om en sån situation skulle leda till att amerikanska styrkor försvarade kinesiska anläggningar i Afrika.

Lägg till det på ett externt hot mot Kina, så vips... Skulle USA springa ärenden och leka livvakt åt deras tidigare fiende.

Aningen ironiskt!

Pengar och därmed inflytande är en viktig sak, men mer skrämmande är nog människosynen och blotta mängden innevånare. När resurserna på allvar börjar tryta på jorden, kommer det att bli elände. Man har gjort ganska detaljerade simuleringar (World3) av hur utvecklingen kommer att bli och i nästan samtliga fall som testats, leder det till kollaps - då är folkmängden ett större hot än pengarna. Vändpunkten kommer någonstans om tio till tjugo år...

Pengar och därmed inflytande är en viktig sak, men mer skrämmande är nog människosynen och blotta mängden innevånare. När resurserna på allvar börjar tryta på jorden, kommer det att bli elände. Man har gjort ganska detaljerade simuleringar (World3) av hur utvecklingen kommer att bli och i nästan samtliga fall som testats, leder det till kollaps - då är folkmängden ett större hot än pengarna. Vändpunkten kommer någonstans om tio till tjugo år...

Hoppet ligger väl i att den synen tillhör U-landet Kina, de är inget U-land längre. Och med nya förutsättningar och nya möjligheter kommer föroppningsvis ett annat synsätt.

Men du absolut rätt, även om jag tror och hoppas att det inte är fullt så illa när det väl är dags.

För er som nyss upptäckt att Kina äger USA och vad det kan innebära vad gäller konflikter, så finns det ju redan ett mångårigt exempel på sådan konflikt. Det är Nordkorea. Ärendet är ju än mer infekterat efter sänkningen av Cheonan. Så länge Kina håller Nordkorea under armarna så är det bara för USA att titta på.

Last edited:
Hur tänker du nu?

De har ju hela tiden RÄDDAT sin export med en extremlåg valuta. Någon gång måste de ju återgå till jämvikten.

Du svarar ju i princip själv på din fråga. Vad händer när dom ska återgå till jämnvikt efter att ha hållit uppe sin export på konstlad väg? Dom har nu pressat ner sin valuta gentemot dollarn men den dagen dom vill sälja sina dollars så kommer pendeln sannolikt slå åt andra hållet med en nedpressad dollar samt en hög yen.

Deras företag samt landets invånare har vant sig med att kunna konkurera på en marknad där dom fått mer betalt för sina tjänster än vad dom borde ha fått. Det leder som du vet till att effektiviseringar uteblir eftersom företagen ändå är konkurrenskraftiga. Det leder till höjda löner eftersom företagen ändå gör vinster.

Min ingenjörsmässiga syn på en obalans är att den oftast svänger över till en obalans åt andra hållet. Särskillt i ett system som den ekonomiska världen där det inte finns mycket till dämpning i systemet. Det är som fjädringen på din MC men de ekonomiska systemen består till största delen bara av en fjäder utan stötdämpare så ju mer du pressar ihop fjädern ifrån jämnviktsläget desto hårdare kommer fjädern skjuta iväg dig.

Nyheter
Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats