Att Kinas ekonomi blomstrar är inte konstigt efterom de själva bestämmer värdet på sin valuta! Sverige är beroende av internationell valutahandel, men den tycks inte gälla för kineser...
Ingen idé att ni lär er kinesiska. Kineser är synnerligen arroganta mot västerlänningar, och är ditt uttal inte perfekt så blir du ignorerad.
Fördom om ekonomer: De är inte särskilt intresserade av andra derivatan och andragradsekvationer... 
Glöm inte enbarn-politiken. De flesta familjer har en son. Import av indiska flickor lär redan förekomma...
Arbetskraften har på kort tid blivit så mycket dyrare i Indien att företag flyttar verksamhet till Kina. Skulle inte förvåna mig om Kina går samma väg.
Ett problem i Indien är att högutbildad arbetskraft är mycket lättrörlig. Kompetens kan mkt snabb försvinna från ett företag. Har hört att samma problem ska finnas i produktionen i Kina. När folk har lärt sig jobbet så kan de få bättre betalt någon annanstans, och drar. Så länge inte företagen kan behålla personalen med kompetens, så kan vi konkurrera med det.
Dessutom kan vi konkurrera med leveranssäkerhet...
och 'kinesisk kvalitet' är ett intressant ämne i kvalitetsproducerande svensk industri.
Säg 'kinesiska kugghjul' hos min arbetsgivare, och alla flinar.

Någon skrev att man borde lära sig kinesisika men det behövs inte för dom är så bra på att lära sig engelska.
Ni ekonomer läser inte så mycket matte va?
Ingen idé att ni lär er kinesiska. Kineser är synnerligen arroganta mot västerlänningar, och är ditt uttal inte perfekt så blir du ignorerad.
Fördom om ekonomer: De är inte särskilt intresserade av andra derivatan och andragradsekvationer... 
Du har säkert rätt i det men dom är också världens största land och därmed många som ska dela på kakan.
Eller jämför ett singelhushåll med inkomster på 1Mkr/år relativt en 10-barnsfamilj med inkomster på 1.1Mkr/år. Vem/vilka är "rikast"?
Glöm inte enbarn-politiken. De flesta familjer har en son. Import av indiska flickor lär redan förekomma...
Sen har allt en naturlig broms, arbetskraften börjar redan bli dyrare. Och förr eller senare kommer även kineser liksom västbor fokusera mindre på att ÄGA och mer på flummiga saker som "självförverkligande", och då sitter de i samma båt som vi.
Arbetskraften har på kort tid blivit så mycket dyrare i Indien att företag flyttar verksamhet till Kina. Skulle inte förvåna mig om Kina går samma väg.
Ps. Det finns fler universitetsutbildade Kineser, än det finns amerikaner..
Tjafsa om att Kina är ett U-land och att vi konkurrerar med "kompetens"!?
Ett problem i Indien är att högutbildad arbetskraft är mycket lättrörlig. Kompetens kan mkt snabb försvinna från ett företag. Har hört att samma problem ska finnas i produktionen i Kina. När folk har lärt sig jobbet så kan de få bättre betalt någon annanstans, och drar. Så länge inte företagen kan behålla personalen med kompetens, så kan vi konkurrera med det.
Säg 'kinesiska kugghjul' hos min arbetsgivare, och alla flinar.