Kawasaki ZX7R/ZX750R eller Honda CBR 600 F?

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
blub skrev:
Dock tror jag inte att det sitter slirkoppling på dom.
Både ZXR och ZXRR har slirkoppling.

Från fabrik är den satt i minimi-läge, dvs ingen slir överhuvudtaget. För att aktivera den måste man öka spelet i kopplingensstacken genom att sätta dit tunnare stålskivor samt kompensera med starkare kopplingsfjädrar. På den tiden hette det dock inte "slipper clutch" utan "back-torque limiter". Allt står i Kawasakis race-manual för ZXRR.

Skillnaden mellan har ZXRR och ZXR är följande:
Aluminiumtank, justerbar kompressionsdämpning fram/bak, solo-säte, flatslide-förgasare, vassare kammar, dubbla ventilfjädrar (pga kammarnas profil), högkomp-kolvar, lite annan grafik samt silverfärgad ram.

Jag tycker att RR:en är supercool men den är ingen bra gathoj. Ta en sån sak som ZXRR:s flatslide-förgasarna; om man vrider på för mycket vid lägre varv så bluddar bara motorn, man måste smyga på gasen tills man har fått upp motorvarvet ordentligt innan de fungerar som den ska. Med ZXR:s CV-förgasare sköts detta av sig själv och det är bara att vrida rullen i botten, det är inte så svårt att räkna ut vilken hoj som kommer snabbast från ett trafikljus och vilken som bilarna kommer att stå och tuta på.
 
tmp skrev:
Både ZXR och ZXRR har slirkoppling.

Från fabrik är den satt i minimi-läge, dvs ingen slir överhuvudtaget. För att aktivera den måste man öka spelet i kopplingensstacken genom att sätta dit tunnare stålskivor samt kompensera med starkare kopplingsfjädrar. På den tiden hette det dock inte "slipper clutch" utan "back-torque limiter". Allt står i Kawasakis race-manual för ZXRR.

Aha! Måste undersökas, skulle vara trevligt med slirkoppling.
 
Läste i en gammal tidning från 93 att ZXR750R:en gör 90 mph i första växeln, vilket blir ungefär 144 km/h.

Jävligt lång etta, är lådan likadant växlad på vanliga ZXR:en?
 
H4 skrev:
Läste i en gammal tidning från 93 att ZXR750R:en gör 90 mph i första växeln, vilket blir ungefär 144 km/h.

Jävligt lång etta, är lådan likadant växlad på vanliga ZXR:en?


Pappa har dragit ur min hoj, det har inte jag

han har varvat den till 8000 i ettan, och han har för sig att den gick i ca 100 då
alltså blir 12500 (början av rödmarkeringen) ca 156km/h

det är nog för mycket (han var inte alls säker på hastigheten) men visst fan är den snabb i ettan.
 
MattE. skrev:
Pappa har dragit ur min hoj, det har inte jag

han har varvat den till 8000 i ettan, och han har för sig att den gick i ca 100 då
alltså blir 12500 (början av rödmarkeringen) ca 156km/h

det är nog för mycket (han var inte alls säker på hastigheten) men visst fan är den snabb i ettan.

Låter lite väl snabbt, men vad vet jag... 170 knyck på ettan vet jag ingen standardhoj från 90-talet som gör
 
Ljunghusen skrev:
Låter lite väl snabbt, men vad vet jag... 170 knyck på ettan vet jag ingen standardhoj från 90-talet som gör


Nu ska du inte säga emot mig! :fatta!


Jag har inte provat själv, och pappa var som sagt inte säker på hastigheten.


Jag ska prova såfort jag får chansen, jag lovar.

så får alla veta.
 
MattE. skrev:
Nu ska du inte säga emot mig! :fatta!


Jag har inte provat själv, och pappa var som sagt inte säker på hastigheten.


Jag ska prova såfort jag får chansen, jag lovar.

så får alla veta.


Liksom, de flesta här blev chockerade när zx10r -04 kom ut och skulle göra 170 på ettan :tungan
 
H4 skrev:
Läste i en gammal tidning från 93 att ZXR750R:en gör 90 mph i första växeln, vilket blir ungefär 144 km/h.

Jävligt lång etta, är lådan likadant växlad på vanliga ZXR:en?

Min -91:a gjorde 100km/h på mätaren där rödmarkeringen börjar (i kugg ner bak)
 
H4 skrev:
Läste i en gammal tidning från 93 att ZXR750R:en gör 90 mph i första växeln, vilket blir ungefär 144 km/h.

Jävligt lång etta, är lådan likadant växlad på vanliga ZXR:en?

Nej, RR har close-ratio box (för att kunna hålla flatslide-förgasarna glada) med extra lång etta. Missad det tidigare.
 
H4 skrev:
Läste i en gammal tidning från 93 att ZXR750R:en gör 90 mph i första växeln, vilket blir ungefär 144 km/h.

Jävligt lång etta, är lådan likadant växlad på vanliga ZXR:en?

Min -91a gör 120 på mätaren i ettan, med en kugg ner fram. Gjorde drygt 100 med 2 kuggar ner fram, så gissningsvis knappt 140 med orginal..?

EDIT: Konstigt att din bara gjorde 100, med en kugg ner bak, dez? Fast iofs varvar hojen ~1000rpm till efter rött.
 
Last edited:
blub skrev:
Min -91a gör 120 på mätaren i ettan, med en kugg ner fram. Gjorde drygt 100 med 2 kuggar ner fram, så gissningsvis knappt 140 med orginal..?

EDIT: Konstigt att din bara gjorde 100, med en kugg ner bak, dez? Fast iofs varvar hojen ~1000rpm till efter rött.

Och din är en RR, eller?
 
Jag var i precis samma situation som dig för ett tag sedan. Jag var tidigare helt inställd på en ZX-7R, men till sist valde jag en CBR 600 -97. Du, precis som jag kommer direkt från 125:a, eller hur? Rätta mig om jag har fel men du har inte kort för lätt mc och detta kommer alltså bli den första hoj du ska köra?

Jag tycker CBR:en känns helt underbar att börja med. När jag sätter mig på den stämmer allt, det känns helt enkelt som att den är som gjord för mig. Det är hon och jag helt enkelt. Känner du likadant när du kör någon av dem är det förmodligen den hojen du ska välja.

Du säger att mer effekt hit eller dit inte har någon betydelse och precis så resonerade jag med. Oavsett vilket så kommer det räcka till mer än väl när man inte är van vid tyngre hoj, samtidigt som man förmodligen kommer vilja ha mer så småningom.

Sen kändes Ninjan lite väl tung och klumpig för mig som är lite drygt 170 cm och 60 kg. CBR:en och jag passar däremot riktigt bra tillsammans.

Det var några av anledningarna till att jag valde en CBR. Men som sagt, provkör båda och se vilken du faller för.
 
Vill inte försöka ge råd om vilken av modellerna du ska välja, då det i mångt och mycket handlar om tycke och smak. Kan dock säga efter sommarens 750 mil på min ZXR 91'a (J) att det är en kanonhoj. Skitkul att köra. Möjligtvis lite dryg att guida runt i stan pga. sittställningen (men det delar den väl med alla andra sporthojjar) men av de 750mil jag kört är det max fem i stan så vem bryr sig. Jag blev kär i hojjen när jag såg den vid typ 11års ålder och är det fortfarande. Brutalt utseende och de ap-coola dammsugarslangarna. Småkillarna i kvartert är sjukt impade av slangarna,, och jag måste ställa en fråga här; har någon annan tillverkar satt ditt en så relativt meningslös detalj tidigare som väckt/väcker så många frågor/funderingar??? :)

Blir många fler mil på min kawwa.
 
Estremo skrev:
Jag var i precis samma situation som dig för ett tag sedan. Jag var tidigare helt inställd på en ZX-7R, men till sist valde jag en CBR 600 -97. Du, precis som jag kommer direkt från 125:a, eller hur? Rätta mig om jag har fel men du har inte kort för lätt mc och detta kommer alltså bli den första hoj du ska köra?

Jag tycker CBR:en känns helt underbar att börja med. När jag sätter mig på den stämmer allt, det känns helt enkelt som att den är som gjord för mig. Det är hon och jag helt enkelt. Känner du likadant när du kör någon av dem är det förmodligen den hojen du ska välja.

Du säger att mer effekt hit eller dit inte har någon betydelse och precis så resonerade jag med. Oavsett vilket så kommer det räcka till mer än väl när man inte är van vid tyngre hoj, samtidigt som man förmodligen kommer vilja ha mer så småningom.

Sen kändes Ninjan lite väl tung och klumpig för mig som är lite drygt 170 cm och 60 kg. CBR:en och jag passar däremot riktigt bra tillsammans.

Det var några av anledningarna till att jag valde en CBR. Men som sagt, provkör båda och se vilken du faller för.

Exakt, jag hoppar direkt från A1 (inte hunnit ta i år) till begränsad.

Men som sagt, jag ska gå och titta på någon, provsitta (kommer inte kunna provköra) utan låter farsan provköra istället och ser till att allt är som det ska.

Om säljaren är extra snäll så får man kanske provköra den, vi får se. Vad säger ni, har jag rätt till att provköra hojen? 16 bast på 750 cc, skulle ni låtit grabben provköra?
 
Last edited:
Testade precis ettan, den ville inte riktigt varva ur pga strypningarna :hihi

tittade inte så noga, men den gick ungefär 100 vid 10000 varv, så 125 vid rödmarkering.
 
H4 skrev:
Och dessa (dammsugarslangarna)?
3.JPG


De verkar vara likadana förutom dammsugarslangarna då, rent utseendemässigt. Vad bör man akta sig för på dessa gamla kwackor? Jag har hört att dessa motorer är inte de bästa, och varför vet jag inte.

Vad har dessa hojar för effekt? 121 hk?

Hehe, det där e min hoj och ska ju ge 120HK som det sägs i specen men inte fan gör den det.

Den gav 103 tror jag på hjulet efter den var rengjord och inställd - och det är den ostrypta versionen av ZXR. Vanliga ZXR750 ska ha 100HK, men glöm det med - den har ännu mindre....

Ta den du tycker e snyggast.
Den svarte med lila/rosa dekaler är assnygg enligt mitt tycke(-95an).

Lycka till.
 
Mavve skrev:
Hehe, det där e min hoj och ska ju ge 120HK som det sägs i specen men inte fan gör den det.

Den gav 103 tror jag på hjulet efter den var rengjord och inställd - och det är den ostrypta versionen av ZXR. Vanliga ZXR750 ska ha 100HK, men glöm det med - den har ännu mindre....

Ta den du tycker e snyggast.
Den svarte med lila/rosa dekaler är assnygg enligt mitt tycke(-95an).

Lycka till.

120 hp på veven i nyskick är inte 120 hp på bakhjulet efter 10 år...
Motorn slits och som alla vet tappar man effekt i kraftöverföringen
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top