Kawasaki ZX7R/ZX750R eller Honda CBR 600 F?

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
ska vara ärlig nu... har vakat över tråden ett tag nu. :)
Om det är "första" hoj du ska ha så hade jag nog inte gett mig på zx7r eller zxr 750. pga den tunga framvikten... Så cbr 600 -97 e ju snygg... men tyvärr vet jag inge om hur den är... vet bara att zx7r/zxr 750 har "extrem" körställning mot dom flesta äldre hojar.

Ja började med en fzr 600 fighta, byte ner mig till en Er 5, vilket vart surt efter ett tag.... men jag kan inte säga mer än att den gav mig mycke bra körning som nybörjare... sen så ville jag ha tyngre och då blev de en 750. :banana

Så verkligheten är nog att du kommer att få lättare att "lära" dig åka hoj på en cbr 600 i början men kommer nog efter ett tag vilja ha mer.
Annars så börjar du "svårt" och tungt med en 750. man lär sig alltid som sagt.

Men sen vet jag inte hur mycket hk som skiljer sig mot cbr och zxr. tror "nästan" dom ligger samma? eller något som kan rätta mig?
Men säg att om dom ligger rätt lika så skulle jag slå till på den som väger minst också... mindre vikt är ju en fördel. :tummenupp
 
Vad gör en ZXR 750 0-200 km/h?

En RR borde väl vara lite snabbare än det också? Eller?
 
H4 skrev:
Vad gör en ZXR 750 0-200 km/h?

En RR borde väl vara lite snabbare än det också? Eller?

Dude, nyss brydde du dig inte om effekten ;)
Det kommer finnas tillräckligt med mos för att du ska behöva ha med dig ett par extra kallingar under cutsen i vilket fall :rolleyes:

Köp den du sitter bäst på, och trivs bäst med

Åk bakpå farsan när han provkör
 
H4 skrev:
Vad gör en ZXR 750 0-200 km/h?

En RR borde väl vara lite snabbare än det också? Eller?


Som Ljunghusen sa, det behöver du inte bry dig om,
jag lovar att du nästan flyger av om du bara har kört 125cc förr :tummenupp
 
Håller med ovanstående talare. Kan tillägga att hojarna gör 210+ (på mätaren) i fyran, så det tar inte allt för länge att komma upp i den hastigheten.
 
Ni har helt rätt, det har ni. Jag skiter i prestandan, för jag vet att den är tillräckligt snabb för att klippa det mesta på 4 hjul.

Jag tycker att min 125:a går bra... och blev ju :yoparty första gången jag kramade ur den ordentligt

Lär väl bli :yoparty :yoparty :yoparty med ZXR:en.

Men det är alltid kul att veta lite siffror, 0-200, 0-100... kanske även några filmer och så för skojs skull när man är lite rastlös.
 
Prestandan 200-0 är helt bra iaf., du hittar inte större skivor fram på någon vanlig hoj :tummenupp (fast det skulle kunna vara ett par kolvar till).

EDIT för filmer leta efter lite äldre klipp med rigge, går mest med ett hjul i baken.
 
Last edited:
Hejsan igen!

Hur blir det med försäkringen då? Hört att ZXR:en hamnar i klass 6, hur är det med ZXRR:en då?

Självklart reggas den som strypt till mellanklassare, lär inte försäkringen bli billigare då?
 
Försäkringsbolagen bryr sig inte om den är reggad som 25kw då de ändå försäkrar på fulleffekt då de vet att du kommer köra på det...
 
H4 skrev:
Hejsan igen!

Hur blir det med försäkringen då? Hört att ZXR:en hamnar i klass 6, hur är det med ZXRR:en då?

Självklart reggas den som strypt till mellanklassare, lär inte försäkringen bli billigare då?

ZXR -91-92 ligger precis i klass 6. RR har mer effekt och ramlar därmed direkt över i 7.
 
Dez skrev:
ZXR -91-92 ligger precis i klass 6. RR har mer effekt och ramlar därmed direkt över i 7.

Åfan. Hur många procent billigare brukar klass 6 vara än klass 7? Kanske lönt att trots allt köpa en vanlig ZXR då.
 
Gött att du bestämmt dig för zxr, honda känns ju alltför "volvo"!!!! vackrare hoj än zxr får man leta efter!!!!
Se bara till att få ett tidigt ex med dammsugarslangarna, har hört något ryckte om att det ska vara en onödigt bökig strypsats på -93orna (?) och framåt.
 
Den här lacken kan väl inte vara original, eller? För det här är den första ZXR:en jag ser med silver met lack. Har sett blå met lacken, men inte den här förut. Jävligt sexigt.

silvermet.jpg
 
Köp zxr helt klart, har kört upp och ner mellan skåne o gbg ett par gånger nu non stop o det va inga problem, är 180 lång och kunde gå (nästan) helt rakt efter. har varit skitnöjd med mina två år på kawan!
min är till salu nu, står på sweden motorshop i gbg, är 25kw reggad så det e bara att tuta o köra! blå till färgen är den med. om du är intresserad så skicka PM så skickar jag lite bilder o nummer o sånt.

läste att ni skrev om effekt o så, fick min bänkad för ett tag sedan och det visade 93hk på bakhjulet och den e helt orginal.
 
H4 skrev:
Den här lacken kan väl inte vara original, eller? För det här är den första ZXR:en jag ser med silver met lack. Har sett blå met lacken, men inte den här förut. Jävligt sexigt.

Voine nu blev det svårt. Hade tänkt måla min blanksvart men silver metallic var ju riktigt nice. :va

IronMike skrev:
Är dessa gamla as ngt vidare att köra slangen med ?

Nej, de är väl framtunga för det. Men visst går det att slanga från ~5000 rpm ettan ut, sliter lite på kopplingen bara. Har inte sett någon som lyckats plocka upp en zxr i tvåan och att peta i tvåan på slangen överlever hojen inte allt för länge, fråga rigge.. :tungan
 
blub skrev:
Voine nu blev det svårt. Hade tänkt måla min blanksvart men silver metallic var ju riktigt nice. :va



Nej, de är väl framtunga för det. Men visst går det att slanga från ~5000 rpm ettan ut, sliter lite på kopplingen bara. Har inte sett någon som lyckats plocka upp en zxr i tvåan och att peta i tvåan på slangen överlever hojen inte allt för länge, fråga rigge.. :tungan

Ap ap ap ap ap! :fatta! ska aldrig säga att det inte går att slanga upp den på 2an, själv lär jag mig på min zxr på 2an... det funkar fint det... men jag har bara kommit till att få upp den inte att hålla kvar den.
 
Robban Nr1 skrev:
Ap ap ap ap ap! :fatta! ska aldrig säga att det inte går att slanga upp den på 2an, själv lär jag mig på min zxr på 2an... det funkar fint det... men jag har bara kommit till att få upp den inte att hålla kvar den.

Ah det vill jag se, måste dreva ner min igen och testa mera.

EDIT: ja alltså att få det att lyfta lite i 2:an är ju lätt, att få upp den i närheten av balanspunkten är ju målet.
 
Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top