Kawasaki ZR7-tråden

Gabriel K

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Hornet 07
Grattis gabbi:banana

Nu till det tråkiga:

På väg hem idag kommer jag på en två filig väg, ligger i vänster körfält och i korsningen där dom som kommer från höger har väjningsplikt, kör en bil ut ca 5m framför mig. Självklart lyckas jag låsa framhjulet och försöker väja undan bakom bilen (mitt höger). Mitt framhjul måste ha kommit på körfälts mitten för hjulen bara försvinner under mig och hojen kanar ca 10-15m på asfalten och jag studsar på min högra sida och upp på fötter (som i en film :brinnerup)

Ja, kontentan är att hojen ser ut som skit och jag har ett höger lår som är blått och grönt, jag hade mobilen i benfickan på stället.

Nu får vi se vad försäkringsbolaget säger... Men sessongen lär ju vara slut:död

Tack dykarn,

Väldigt tråkigt o höra att du klota och att hojen ser skit ut nu, men skönt att du klara dig, det är ju viktigast. Va ska man säga, vissa bilister e ju totalt hänsynslösa.

Hoppas det går bra med försäkringen.

/Gabi
 
Gick med
9 Jul 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki, ZR-7 (skrot) Ducati Monster S4 "Carbon edition"
Tack Gabi.

Jo jag har ett saftigt blåmärke på höger benet. o det känns som om jag har gått en match i ringen, öm i hela kroppen.

Jag va o titta på hojen idag o det vete fan om folksam lagar eller om dom kommer lösa ut hojen.. Dax för en med ABS??

Kör med huvudet i sommar! Lita inte på någon!!
 

Gabriel K

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Hornet 07
Stort grattis!! Härligt bara ut och åka nu!
Jag har precis grejat teorin och bokat uppkörning i mitten på september.
Om man grejar det så blir det en kort säsong...:)

//Blomman

Man Tackar och bugar, det har blivit några mil nu :D Stort grattis själv och lycka till med uppkörningen, hellre en kort säsong än ingen säsong:tummenupp
 

Gabriel K

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Hornet 07
Tack Gabi.

Jo jag har ett saftigt blåmärke på höger benet. o det känns som om jag har gått en match i ringen, öm i hela kroppen.

Jag va o titta på hojen idag o det vete fan om folksam lagar eller om dom kommer lösa ut hojen.. Dax för en med ABS??

Kör med huvudet i sommar! Lita inte på någon!!

Tjena dykarn,

De lär nog lösa ut den, kommer säkert att kosta mer att laga den.
Tyvärr så måste man betrakta alla i trafiken som idioter, man kan inte vara för försiktig.

En hoj med ABS blir definitivt mitt nästa köp. Finns många sköna street hojar med ABS nu. Jag ska ta och provköra en Honda Hornet när jag kommer hem från semestern.

Gabi
 

wolmis

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2004
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZR 7
Hej!

Nu när det är dags snart att börja serva sina hojar inför vintern, tänkte jag bara säga att jag har lite grejer till salu, och har lagt annons på köp och sälj om ZR-7ans delar och utrustning.

Jag hade nämligen köpt servicedelar etc. med tanke på att behålla hojen länge, men utlandsflytt ändrade saken. Hojen är redan sålt, och nu vill jag sälja även delar.

W.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Asså mängd, viskositet etc står ju i service manualen.
Men vilket märke ska man köpa, en del säger ju att biltemas olja e grym och andra säger att man ska köpa någon svindyr castrol el dyl.

//Micke

Börjar man disskutera biltema oljor och fabrikat så brukar många trådar skena iväg.
Jag tror dock inte att det sitter en gumma i en liten röd stuga i skogen och tillverkar oljor till biltema.
Deras mc-olja är säkert inte alls är en dålig olja, och eftersom att det här är zr7 tråden så är det ju inte heller någon extremmaskin vi talar om.
finns vissa uppgifter om att biltemas oljor kommer från statoil. och många som ratar biltema skulle säkert välja en statoil och tycka att den är så mycket bättre.

det blir nog biltema för mig till hösten innan jag ställer undan hojen.
 

BlommanSwed

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Åkersberga
Hoj
02 Kawasaki ZR7-S
Börjar man disskutera biltema oljor och fabrikat så brukar många trådar skena iväg.
Jag tror dock inte att det sitter en gumma i en liten röd stuga i skogen och tillverkar oljor till biltema.
Deras mc-olja är säkert inte alls är en dålig olja, och eftersom att det här är zr7 tråden så är det ju inte heller någon extremmaskin vi talar om.
finns vissa uppgifter om att biltemas oljor kommer från statoil. och många som ratar biltema skulle säkert välja en statoil och tycka att den är så mycket bättre.

det blir nog biltema för mig till hösten innan jag ställer undan hojen.

Japp precis min tanke också, kan folk slänga i biltema olja i sina hayabusor...
Polaren var dock mkt skeptisk hans 1100CBR kan bara få motul värsting olja annars börjar det rassla i maskinen som han uttryckte sig...:gnissla
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Polaren var dock mkt skeptisk hans 1100CBR kan bara få motul värsting olja annars börjar det rassla i maskinen som han uttryckte sig...:gnissla
har disskuterat en hel del oljor till traktorer/bilar på andra forum.
"min rasslar med oljan X men går skitfint med fabrikat y......."
och så är oljan x aldrig provad utan ljudet är konstaterat utifrån en teori som efter att den passerat några munnar blivit fakta.
fast visst, köper man olja av ACME chinese crap oil inc. så visst finns det skräp

man kan ju jämföra det lite med originaldelar vs piratdelar på en bil.
köpte t.ex pirat framvagnsbussningar till en audi en gång där dom på en av bussningarna hade missat att slipa bort audimärket.
piratdelen var alltså samma tillverkare som originaldelen......men en tredjedel av priset.
audi tillverkar ju inte delar, dom bygger bilar av delar.
 

Ricstark

Belåten
Gick med
16 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
2001 Kawasaki ZR7
Efter ett par hundra mil

Minns inte om jag presenterat mig i tråden tidigare, men iallafall så är jag en av alla nöjda ZR7-ägare här på sporthoj. :)
Köpte hojen första juli vill jag minnas och har hittills hunnit med ca 350 sköna mil.

visabild.php


Nu ska jag börja med att kolla upp en fråga om drivpaketet. Efter en långkörning på 134 mil under 2 dagar häromveckan så började jag märka ett rassel som hörs väldigt tydligt vid pådrag i lågfart. Från stopp eller ut ur rondeller t.ex. så rasslar det 1-2 sekunder, så det känns i fotpinnarna. Kedjan ska för det första underhållas och spännas. Men hojen är totalt genomgången och servad av handlarn jag köpte av i somras. Min förhoppning är att detta löser rasslet, men vad tror ni om saken ni som hunnit bekanta er mer med era ZR7.or?

En annan liten noja jag har är ett lätt "tickande" motorljud som jag inte uppfattat tidigare. Tilläggas bör att jag kan vara överdrivet nojig över små detaljer. Hur låter era ZR7.or i detalj? Har ni upptäckt några små "ticks"?

Ok, slänger in en till fråga här när jag ändå är igång. Vindskydd/lyktkåpa är något jag vill ha möjlighet att sätta på inför längre turer. Har sett tips om PUIG kåpor från louis.de, vilka ser rätt sjyssta ut. Några fler tips?

Och nästa säsong blir det ett slip-on system. Rakt på sak, vad ska jag ha?
 

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
Honda VFR 800 -08
Minns inte om jag presenterat mig i tråden tidigare, men iallafall så är jag en av alla nöjda ZR7-ägare här på sporthoj. :)
Köpte hojen första juli vill jag minnas och har hittills hunnit med ca 350 sköna mil.

Nu ska jag börja med att kolla upp en fråga om drivpaketet. Efter en långkörning på 134 mil under 2 dagar häromveckan så började jag märka ett rassel som hörs väldigt tydligt vid pådrag i lågfart. Från stopp eller ut ur rondeller t.ex. så rasslar det 1-2 sekunder, så det känns i fotpinnarna. Kedjan ska för det första underhållas och spännas. Men hojen är totalt genomgången och servad av handlarn jag köpte av i somras. Min förhoppning är att detta löser rasslet, men vad tror ni om saken ni som hunnit bekanta er mer med era ZR7.or?

En annan liten noja jag har är ett lätt "tickande" motorljud som jag inte uppfattat tidigare. Tilläggas bör att jag kan vara överdrivet nojig över små detaljer. Hur låter era ZR7.or i detalj? Har ni upptäckt några små "ticks"?

Ok, slänger in en till fråga här när jag ändå är igång. Vindskydd/lyktkåpa är något jag vill ha möjlighet att sätta på inför längre turer. Har sett tips om PUIG kåpor från louis.de, vilka ser rätt sjyssta ut. Några fler tips?

Och nästa säsong blir det ett slip-on system. Rakt på sak, vad ska jag ha?

På min gamla hoj som var en ZR7 så hände det ganska ofta att jag fick efterdra grenröret, kunde ticka lite om det satt löst mot någon cylinder!... kanske inte samma för dig men ett litet tips iaf?
 

microflygarn

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2010
Ort
Bromma
Hoj
2003 - Kawasaki ZR-7S
Hallåj!

Min rasslade mest i motorn när den var halvvarm. Speciellt på tomgång. Var en del rassel även när den var genomvarm.

Bytte kamkedjesträckare så var problemet ur världen. De kan tydligen kärva i bland när hojarna börjar bli nåra år. Kostade knappa 900:- och tog kanske en timme att byta. Tanken och förgasare måste bort men sen är det superlätt att komma åt.

Rasslar det i drivpaketet kanske det är dags att se över drev/kedja? Skall smörjas rätt ofta, så testa det först.

/JOHAN



Minns inte om jag presenterat mig i tråden tidigare, men iallafall så är jag en av alla nöjda ZR7-ägare här på sporthoj. :)
Köpte hojen första juli vill jag minnas och har hittills hunnit med ca 350 sköna mil.

visabild.php


Nu ska jag börja med att kolla upp en fråga om drivpaketet. Efter en långkörning på 134 mil under 2 dagar häromveckan så började jag märka ett rassel som hörs väldigt tydligt vid pådrag i lågfart. Från stopp eller ut ur rondeller t.ex. så rasslar det 1-2 sekunder, så det känns i fotpinnarna. Kedjan ska för det första underhållas och spännas. Men hojen är totalt genomgången och servad av handlarn jag köpte av i somras. Min förhoppning är att detta löser rasslet, men vad tror ni om saken ni som hunnit bekanta er mer med era ZR7.or?

En annan liten noja jag har är ett lätt "tickande" motorljud som jag inte uppfattat tidigare. Tilläggas bör att jag kan vara överdrivet nojig över små detaljer. Hur låter era ZR7.or i detalj? Har ni upptäckt några små "ticks"?

Ok, slänger in en till fråga här när jag ändå är igång. Vindskydd/lyktkåpa är något jag vill ha möjlighet att sätta på inför längre turer. Har sett tips om PUIG kåpor från louis.de, vilka ser rätt sjyssta ut. Några fler tips?

Och nästa säsong blir det ett slip-on system. Rakt på sak, vad ska jag ha?
 

Ricstark

Belåten
Gick med
16 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
2001 Kawasaki ZR7
På min gamla hoj som var en ZR7 så hände det ganska ofta att jag fick efterdra grenröret, kunde ticka lite om det satt löst mot någon cylinder!... kanske inte samma för dig men ett litet tips iaf?

Tack, det ska jag kolla upp. Ibland är det bara nån småsak sådär kan jag tänka mig

Hallåj!

Min rasslade mest i motorn när den var halvvarm. Speciellt på tomgång. Var en del rassel även när den var genomvarm.

Bytte kamkedjesträckare så var problemet ur världen. De kan tydligen kärva i bland när hojarna börjar bli nåra år. Kostade knappa 900:- och tog kanske en timme att byta. Tanken och förgasare måste bort men sen är det superlätt att komma åt.

Rasslar det i drivpaketet kanske det är dags att se över drev/kedja? Skall smörjas rätt ofta, så testa det först.

/JOHAN

Hojen har rullat strax över 2000mil nu så det kanske är så. Har smort ordentligt nu då den mest står under kapell utomhus. Måste ta en tur och se hur det känns när man får tid över.

Tack
 
Last edited:

Gabriel K

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Hornet 07
Tack Gabi.

Jo jag har ett saftigt blåmärke på höger benet. o det känns som om jag har gått en match i ringen, öm i hela kroppen.

Jag va o titta på hojen idag o det vete fan om folksam lagar eller om dom kommer lösa ut hojen.. Dax för en med ABS??

Kör med huvudet i sommar! Lita inte på någon!!

Tjena Dykarn,

Hur har det gått med hojen? Har FB löst ut den eller har du lagat den??

Gabi
 

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
DOROTEA
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Vi har köpt oss en fin ZR7S _03.a 1400 mil som fanns på Bohlins i Järbo. Verkar vara en fin "ta mc kort" cykel. Såg detta forum o tänkte kolla in det lite . Bor i Norrlands inland ...
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top