Kawasaki Z750/Z1000-tråden

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
kollade in z750 idag och provkörde... 2010 års modell. Grymt skön hoj att köra. Hade i princip bestämt mig för att köpa nr jag får se försäkringskostnaden :mad:

Kör idag en SV650S. Mer än fördubblar min årspremie på 10800:- om jag hoppar på en z750. Då får jag inte ens helförsäkring.

SUCK!

nya hojar har vagnskadegaranti = du kör halvförsäkrat :tummenupp
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Försäkringspris/helår
Helförsäkring: 7069 kr

Z1000, 2010, 30+ försäkring, Bilsport-MC såklart.

Årets hojar från Kawasaki får inte vagnskadan betald första året märkte jag när jag köpte min, eller åtminstone Z1000 men bör väl vara lika på resten?
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Försäkringspris/helår
Helförsäkring: 7069 kr

Z1000, 2010, 30+ försäkring, Bilsport-MC såklart.

Årets hojar från Kawasaki får inte vagnskadan betald första året märkte jag när jag köpte min, eller åtminstone Z1000 men bör väl vara lika på resten?

låter ju riktigt kanon då jag går o gluttar på en sådan som första hoj, valet står mellan FZ1 och z1000. kawan ligger dock en aningen närmare hjärtat då jag fick min första hojupplevelse på en zx12r. vet inte än om det blir en 09'a eller 10'a. 10'an känns en aningen bullig, ungefär som att man har tanken mot bröstkorgen.
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
låter ju riktigt kanon då jag går o gluttar på en sådan som första hoj, valet står mellan FZ1 och z1000. kawan ligger dock en aningen närmare hjärtat då jag fick min första hojupplevelse på en zx12r. vet inte än om det blir en 09'a eller 10'a. 10'an känns en aningen bullig, ungefär som att man har tanken mot bröstkorgen.

Den känns inte bullig när man väl sitter på den, eller i den snarare. Riktigt smidig och inget som är ivägen nånstans! Sen sitter man så förbannat skönt, inte ens mina passagerare har klagat. :yoparty
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Den känns inte bullig när man väl sitter på den, eller i den snarare. Riktigt smidig och inget som är ivägen nånstans! Sen sitter man så förbannat skönt, inte ens mina passagerare har klagat. :yoparty

jag har ju ett litet dilemma. hojen jag kommer köpa blir den jag kommer öva o köra på, då jag inte har nåt kort än. och eftersom jag inte har nåt kort än(och nej jag tänker inte vänta tills jag har kort med att köpa hoj. går på sk gut-feeling. kawasaki känns helt rätt för mig) kan jag ju inteprovköra hojar (har redan kollat. spelar inte nån roll om man halar upp hela summan cash. de vill inte låta en prova ändå :( )

Det var ju inte så att tanken o allt kändes jätteöverstor eller så, det var bara n liten detalj som slog mig. kanske nåt man fått för sgi bara. är helt såld på Chestnut valnut hojen. men men vet inte. helt klart den snyggaste jag känt/klämt på ;) Den känns iaf som väldigt lätthanterlig när man väl sitter på den.. men som sagt... jag har ett visst dilemma. ska se om syrran kan ta ut en på provtur så får jag väl stå o vänta på en parkering o pröva en. är mest ute efter att känna den igång. ej någe gaspådrag eller så.
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010

Lättkörd är nog en underdrift. Kört en ER-6F i tre år och tycker inte det skiljer så fasligt mycket i hanterbarhet, den ser bullig ut men känns otroligt liten när man väl sitter på den. Går som ett skott om man vill, men går att smeka fram om man känner för det. Sitter som en gud som förare (helt ok som passagerare enligt dom som åkt med (fruntimmer, passagerarsadel formad som ett hustak och vibrerar, go figure)).

Var nåt fruntimmer på jobbet som trodde det var en moped när den stod utanför jobbet varvid man snäste lite inombords, men så när jag handlade häromdan och en tjej ställde nån EU-moppe i samma färgschema bredvid hojen så slog det mig att min hoj var lägre än EU-moppen och "såg" mindre ut tack vare att den är så nätt och avskalad. Inte undra på att kvinnfolket inte kan skilja på en moped och en förklädd varg. ;-)
 

Mistabarista

Humöret går uppåt.
Gick med
20 Sep 2009
Ort
grotta på söder
Hoj
z1000 espressoblack-08
låter ju riktigt kanon då jag går o gluttar på en sådan som första hoj, valet står mellan FZ1 och z1000. kawan ligger dock en aningen närmare hjärtat då jag fick min första hojupplevelse på en zx12r. vet inte än om det blir en 09'a eller 10'a. 10'an känns en aningen bullig, ungefär som att man har tanken mot bröstkorgen.

Är 35 o betalar dryga 18laxar om året på bilsport o mc...... Har jag gjort bort mig nu igen...?:gnissla
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Är 35 o betalar dryga 18laxar om året på bilsport o mc...... Har jag gjort bort mig nu igen...?:gnissla

oj. är själv bara året äldre :( satt och kollade själv på bilsport o mc för att få ett hum om försäkring. landade på 12500:- nånting, helförsäkring mm. men det är ju en massa andra variabler som spelar in också för att få ner försäkringen.

Sen lät det ju bra det som en annan skrev, köper man en ny hoj så blir det bara halvförsäkr.... men men. innan köpet så är det väl bäst att ringa till dem personligen o kolla mm
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
oj. är själv bara året äldre :( satt och kollade själv på bilsport o mc för att få ett hum om försäkring. landade på 12500:- nånting, helförsäkring mm. men det är ju en massa andra variabler som spelar in också för att få ner försäkringen.

Sen lät det ju bra det som en annan skrev, köper man en ny hoj så blir det bara halvförsäkr.... men men. innan köpet så är det väl bäst att ringa till dem personligen o kolla mm

Förut var det ju Kawasaki som blöd på vagnskadan förra året (var så på min ER-6F från 07), det gör dom inte fr.o.m 2010, sades det när jag köpte min Z1000.
 

Dannyboi

Ny medlem
Gick med
18 May 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa Z750 -06
Vore tacksam för tips på vad jag kan göra med min kvaddade z750.
Bara halvförsäkring = pappa betalar, det är bara det att pappan i detta fallet = jag och lagning = 39000 exkl moms. --> ingen lagning. Finns det nån verkstad som kan använda delarna eller liknande? Kanske nån här på SH som kan ha användning för den. Känns surt att skrota hojen utan att få ett öre, när motor och växellåda går fint...
 

A.Ergul

Ny medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki Z1000 Grön
Allt på min hoj förutom vindkåpan är från bikeshop.se och det följer med 1 buntband till denna med :)

Det följer med en beskrivning på vad man ska göra med buntbandet.
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top