Kawasaki Z750/Z1000-tråden

Tjo, någon mer än jag här som fått problem med elen på sin Z:a, min säkring för baklyset å skyltbelysningen går hela tiden, läste i någon annan tråd här att det blev ett garanti jobb då det var nått fel i själva kabelstammen, fler som haft liknande fel?
Mvh
 
Last edited:
Köpte en Z750 -08 ABS tidigare i veckan :yoparty
Har fortfarande bara småprovat den då jag inte fått hem strypningen ännu, men är ändå grymt nöjd med den :D
Men den går lite ojämt på tomgång och lägre varvtal (Som även syns på andra Z750 på youtube), om man köper powercommander och mappar hojen, kommer man få den att gå "normalt" eller kommer den fortfarande ligga och hacka vid de varven?
 
Hej!

Ny medlem här på forumet. Nyss köpt första hojen, vit Z750 2010. Nu ska jag bara lyckas ta det där kortet också.
 
Last edited:
Köpte en Z750 -08 ABS tidigare i veckan :yoparty
Har fortfarande bara småprovat den då jag inte fått hem strypningen ännu, men är ändå grymt nöjd med den :D
Men den går lite ojämt på tomgång och lägre varvtal (Som även syns på andra Z750 på youtube), om man köper powercommander och mappar hojen, kommer man få den att gå "normalt" eller kommer den fortfarande ligga och hacka vid de varven?

Grattis till köpet :)

Hej!

Ny medlem här på forumet. Nyss köpt första hojen, vit Z750 2010. Nu ska jag bara lyckas ta det där kortet också.

Och förståss grattis till dig också! kortet fixar man lätt om man har en ny hoj som står och väntar :)
 
Last edited:
tjo hej alla köpt en z750 06..står att bakdämparen är inställd för en förare på 68 kg orginal humm..vågar man ändra inställningarna på bakdämparen ?? och sen tycker jag att framgaffel är lite svampig..dock inga läckage..är dom så orginal?? Mvh
 
tjo hej alla köpt en z750 06..står att bakdämparen är inställd för en förare på 68 kg orginal humm..vågar man ändra inställningarna på bakdämparen ?? och sen tycker jag att framgaffel är lite svampig..dock inga läckage..är dom så orginal?? Mvh

Klart du gör!
Jag skruvade upp dämparna ett par hack och det gör faktiskt en hel del skillnad (tycker jag). Sen väger jag 90 pannor oxå, till skillnad från en mini-asiat:)

Har inte koll om man kan ställa om gafflarna fram på din årsmodell men annars är det bara byta olja i gafflarna. funkade fint på min förra hornet.

Skulle du bli osäker så är det bara be din verkstad nästa gång hojen in på service så fixar de det i ett nafs...
/Raz
 
Även Z1000 var inställd för någon på 68kg. Efter även jag väger dryga 90 så blev det till att vrida på en del Tyvärr satt låsmuttern så in i norden så det fick dom göra på verkstaden, tog trekvart att få skiten justerad. Kändes mycket mer stabil efteråt.

Idag har man slängt dit mindre regplåtshållare och miniblinkers, funkade utmärkt till slut, efter lite pill. .)
 
Last edited:
tack tack =) då ska ja bara hitta det där j*vla verktyget :P..svårt å byta olja i gaffen? hur gör man? lossar bultarna längst upp?
 
Efter man har ägt tre z1000, en -08 och två -09 så sadlade jag om till Sprint mest för att tjejen skall få åka bekvämt.

Jag testkörde dock den nya z1000 idag, helvete vilken maskin... man kände hur ståndet växte och tillslut nådde den nästan styret... riktigt skön och smidig maskin, hade man haft råd så hade man ägt två hojar, min nästa får bli en sådan, vilken skillnad emot mina förra z1000, går inte ens att jämföra!

Jorå så att, lite sugen är man ju! ;)
 
Hepp!
Nån med nå bra tips på att få upp aset på 2an?Verkar ju fan helt lönlöst... På1an drar den ju rakt upp på ett något hysteriskt sätt men sen verkar ju effekten avta på ett deprimerande sätt. Nån som har problem med vobbel efter 2oo kmh? Har mkt luft o fräscht drivpaket håller ändå på att flyga av vid lite hastighet,så att säga.
 
Hepp!
Nån med nå bra tips på att få upp aset på 2an?Verkar ju fan helt lönlöst... På1an drar den ju rakt upp på ett något hysteriskt sätt men sen verkar ju effekten avta på ett deprimerande sätt. Nån som har problem med vobbel efter 2oo kmh? Har mkt luft o fräscht drivpaket håller ändå på att flyga av vid lite hastighet,så att säga.

HAr alldrig märkt av några vobbel-tendenser på min, känns lika stabil i 200+ som i 50, brukar dock undvika dom högre hastigheterna då det trots allt blåser som fan i de hastigheterna så det känns som om man ska flyga av pga av det.
 
angående regskylt miniblinkers

Tja! har problem med att min skylthållare bak har slått i bakdäcket vid två tillfällen och typ pajjat... tänkte skaffa en minregskylt och sätta bak i skärmen istället. sen undrar jag om det finns nån bra lösning för blinkerserna bak nu när skylthållarn ryker. tacksam för svar:)
 
Tja! har problem med att min skylthållare bak har slått i bakdäcket vid två tillfällen och typ pajjat... tänkte skaffa en minregskylt och sätta bak i skärmen istället. sen undrar jag om det finns nån bra lösning för blinkerserna bak nu när skylthållarn ryker. tacksam för svar:)

790312066.jpeg


Det är det ultimata för dina behov, Ermax undertail, blinkers sitter inbyggt sen hänger en skylthållare med också med diodljus.

Pris?
Har för mig runt 1800 men kan ha fel.
 
Hej på er!

Det här är säkert ett långskott men tanken på att skriva ett inlägg som detta slog mig och jag går lite på principen "hellre ha misslyckats än att inte ens ha försökt".

Så här är det;

Jag kör idag en Kawasaki ER-6f '06, med Two Brothers slip-on, rensad bak och trivs väldigt bra med den. Den är en vettig allroundhoj som passar mina behov (mycket stadskörning bl.a.) väldigt bra men efter ca tre år på den så börjar jag känna mig lite otrogen genom att ha börjat snegla på andra. Framför allt är det Honda CB1000R och Kawsaki z750 / z1000 som är uppe på radarn och mycket talar för att jag kommer att byta upp mig till någon av dessa tre modeller under den närmaste framtiden.

En grej som jag dock ser som ett problem är att det känns som att man köper grisen i säcken lite grann.. att "lära känna" hojen gör man ju helt enkelt inte på att ge sig ut på en vanlig provkörning på 20-30 minuter utan man skulle behöva "umgås" med hojen under en lite längre tid; som minst ett par timmar, gärna en dag och helst av allt en helg.

Min tanke med detta inlägg (långskott) är kort och gott att jag undrar om det finns någon i Stockholmsområdet som skulle kunna tänka sig att låna ut/hyra ut/byta hoj under ett par timmar, någon dag eller helg. Vem vet - någon här kanske går i tankar på att köpa sig en ER-6f och tänker likadant. :) Eller för den delen någon som kanske ska resa bort eller av annan anledning inte har behov av sin hoj under en viss tid.

Jag finns för egen del i Stockholm (city) och skulle verkligen uppskatta ett PM om det finns någon här som är intresserad/skulle kunna tänka sig att ställa upp. Detaljer för hur det ska läggas upp kan vi ta via PM.

Hoppas att vi hörs, och ... kör försiktigt! :tummenupp

Jocke

*postat i CB1000r-tråden och Z750/Z1000-tråden*
 
Hepp!
Nån med nå bra tips på att få upp aset på 2an?Verkar ju fan helt lönlöst... På1an drar den ju rakt upp på ett något hysteriskt sätt men sen verkar ju effekten avta på ett deprimerande sätt. Nån som har problem med vobbel efter 2oo kmh? Har mkt luft o fräscht drivpaket håller ändå på att flyga av vid lite hastighet,så att säga.

slip on, powerkommander, ombyggdluftburk, fullflödesfilter och nerdrevat en kugg fram. lyfter på gasen på 2:an. :tummenupp

plus att man har ett riktigt gött botten och mellanregister. hänger numera på supersporthojarna upp till 200 :yoparty
 
Efter man har ägt tre z1000, en -08 och två -09 så sadlade jag om till Sprint mest för att tjejen skall få åka bekvämt.

Jag testkörde dock den nya z1000 idag, helvete vilken maskin... man kände hur ståndet växte och tillslut nådde den nästan styret... riktigt skön och smidig maskin, hade man haft råd så hade man ägt två hojar, min nästa får bli en sådan, vilken skillnad emot mina förra z1000, går inte ens att jämföra!

Jorå så att, lite sugen är man ju! ;)[/QU:)

Låter lovande:) på vilket sätt var det så stor skillnad att det inte går att jämföra med den förra modellen?? motorn antar jag men hur kändes chassit, bromsar osv?? e själv riktigt sugen på den nya modellen men har inte haft möjlighet att provköra. har även sneglat lite på superduke men e möjligt att det återigen blir en Z1000 för min del om nåt år:tummenupp
 
slip on, powerkommander, ombyggdluftburk, fullflödesfilter och nerdrevat en kugg fram. lyfter på gasen på 2:an. :tummenupp

plus att man har ett riktigt gött botten och mellanregister. hänger numera på supersporthojarna upp till 200 :yoparty

Ja jävlar då lär det ju röra på sig antar jag... Lär väl dra i väg nån slant med då kanske.. Tänkte att det kanske skulle bli skapligt med drevning,för typ ..80spänn,men jag e väl naiv. Fan att fickorna e snustorra!:gnissla
Får öva på grusspinn istället.:yoparty
 
funderar på att byta styre på hojen tycker man sitter alldeles för rakt upp på den. Nån som har några förslag funderar på ett renthal No.971....
 
Hej, tänkte montera GPS på min 750 nu och tänkte modda dit ett 12v uttag, vet någon var man enklast tar ström från? Borde kunna gå att koppla in sig på ev någon kabel till lyset va?
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top