Kawasaki Z750/Z1000-tråden

DarkWingDuck

Guest
Nej nej,...

du behöver ingen ny mappning!
"Tydligen", så är det som så (enligt informationen jag fick), att 02 sensorn i vissa fall jobbar på att ändra dessa värden som PC'n har (din mapp.)
Om jag förstått det hela rätt, så är din hoj mappad med ett fast A/F värde. 02 sensorn läser av och vill kompensera för förhållanden (temp osv osv). det interagerar med din mappning på ett negativt sätt.
02 S.E. verkar alltså påverka ditt "fast läge". Det är väl det som pc'n inte vill, antar jag?
Det tekniska är jag inte insatt i, så se detta som ett info mail där du själv, nog, bör ringa motospeed för spot on info. Betänk själv, power commander plockar bort denna sensor ur programmet. Man kan förmoda att de gör det av en anledning. Förmodligen så hittar du inte info på pc's hemsida förrän 02 controllern är ute på marknaden. Det sägs dock att de finns, eller är på g. Din mapp är fortfarande lika bra, oroa dej inte över det. Som nämnt, varför inte ringa Stefan på Motospeed. Jag har kontakt med en EU firma som endast jobbar med att vässa Kawsaki modeller. De hävdar bestämt att 02 sensor eliminator tillför problem. Att dömma av samtalet med Stefan så är detta korrekt. Jag blev lika (??) som du, o du som nu gjort allt detta för att rulla runt på pärlan så fort det bara går. Klart att du undrar. Som jag förstod, så är det bara att du byter till 02 controller när den finns. Det kan dock vara av intresse att veta för de som skall, eller vill mappa sin hoj. Det är därför jag la det på forumet. Jag sitter lite i samma båt som du, kan man säga.

Den stoppar/hindrar varningslampan från att lysa, men den gör mer.
För att en ommappad Kawasaki Z1000 skall falla EU's homologiserings lagar på läppen är denna designad. Den blockerar faktiskt vissa signaler. Detta innebär att den, förutom släcker varningslampan i displayen, också blockerar full mappning. Hojen kommer att gå sämre (snålare).
Därför har Kawasaki beslutat att suga tillbaka produkten.
Det kommer att lanseras ett nytt alternativ.
02 controller. Denna kommer att tillåta full mappning och (endast) släcka varningslampan. Den kommer alltså inte att interagera med mappningen som 02 sensor eliminator gör. En mappad Z1000 kommer att fungera precis som förut. Man behöver inte mappa om hojen. Bara byta ut 02 sensor elimintor mot en 02 controller.


vad snackar du om? du menar alltså att en 02 eliminator tillåter inte full mappning, att den under 3000rpm ger nån annan karta? kan inte förstå hur den skulle det då det bara är ett motstånd e2eliminatorn består av och du säger att det ska räcka med att man byter e2eliminatorn till en e2 sensor för att få tillgången till fulla mappen om man mappat om? men om man som jag fått hojen mappad i bänk av dynojet då kommer väll inte mappen dom skapar stämma heller och inte då heller att byta till e2 controller ordna det då det är fel från början?


nu vart ja sne, ska man behöva få powercommander att nu ge en controllern å sen betala en för en ny mappning?

sammt vart har du hittat denna fakta, hittar inget på deras sida och måste ange serienr för att kunna skicka mejl å har ingen lust att leta reda på det nu
 
Last edited:

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
hmm jo ska ta ett samtal till motospeed men min tanke var, jag fick min mapp gjord när eliminatorn satt där, hur kunde han då mappa under dessa varvtal osv? borde inte ecu:n hindrat det då eller kör deras "mappningsmaskin" över den hellt å hållet...tja både motospeed sammt pc har bytt ut den som tillbehör till z1000 så den bör finnas tillgänglig? dock anser jag att den ska man få gratis av dom då företaget sålt en produkt som annonserats fungera till fullo med enda tillvalet att man skulle ha en o2 eliminator som nu verkar rätt onödig?

http://www.dynojet.co.uk/powercommander/accessories.htm
 
Last edited:

arkefrän

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Arbrå
Hoj
R1 Streetfighter
Märkligt , Älskade min Orange Z750-08:a men efter besöket så hade man gjort sig av med den och införskaffat en Z1000 -08:a underbart Grön.
Som vanligt ett fruktansvärt professionellt bemötande och prissättningen gör det inte sämre.
Nu skall man bara förklara varför för Damen där hemma.
Är någon sugen på en Orange Z750 08:a med tillbehör så vet ni var den finns.

Grattis till nya hojen ... :tummenupp

Tror att det är min gamla om den har gått runt 500-600 mil.
 

arkefrän

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Arbrå
Hoj
R1 Streetfighter
Sorry, men den här har 0 mil på mätaren, var du inte nöjd med din ?

Jodå ... :tummenupp

Men den hade ju rullat några mil så det var dax för en ny.
Björn på Stibix är toppen att göra affärer med så det blev en exakt likadan cykel fast med abs och gp system i samma färg och årsmodell.
Känner mig som en trogen kawa kund och kan varmt rekomendera grabbarna på stibix.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Jodå ... :tummenupp

Men den hade ju rullat några mil så det var dax för en ny.
Björn på Stibix är toppen att göra affärer med så det blev en exakt likadan cykel fast med abs och gp system i samma färg och årsmodell.
Känner mig som en trogen kawa kund och kan varmt rekomendera grabbarna på stibix.

Kan enbart hålla med, dock skaffar jag ett Yoshimura system. :tummenupp
 

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
Har nu pratat med motospeed och detta är ett fenomen som förekommer främst i england och dom har bytt till o2 sensor controller för att den gör samma jobb men kommer fungera i alla länder. Så summan är att så länge inte F.I lampan tänds behöver man inte införskaffa sig nån 02 sensor controller
 

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
Ne nu jävlar, precis när man trodde det var lugnt damp det ner ett svar ifrån motospeed nu.

Det stämmer att man ska ha controllern till den hojen, antagligen för att motorstyrssytemet inte går att lura med ett fast motstånd som i eliminatorn.

Antagligen måste hojen mappas om du byter till controllern, men den som mappat borde märkt ifall hojen inte svarade på mappningen i closed-loop området med eliminatorn.
Så länge inte den som mappade såg konsiga air/fuel värden och FI lampan lyser så ska det vara ok som det är, men som sagt enligt dynojet så ska det vara controllern.

Vart har du köpt din powercomander, och vem sa att du skulle montera en vanlig eliminator?

skickat även detta mail till dynojet:


Hi i bought the pc3 usb and 02 sensor eliminator and did a dyno in a rolling bench at Alviks MC in Sweden, but have now found out that the o2 sensor eliminator has been outplaced with a 02 sensor controller since the otherone seems not to work functionally.

why hasnt i as customer been told? i bought a expensiva hardware and put money on benching...so what now? do i need the the controller and does the mapping to be redone afterwards?? tell me...

If i need the part and also a new mapping after that i insist that dynojet pays for it due to that i paid for a working unit, not 70% working.

Sorry for my faulty english

Kind regards//Jonas

så darkwingduck, jag behöver verkligen veta var du fått din info ifrån nu..för detta ska jag gå till grunden med
 
Last edited:

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
Var in och pratade med order som säljer sakerna dagligen och hitills har vi inte haft något problem med eliminatorn, och i ditt fall verkar det lugnt även där då ingen FI lampa lyser.

Jag skulle lugnt kört vidare, då allt verkar vara i sin ordning, eliminatorn specade vi själva för länge sedan då inte dynojet hade någon lösning och det har fungerat hitills, men nu har dynjoet släppt sin egen lösning och de vart controllern, men som sagt på din hoj verkar det fungera smärtfritt :)

Hör av dig vid fler funderingar
 

yester

the man, the myth, the legend!
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Åbo Finland
Hoj
kawasaki z1000 2008 (såld) Nyyyy KTM Super Duke
Hej. fråga till er med ermax skylthållare, hur har ni gjort eller inte gjort med reflex?
/tyskgrillvante

Tjing. jag har ermax skylthållare + miniblinkers. har varken reflex eller skyltbelysning. blev stoppad av påisen (polisen) en gång i somras men de hade inga anmärkningar på min skylthållare:tummenupp
 

TYSKGRILLVANTE

tyskgrillvante
Gick med
21 Aug 2008
Ort
Värmdö
Hoj
2008 Kawasaki Z 1000
Det kan inte vara samma lagar i finland, jag åkte dit 2001 för div saker och då fick jag för saknad av skyltbelysning och reflex, men tack för svaret.
Är det någon som har satt dit reflex? vart,var köpt och blev det bra?
/tyskgrillvante
 

R_Velocity

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2009
Ort
Noname
Hoj
08/R1 (fd.ZX10R 08 ägare)
Enligt lag, så är Ermax inte ok. Blinkers sitter för nära.
Snuten stoppade mej på min Buell i somras. Jag hade ju korrekt avstånd, men han frågade mej om jag visste exakta avståndet och klagade på att han inte hade måttdon. De hade en anmärkning, det var just rödreflex. Jag frågade varför jag skulle behöva den. I fall baklyset går sönder sa han. Nästa gång får du böter var svaret.

Ang reflexhålare.
Du kan fixa det. Mät noga, gör en pappers mall. Köp (Mekonomen) en rödreflex med självhäftande tejp. Såga ut en tunn plåtbit (typ som två stycken T fast med kanten både uppe och nere). Borra två hål (eller tre) i regskylten och samma på din nya reflexhållare. Två där uppe och ett längre ner. Reflexen fäster du på den T formade ytan som sticker ut precis nedanför regskylten (litet spel mellan regskyltens nederkant och övredelen på reflexen, typ 3mm +).
skruva fast reflexhållaren på baksidan av regskylten. Böj sedan till en schysst vinkel på reflexhållaren. Om reflexhållaren skakar för mkt (när du kör), kan du borra ett hål till längre ner (tredjehål), detta spänner reflexhållaren i nederkant, så att den sitter stadigt hur fort du än kör. Måla skruvskallarna vita, med tex sådan sprej som är till element. Använd nyloc muttrar så lossnar de inte.


Det kan inte vara samma lagar i finland, jag åkte dit 2001 för div saker och då fick jag för saknad av skyltbelysning och reflex, men tack för svaret.
Är det någon som har satt dit reflex? vart,var köpt och blev det bra?
/tyskgrillvante
 
Last edited:

TYSKGRILLVANTE

tyskgrillvante
Gick med
21 Aug 2008
Ort
Värmdö
Hoj
2008 Kawasaki Z 1000
Enligt lag, så är Ermax inte ok. Blinkers sitter för nära.
Snuten stoppade mej på min Buell i somras. Jag hade ju korrekt avstånd, men han frågade mej om jag visste exakta avståndet och klagade på att han inte hade måttdon. De hade en anmärkning, det var just rödreflex. Jag frågade varför jag skulle behöva den. I fall baklyset går sönder sa han. Nästa gång får du böter var svaret.

Ang reflexhålare.
Du kan fixa det. Mät noga, gör en pappers mall. Köp (Mekonomen) en rödreflex med självhäftande tejp. Såga ut en tunn plåtbit (typ som två stycken T fast med kanten både uppe och nere). Borra två hål (eller tre) i regskylten och samma på din nya reflexhållare. Två där uppe och ett längre ner. Reflexen fäster du på den T formade ytan som sticker ut precis nedanför regskylten (litet spel mellan regskyltens nederkant och övredelen på reflexen, typ 3mm +).
skruva fast reflexhållaren på baksidan av regskylten. Böj sedan till en schysst vinkel på reflexhållaren. Om reflexhållaren skakar för mkt (när du kör), kan du borra ett hål till längre ner (tredjehål), detta spänner reflexhållaren i nederkant, så att den sitter stadigt hur fort du än kör. Måla skruvskallarna vita, med tex sådan sprej som är till element. Använd nyloc muttrar så lossnar de inte.

Tack å bock för förslaget.
/tyskgrillvante
 

Ridde

Inkörningsperiod
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
Vit Z 1000 -08
Slipa bort repor i metall?

Som några av er kanske vet så drog jag en liten vurpa innan i år, och skulle behöva slipa bort lite repor på min ena Devil-pipa.

Hur tar slipar man bort det lättast? Våtslippapper eller? Autosol? Tips! :gnissla
 

Bifogat

  • master_carbone.jpg
    master_carbone.jpg
    55 KB · Visningar: 92

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Som några av er kanske vet så drog jag en liten vurpa innan i år, och skulle behöva slipa bort lite repor på min ena Devil-pipa.

Hur tar slipar man bort det lättast? Våtslippapper eller? Autosol? Tips! :gnissla
kunde du inte hålla dig från att köra? :hihi


är det enbart på metallen?

borra då loss popnitarna så du har det i ett löst stycke och slipa bara på med våtslippapper och avsluta med autosol. verkar som en vettig lösning iaf :gnissla
 

Ridde

Inkörningsperiod
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
Vit Z 1000 -08
Hehe, typ. Skulle bara upp till Jet och tanka, men kom inte så värst långt :mad:

Är det något speciellt våtslippapper man ska ha? Vet att det finns lite olika, typ 600, 1000 och allt va de nu heter.

Njaeh, det är några smårepor på själva pipan dvs kolfibret också :( Men det vet jag absolut inte alls hur jag ska få bort :(
 
Last edited:

R_Velocity

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2009
Ort
Noname
Hoj
08/R1 (fd.ZX10R 08 ägare)
Prova att kontakta tillverkaren direkt. Fråga om du får köpa lösa delar.
Skicka digitalkamera foton till dem. Ibland kan det löna sej.
I värsta fall, ny dämpare. Jag antar att det bara är skador på ena sidan?


Hehe, typ. Skulle bara upp till Jet och tanka, men kom inte så värst långt :mad:

Är det något speciellt våtslippapper man ska ha? Vet att det finns lite olika, typ 600, 1000 och allt va de nu heter.

Njaeh, det är några smårepor på själva pipan dvs kolfibret också :( Men det vet jag absolut inte alls hur jag ska få bort :(
 
Last edited:

Ridde

Inkörningsperiod
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
Vit Z 1000 -08
Prova att kontakta tillverkaren direkt. Fråga om du får köpa lösa delar.
Skicka digitalkamera foton till dem. Ibland kan det löna sej.
I värsta fall, ny dämpare. Jag antar att det bara är skador på ena sidan?

Jo det är bara skador på ena sidan, det är lite smårepor på kolfibret som sagt, och på den inringade delen, som är av metall. Mjoh får bli så i värsta fall.
Sen återstår frågan, kan man köpa loss EN pipa bara ? :confused:
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top