Kawasaki Z750/Z1000-tråden

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Har varit inne på exakt samma funderingar som du! z1000 är inte särskilt spännande i låg och mellanregister, och det finns såklart vissa åtgärder man kan vidtaga ( ex. ommappning ), men byta motor har jag uteslutit.
Har mer och mer funderat på hojbyte till en hoj med större slaglängd i motorn, a´la V-twin eller liknande. Vill ha maxvrid någonstans mellan 4000-6000 varv.
Det som håller mig kvar på z1000 är dels att jag köpte den i höstas och bara kört ca 200 mil på den och dels att den är jävligt snygg. Så jag förstår dina funderingar kring motorbyte.
För mig blir nästa hoj iallafall 2-cylindrigt! Skulle vara kul att testa en MT-01 där den har 150nm på 3750 varv...

har du testat Speed Triple? underbar motor verkligen med massor av kraft igenom hela registret!
 

DarkWingDuck

Guest
02 sensor eliminator

NY INFO ANG 02 sensor eliminator.

Vad denna gör (i realiteten) är kanske inte vad man tror.

Den stoppar/hindrar varningslampan från att lysa, men den gör mer.
För att en ommappad Kawasaki Z1000 skall falla EU's homologiserings lagar på läppen är denna designad. Den blockerar faktiskt vissa signaler. Detta innebär att den, förutom släcker varningslampan i displayen, också blockerar full mappning. Hojen kommer att gå sämre (snålare).
Därför har Kawasaki beslutat att suga tillbaka produkten.
Det kommer att lanseras ett nytt alternativ.
02 controller. Denna kommer att tillåta full mappning och (endast) släcka varningslampan. Den kommer alltså inte att interagera med mappningen som 02 sensor eliminator gör. En mappad Z1000 kommer att fungera precis som förut. Man behöver inte mappa om hojen. Bara byta ut 02 sensor elimintor mot en 02 controller.

Denna information kommer från Power Commander och finns tillgänglig från alla PC distributörer (Agenturer, dvs MotoSpeed i Sverige )

Kom på i all hast nu när man monterade pc3 att många kanske inte vet vad 02 eliminatorn är.

Detta är en bryggad koppling med mostånd som ersätter kopplingen till lambdasensorn och lurar ecu:n. tex om man byter helavgassystem eller rensar katten eller liknande som kan orsaka felkoder.

Behöver man 02 eliminatorn?
Ja enligt mitt tycke för om lambdasensorn får sitta ikopplad kommer ecu:n att försöka ändra pc3:ans mappning över 3000rpm för att den märker av att insprutningen inte följer orginalschemat, medans om man använder eliminatorn kan man njuta av fulla mappningen till pc3:an:yoparty
 
Last edited:

Kickstart

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki z1000 vit -08
NY INFO ANG 02 sensor eliminator.

Vad denna gör (i realiteten) är kanske inte vad man tror.

Den stoppar/hindrar varningslampan från att lysa, men den gör mer.
För att en ommappad Kawasaki Z1000 skall falla EU's homologiserings lagar på läppen är denna designad. Den blockerar faktiskt vissa signaler. Detta innebär att den, förutom släcker varningslampan i displayen, också blockerar full mappning. Hojen kommer att gå sämre (snålare).
Därför har Kawasaki beslutat att suga tillbaka produkten.
Det kommer att lanseras ett nytt alternativ.
02 controller. Denna kommer att tillåta full mappning och (endast) släcka varningslampan. Den kommer alltså inte att interagera med mappningen som 02 sensor eliminator gör. En mappad Z1000 kommer att fungera precis som förut. Man behöver inte mappa om hojen. Bara byta ut 02 sensor elimintor mot en 02 controller.

Denna information kommer från Power Commander och finns tillgänglig från alla PC distributörer (Agenturer, dvs MotoSpeed i Sverige )

Så om man inte bryr sig om lampan lyser eller inte, så behöver man inte en sådan här 02 controller? inga andra fördelar förutom att släcka lampan?:va
 

Kickstart

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki z1000 vit -08
fattar ändå inte poängen med en sån, förklara gärna vad den gör då isf. för enligt darkwingduck så är det du skrev fel och inte stämmer ? :S
 

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
Den stoppar/hindrar varningslampan från att lysa, men den gör mer.
För att en ommappad Kawasaki Z1000 skall falla EU's homologiserings lagar på läppen är denna designad. Den blockerar faktiskt vissa signaler. Detta innebär att den, förutom släcker varningslampan i displayen, också blockerar full mappning. Hojen kommer att gå sämre (snålare).
Därför har Kawasaki beslutat att suga tillbaka produkten.
Det kommer att lanseras ett nytt alternativ.
02 controller. Denna kommer att tillåta full mappning och (endast) släcka varningslampan. Den kommer alltså inte att interagera med mappningen som 02 sensor eliminator gör. En mappad Z1000 kommer att fungera precis som förut. Man behöver inte mappa om hojen. Bara byta ut 02 sensor elimintor mot en 02 controller.


vad snackar du om? du menar alltså att en 02 eliminator tillåter inte full mappning, att den under 3000rpm ger nån annan karta? kan inte förstå hur den skulle det då det bara är ett motstånd e2eliminatorn består av och du säger att det ska räcka med att man byter e2eliminatorn till en e2 sensor för att få tillgången till fulla mappen om man mappat om? men om man som jag fått hojen mappad i bänk av dynojet då kommer väll inte mappen dom skapar stämma heller och inte då heller att byta till e2 controller ordna det då det är fel från början?


nu vart ja sne, ska man behöva få powercommander att nu ge en controllern å sen betala en för en ny mappning?

sammt vart har du hittat denna fakta, hittar inget på deras sida och måste ange serienr för att kunna skicka mejl å har ingen lust att leta reda på det nu
 
Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Så har man varit på Stibix igen

Märkligt , Älskade min Orange Z750-08:a men efter besöket så hade man gjort sig av med den och införskaffat en Z1000 -08:a underbart Grön.
Som vanligt ett fruktansvärt professionellt bemötande och prissättningen gör det inte sämre.
Nu skall man bara förklara varför för Damen där hemma.
Är någon sugen på en Orange Z750 08:a med tillbehör så vet ni var den finns.
 

Kickstart

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki z1000 vit -08
Någon som verkligen kan, kan ju ta och förklara det här med e2eliminator. Vad den gör och förbättrar. För nu låter ju det som om det är nada skillnad på att ha en och inte ha en :S förutom den där lampan
 

yester

the man, the myth, the legend!
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Åbo Finland
Hoj
kawasaki z1000 2008 (såld) Nyyyy KTM Super Duke
Märkligt , Älskade min Orange Z750-08:a men efter besöket så hade man gjort sig av med den och införskaffat en Z1000 -08:a underbart Grön.
Som vanligt ett fruktansvärt professionellt bemötande och prissättningen gör det inte sämre.
Nu skall man bara förklara varför för Damen där hemma.
Är någon sugen på en Orange Z750 08:a med tillbehör så vet ni var den finns.

naaajs:tummenupp lustigt sammanträffande förresten, hade själv en orange 750 -06 (den äldre modellen) tidigare men bytte till en limegrön z1000 för ca ett år sen:) grönt ska de vaa:banana
 

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
Nu har jag skummat i det med, ecu:n tar värden ifrån lambdan för att hålla 14.7:1 ration.
Detta gör att så fort man ändra mappen kommer den märka att det ger fel värden via lambdan och därmed korrigera det hela tiden, men pluggar man bara ur lambdan får man felmedelande, men den slutar iaf att försöka ändra mappningen så ja e2 sensor eliminator gör enbart så man inte få felmedelande.

e2 sensor controller upphäver en begränsning som kan finnas under 33% trottel sammt 4500rpm, utan den kan den gå snålt under dessa värden

så ingen fara för mig just nu, är så låga varv men såg på mappningen jag har att mitt dynocenter har iaf ändrat värden så lågt som vid 1000rpm 0%throttel så då måste min maskin fungera bara med o2 sensor eliminator, har mailat powercommander i UK men jag förstår fortfarande inte riktigt vad skillnaden är mer än att powercommander borde väll sälja en färdig produkt inte nåt som bara fungerar till en tredjedel, kan förstå att man fick köpa till 02 eliminatorn för att få stopp på att ecu:n vill försöka ändra värdena, men att först säga att man behöver en 02controller för att få mappen att fundera under 33% är juh bara falsk marknadsföring och isf hur kunde man mappa min under dessa värden? aja hoppas dom svarar snabbt för nu blev jag bra sned
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
När man köper plastspoilers till hoj eller bil så brukar ju passformen va sådär, så även den här gången, så fram med vinkelslipen... fästena fick kapas och böjas om, men till slut va bukspoilern på plats, frågan är nu bara om man ska orka kapa upp den och plasta om den då det är en del spänningar i den när den är monterad...:huvet .

hur gjorde du med fästerna .. fick du med såna ,, eller fick köpa till
 

Ridde

Inkörningsperiod
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
Vit Z 1000 -08
Märkligt , Älskade min Orange Z750-08:a men efter besöket så hade man gjort sig av med den och införskaffat en Z1000 -08:a underbart Grön.
Som vanligt ett fruktansvärt professionellt bemötande och prissättningen gör det inte sämre.
Nu skall man bara förklara varför för Damen där hemma.
Är någon sugen på en Orange Z750 08:a med tillbehör så vet ni var den finns.

Du tog den Gröna som stod i hallen antar jag :)
Men ska du slänga mer pengar på nya prylar till den nu då? :tuttar
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Du tog den Gröna som stod i hallen antar jag :)
Men ska du slänga mer pengar på nya prylar till den nu då? :tuttar

Yes, en av dem, fanns 2 gröna och en svart.
Beträffande skaffa prylar så har jag det rätt bra förspänt tack vare min arbetsgivare, så mycket beställdes redan igår kväll.:yoparty
 

Ridde

Inkörningsperiod
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
Vit Z 1000 -08
Yes, en av dem, fanns 2 gröna och en svart.
Beträffande skaffa prylar så har jag det rätt bra förspänt tack vare min arbetsgivare, så mycket beställdes redan igår kväll.:yoparty

Ah sant, det glömde jag, du är ju mer eller mindre sponsrad :p

Men fan grattis iaf! Vi blir bara fler och fler med Z1K här i trakten :yoparty
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Ah sant, det glömde jag, du är ju mer eller mindre sponsrad :p

Men fan grattis iaf! Vi blir bara fler och fler med Z1K här i trakten :yoparty

Det är riktigt skoj, Håller på och kolla bankörning i Mars / April.
Anderstorp / Mantorp, någon mer Z:a som är sugen ?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top