Kawasaki z1100 Retro Fighter 2.0

Jag har en likadan rulle :)
Tänkte blöta den i norska trakter under sommaren om jag hinner med !

Rally: Ingen dum idé ! Man man laseretsa...dvs. man kör men en svag laserstråle så det ser graverat ut. Kan nog bli lite småfett !

Zäta: Fan det var oxå en bra idé...hinner inte rita upp alla loggor och plåtar med det tempot jag kan hålla i Autocad. Måste nog ta in praktikanten igen :)

PS. En jävla tur jag la ner fotograferingen...skulle ju få tuppjuck av alla beteckningar :hihi

Men själv har jag investerat i en 9/10 rulle till mitt 14"/k9 Yellow Line med intermediate, S1/S2 samt S3/S4 klumpar. :va

Bäst ja lägger upp en bild så inte bara Zäta fattar va det rör sig om

View attachment 380246
 
Zäta: Skaffa en komplett packningssats så får du dem "på köpet". Du kommer ju behöva nya packningar för till hela motorn.

Jånas: Gött...ännu en laxfiskare ! :tummenupp
Hur går det med drevet ? Måste kolla din tråd.
 
Arnold: Du är grym :tummenupp
Seriösare motorihopsättning får man leta efter! Ser bättre ut än nytt!:fakta

Nästa fiskedrev fräser du väl själv ;)
 
Har beställt en komplett sats, då kanske tätningarna kommer med, gött.
 
Appropå mitt drev så behövde jag inte tillverka ett nytt, gpz 1100 passade rakt av med en liiiiiiiten modefiering.
Jag måste svarva ett 3,7 mm shims, sedan sitter det som en smäck !


Man blir sjukt impad av det seriösa man ser här :D:tummenupp
Önskar jag kunde vara lika seriös i år, men när man mekar i kallgarage och det är mellan 6-12 minus, är det svårt att vara seriös :D
 
Richie: Ja, de lilla tid jag har över försöker jag spendera på noggrant arbete. Kommer hålla dig ansvarig för att mitt bygge försenas ! :D

Zäta: Låter bra, klart du skulle kunna använda begagnat gummi men det känns ju lite sådär. Man vill ju inte dra på nått med gamalt klet på :hihi

Jånas: Ni värmläningar är ju vana vid sånt. Du får bygga ett garaget...det gjorde jag :D Kul att de funka med GPZ drev....kanske snor den idén om jag bara behöver offsetta några mm.
 
Arnold, vad gör man inte för att komma vidare? :rofl
Nä, men man vill ju inte släppa iväg det till vem som helst :)
 
Richie: Du kommer få tillbaka ett bromhandtag som jag retro-pimpat med massa lättningshål och 2.0 logga.
Sen lär du dig en läxa..:hihi
 
Hahahaha kör på, bara den passar :yoparty
 
Legoarbete..

Hjälpte Richie med en liten anpassning idag. Ett kopplingshandtag fick fräsas ner något för att passa i sitt fäste. En distans till hålet och prylarna lirar ihop igen..:tummenupp


IMG_1974.JPG

Fick betalt i frimärken :D

IMG_1977.JPG

IMG_1978.JPG

IMG_1982.JPG

Vad gör man inte för en SH-polare... :hihi
 
Last edited:
Så jävla snyggt jobbat! Skönt att det finns proffs att ta hjälp av :tummenupp
 
Såg inte 2.0 loggan :D
Snyggt!
 
Tillverkade en tillfällig axel till kronan för att kunna montera framänden.
Min lilla svarv är chanslös då det gäller tuffare bearbetning så en "riktig" axel kommer tillverkas av proffs.

Så nu kan mock up´en kan gå vidare.

Här står vi nu: Framgaffel och sving monterad.

IMG_1991.JPG

På med tank.

IMG_1990.JPG

På med cuts och kåpor.

IMG_1989.JPG

Nästa steg blir att tillverka ett monteringsbord och slänga i motorn...

:rock
 
Last edited:
Tillverkade en tillfällig axel till kronan för att kunna montera framänden.
Min lilla svarv är chanslös då det gäller tuffare bearbetning så en "riktig" axel kommer tillverkas av proffs.

Så nu kan mock up´en kan gå vidare.

Här står vi nu: Framgaffel och sving monterad.

Detta kommer bli grymt, det kommer bli spännande att få se motorn i chassit sen!
Monteringsbord är guld värt, blir det med en 2.0 logga?:banana
 
Tackar Steen !

Sugen som fan på att slänga i motorn. Ska bara på med kolvar och cylle först...det är ju lite bökigt att montera detta med motorn i ramen.

Fråga om kolvringar: Man vänder alltid texten uppåt va ? (dvs om det finns märkning på ringarna)

Nja...bygger nog bordet i trä och lägger på en matta. Orkar inte mecka mer med stål på ett tag nu :hihi


IMG_1992.JPG


IMG_1993.JPG


IMG_1994.JPG
 
Försöker föreställa mig den med motorn i.
Summa summarum - Sweet ride!
Du har runda former i chassit med relativt kantig motor. Vågat, men kan bli hur ballt som helst!

Jag försökte verkligen låta bli. -Du har ju en bucklig framfälg! ;)
 
Kawa :tummenupp
Det är väl snart "verkstad 2.0" :hihi
 
Zäta: Skriver papper imorgon...jepp, sedan är det verkstad 2.0 som gäller :tummenupp

M-tin: Falköga ! Visst...en stor bula i framfälgen. Står i valet o kvalet om jag ska rikta den själv. Jag har jobbat en del för att runda av motorn.

IMG_0663.JPG

IMG_1973.JPG
 
Last edited:
var tydligen fler som reagerade på fälgen. blir smutt som fan detta!
lånar din tråd en sväng, håller på o pillar med moderns cb500f 197?, trotteln i förgasare nr 2 har fastnat och sitter stumt.
nåt knep som finns eller är det bara att smörja och lirka försiktigt? vill inte skada något
 
Tackar Fläsk,

Om du inte plockat av förgasaren kan du blåsa försiktigt med luft i dräneringshålet. Annars är det klokast att plocka ner och rengöra.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top