Kawasaki Z1000SX

Det där med tankmätaren har väl varit standard på alla Kawasaki alltid? :rolleyes:
 
Inga värre fel eller observationer med andra ord.

På min förra hoj var det nästan liknande på motorn, först vid 7-8 000 varv började motorn leva.
Och där hade jag bara att bensinlampan lös när det var 3 liter kvar.
Dessa saker kan jag helt klart leva med :yoparty

Inte provkört än dock, men måste göra det.

Då tycker jag definitivt du ska provköra den. :tummenupp
Och 12orna borde ju närmast störtdyka i priser nu... Även om det såvitt jag vet är exakt samma hoj, fast annan färgsättning 11 - 13. :D

Det där med tankmätaren har väl varit standard på alla Kawasaki alltid? :rolleyes:

Min förra kawa hade ingen tankmätare, ja, förutom en reservlampa. ;)
 
Hur skulle ni göra?

Enligt serviceboken och Kawasaki själva behöver man inte byta oljan vid 600 mila servicen om man inom samma år gjort 100 mila. Som i mitt fall...

1300 kr eller 3500 kr.
Det är lockande att lägga dom 1000-lapparna som är mellanskillnaden på något annat kul till hojen. Samtidigt så känns det vettigt att få olja/filter bytt var 600mil som man alltid gjort förr. Hmmm

Eller... Ska jag låta DinMc göra servicen som Kawasaki rekommenderar och därefter byta oljan själv?
Var köper man bra olja till en vettig prislapp?
Hur bevisar man för nästa köpare att jag faktiskt bytte oljan vid 600mila?

Eller bara skita it och rejsa på, garantin är ju giltig från kawa :confused:
 
Kör du motorn hårt ska du nog byta oljan, själv eller på servicen beror väl på hur bekväm du är och om du tycker det är värt 1500-2000 att slippa slabba själv?
 
Borde väl gå att klämma på de väskorna på gamla modellen.

Beror ju på om de har en annan ram också...
Men min ram är iaf så stor att blinkersen hamnar inuti ramen om man inte flyttar dem (vilket jag inte gjort) och de där väskorna är ju så korta att då hade min ram stuckit ut och väskan hade nog missat det ena fästet.
Inte för att jag är så värst sugen på de där nya väskorna ändå... Backspeglarna ser annorlunda ut med.
 
Last edited:
Nej, det enda som låter intressant med den nya modellen är väl de nya bromsarna som troligen har det bättre ABS-systemet. Jag tycker det är lite långsamt som det är nu, långt mellan pulserna.
 
Då var bakhjulet inne på omsulning. Det blev panikbyte inför bankörningen i helgen så jag fick lite ta det jag hittade. Det blev ett Pilot Road 3. Hade hellre sett ett Pirelli Angel GT eller Pilot Power men nu blev det som det blev. Har kört PR3 på gamla Banditen och gillade dem. Det blir säkert bra. :)
Nu ska bara hjulet på ikväll så bär det av söderut i morgon. Ska bli jäkligt spännande och kul att testa den här hojen på bana. :yoparty
 
Kul att träffa på en till Z1000SX på E18 Norrut vid Hägernäs. Du hade en svart hoj, med skjuts, och svängde av mot Vaxholm och jag hade den grön/svarta som fortsatte Norrut,

Då vet jag att vi alla fall är 2 i Stockholmsområdet! ??
 
Första bandagen med nyhojen avklarad. I början kändes det jäkligt stelt och kantigt och jag kom inte alls överens med körställningen. Efter lite coachning började det dock släppa och på eftermiddagen gick det riktigt bra. I övrigt var hojen fin. Bromsar och dämpning kändes helt ok och trycket ut ur kurvorna var ett rent nöje! Nya tag i morgon.
 
Såg en grön SX i Heby idag. :D Har sett en hel del sen jag skaffade min. Trevligt att den börjar bli lite vanligare.
 
Vettigt tankskydd?

Behöver lite tips och inspiration på bra tankskydd/tank pad. Är inte ute efter Bagster eller liknande utan bara ett bra och snyggt skydd för tanken mot dragkedja, etc. Provade ett från Biltema men det var ju bara skit. Släppte i lamineringen och lämnade klister och gummi kvar på tanken. En massa klet för att få bort skiten.

Original gillar jag inte så mycket plus att det är dyrt...

Hade nåt formgjutet skydd i carbon look till min gammelbandit som jag gillade men vete tusan var jag fick tag på det...

Jag har snakeskin för bättre knägrepp.

Nån som har nåt tips, länk eller bild?
 
Kul att träffa på en till Z1000SX på E18 Norrut vid Hägernäs. Du hade en svart hoj, med skjuts, och svängde av mot Vaxholm och jag hade den grön/svarta som fortsatte Norrut,

Då vet jag att vi alla fall är 2 i Stockholmsområdet! ����

Då är vi fler än 2... Jag åker E18 Norrut minst 2 dagar i veckan, fast min är som dom ska... GRÖN! :yoparty
 
Monterade på stubby broms- o kopplingshandtag igår kväll. Såg såna på en ZX-10:a och gillade dem. Blev jäkligt bra om jag får säga det själv. Har inte hunnit köra med dem än men det blir en runda i em och då också bilder. Om jag kommer ihåg...

Update: Greppen kändes kanon. Jag använder ju ändå bara två, tre fingrar vid broms o koppling.
Bifogar bilder:

bild (2).jpg

image.jpg

Update 2: Fick kraschpuckarna från Metisse idag. Hoppas hinna montera i morgon.
z1000sx-links-klein.jpg


Update 3: Lagom till slutspurten på asfaltssäsongen här uppe fick jag dit kraschpuckarna. Ett klart plus var att jag inte behövde montera av kåporna för att montera dem. bara släppa på dem i nederkant. Sen kunde man montera hållaren i motorfästet för att till sist skruva dit själva kraschpucken i hållaren. Inte helt övertygad om att en fästpunkt för pucken är tillräckligt vid en marksyning, dock...
 
Last edited:
Inte mycket på G här... Själv ställer jag undan åket i helgen. Regn, kallt och en massa jobbresor gör att hojen inte nyttjas som den borde. Nu får KTM:arn ta över som huvudhoj.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top