Kawasaki Z1000SX

Jag provkörde BMW S1000RR när den kom. Smidigt med quickshift men jag kan inte motivera kostnaden för att skaffa en sån till min hoj.
Det borde ju dock bli klart enklare att manövrera hojen med en hand om du får tag på en sån där.
 
9250057A-6375-4509-8F16-EBC7B4504409-436-0000003F0EB65391.jpg


En bild av min hoj.
 
Last edited:
Jag funderar på att köpa en ny Z1000sx -14. Men har ett krav jag vill kunna montera gps tycker det är oumbärligt när jag åker på semester. Hade en garmin 660 på min förra supertenere.
Är det någon som vet om det finns något bra fäste att få tag på?
 
Jag funderar på att köpa en ny Z1000sx -14. Men har ett krav jag vill kunna montera gps tycker det är oumbärligt när jag åker på semester. Hade en garmin 660 på min förra supertenere.
Är det någon som vet om det finns något bra fäste att få tag på?

Jag har en telferizer som funkar utmärkt. Lite knepig att beställa från bara, men fästet funkar utmärkt när man monterar det rätt.
http://telferizer.com/
Jag körde med det ToR till Nürburgring utan några besvär iaf. Det går dock att montera i det fel, och då kan det ramla ur. Man måste trycka i det ordentligt så att hela gummibiten åker igenom hålet i sturhuvudet.

Och det finns iaf på 2011-2013 ett par uttag i vänster framkåpa som är till värmehandtag som man kan koppla in GPSen i, med sådana här kopplingar:
Insulated%u00252BBullet%2BConnector%2BMale.jpg
 
Hittade en växelindikator som går rakt på originalsystemet, tydligen bara att koppla in och tuta och köra.
http://www.ebay.co.uk/itm/PZRacing-...?pt=UK_Motorcycle_Helmets&hash=item485fdd6bb0

Tänkte dela med mig till er andra här i tråden, om ni är sugna på växelindikator. Själv har jag aldrig riktigt haft något behov av en dylik.

Den fungerar bra. Går även byta bakgrundsfärg. Den har en fördel mot Healtechs GS Pro att denna syns även i stark solljus. Har en liggande för billig peng om någon behöver!.
 
Jag funderar på att köpa en ny Z1000sx -14. Men har ett krav jag vill kunna montera gps tycker det är oumbärligt när jag åker på semester. Hade en garmin 660 på min förra supertenere.
Är det någon som vet om det finns något bra fäste att få tag på?

SW-Motech har nog definitivt den bästa. Fästs på tankskruvarna och går att fästa vilken GPS som helst i adapterplattan eller köpa en mobilväska etc. från Motech.

http://shop.sw-motech.com/cgi-bin/c...il--brands.kawasaki.z1000sx--&typid=129563148
 
Jag ska köpa ny hoj i vår och står nu mellan en Z1000SX Tourer 2014 och BMW S1000R. Har inte kört någon av dessa ännu men försöker lägga upp lite plus och minus.

Z1000SX har ju användbarheten som ett stort plus. Packlådor & kåpor för långturer samtidigt som den verkar vara väldigt smidig i stan och det kommer bli en hel del stadskörning för min del även om jag drar iväg 20-30 mil ibland.

Var och hur mycket ligger er försäkring på?
Hur ser serviceintervallen ut? Cirkuspris på dessa?

Jag är 30+ och bor i Stockholm.

Om jag jämför så ser S1000R att bli drygt 1000 spänn, kanske mer, billigare i försäkring per år. Lite dyrare i inköp men samtidigt elektrisk dämpning och mer effekt. :gnissla
 
Last edited:
Jag får betala 3000 hel/hel på svedea. Bor i Enköping och är 33. Service var 600:e mil, kostar väl som alla andra? Dvs 2-3000 eller nåt sånt.
 
Last edited:
Ok, billigaste jag fick var 9k hos Kawasakis märkesförsäkring via Svedea. 4600 billigare än S1000R per år i bara försäkring. Känns som en deal-breaker nästan.
 
Betalar drygt 4000/år för hel/hel på Bilsport.
47 år och bor i Norrland. Borde få den billigare tycker jag men har inte hittat nån. Inte ens Svedea.
 
Jag kollade upp vad en Z1000SX kostar att försäkra. Svedea märkesförs. ca3200 hel/hel nästan gratis känns det som.

Väljer lite mellan en ZZR1400 eller en Z1000SX, en zzr känns lite mer brutal men lite stor & en sx lite mer allround och kanske ett mer moget val. Men en zzr skickar nog på ganska bra med sina 200hk:lol
 
När jag pratade med Svedea fick jag följande svar:
"Tyvärr erbjuder vi enbart Kawasaki märkesförsäkring genom en rad olika MC handlare vid köp utav MC. Därför kan vi tyvärr inte erbjuda märkesförsäkringen i detta fall."
Det skiljer ca 1200kr/år mellan Kawas märkesförsäkring och en vanlig MC-försäkring för mig hos Svedea men då jag inte får teckna märkesförsäkringen behåller jag B&MC som är snäppet billigare än Svedea för mig.
 
Jag kollade upp vad en Z1000SX kostar att försäkra. Svedea märkesförs. ca3200 hel/hel nästan gratis känns det som.

Väljer lite mellan en ZZR1400 eller en Z1000SX, en zzr känns lite mer brutal men lite stor & en sx lite mer allround och kanske ett mer moget val. Men en zzr skickar nog på ganska bra med sina 200hk:lol

På grund av utväxlingen känns sxen inte så mycket slöare än zzr upp till runt 180. Zzr har aggresivare sittställning och som sagt så bara öser den på helt sanslöst hela vägen upp till 300. Zzr känns lite fumlig i krypfart med i jämförelse. Zzr är stabilare över 200 med.
Jag kör en sx, jag sitter bättre på den och det zzren är bättre på tycker jag inte riktigt är värt det jag blir av med eller prisskillnaden.
 
Nä, nu släpper jag förhoppningen på nån vettig vårvinter här uppe och ber för snabb avfrostning och körbara vägar NU!
Jäklar vad det suger i körtarmen!

Edit: Glöm det. Nu är det -15...
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top