Kawasaki Z1000SX

Att installera tailtidy är en riktig grisgöra. För att få bakdelen att sitta som det ska måste kabeldragningen vara perfekt och rekommenderar klippa av den plastbiten som sticker ut på undersidan så tailtidyn kan sitta platt. Även för att kunna dra in kabeln (min inlagd i krympslang) behöver man ofta klippa bort och modda en bit på ingångshålet. Jag gjorde även en större tätning till min R&G tailtidy då passformen är usel. Trots att allt "verkar" sitta som det ska så kan det bli att baklampan glappar och inte blir tät mot kåporna och det beror igen på kabeldragningen. Fick även jag göra detta en till gång för att få rätsida på detta. :smasha2013-03-04 18.37.03.jpg2013-03-03 14.12.07.jpg2013-03-03 14.12.33.jpg2013-03-03 14.12.42.jpg2013-03-03 14.13.06.jpg2013-03-03 14.13.18.jpg2013-03-03 14.13.44.jpg2013-03-03 14.17.58.jpg
 
Ja, usch... :-)
Nu när jag gjorde om gick det ju mycket lättare.
Synd att hålen i regplåten inte lajnar upp med hålen i fästet. Börjar likna en schweizerost...
 
Last edited:
Jag körde på Evotechs Tail Tidy och efter lite småmuttrande i garaget sitter den nu på plats! Me likey! :yoparty

EPTT1.jpg

EPTT2.jpg
 
Nyss hemkommen efter den första "riktiga" dagsturen med min, för mig, nya Z1000SX. Blev ca 30 mil slingriga vägar och några mer fartfyllda sträckor också. Blir bara mer och mer nöjd ju fler mil det blir (totalt ca 80 mil nu sedan köpet).

Särskilt nöjd med att Kawasaki, enligt min mening, lyckats kombinera sportigheten och rappheten och touring utan att det blir "varken eller". Med Z1000SX har man snarare "både och". Passar mig perfekt. Idag följde även sonen med vilket heller inte var några problem.

Om det ska klagas på något kan det möjligen vara den onda baken. Kan kanske bli att investera i en gelsadel eller en sån där geldyna man lägger på sadeln.

//Reflektioner från en nöjd Z1000SX-ägare
 
Håller med till fullo! Är själv nybliven SX-ägare och har hittills ca 250 mil i sadeln. Grym hoj! Bra knuff och riktigt skarp design men samtidigt sitter man kungligt!
 
Efter 3 dagar i Norge med 35 mil/dag i genomsnitt är jag glad att jag köpte gelsadeln! Idag åker vi Bergen - Förde, 32 mil.
Grymt kul!!! :banana
 
Monterade distanser till speglarna idag. Man ser ju bara armar och axlar annars!
Det var lite bökigt att speglarna var monterade med mutter från insidan av kåpan. Man måste ta loss täckkåpan runt instrumenteringen för att komma åt muttrarna men sen är det rätt straight forward.
Det blev helt OK, faktiskt. Ser inte så tokigt ut. Framför allt kan man nu se minen på de man kör om! :-)

bild

bild

bild

bild
 
Last edited:
Är lite intresserad av en z1000sx '11.
Eftersom det var första året, finns det några kända fel, problem, barnsjukdomar?

Var bör priset ligga på för ett fint exemplar med strax under 1000 mil på mätaren?
 
Hemma igen från Norgetrippen. Allt har gått bra utan några stora incidenter. 301,7 mil blev det totalt och enda gången det "brann" i röven var under de tråkiga raka vägavsnitten. SX är en underbar touringhoj!
Tyvärr smälte jag botten på ena sidoväskan med LeoVince röret som satt för nära och hettan blev för stor när det gick lite för fort ibland:gnissla... Får modda med att förstärka med en aluminiumplatta undertill så löser det sig :tummenupp

Norgepoliser såg vi ett par gånger och blev mätta med laser... det var som tur bara i bydalarna dom stod och där håller vi alltid rätt hastighet. Man är dum om man rejsar i byarna eller omkring skolor!

Photo 2013-06-03 19 04 02.jpgPhoto 2013-06-04 18 30 50.jpgPhoto 2013-06-05 17 04 23.jpgPhoto 2013-06-05 17 07 49.jpg
 
Ingen som har nått bra svar?

Jag har en 2011:a,kört nu 620 mil. Har inte hittat en enda brist som skulle kunna kallas för barnsjukdom. Inte heller hittat något på dom andra forumen. Dränerigen av vatten från tanklocket är en dålig konstruktion då slangen lätt kläms när man lyfter tanken, men vet man av det är det inga problem. Halvkrångligt att montera av kåpor och grisgöra montera tailtidy men funtionsmässigt i övrigt helt felfri.
 
Hade ett otäckt vobbel/styrfladder igår efter att ka kört över ett rejält tjälskott. Trodde fan det var kört... Det redde dock ut sig som tur var.
Är det någon som monterat styrdämpare på sin SX och kan rekommendera en bra en?
 
Usch, läskigt!

Det har jag inte ens haft tendenser till på SX:en. Däremot ett par ggr på min gamla CB900F "Boldor"
Vad kör du för däck? Originaldäcken som levererades (Bridgestone BATTLAX BT016) är skräp för touring, bakdäcket höll 364 mil, fram 437 mil.

Hojen blev sjukt läskig i kurvor när däcken blev trekantslipade...
 
Det sitter Dunlop Roadsmart på den men de är rätt slitna. Tror dock inte fräscha däck hade hjälpt. Framhjulet lättade från backen och kom ner snett. Shaking Stevens...
 
Är det någon här som har en tail tidy och givis snap on ram till sidoväskorna som funkar ihop utan att man behöver bygga om endera av dem?
Har giviramen redan, och planen är att rensa upp arslet lite med en tail tidy. Eventuellt byter jag till en baklykta med integrerade blinkersdioder (olagligt och bra, men det blir rent och fint)...
 
Har retat mig på att bakkutsen repar bakkåpan när man tar av och på den. Tycker utrymmet där under är perfekt för skivbromslåset men eftersom kutsen skrapar i varje gång man ska dit med den har jag börjat slarva med att ta med låset på turerna.
Jag surfade runt på några andra SX-forum och hittade en bra, enkel och billig lösning på problemet. Skruva loss fästet till kutsen och lägg dit några brickor på varje skuiv som distans. Det lyfter upp kutsen några behövliga mm och man slipper repa bakkåpan. Och låset får följa med igen! ?
Jag la två brickor på varje skruv och använde originalskruvarna. Killen på länken nedan bytte till längre skruvar också.
http://www.riderforums.com/3rd-gen-z1000-z1000sx-ninja-1000/73144-n1k-seat-cowl-fix.html

P.S. Fan vad jag älskar den här hojen! D.S.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top