Kawasaki lägger ner MotoGP

Utvecklingskostnaderna gick upp för att man bytte teknik...
Något som alla tillverkare sliter sitt hår över är elektroniken. Den är tydligen både helt nödvändig och SVINDYR att utveckla. Vad jag undrar är: varför var detta inte en lika betungande post före säsongen 2002?
 

Bifogat

  • Yamaha_0704_sprp_06_z+carbon_fiber_airbox+.jpg
    Yamaha_0704_sprp_06_z+carbon_fiber_airbox+.jpg
    77.1 KB · Visningar: 153
Last edited:
Något som alla tillverkare sliter sitt hår över är elektroniken. Den är tydligen både helt nödvändig och SVINDYR att utveckla. Vad jag undrar är: varför var detta inte en lika betungande post före säsongen 2002?

Elektroniken kom så pass långt fram med snabbare och mindre microprossesorer vid den här tiden så att den gick att använda till motorcyklar med. Motorcyklar kräver mer kapacitet än bilar, som haft sån här typ av elektronik längre. 4-t kräver också lite mindre kapacitet än 2-takt. Så det blev enklare att ta fram det. Sen med den ökande effekten som 990cc hade och dom däcken som fanns då + att man drog ner maxantalet bränsle gjorde det nödvändigt att ha det. Hade man kört 500cc ännu hade man haft liknande eletronik men legat kanske lite efter i hur avancerat man kunna byggt det. Elektroniken i sig är inte den dyraste. Tror nog du med hade kunnat köpa en Magneti Marrelli Marvel IV. Det som kostar är att ta fram programvaran i den.
 
Är det någon som förstår hur dessa 48 miljoner fördelas och kan redovisa på ett ungefär för detta? Jag tycker det låter helt obegripligt.

:confused:


12 miljoner - löner
8 - banhyra/transport
2 - däck
0,5 - mat till teamet
25,5 - delar, elkablar, sving, nya ramar osv.. ev 2 milj. till öhlins (om dem nu kör med öhlins?)


typ.
 
Kawasaki har nog bara kört ett test med sin 09. OJ körde den då.
 
Last edited:
Miljardkostnader för utveckling av första rc211v'n. Leasingkostnader för teamen etc.
48 miljoner är inte särskilt mycket pengar i ett avancerat ingenjörsprojekt.
Javisst, 48 miljoner är nog att anse som kaffepengar i sammanhanget. En normalt avlönad svensk ingenjör kostar väl sin arbetsgivare 1 miljon per år mellan tummen och pekfingret, bara i lön, arbetgivaravgifter och lokalkostnader. Hur länge har utvecklingsarbetet med 2009 års hoj pågått? Tre, fyra månader kanske?
 
Miljardkostnader för utveckling av första rc211v'n. Leasingkostnader för teamen etc.
48 miljoner är inte särskilt mycket pengar i ett avancerat ingenjörsprojekt.
Vilka är likheterna mellan utvecklingen av Hondas första version av RC 211 V och 2009 års Kawasaki ZX-RR?

:confused:
 

Bifogat

  • 4417_500_375.jpg
    4417_500_375.jpg
    46.4 KB · Visningar: 52
  • Cheops pyramid Cairo.jpg
    Cheops pyramid Cairo.jpg
    87.6 KB · Visningar: 54
Vilka är likheterna mellan utvecklingen av Hondas första version av RC 211 V och 2009 års Kawasaki ZX-RR?

:confused:

Hur mycket kostar en anställd ingenjör med spetskompetens per år?
Kawas budget är liten, men 48 millar låter i mina öron som småpengar i sammanhanget.
 
Hur mycket kostar en anställd ingenjör med spetskompetens per år?
Kawas budget är liten, men 48 millar låter i mina öron som småpengar i sammanhanget.

NT syftade kanske på att den ena dessutom var en helt ny hoj medan den andra bara är en vidareutveckling?
 
NT syftade kanske på att den ena dessutom var en helt ny hoj medan den andra bara är en vidareutveckling?
Jo, det var så jag menade.

Med tanke på att 2008 års ZX-RR var "en helt ny hoj" och att Kawasaki inte gjort sig kända som den tillverkare som gör av med mest pengar så var 2009 års ZX-RR med säkerhet en uppgradering. Då låter 48 miljoner för att sysselsätta en handfull ingenjörer och en testförare några månader som mycket pengar.
 
Jo, det var så jag menade.

Med tanke på att 2008 års ZX-RR var "en helt ny hoj" och att Kawasaki inte gjort sig kända som den tillverkare som gör av med mest pengar så var 2009 års ZX-RR med säkerhet en uppgradering. Då låter 48 miljoner för att sysselsätta en handfull ingenjörer och en testförare några månader som mycket pengar.

Är det en "handfull" ingenjörer hos kawa? Har lite svårt att tro det. Sen kommer alla kringkostnader till, som att driva alla system som krävs för utvecklingen.
Sen är det nog inte bara "månader" i utveckling för 09'an heller, utan något som förmodligen, eller åtminstone borde pågått hela året.
 
Dom tänkte begränsa F1 teamen till max 2st vindtunneltest per år pga att dom kostar väldigt mycket. Skulle gissa det handlar om miljoner då eftersom man ens kommit på tanken att införa en sån begränsning till F1 teamen. Förmodligen nästan lika dyrt till en mc då det säkert är samma testanläggningar och ingengörer som används.

Finns det ingen här som jobbar på produktutvekling på nått företag? Kanske är hemligt vissa sifror. Men vad jag kan förstå så kostar det en hel del att ta fram tex ett nytt styrprogram till en ECU på en prototypbil. Dom hade nog tyckt 48 miljoner inte är så mycket. Iof så jobbar många biltillverkares ingengörer 3 år frammåt på sina projekt medans MotoGP's ingengörer jobbar med tidsramen - nästa race. Finns många delar på en 4-t motor som ingengörer jobbar på att försöka kunna förbättra.
 
Last edited:
Senaste ryktet är att Jorge "Aspar" Martinez ska ta över teamet eller en av cyklarna i varje fall. Han bekräftar till Gazzetto Dello Sport att Dorna kontaktat honom om det.

"Negotiations to take over the two Kawasaki (bikes) have started,” he said. “I don't know with certainty when or if this opportunity will become reality. I'm willing to negotiate. We'll see."
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top