Kawasaki lägger ner MotoGP

Ducati har byggt upp sin racing på sponsorn Marlboro. Egentligen är den sortens sponsring förbjuden men dom fick dispans för motorsport i Europa nått år till som en övergång. Men hittar inte Ducati annan lika bra sponsor så lär nog deras racing på denna nivån krympa rejält!!
 
Kawasaki som helhet är inte så litet :)

De bygger lite av varje ...

http://www.khi.co.jp/products/index_e.html

Det kanske rent av är en nackdel i lågkonjunktur. En stor koncern som Kawasaki kanske drabbas lika illa som fordonsindustrin och då måste alla verksamheter dra åt på svångremmen. Kanske är det inte makthavarna inom Kawas MC-division (eller vad det kan heta) som bestämt att pengar skall sparas. Det kanske kommer högre uppifrån i hierarkin. Alla i koncernen får måhända order om att spara.
 
Ducati har byggt upp sin racing på sponsorn Marlboro. Egentligen är den sortens sponsring förbjuden men dom fick dispans för motorsport i Europa nått år till som en övergång. Men hittar inte Ducati annan lika bra sponsor så lär nog deras racing på denna nivån krympa rejält!!

Jo det är ju så. Kanske lika bra att börja röka då.:D
 
Kanske är det inte makthavarna inom Kawas MC-division (eller vad det kan heta) som bestämt att pengar skall sparas. Det kanske kommer högre uppifrån i hierarkin. Alla i koncernen får måhända order om att spara.

Exakt!

Det är/kan vara en anledning till att ? dröjer kvar som det gör med vad som händer hos Kawasaki. Som jag skrev tidigare tror jag att man inom MGP Teamet vart lika tagna på sängen som vi alla andra. Samt att MGP ansvariga just nu bugar sig fördärvade hos dem som beslutat om tillbakadragandet.
 
Utan Kawasaki når inte Dorna, F.I.Ms minimum antal på 18 förare.. Mao ingen VM status.. Detta lär man iofs lösa på någotvis så man når 18st. Men hur kul är det att se 18 hojar?

/J
 
intervju med Ezpeleta efter deras möte med MSMA.


Ezpeleta not worried by Kawasaki exit

By Michele Lostia and Pablo Elizalde Wednesday, January 7th 2009, 14:30 GMT


Dorna's CEO Carmelo Ezpeleta says he is not worried about the sport following the withdrawal of Kawasaki from MotoGP.

As revealed by autosport.com, the Japanese manufacturer will pull out before the start of the season, although there remains the possibility that the bikes could be run by Jorge Martinez's team.

If that's not the case, the MotoGP field would be reduced to just 17 bikes this year.

Ezpeleta, however, reckons the sport can remain as strong as ever.

"First of all, we have to deal with the Kawasaki situation," Ezpeleta told Motosprint. "They have a contract with Dorna stating their commitment to participate in the championship at least until 2011.

"Logically, from the moment I was informed by Kawasaki, I've had several talks with them: I brought up the agreement they signed with us, then asked them to reconsider their position, and therefore asked them to postpone their decision to retire.

"Am I worried? No, because I've thought a lot about everything and I think I can take the blow. If in 2009 and 2010 we manage to maintain the spectacle supplied by MotoGP up to now, then we'll all come out stronger for it.

"As the person responsible for the championship, I have the duty of considering every possible outcome, and even in the worst possible scenario, I don't see any catastrophic situation."

When asked what would the worst-case scenario be, Ezpeleta added: "Starting the 2009 season with 17 bikes on the grid.

"It's neither ideal nor what I want, but it isn't a tragedy either. However, I think that won't happen in the end: I consider that in the end we'll race with 19 bikes. But if that's not the case, then it just means we race with one bike less than in 2008.

"The priority is to have 19 bikes at least in 2010. At any cost. And I've started working towards this since the day Kawasaki told me they're quitting.

"Anyway, the possibility that two Kawasakis will take part in the 2009 season, one way or another, shouldn't be ruled out. After all, Kawasaki signed an agreement with Dorna and these deals can't just be binned from one day to the next."

The Dorna boss also insisted the sport must act to reduce costs to cope with the current financial crisis.

"MotoGP must start cutting costs. I already have many ideas but I can only make proposals. It's up to the constructors to take certain decisions and find a way to go racing while spending less. I'd propose for example just three bikes per team, so I'd do with one less.

"I'd use steel brakes, no more carbon ones. If useful, I'd cancel Friday practice. And the satellite teams' bikes should be competitive for at least two seasons, unlike now when at the end of a season they get destroyed to be rebuilt from scratch."

http://www.autosport.com/news/report.php/id/72640
 
"The priority is to have 19 bikes at least in 2010. At any cost. And I've started working towards this since the day Kawasaki told me they're quitting."

At any cost ...
Intressant eftersom man behöver pengar för att ha råd med "any cost".
Det enda sättet är att utvidga sin publik överallt. Att spärra ut Eurosport från sändningsrättigheterna är inte det smartaste sättet att göra det på ... :va

Det kanske rent av är en nackdel i lågkonjunktur. En stor koncern som Kawasaki kanske drabbas lika illa som fordonsindustrin och då måste alla verksamheter dra åt på svångremmen. Kanske är det inte makthavarna inom Kawas MC-division (eller vad det kan heta) som bestämt att pengar skall sparas. Det kanske kommer högre uppifrån i hierarkin. Alla i koncernen får måhända order om att spara.

Eller så kan man tänka så här, om man vill:
I denna koncern är kostnaden för MotoGP-stallet en piss i missisippi. De får ut sitt namn i vida kretsar (det är alldeles fel att jämföra med svensk massmedias bevakning av motorsport) till en relativt låg kostnad.
 
Last edited:
Korkade uttalanden

Det där är lika korkat uttalande som Bernie Eccelstone som kaxigt påstår att ekonomiska krisen inte berör F1??:confused:
Som du skriver ELWE så sket dom i fel brevlåda när dom fimpade Eurosport..

Som vanligt när det håller på att gå åt helvete så blir vanlig mäniskor behandlade som idioter...:näsblod

Både Moto GP och F1 står med båda dojjorna i dragspelet och nu låter det jävligt illa.....:mad:

För många dumma påhitt kommer att välta båda cirkusarna..
Häpp
Roffe:tummenupp
 
De klarar sig! VM i formelbil eller prototypmotorcyklar är nog en grymt stark affärsidé, the best of the best. Företag med konkurrenskraftiga och bra idéer brukar komma ur kriser snabbare och starkare än andra. De behöver bara anpassas lite, som t.ex. att tillverkarna inte är de huvudsakliga pådrivarna. Finns ex. på motorsporter som fungerar utan. Underlaget eller marknaden finns där för dessa events.

Varken F1 eller MotoGP lär ha något hot nu om att tillverkarna skapar sig någon egen serie. Det har varit aktuellt inom F1 för något år sedan, så då köpte Ecclestone Ferraris garantier om medverkan i sin serie. Men under nuvarande finasiela läge lär inte BMW, Honda, Toyota, Mercedes m.fl. starta upp en konkurrerande serie.

MotoGP har WSBK som enda konkurrent som jag ser det. Kanske skulle en "konsolidering" av marknaden kunna ske, typ en sammanslagning men tror det knappt. Som konsument är det rätt många saker jag kan tänka mig att sluta bry mig om före VM i roadracing. Rätt övertygad om att vi har VM i många år till.
 
Last edited:
Denna va rätt cool faktiskt...
grymt photoshop jobb...

ucciomonsterkawasakiuu5.jpg


hyffsad pik till Kawasaki :)
 
Beskedet är ute.... Kawasaki lägger ner MotoGP:

KAWASAKI PRESS RELEASE
Tokyo, January 9, 2009 -- Kawasaki Heavy Industries, Ltd. announced today that it has decided to suspend its factory MotoGP racing activities from 2009 season.

Amid quickly changing business environment, Kawasaki has been promptly taking countermeasures to cope with the situation. As the world economy is not likely to recover in a short period due to the major impact of the financial crisis, Kawasaki decided to suspend its MotoGP racing activities from 2009 season onward and reallocate management resources more efficiently.

Kawasaki will continue racing activities using mass-produced motorcycles as well as supporting general race-oriented customers.

Kawasaki would like to thank all the fans and all those who have forwarded us great help.

Mr.Yoshio Kawamura, the Managing Director of Kawasaki Motors Racing B.V. deeply appreciates the contribution and the dedication brought by staff members of the MotoGP team.
 
Eller så kan man tänka så här, om man vill:
I denna koncern är kostnaden för MotoGP-stallet en piss i missisippi. De får ut sitt namn i vida kretsar (det är alldeles fel att jämföra med svensk massmedias bevakning av motorsport) till en relativt låg kostnad.

Så skulle man kunna tänka men uppenbarligen såg inte makthavarna på Kawasaki kopplingen mellan fartyg, höghastighetsttåg, helikoptrar med mera och MotoGP på detta sätt. :gråta
 
Så skulle man kunna tänka men uppenbarligen såg inte makthavarna på Kawasaki kopplingen mellan fartyg, höghastighetsttåg, helikoptrar med mera och MotoGP på detta sätt. :gråta

Nej, tyvärr ...
Synd på sporten som sådan, men jag har väldigt svårt att tycka synd om Dorna ...
 
Dom man tycker synd om nu framförallt, är Hopkins och Melandri...
mycket tråkigt för dom.. Båda två förarna är mycket bättre än många andra
i startfältet.. och så står dom utan styrning...
 
Äsch, sluta nu. 700 personer har dött i Gaza de senaste dagarna. Att Kawasaki lägger ner sin MotoGP-satsning är verkligen dagens I-landsproblem. Dessutom är det inte ett dugg synd om Marco och Hopper som blir utan blir utan styrningar, de kommer att kunna leva gott resten av sina liv på alla intjänade miljoner.

Kawasakis beslut att lämna MotoGP är det rätta, både affärsmässigt och sportsligt. Förhoppningsvis läger Suzuki också ner verksamheten och framtvingar ett slut på det nuvarande MotoGP-upplägget som bara är ren showbusiness, så kanske vi istället kan få en återgång till en serie som rymmer många team, bättre förare och därigenom har ett större sportsligt värde.
 
Äsch, sluta nu.
Kawasakis beslut att lämna MotoGP är det rätta, både affärsmässigt och sportsligt. Förhoppningsvis läger Suzuki också ner verksamheten och framtvingar ett slut på det nuvarande MotoGP-upplägget som bara är ren showbusiness, så kanske vi istället kan få en återgång till en serie som rymmer många team, bättre förare och därigenom har ett större sportsligt värde.

Håller fullständigt med Teddy !:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top