Kawasaki lägger ner MotoGP

vore kul om mr aspar tog över, hans team i 125/250 sköter han ju bra! Hoppas bara att Melandri och Hopkins är rätt förare isf..
 
Ingen som hittat några definitiva nyheter om vad som sker med Kawasaki?

MotoGp blir helt klart tråkigare utan kawasaki och suzuki. Lämnar honda, ducce eller yamma kan vi lika gärna lägga ner skiten ju.
 
Senaste ryktet är att Jorge "Aspar" Martinez ska ta över teamet eller en av cyklarna i varje fall. Han bekräftar till Gazzetto Dello Sport att Dorna kontaktat honom om det. [/I]

Läste någonstans "obekräftat såklart" :tungan att Jorge Martinez satt upptagen i telefon hela nyårs helgen för att se över just dom möjligheter som kommit upp pga att Kawasaki ev gör uttåg ur MGP.
 
Finns det ingen här som jobbar på produktutvekling på nått företag? Kanske är hemligt vissa sifror. Men vad jag kan förstå så kostar det en hel del att ta fram tex ett nytt styrprogram till en ECU på en prototypbil. Dom hade nog tyckt 48 miljoner inte är så mycket.
Jo, det finns det, i en känd japansk industrikoncern dessutom.
Som produktchef är jag just nu djupt involverad i ett utvecklingsprojekt.
Vi har just avslutat förstudien till huvudprojektet (det har tagit ett år) och skall nu igenom "gaten" till huvudprojektet som ligger två år framåt. Vi kommer till största delen att använda känd teknik och redan existerande moduler.
Kan säga en sak, 48 miljoner är inte en massa pengar om man utvecklar en helt ny MotoGP hoj. Inte ens om man uppdaterar en befintlig.
 
Last edited:
Jo, det finns det, i en känd japansk industrikoncern dessutom.
Som produktchef är jag just nu djupt involverad i ett utvecklingsprojekt.
Vi har just avslutat förstudien till huvudprojektet (det har tagit ett år) och skall nu igenom "gaten" till huvudprojektet som ligger två år framåt. Vi kommer till största delen att använda känd teknik och redan existerande moduler.
Kan säga en sak, 48 miljoner är inte en massa pengar om man utvecklar en helt ny MotoGP hoj. Inte ens om man uppdaterar en befintlig.

Bara att ta fram verktyg för produktionen kan kosta mycket flis.
Nu jobbar jag inte inom verkstadsindustri, men jag vet ju vad "normala" it-projekt kan kosta i medelstora koncerner, 10-100 miljoner är inga större problem att göra av med. Ibland blir det helt sinnesjuka summor, som postens SAP-projekt som dunkade iväg över miljarden (nu verkar försäkringskassan göra samma sak, fast ännu värre).
 
Iof så jobbar många biltillverkares ingengörer 3 år frammåt på sina projekt medans MotoGP's ingengörer jobbar med tidsramen - nästa race. Finns många delar på en 4-t motor som ingengörer jobbar på att försöka kunna förbättra.

Utöver det tror jag att åldringsbeständighet, lagkrav (såsom säkerhet och miljö), detaljpriser och industrialisering är en del som MotoGP ingenjörerna inte jobbar med i sin produktutveckling. Men 48mille låter fortfarande som relativt billigt, det räcker väl knappt till 50 ingenjörer & tekniker ett år med ledning, kontorsyta och HR. Kawa gör väl inte allt själva heller utan tillverkning och utveckling sker väl även hos underleverantörer. Som någon sa innan, små serier av ECUer och maskindetaljer ger snordyra detaljpriser.
 
Ingen som sett/hört nåt om Kawa? Var väl idag det skulle "beslutas".
 
Ingen som sett/hört nåt om Kawa? Var väl idag det skulle "beslutas".

Förmodligen drar man ut på det eftersom man ska ha möte med mc-tillverkarnas förening MSMA den 7:de. Även att man väntar in om tex Aspar kan tänkas köpa in sig i Kawasaki och ta över deras hojar.
 
Förmodligen drar man ut på det eftersom man ska ha möte med mc-tillverkarnas förening MSMA den 7:de. Även att man väntar in om tex Aspar kan tänkas köpa in sig i Kawasaki och ta över deras hojar.

Precis! Martinez vill ha garantier om support från Kawasaki ang utveckling och delar till 2009. Frågan om en Spansk förare har oxå stor betydelse..

Martinez has spoken to the Spanish magazine Motociclismo about his attempts to take over the Kawasaki team, should the Japanese manufacturer decide to go ahead.

"At the moment, it's all up in the air," Martinez told Motociclismo. "I spoke to Dorna about it, and we won't know anything for certain until Carmelo [Ezpeleta] returns from the meeting with the MSMA in Japan."

Martinez also made it clear that he wouldn't take on the project at any price. "For me, the most important thing is a Spanish rider, but I also need some guarantees from Kawasaki about the bikes for 2009, such as the development of the bike, the supply of parts, and the maintenance." He also said that the speed with which all this had happened meant there were still a few question marks over the viability of the project. He told Motociclismo he expected that it would be "ten or twelve days" before he knew anything for certain.
 
Jag skulle gissa att Melandri kan få köra hos Aspar, trotts att han inte riktigt är så Spansk. :)

Men det kommer se och kännas lite kocko att Aspar kör med sämsta hojemärket och som dessutom dragit sig ur GP. Inte riktigt likt dem att satsa på nått man inte kan vinna på eller ett märke som inte ens vill vara i serien.. Sen är det mycke snack och spekulationer från media som kanske inte blir sanna sen. Aspar kanske bara fiskar lite uppmärksamhet nu. Kan behövas synas lite extra i dessa tider pga att vilja ha kvar dom sponsorerna man har kvar?

Hopkins tror jag däremot att han hamnar i AMA-SBK.. Ska tydligen finnas team redan som bygger hoj åt han där, om man ska tro på dom som säger det.
 
Jag skulle gissa att Melandri kan få köra hos Aspar, trotts att han inte riktigt är så Spansk. :)


Hopkins tror jag däremot att han hamnar i AMA-SBK.. Ska tydligen finnas team redan som bygger hoj åt han där, om man ska tro på dom som säger det.

Vilken mentor Martinez skulle få i ett ev MGP team i form av Marco till ungtuppar som Bautista etc som skulle få en "naturlig" ingång i stora klassen om affären med Kawasaki går i lås :)

Såg oxå ryktet om Hopper till AMA o Kawasaki! Där stod det att man ville flytta på Hacking då han haft för stora lönekrav! Då frågar man ju sig om Hopper skulle ha lägre krav för en Kawasaki styrning i AMA :va

Säkert bara ett rykte som snart kan kastas där det hör hemma i papperskorgen..
 
Vilken mentor Martinez skulle få i ett ev MGP team i form av Marco till ungtuppar som Bautista etc som skulle få en "naturlig" ingång i stora klassen om affären med Kawasaki går i lås :)

Såg oxå ryktet om Hopper till AMA o Kawasaki! Där stod det att man ville flytta på Hacking då han haft för stora lönekrav! Då frågar man ju sig om Hopper skulle ha lägre krav för en Kawasaki styrning i AMA :va

Säkert bara ett rykte som snart kan kastas där det hör hemma i papperskorgen..


kan det vara så att hopper har egna sponsorpengar med sej och inte behöver lön/lika mkt lön från tex kawa-ama?
 
Hopkins lön betalas säkert ut av Kawasaki-JP. Medans Hackings lön skulle gått via Kawasaki-US. Så även om Hackings löneanspråk ser lägre ut än tex Hopkins så påverkar det mer på dom som ska betala ut den.
 
kan det vara så att hopper har egna sponsorpengar med sej och inte behöver lön/lika mkt lön från tex kawa-ama?

Hårt knuten till Monster energi drycker så har han säkert just sponsor slantar med sig in! Även om just dom sponsslantarna var tänkt för MGP så beror det ju på hur Monster resonerar om det enbart blir nationell racing för den gode Hopper.

Hopkins lön betalas säkert ut av Kawasaki-JP.

Nu verkar Kawasaki bryta en del redan skrivna avtal om att ex ställa upp i MGP till 2011 har jag för mig och dom riskerar ju i så fall att få böta dryga summor om dom inte lyckas följa den tiden ut. Hoppas för förarnas skull (Hopper o Marco) att Kawasaki har råg i ryggen och betala ut lön/försäkring iallafall.
 
Last edited:
Herve Poncharal säger att han läst alla rykten på internet om att Marco eller Hopkins skulle kunna att komma ersätta nån förare i Tech3. Men han förnekar alla sånna rykten med att dom redan har skrivit kontrakten för 2009 med sina förare. Han är mycket nöjd med båda förarna och har ingen anledning att ändra sin struktur på teamet.

Checchinello ar bekräftat att Melandris manager tagit kontakt med honnom via mail. Men det kan inte bli en extra förare i teamet. Mest pga ekonomiska situationen just nu eftersom det inte finns möjlighet att hitta en till budget till en förare extra. Checchinello har inte ens vågat fråga Honda om att använda de Puniets andrahoj till Melandri. Det skulle innebära att Honda skulle behöva fler motorer, mer underhåll och mera reservdelar. Honda som dessutom försöker dra in på kostnader. Så han är 99,9% säker på att Honda hade sagt nej till Melandri. Sen är det nu för sent att leta personal och mekanisk utrustning åt en förare till.
 
Last edited:
Det är inte utan att man tycker ganska synd om Hopkins och Melandri. Marco hade nog hoppats på att få visa att han fortfarande är konkurrenskraftig, även om han skulle vara en underdog på Kawasakin.
 
Kawasaki är väl en stor producent av MC och borde väl ha råd om nu Ducati kan driva både MotoGP- och Superbikestall. Kawasaki ser kanske lite för mycket på pengarna och inte på om de älskar racing.
 
Kawasaki är väl en stor producent av MC och borde väl ha råd om nu Ducati kan driva både MotoGP- och Superbikestall. Kawasaki ser kanske lite för mycket på pengarna och inte på om de älskar racing.

Är ju inte bara beroende på hur stor man är, utan hur lönsamheten ser ut.
Dessutom är det just nu rätt många bolag som har problem med finansiering, även om man har en stor kassa i bolaget så brukar man ha rätt stora krediter, är det stopp där kanske man måste dra pluggen vare sig man vill eller inte.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top