Kawasaki lägger ner MotoGP

Nästan "bra". De får spara pengar och återkomma med bättre förare till 2010. :)
Risken för det är nog väldigt liten, drar de sig ur kommer det att dröja länge innan de komer tillbaka.

Det intressanta blir vad det får för konsekvenser och hur Dorna/FIM kan agera för att eveteuellt få dem att stanna?
 
Risken för det är nog väldigt liten, drar de sig ur kommer det att dröja länge innan de komer tillbaka.

Det intressanta blir vad det får för konsekvenser och hur Dorna/FIM kan agera för att eveteuellt få dem att stanna?

Jo, det är ett riktigt hårt slag om de försvinner även om deras resultat inte vart bra den sista säsongen.
Konsekvenserna blir ju en tråkigare serie med ännu färre hojar, skulle fler tillverkare försvinna så är ju enda hoppet att en tillverkare släpper fler hojar..
 
Jo, det är ett riktigt hårt slag om de försvinner även om deras resultat inte vart bra den sista säsongen.
Konsekvenserna blir ju en tråkigare serie med ännu färre hojar, skulle fler tillverkare försvinna så är ju enda hoppet att en tillverkare släpper fler hojar..
Ja, det är så klart ett väldigt bra alternativ - fler hojar ifrån en och samma tillverkare. Mitt minne är säkert inte helt rätt, men om jag spontant tänker mig någon av de gamla favoritsäsongerna så var det 3-4 tillverkare med (Honda-Yamaha-Suzuki samt några år Cagiva eller Aprilia). Så få tillverkare innebär inte per automatik tråkigt eller dåligt mästerskap. Honda, Yamaha och Ducati räcker säkert bra då det där de som har materialet f.n.
Fler konkurrenskraftiga team önskas däremot.
 
Ja, det är så klart ett väldigt bra alternativ - fler hojar ifrån en och samma tillverkare. Mitt minne är säkert inte helt rätt, men om jag spontant tänker mig någon av de gamla favoritsäsongerna så var det 3-4 tillverkare med (Honda-Yamaha-Suzuki samt några år Cagiva eller Aprilia). Så få tillverkare innebär inte per automatik tråkigt eller dåligt mästerskap. Honda, Yamaha och Ducati räcker säkert bra då det där de som har materialet f.n.
Fler konkurrenskraftiga team önskas däremot.

Problemet nu mot då är ju att hojarna kostar så väldigt mycket mer att driva, så även om det finns team som tekniskt kan driva dem, så saknar de ju pengar. Har ju funnits team som vunnit race på 2000-talet som försvunnit på grund av penning och hoj-brist.
Tror knappast varken honda, yamaha eller ducati kommer öka sina kostnader just nu heller.
 
Nej, det är svår när pengarna saknas.
Dessutom är det svårt att göra alla till lags, hur mycket ska regleras för att det ska vara prototypracing? Kostnaderna kan säkert hållas nere men inte på bekostnad av annat.
Att 2-t vs. 4-t skulle spela någon större roll för själva driftskostnaden tror jag inte riktigt på, vad kostar ett par ventiler egentligen ;)
 
Att 2-t vs. 4-t skulle spela någon större roll för själva driftskostnaden tror jag inte riktigt på, vad kostar ett par ventiler egentligen ;)

Som vanligt tvivlar du på källor direkt från MotoGP. Prova då själv att köra en 250 2t cross och en 450 4t cross några säsonger så får du ett exempel.
 
Prova då själv att köra en 250 2t cross och en 450 4t cross några säsonger så får du ett exempel.

Nu vill jag inte alls hävda att det inte skulle vara dyrare med 4t än 2t i motogp, jag vill bara påpeka att en jämförelse mellan driftskostnader för teamen under 2t-tiden och nu under 4t-tiden som visar på att det är dyrare nu, inte bara beror på tekniken som sådan, utan också mycket för att konkurrensen hårdnat, vilket driver upp kostnaderna för att hänga med i toppen, både utvecklings-, tillverknings- och underhållskostnader.
 
..., utan också mycket för att konkurrensen hårdnat,...

Så på 500-tiden körde alla bara för att det var skoj? Har du några fakta för att konkurrensen är hårdare nu eller är det bara att allting automatiskt är bäst just nu?

Spridningen av vinster är väl t ex ungefär nu som då. Tänker då främst på hur mycket Rossi vinner jämfört med Doohan. Går väl att gräva fram hur många som tog en vinst varje säsong om man vill och tycker det är en bra siffra på konkurrensen. Kanske finns andra siffror? :)

Fakta är i alla fall att folk i branchen säger att det blev dramatiskt mycket dyrare att köra i och med 4-takt och det är inte bara en övergångskostnad utan skillnaden består och det kan man se på att inte ens välfinansierade KR-teamet kan köra längre, på 500-tiden fanns det ju många små tillverkare med i de då dubbelt så stora startfälten. Ibland kunde de också vara konkurrenskraftiga med en bra förare, tänker t ex på Cagiva med Kocinski/Lawson. Tanken på att Cagiva skulle vara med idag är ju skrattretande.

Hade vi haft dubbelt så stora startfält med en fjärdedel av kostnaderna för teamen hade det nog inte varit så katastrofalt läge för MotoGP som det är nu.
 
Återigen så tror jag att den avgörande faktorn när det kommer till att stänga ute alla utom de mest penningstinna teamen är de konstanta regeländringarna.
Inte för att jag för en sekund betvivlar att 4T är bra mycket dyrare än 2T, men hade reglerna bara legat kvar länge nog så hade kostnaderna sjunkit i och med att utvecklingen planat av.

Det skedde definitivt med 500-klassen och började ske med 990 innan de bytte till 800.
 
Så på 500-tiden körde alla bara för att det var skoj? Har du några fakta för att konkurrensen är hårdare nu eller är det bara att allting automatiskt är bäst just nu?

Nej givetvis var det mycket seriös och tuff racing även då. Och några fakta har jag inte heller, jag resonerar bara kring det jag ser.

Spridningen av vinster är väl t ex ungefär nu som då. Tänker då främst på hur mycket Rossi vinner jämfört med Doohan. Går väl att gräva fram hur många som tog en vinst varje säsong om man vill och tycker det är en bra siffra på konkurrensen. Kanske finns andra siffror? :)

Jag tänkte inte på konkurrens mellan förare, utan konkurrens mellan tillverkare. Det är idag betydligt flera tillverkare som deltar i MotoGP med stor budget och målet och förmågan att vinna. Sannolikt pga den betydligt tydligare kopplingen mellan 4t och de hojar som säljs för gatan.

Fakta är i alla fall att folk i branchen säger att det blev dramatiskt mycket dyrare att köra i och med 4-takt och det är inte bara en övergångskostnad utan skillnaden består och det kan man se på att inte ens välfinansierade KR-teamet kan köra längre, på 500-tiden fanns det ju många små tillverkare med i de då dubbelt så stora startfälten.

Som jag sa tidigare, jag påstår absolut inte att det INTE är dyrare med 4t. Det jag ville påpeka var att det är betydligt svårare konkurrens mellan tillverkare nu än då. Det är fler tillverkare i MotoGP idag som satsar mycket pengar för att vara med i toppen och det krävs därför mer för att vara bäst. Det är så konkurrens fungerar. Och därför kan inte hela kostnadsökningen för övergången till 4t tillskrivas just tekniken - utan en stor del måste tillskrivas det ökade intresset för klassen bland tillverkare och dessas ökade engagemang och vilja att satsa.

Hade vi haft dubbelt så stora startfält med en fjärdedel av kostnaderna för teamen hade det nog inte varit så katastrofalt läge för MotoGP som det är nu.

Mycket möjligt, men kriser vänder och då även satsningen på racing. Så det löser sig nog. Det är betydligt bättre att racingen i grunden bygger på teknik som faktiskt används i verkligheten och har framtiden för sig.
 
Fan va tråkigt. Riskerar MotoGP serien att bli som WSBK var för några år sedan tror ni? WSBK var ju rena Ducce cupen ett tag men några få utbölingar på nån Yamaha och nån Suzuki typ.

Vad blir det kvar om vi säger att Kawasaki OCH Suzuki skulle lämna kunga serien...

Ducati, Honda och Yamaha... Kul....:confused:
 
Fakta är i alla fall att folk i branchen säger att det blev dramatiskt mycket dyrare att köra i och med 4-takt och det är inte bara en övergångskostnad utan skillnaden består och det kan man se på att inte ens välfinansierade KR-teamet kan köra längre, på 500-tiden fanns det ju många små tillverkare med i de då dubbelt så stora startfälten. Ibland kunde de också vara konkurrenskraftiga med en bra förare, tänker t ex på Cagiva med Kocinski/Lawson. Tanken på att Cagiva skulle vara med idag är ju skrattretande.

Hade vi haft dubbelt så stora startfält med en fjärdedel av kostnaderna för teamen hade det nog inte varit så katastrofalt läge för MotoGP som det är nu.

I så fall måste övergången från 990cc till 800cc varit helt fel.
Kanske skulle man gått till 1300cc och begränsat soppan till 20 liter? Det vore väl en kul grej?
 
Som vanligt tvivlar du på källor direkt från MotoGP. Prova då själv att köra en 250 2t cross och en 450 4t cross några säsonger så får du ett exempel.
Ingen riktig relevant jämförelse, föreställer mig att det på MotoGP-nivå handlar om helt andra saker och summor.

Vad skulle vara dyrare? Hur många fler heltidsmekare behövs det för att riva och bygga upp en 4-t igen jämfört med en 2-t? En 500 var nog inte helt underhållsfri mellan tävlingarna heller. Visst finns det fler rörliga delar i en 4t, men jag tror inte det är materialkostnaden som sådan som driver upp kostnaderna.

Det kostar att ligga i framkant. Att femhundrorna stagnerade höll tillbaka utvecklingskostnaderna. Det tror jag var avgörande. Det kan man artificellt införa m.h.a. regelverket eller så sköter det sig själv då teamen måste hitta en kostnadseffektiv konstruktion.

Jag tvivlar inte på att det är dyrare i MotoGP nu än 1991. Jag tvivlar bara att det beror på 2t/4t.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top