Kawasaki lägger ner MotoGP

Ekonomiska utvecklingen i MGP kan väl kort sammanfattas med att de nya 800cc med pneumatiska ventiler är dyrare att tillverka än 990cc som de ersatte. Och 990 var dubbelt så dyra som 500cc att då tänka vad varje trimmad hästkraft kostar idagsläget gör ju att man får ont i magen på riktigt :näsblod
 
Hör inte ihop riktigt med denna tråd!
Men skulle dom inte visa något om Moto GP på TV i morgon? Sammanfattning för året! Eller har jag missuppfattat?
 
MotoGP har blivit ett stort misslyckande med den grund som egentligen ska vara innom denna racingen.

Fabrikshojar hör hemma i WSBK!! Hojar som tillverkas av en fabrik. Kawasaki, Suzuki, Honda, Yamaha, Aprilia, KTM, BMW och Ducati tex. Helt rätt ställe för dom att vara i.

I MotoGP är det prototyper som ska finnas där! Hojar byggda av team. KR, VCM, Moriwaki, Illmor osv hör hemma här! Dom har dödat sig själva genom att tillåta mc fabikerna ta över denna serien. Ingen annan har haft råd eller möjlighet att ställa upp i den konkuransen som dom största mc-märkena i världen kunnat sätta upp. Och nu när marknaden sviker så har inte ens dom själva råd längre.

Senaste året fanns det i princip bara "fabrikshojar" i MotoGP, även om man kallade vissa för satelit och några var baserade på året innan modellen. Fanns inget alternativ utan att få betala en svindyr leasingkostnad för att få vara med som ett team.

Enda positiva med den nya klassen Moto2 är att den ser till att hålla mc tillverkare utanför den. Där kommer teamen att bygga sina egna cyklar. Tyvär med inte så roliga motorer. Men annars är det åt rätt håll där.

Upplägget med hur MotoGP är just nu så kommer det nog braka ihop rätt bra. Förhoppningsvist kommer nått bättre ut från det.
 
Last edited:
Lite halvsant faktiskt....
 
Det är trots allt lite märkligt att de väljer att bryta nu när de redan utvecklat en ny hoj. Samma sak med Honda i F1. Åtskilliga miljoner i sjön.

Någon frågar varför man skulle sakna Kawa som ju inte haft så bra resultat. Det är alltid kul att heja på underdogs. Personligen hejade jag alltid lite extra på Randy när han körde Kawa.
 
Moto Gp

MotoGP har blivit ett stort misslyckande med den grund som egentligen ska vara innom denna racingen.

Fabrikshojar hör hemma i WSBK!! Hojar som tillverkas av en fabrik. Kawasaki, Suzuki, Honda, Yamaha, Aprilia, KTM, BMW och Ducati tex. Helt rätt ställe för dom att vara i.

I MotoGP är det prototyper som ska finnas där! Hojar byggda av team. KR, VCM, Moriwaki, Illmor osv hör hemma här! Dom har dödat sig själva genom att tillåta mc fabikerna ta över denna serien. Ingen annan har haft råd eller möjlighet att ställa upp i den konkuransen som dom största mc-märkena i världen kunnat sätta upp. Och nu när marknaden sviker så har inte ens dom själva råd längre.

Senaste året fanns det i princip bara "fabrikshojar" i MotoGP, även om man kallade vissa för satelit och några var baserade på året innan modellen. Fanns inget alternativ utan att få betala en svindyr leasingkostnad för att få vara med som ett team.

Enda positiva med den nya klassen Moto2 är att den ser till att hålla mc tillverkare utanför den. Där kommer teamen att bygga sina egna cyklar. Tyvär med inte så roliga motorer. Men annars är det åt rätt håll där.

Upplägget med hur MotoGP är just nu så kommer det nog braka ihop rätt bra. Förhoppningsvist kommer nått bättre ut från det.

Väl skrivet Anders !
Jag tycker precis som du att ta den fabrikerna från MotoGp och gå tillbaka till små inovativa team med egna ideér
Det är dags att skrota Formula 1 oxå....:näsblod
Gott nytt år
Hälsar Roffe:tummenupp
 
Missförstår du mig inte med flit nu? I #29 så menade jag att det aningen större antalet rörliga delar inte är orsaken till kostnadsökningen. I #40 referar jag enbart att det inte beror på motorkonstruktionen som sådan, antalet gånger motorn tänder på eller antalet fler delar spelar också mindre roll.
Utvecklingen av delarna kostar, inte delen som sådan. Teknikskiftet innebar att man gick ifrån något som utvecklades långsamt till något som utvecklas väldigt fort.
Det krävs stora resurser för att hänga med, utveckla nya delar, elektroniksystem etc. etc. Det beror inte på om soppan är oljeblandad eller inte.

Regelverket, den globala ekonomin, 4-taktsteknologins stagnerande, elektronik, mjukvara eller något annat kan också medföra att mer saker blir lagervaror som håller tillbaka kostnaderna.
Absolut inte med flit. Jag hävdar dessutom fortfarande att just bytet av motorkonstruktion har inneburit inte bara högre utvecklingskostnader utan även betydligt högre driftskostnader.
 
Absolut inte med flit. Jag hävdar dessutom fortfarande att just bytet av motorkonstruktion har inneburit inte bara högre utvecklingskostnader utan även betydligt högre driftskostnader.

4 taktmotorn är den motortyp som återfinns i nästan alla hojar och bilar m.m. idag. Det betyder utvecklingskostnader kan komma vanliga "standardmotorer " till nytta några år efter att dom används i moto GP. R&D på 2 taktområdet ger inte dom synergierna. Tror att driftkostnaden på motorn är försumbar i moto gp. Det är utvecklingen och utprovning av tekniken som kostar massor med "yen".
 
4 taktmotorn är den motortyp som återfinns i nästan alla hojar och bilar m.m. idag. Det betyder utvecklingskostnader kan komma vanliga "standardmotorer " till nytta några år efter att dom används i moto GP. R&D på 2 taktområdet ger inte dom synergierna. Tror att driftkostnaden på motorn är försumbar i moto gp. Det är utvecklingen och utprovning av tekniken som kostar massor med "yen".
Visst är det så och det var ju därför tillverkarna agerade och fixade till en ändring av reglementet så att man kunde bygga fyrtaktsmotorer med större cylindervolym och sedan förbjöd man tvåtaktarna helt.
Visst är utvecklingskostnaden den högsta kostnaden men det betyder inte att driftskostnaderna är låga. Som exempel så kostar bara kolfiberbromsarna för ett team ungefär 250 000 € under en säsong, enligt Fausto Gresini.
Tror inte att motorer med avancerade system och täta intervaller på byten är säsrskilt billiga heller.
 
Absolut inte med flit. Jag hävdar dessutom fortfarande att just bytet av motorkonstruktion har inneburit inte bara högre utvecklingskostnader utan även betydligt högre driftskostnader.
Jag hävdar bara att utvecklingen har accelererat, och att det är utvecklingen som sådan som kostar. Vad kostade en Öhlinsgaffel med tekniker -91 jämfört med -08? Jag vet inte själv men skulle tro att det är dyrare nu.
Elektronikens intåg har också fördyrat. Där man förr kunde köpa sig en avhoppad östtysk som lyssnade lite med sitt motoröra och sniffade lite blåa avgaser för att se om motorn gick bra har man nu några ingenjörer, massa givare och ett analysprogram, det är dyrare. Är det som för BMW i STCC så startas inte ens motorn utan fabrikens egna tekniker är på plats med tillhörande laptaps.
TC och liknande elektronik har säkert fördyrat, även om de systemen säkert blir billigare efterhand, TC har inte så mycket med i vilken takt motorn går.
Kanske stagnerar utv. även nu, och det blir billigare. Fabrikerna har slantat upp rejält för att köpa sig försprång, men om kassan sinar så kan andra med innovativa idéer vara med igen.
 
Vad är din poäng? :va

Poängen är att med 1300cc är det relativt lätt att krana ut effekt och med en begränsning på 20 liter är det svårt att få soppan att räcka en racedistans. Med andra ord skulle man flytta fokus från pneumatiska ventiler till teknik som optimerar snarare än maximerar. Borde spara lite pengar.
Eller som någon sade, elmotor. Eller vad som helst. GP-racing är för mig racing med morgondagens teknologi och där har jag svårt att se högvarviga bensinmotorer.
 
Hör inte ihop riktigt med denna tråd!
Men skulle dom inte visa något om Moto GP på TV i morgon? Sammanfattning för året! Eller har jag missuppfattat?

Det var visst Superbike och det har redan varit den 30e Dec, fast dom visar visst repris 11.30 på fredag!
 
Så här skrev Hopkins på sin egen sida igår.

2008.12.31
Hey guys.

As you all know, everything is up in the air and people want answers.

Everything from here is now in my managers hands. I have read nearly all articles posted and I find it absolutely crazy how people are stating that I have announced this/ or said that.

when in fact I have avoided phone-calls from the media until time permits. There will be an official press release held very soon, where we can confirm or deny all rumors.

I will let you all now as soon as I get the go ahead.

I just wanted to say thank you for all your support through this year and now. will keep you posted.....

Hopper
 
Yikes! Att man skulle börja dra ner på saker å ting hade inte förvånat mig men att helt sluta var ju inte bra. Men sen samtidigt Kawasaki tillförde ju "aldrig" något till racen iallfall.

\Masonit

samma med Honda's F1 sattsning. också nedlagt.
 
På Marco Melandris profil på Facebook så har han denna testen just nu: non c'è mai fondo alle situazioni negative, non mi sorprende più niente nella vita...

På Svenska ungefär: Dom negativa situationerna har inget slut och jag är inte förvånad längre..
 
På Marco Melandris profil på Facebook så har han denna testen just nu: non c'è mai fondo alle situazioni negative, non mi sorprende più niente nella vita...

På Svenska ungefär: Dom negativa situationerna har inget slut och jag är inte förvånad längre..

Är du kompis med Melandri på Facebook? Det hade varit coolt. :D
 
Nästan 48 miljoner sek har Kawasaki redan spenderat på delar och utveklingen till 2009 års MotoGP hoj.


7 januari ska man ha möte med MSMA som är tillverkarnas organistation. Kawasaki kommer medverka där. Man ska nog ta upp hur man ska klara att bara ha 17st och om man kan omedelbart minska kostnaderna i till i år.
 
Nästan 48 miljoner sek har Kawasaki redan spenderat på delar och utveklingen till 2009 års MotoGP hoj.


7 januari ska man ha möte med MSMA som är tillverkarnas organistation. Kawasaki kommer medverka där. Man ska nog ta upp hur man ska klara att bara ha 17st och om man kan omedelbart minska kostnaderna i till i år.

Signifikativt Hopper tidigare under 2008 med världens tommaste blick! Hm.. Tomt på info rutan "What's coming up" http://www.kawasaki-motogp.com/ !
 
Last edited:
Cecchinello ska ha erbjudit Melandri plats i sitt team. Man kan inte få fler hojar från Honda så hans erbjudande går ut på att Randy de Puniet får släppa sin reservhoj. Så ingen av dom har reservhoj utan bara en att köra på och alla deras försäsongstester kommer ske i Europa bara.

Sete´s team ska också vilja erbjuda Melandri en plats i sitt team enligt rykten. Dom försöker dessutom få Fonsi Nieto till sitt team. Så kan bara Ducati leverera hojar så kommer isf den minsta tillverkaren ha lika många cyklar som Honda. Francisco Hernando teamet kan få 4st förare isf. :va
 
de Puniet ev. utan reservhoj - helt meningslöst i så fall. Kommer aldrig se målflaggan under 2009.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top