Kawasaki KLX 230.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Någon som köpt en större bensintank till KXL 230.
Några liter till skulle inte skada.
Klxparts.com har en med 15 liter. Ett par tusenlappar ska de ha. Prisvärt, men 230:n åker jag aldrig så långt med att jag tycker det behövs.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Biltema har bra batterier. Och deras 80-815 kan rent av vara bättre än originalbatteriet från Yuasa.

Eftersom det är er egen tråd för inbördes beundran så blir det få påhopp för det här horribla påståendet, men nån ordnung får det väl ändå vara. Håll koll på syranivån och sköt batteriet så håller det 10 ggr längre än Biltemas. Hoppas du sparade kvittot
 

kkjson

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2022
Hoj
yamaha xt600
Ja, hittade på internet. Kawasakis svenska hemsida är hopplös, så sök "Petrol tank" så kommer det upp diverse alternativ.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Original är 7,5 liter
Ja. 7.5 L.

Så är det alltså denna tanken vi pratar om?


För att i så fall är den nog väldigt praktisk. Kolla även på klippet där hur han installerar tanken, med flotören och allt. Man nyttjar alltså allt tomrum omkring i området kring motorn. Något man gjort på andra äventyrshojar har jag märkt. Möjligtvis något som skulle kunna orsaka överhettning en varm sommardag i denna luftkylda hoj? Jag känner mig dock väldigt positiv, kommer nog och köpa en sådan tank till min KLX. hmm.. bara $160?

.. fasen, dom har t o m monterat en liten vindruta på KLXen. Dom har gjort en riktig adventure-bike av den! :)

Kinesen kallar KLXen för "Handsome SUV with fenders" ? .. kolla klippet!

Och tanken går för $320 på ebay , dom j_vlarna!
 
Last edited:

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Andra Yuasa och de är inte bättre än Biltema. Men funkar det för dig så kör vidare. Kommer aldrig köpa ett Yuasa igen. Och vilka trådar är inte för inbördes beundran? Ha de bra!
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Kommer aldrig köpa ett Yuasa igen
Inte jag heller. Biltema har utmärkta ersättare, och även om Yuasa på nåt sätt skulle vara bättre än några andra batterier av samma typ och mått så kan ett Yuasa-batteri degraderas som dom flesta batterier med samma kemi.

Samt varför skulle Biltemas batterier vara undermåliga? Min Nissan Qashqai hade ett 'originalbatteri' av nåt kännt märke, men det höll ett år så jag köpte ett likvärdigt på Biltema och nu har det hållit utmärkt sedan 2019 och vidare. Att dissa Biltema kan vara befogat, ibland. Men inte i detta fallet.

Dessutom för kännedom har Biltemas "kedjespray för MC" (artikel 36-445) tagit slut i dom flesta städer runt om i landet. "Slut hos leverantören", jag ser varan endast i tre butiker, bla i Ludvika, och dit tänker jag inte åka.

Kan det vara så att denna kedjeolja är bra, och/eller så pass prisvärd att vissa, möjligtvis klubbar, åkt runt och samlat på sig burkar inför vintern? Eller är bristen på kedjespray i Biltemas butiker också Putins fel?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Dessutom för kännedom har Biltemas "kedjespray för MC" (artikel 36-445) tagit slut i dom flesta städer runt om i landet. "Slut hos leverantören", jag ser varan endast i tre butiker, bla i Ludvika, och dit tänker jag inte åka.

Kan det vara så att denna kedjeolja är bra, och/eller så pass prisvärd att vissa, möjligtvis klubbar, åkt runt och samlat på sig burkar inför vintern? Eller är bristen på kedjespray i Biltemas butiker också Putins fel?

Var det inte så att Biltema skulle sluta med MC-relaterade produkter? Vet inte om de ändrat sig, men om de inte gjort det så känns det rimligt att de bara säljer ut befintligt lager och när det är slut så är det slut.
(Tror alltså inte att det har med Putte att göra.)
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Var det inte så att Biltema skulle sluta med MC-relaterade produkter? Vet inte om de ändrat sig, men om de inte gjort det så känns det rimligt att de bara säljer ut befintligt lager och när det är slut så är det slut.
(Tror alltså inte att det har med Putte att göra.)
De har inte utbud som förr vilket är synd då min Biltema jacka är vattentät då dyrare mc kläder absolut inte är det. Men batterier kan man ju ha till mer än hojar. Typ gräsklippare och fyrhjulingar, så de kommer nog fortsätta finnas.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Vad får man ge för en begagnad klx numera? Lillebror är sugen på att följa med på gruset.

Själv kör jag crf250l och är nöjd med den. Känns som kawan är lite billigare och hade hoppats hitta något kring 25. Möjligt?
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Hmm hade ju hoppats hitta en snorbilligt ? Har du provkört hondans motsvarighet? Hur skiljer dom sig?
Hondan suger jämfört med Kawan. Enligt min ödmjuka korrekta åsikt. Men vill man slänga på prylar så är Hondan bättre med massa massa tillbehör. Båda är Thai hojar tänkta att framföras i sandaler, shorts utan hjälm spanande efter shemales.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Hondan suger jämfört med Kawan. Enligt min ödmjuka korrekta åsikt. Men vill man slänga på prylar så är Hondan bättre med massa massa tillbehör. Båda är Thai hojar tänkta att framföras i sandaler, shorts utan hjälm spanande efter shemales.

?? jag har åkt hondan i 1 år och är kanonnöjd. Har iofs mycket mods även provkört kawan på en kort runda något år före inköpet.

Känslan var att den var hög att sitta på men gav ändå moppekänsla i storlek, inte effekt.

Älskar min lilla honda, känns som en rejäl dock slö cross ?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Har du provkört hondans motsvarighet? Hur skiljer dom sig?
Jag åkte faktiskt upp till Probike norr om Stockholm en solig dag förra månaden för att provsitta deras CRF250L (eller var det CRF300L?). Dom hade en inne som hade nåt fel på ett motorlock som målades om och monterades tillbaka. Inget allvarligt, men ändå ett slags 'återkall' från Honda att åtgärdas.

Jag satt nog skönt på den, möjligtvis något större hoj än kawan. Körde tyvärr inget då den inte var en "demohoj". Tror dom ville ha 70kkr? Kan vara >>denna<<

Hela konstruktionen är mer påkostad, på alla vis; instrumenten, t ex svingarmen på Hondan verkar vara gjuten i aluminiun och ytbehandlad / slipad? (som på min KTM excf) - jämfört med KLX230 där man bara tagit en stålbalk med kvadratisk profil och svetsat fast den på ett tjockt rör och satt lager mellan ramen, och sprutat på lite färg.

Så jag kan tänka mig att prisskillnaden är motiverad, dvs 75kkr mot 39kkr. Hondan ser mer modern ut än Kawan, men då måste jag faktiskt hävda att jag föredrar Kawans enklare design före Hondas raffinerade utformning då jag är en bakåtsträvare som gillar enkla lösningar, mot exklusiva nymodigheter. Jag gillar bockade rör, sågade balkar, svetsfogar, sprayfärg och allting i en standard till tillåter enkla medel ifall man nån gång skulle behöva skära och svetsa på hojen i sitt garage.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Får se om vi hittar en liten klx eller liknande till brorsan, dom kommer ju titt som tätt men försvinner fort om priset är rätt verkar det som.

Min honda nedan. ?


20231007_161537.jpg
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Mycket fin Honda du har där. Den är ju en vacker hoj utan tvekan. Hade jag haft plats så hade jag haft CRF300L också. Så hade jag kört ole-dole varje morgon mellan vilken hoj jag tar till jobbet.

Men den är en tyngre hoj, som sagt mer avancerad. Motorn är lite större, och den är inte luftkyld. Så om det skulle bli en zombi-apokalyps så vill man förmodligen ha en så enkel hoj möjligt.

Förresten hur ofta byter man olja i CRFen?
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top