Kawasaki KLX 230

Ja, .. en skärbräda. Jag blev lite nojig när jag höll i den där "skid plate" av hårdplast. Jag satte förvisso dit den, men jag köpte även en till, denna gången av 4 mm aluminium från Japan här.

Så här ser den ut. Den borde hålla mycket bättre än Kawasakis lilla engångsplastsked.

71A.jpg
 
Ny bukplåt från Biltema. Utan sprickor.
View attachment 462649
Ja, .. en skärbräda. Jag blev lite nojig när jag höll i den där "skid plate" av hårdplast. Jag satte förvisso dit den, men jag köpte även en till, denna gången av 4 mm aluminium från Japan här.

Så här ser den ut. Den borde hålla mycket bättre än Kawasakis lilla engångsplastsked.

View attachment 462650
Ja det är ju bättre. Men nu får jag ju råd 10-15 tankar bensin istället. ?
 
Ja, .. en skärbräda. Jag blev lite nojig när jag höll i den där "skid plate" av hårdplast. Jag satte förvisso dit den, men jag köpte även en till, denna gången av 4 mm aluminium från Japan här.

Så här ser den ut. Den borde hålla mycket bättre än Kawasakis lilla engångsplastsked.

View attachment 462650
Nu vet jag inte hur hasplåten till KLX är utformad men till endurohojen väljer jag plast före alu alla dagar i veckan.Tål mer stryk och skramlar mindre.
 
Nu vet jag inte hur hasplåten till KLX är utformad men till endurohojen väljer jag plast före alu alla dagar i veckan.Tål mer stryk och skramlar mindre.
Det var väl det jag tänkte på med. Såg på Youtube folk som dumpat sina skramliga alu för tystare plast. Men om man monterar den ordentligt med gummimuffar så borde det blir rätt bra med.
 
Last edited:
Menar du att min frasiga lilla plastplatta kommer att hålla? Det känns som om jag kunde skrynkla ihop den med bara vänsterhanden.
 
Menar du att min frasiga lilla plastplatta kommer att hålla? Det känns som om jag kunde skrynkla ihop den med bara vänsterhanden.

Den enduro cykeln jag kör nu har ca100 timmar stenig enduro som jag kört med skyddplåt av plast. Den är hel funkar jättebra fortfarande.
Om man har en av aluminium/rostfritt (som jag haft på tidigare cyklar) så brukar dom spricka och även bli väldigt buckliga så passformen blir dålig.

Tittar du på cross/enduro cyklar idag så kör nästan alla med plast istället för metall.

Så har du en i plast så håller det givetvis om den är rejäl och av kvalitet.
 
Det är väl sällan man ställer hela hojen på plåten. Men stenar och grenar kan det ju komma farande i bra fart.
 
InShot_20210727_124838051.jpg
Nu är vi ute på arbete igen. Bygga ut fårstall och lägga nytt tak. Väntar på pakethållaren så jag kan få med mig lite verktyg.
 
Där får hojen arbeta i sitt rätta element, precis vad den var gjord för. Den trivs säkert jättebra. Jag önskar att jag hade några uppdrag att göra i terrängen, tror jag ska åka till närmsta bondgård och fråga om dom behöver hjälp med nånting.
 
Där får hojen arbeta i sitt rätta element, precis vad den var gjord för. Den trivs säkert jättebra. Jag önskar att jag hade några uppdrag att göra i terrängen, tror jag ska åka till närmsta bondgård och fråga om dom behöver hjälp med nånting.
Då kommer du aldrig därifrån. Brist på arbete är det ont om på en gård. ??
 
Några bilder på min bukplåt, om än så minimal. Den matchar i alla fall hojen i färgen.

IMG_2968.JPG

IMG_2970.JPG

IMG_2971.JPGIMG_2974.JPG

Man har gjort ett hål för oljeskruven där ser jag, men jag tar ju så klart bort plattan helt när jag byter olja, och vid tvätt av hojen. Kan tänka mig att där kan samlas ett och annat skräp.

... sedan undrar jag vad den där långa gummislangen till vänster egentligen är till för. Är det avluftning för motorn? Så att kondensen kan rymma?
 
Denna kategorin av motorcyklar är, och har alltid varit, högst på min lista. Gillar enkelheten, den låga vikten, smidiga, lätta att skruva med, låga kostnader i både inköp och drift. För deras syfte, dvs. lättare offroad, grusvägar, så är dom en perfekt avvägning. Trevlig tråd att läsa(y)
 
Hade gärna haft en sån men min KTM 790 gjorde dom inbrottsförsök på?
Så jag håller mig till en 20 år gammal hoj nu. Den är bra å kul. Men rätt stor?
 
Tråkigt och höra om din KTM 790. Jag har min under silverhuckle i ett garage, med tre lås (styrlås, bakhjulslås kätting, och främre skivbromslåst med alarm). Tror inte någon planerar något fult, ännu. Kanske har någon rekat och kollat in hur svårt det vore att plocka min hoj, men ger upp när dom ser alla åtgärderna.

Tackar Anders. Men är det OK att ha den dinglande så där på sidan? Ska jag inte klippa av en bit för att korta ner den aningens kanske?
... ser inte att Elmhult har en sån slang på sin KLX.
 
Jag har en slang. Den sitter mer diskret än din. Litet beslag framför fjädringen som leder ner den under hojen. Genom handtaget på skärbrädan faktiskt. Passade jättebra där. ??

Jag har min hoj i ladan. Jag har också hund, kameror, larm och om det går riktigt åt helvete - Winchester(För rådjursjakt som sorgebearbetning om min hoj blir stulen). Finns fan ingen polis på landet så man får se om sitt hus. ?
 
Den där skärbrädan ser ju helt OK ut på hojen. Jag hade kunnat ha den på min.

Ok, det där beslaget / slanghållaren hade jag på min med, men slangen gick aldrig igenom den utan bara dinglade. Jag kanske bör leda den lite bättre, spänna fast den på nåt sätt.
 
Back
Top