Kawasaki KLE500 en tråd om min hoj

Det funkar precis hur bra som helst med dylika däck även på grus. I lera kan det vara annat men då krävs ändå HELT andra däck än TKC70 och liknande som mest ”ser ut”.

Kul med KLE!


Med vänlig hälsning,
 
IMG_1557.jpeg

Jodå, det går att åka grusväg med släta däck. Särskilt på så fina grusvägar som denna. Jag tycker att fjädringsvägen begränsar när det blir gropigt. Å inte vill jag att finhojarna ska bli blästrade heller.

Jag har ju kört mycket vinter och grus på traildäck och TKC80. TKC80 på leriga skogsvägar var ingen höjdare. Å andra sidan är det sällan några längre sträckor med lera. Ett däck som fö varit dissat här inne men är ändå populärare än någonsin. Jo ett däck som ”ser ut”. Och ja däck är en kompromiss särskilt när det gäller livslängd och grepp på blöta grusvägar.


IMG_1968.jpeg
Landsvägsdubbat hjälper inte ett piss i snö. Sen tyckte jag nog att det var lite halt på asfalt. Föredrar odubbat.


IMG_1860.jpeg
Valde däck efter utseende. 😎
Funkade skitfint på asfalt med lite grus.
18” fram.
 
Idag ägnade jag en himla massa tid till att bygga en ny insats till den befintliga ”dB-killern”. Den förra var inte tillräcklig. Insats i insatsen alltså.
Lågprisborrar i rostfritt stål… kunde lika gärna vänt dom åt fel håll. Tre nästan kompletta satser 2-5 mm. Stipstift, Dremel, hela programmet. Trägen vinner. Jo jag har Karlebo handbok. Skärhastighet var inget mina borrar brydde sig om.

Ryggan, nycklar, verktyg och the insats. Nyfiken på ljudet såklart. Då passar inte nycklarna. Fel nycklar. TDMens är nästan identiska. Bara nästan. Ljudet då?!
Stånka hem igen lätt irriterad? Nä kom ju på att det inte är ett straff att köra TDM900. En sväng på den till affärn. 🙂 Å sen KLEn.

Japp, man är ljudtekniker också. Nu låter den rimligt. Den låter och den går att köra tyst men inte kvävd.
En ”arbetare” en bit ifrån Återvinningen morsade och log. En annan där uppe samma sak. Visst dom är trevliga där i Östberga. Morsar dom glatt på bilister också?
En snubbe på ett obevakat övergångsställe vinkade förbi mig. En brud, ca 30, på Mäster Samuelsgatan vid ett annat obevakat log stort och vinkade förbi mig. Då hade jag ångan uppe över tidigare farthinder men var på väg att stanna innan sådär fränt ni vet. Jag vinkade också glatt sådär som vi Stockholmare gör inne i city.

Kanske är det såhär för alla hela tiden.

Nåja, KLEn låter bra nu. Snart ska jag provpacka. Hårda eller mjuka packväskor, tre olika topboxar att välja på. KLEn har väldigt liten tank att ha väska på. Å jag har bara en för stor. Kollat utbudet men hittar ingen.

IMG_1748.jpeg

Touring utan tankväska är väl inte touring? Det ska vara bökigt att tanka. Har inte BMW en elknapp till tanklocket? Jo det har dom. Rätt åt dom!

Bättre väder hemma än i Norge nästa vecka. Norge ska vara som i broschyren!

Ytterligare en kul grej var att jag åkte bakom en XTZ750 på Kungsholmen idag. Kul för att jag gillar dom, för att dom är sällsynta och för att jag ville ha en men att jag är helnöjd med min 500a. Kul att se en.

Jag frågade vår skrot efter ett kylarskydd men dom hade inget. Man får väl slöjda själv.
Varför tar man bort sitt kylarskydd? Älgkrock?

Jo just det, kedjelås med clips. Man byter bakdrev, kedjan blir för lång. Man kapar kedjan och monterar tillbaka kedjelåset. Iofs med två nya o-ringar. Å fett.
En liten nostalgitripp att kapa och montera tillbaka. Dödsclipset verkade spänstigt.

Nya kedjan kommer imorrn. Hoppas jag får ett kedjelås med clips!

Min z750-4 har en 630-kedja. Med clips. Har alltid haft clips på de kedjorna under 12.000 mil. 74 originalhästar kräver 630.
Min z750 twin har nitlås. Nån 5**-kedja.
 
Idag ägnade jag en himla massa tid till att bygga en ny insats till den befintliga ”dB-killern”. Den förra var inte tillräcklig. Insats i insatsen alltså.
Lågprisborrar i rostfritt stål… kunde lika gärna vänt dom åt fel håll. Tre nästan kompletta satser 2-5 mm. Stipstift, Dremel, hela programmet. Trägen vinner. Jo jag har Karlebo handbok. Skärhastighet var inget mina borrar brydde sig om.

Ryggan, nycklar, verktyg och the insats. Nyfiken på ljudet såklart. Då passar inte nycklarna. Fel nycklar. TDMens är nästan identiska. Bara nästan. Ljudet då?!
Stånka hem igen lätt irriterad? Nä kom ju på att det inte är ett straff att köra TDM900. En sväng på den till affärn. 🙂 Å sen KLEn.

Japp, man är ljudtekniker också. Nu låter den rimligt. Den låter och den går att köra tyst men inte kvävd.
En ”arbetare” en bit ifrån Återvinningen morsade och log. En annan där uppe samma sak. Visst dom är trevliga där i Östberga. Morsar dom glatt på bilister också?
En snubbe på ett obevakat övergångsställe vinkade förbi mig. En brud, ca 30, på Mäster Samuelsgatan vid ett annat obevakat log stort och vinkade förbi mig. Då hade jag ångan uppe över tidigare farthinder men var på väg att stanna innan sådär fränt ni vet. Jag vinkade också glatt sådär som vi Stockholmare gör inne i city.

Kanske är det såhär för alla hela tiden.

Nåja, KLEn låter bra nu. Snart ska jag provpacka. Hårda eller mjuka packväskor, tre olika topboxar att välja på. KLEn har väldigt liten tank att ha väska på. Å jag har bara en för stor. Kollat utbudet men hittar ingen.

View attachment 515543

Touring utan tankväska är väl inte touring? Det ska vara bökigt att tanka. Har inte BMW en elknapp till tanklocket? Jo det har dom. Rätt åt dom!

Bättre väder hemma än i Norge nästa vecka. Norge ska vara som i broschyren!

Ytterligare en kul grej var att jag åkte bakom en XTZ750 på Kungsholmen idag. Kul för att jag gillar dom, för att dom är sällsynta och för att jag ville ha en men att jag är helnöjd med min 500a. Kul att se en.

Jag frågade vår skrot efter ett kylarskydd men dom hade inget. Man får väl slöjda själv.
Varför tar man bort sitt kylarskydd? Älgkrock?

Jo just det, kedjelås med clips. Man byter bakdrev, kedjan blir för lång. Man kapar kedjan och monterar tillbaka kedjelåset. Iofs med två nya o-ringar. Å fett.
En liten nostalgitripp att kapa och montera tillbaka. Dödsclipset verkade spänstigt.

Nya kedjan kommer imorrn. Hoppas jag får ett kedjelås med clips!

Min z750-4 har en 630-kedja. Med clips. Har alltid haft clips på de kedjorna under 12.000 mil. 74 originalhästar kräver 630.
Min z750 twin har nitlås. Nån 5**-kedja.
Kör BMW Keyless hallå..ingen elknapp där...eller?:va Du ser fattar fortfarande det där jävla tanklocket efter ett antal år :) Kul hoj Björne! Vi som strävar bakåt :hjarta:krama
 

16:34 tankningen. Elektronisk tanklock. Fan va bra! 🙂

Jag strävar inte bakåt, jag har alltid varit här bak.
Nu har jag en hoj med choke på styret. Idag var det lite kallt. Motorn stannade tre gånger innan jag vred lite på choken.
Att det är så kallt nu för tiden. Det snöar i tjocka Norge. Annars hade jag åkt dit imorrn. Det är klimatförändringarna va? Jag har hört att allt ska bli sämre.

Ni med nya och moderna hojar verkar vara glada för dom. Jätteglada. Fast ni lägger band på er va?

Jag kollade lite slött på xl125. Det vore nåt att fläska runt i Norge med. Fanns få och absolut inte prisvärda. Snällt körda när de alltid kommer sist? Nä. Sen xl250 och xt350 men då är det ingen sport längre. En KLE är i alla fall stor nog. Och fortfarande väldigt lättkörd. Å kul. Å…
 

16:34 tankningen. Elektronisk tanklock. Fan va bra! 🙂

Jag strävar inte bakåt, jag har alltid varit här bak.
Nu har jag en hoj med choke på styret. Idag var det lite kallt. Motorn stannade tre gånger innan jag vred lite på choken.
Att det är så kallt nu för tiden. Det snöar i tjocka Norge. Annars hade jag åkt dit imorrn. Det är klimatförändringarna va? Jag har hört att allt ska bli sämre.

Ni med nya och moderna hojar verkar vara glada för dom. Jätteglada. Fast ni lägger band på er va?

Jag kollade lite slött på xl125. Det vore nåt att fläska runt i Norge med. Fanns få och absolut inte prisvärda. Snällt körda när de alltid kommer sist? Nä. Sen xl250 och xt350 men då är det ingen sport längre. En KLE är i alla fall stor nog. Och fortfarande väldigt lättkörd. Å kul. Å…
Haha!..Det är skitbra! Jodå Björne det va bättre förr Punkt Slut. Men jag är inte bitter! :hjarta
 
Kedjan blev för lång med tre kugg mindre bak. Kanske går att kapa.
Jodå, du slipar bara ner ett par nitar med vinkelslip eller dremel, börja ta bort en länk i taget så det inte blir för kort. Se till att sätta tillbaka gummiringarna infettade (om du har en o-ring kedja) och kläm på länklåset. Jag brukar köpa DIDI-kedjor, samma som sitter på KTMs endurohojar.
 
Jodå, du slipar bara ner ett par nitar med vinkelslip eller dremel, börja ta bort en länk i taget så det inte blir för kort. Se till att sätta tillbaka gummiringarna infettade (om du har en o-ring kedja) och kläm på länklåset. Jag brukar köpa DIDI-kedjor, samma som sitter på KTMs endurohojar.
Tack, jag gjorde det igår. Med några nya o-ringar och fett. 👍
 
Bytte bromsvätska fram förra veckan och bak idag.
IMG_1753.jpeg
Det finns modernare, krångligare och dyrare lösningar när man ska byta bromsvätska. Det kan ni hålla på med.
Billigt, lätt och roligt duger åt mig.

Kollade det andra tändstiftet idag. Jag ville ju inte riskera att det också gängar ur sig. Det var åtdraget som tur var. Drog det en mm typ.
Det första då, det som gängade ur sig? Var det gängpaj, var det påväg att gänga ur sig igen? Nä. Jag drog även det en mm till. Nu kan jag glömma detta och återkomma om 6000 mil eller så. Stiften är ju nya.

IMG_1756.jpeg
Min insats inne i ”dB-killern”. Det ljusbruna är expoxi. Vill att det ska sitta ihop länge.


IMG_1759.jpeg
❤️❤️❤️❤️❤️
 
Bytte bromsvätska fram förra veckan och bak idag.
View attachment 515746
Det finns modernare, krångligare och dyrare lösningar när man ska byta bromsvätska. Det kan ni hålla på med.
Billigt, lätt och roligt duger åt mig.

Kollade det andra tändstiftet idag. Jag ville ju inte riskera att det också gängar ur sig. Det var åtdraget som tur var. Drog det en mm typ.
Det första då, det som gängade ur sig? Var det gängpaj, var det påväg att gänga ur sig igen? Nä. Jag drog även det en mm till. Nu kan jag glömma detta och återkomma om 6000 mil eller så. Stiften är ju nya.

View attachment 515747
Min insats inne i ”dB-killern”. Det ljusbruna är expoxi. Vill att det ska sitta ihop länge.


View attachment 515750
❤️❤️❤️❤️❤️


Du ser ut att ha tajmat ditt bromsvätskebyte ganska bra.
Grattis till en KLE i vettig, rent av snygg färgsättning. Det finns andra varianter...
 
”Jag känner till magneterna som lossnar från svänghjulet (eftermarknads finns)”
Jag citerar mig själv där.
Idag har jag rullat och gått 14,3 km.
Mest nerförsbacke eller platt.
5000 steg, det var välbehövligt.
Motorn började hacka precis där Essingeleden börjar. Vrider på reserven, kört 11 mil bara. Stannar varvräknaren fladdrar mellan 4-5000 varv. Slår av lyset. Då stannar varvräknaren sen stannar motorn. Inte soppatorsk alltså.
Börjar leda hojen nerför påfarten där Handelsboden låg förut.
Hittar en 24 mm u- och ringnyckel. Perfa till bakaxeln. Har ingen till KLEn.
Testar att vrida på tändningen och frilägeslampan tänds. Slocknar när jag trycker på startknappen.

Urladdat batteri troligen pga lösa magneter i svänghjulet. Ev är statorn skadad också.
Jag ska sätta batteriet på laddning.

Jo hojen är helförsäkrad. Bärgning ingår. Jag behövde röra på mig.

Det finns svänghjul i England som håller. Får beställa ett sånt.

🙂
 
12,7 volt i batteriet. Vrider jag på tändningen så är det bara 0,3. Kortis? Näe. Säkringar är hela.
Laddar Biltemabatteriet nu. Min CETEC verkar ladda. 13,22 volt när jag kopplar ur.
Jag monterar så får vi se.
Röjde runt bland kablar och fick uppåt 8 volt med tändningen på. Blinkers eller annat orkade den inte med.

Felsökning av inplastad hoj (kåpor) i värmen.

Mätte de tre gula från statorn och de hade samma värde. Alltid något.

Jag hoppades ett tag att det var batteriet som var kasst. Som på TDMen en gång. Visar 12,7 fulladdat, alla lampor lyser, startmotorn snurrar men ingen kräm kvar till tändning och insprutning. Nytt batteri och den startar direkt.

Det verkar inte vara så i detta fall. Förra ägaren, hade inget körkort. Var han expert på underhållsladdning av Biltemas batterier eller har det tagit stryk. Optimistisk, jag?

Jag får skruva av lite mer kåpor och koppla ur och koppla in lite i taget. Felsökning är ju kul egentligen.
 
12,7 volt i batteriet. Vrider jag på tändningen så är det bara 0,3. Kortis? Näe. Säkringar är hela.
Laddar Biltemabatteriet nu. Min CETEC verkar ladda. 13,22 volt när jag kopplar ur.
Jag monterar så får vi se.
Röjde runt bland kablar och fick uppåt 8 volt med tändningen på. Blinkers eller annat orkade den inte med.

Felsökning av inplastad hoj (kåpor) i värmen.

Mätte de tre gula från statorn och de hade samma värde. Alltid något.

Jag hoppades ett tag att det var batteriet som var kasst. Som på TDMen en gång. Visar 12,7 fulladdat, alla lampor lyser, startmotorn snurrar men ingen kräm kvar till tändning och insprutning. Nytt batteri och den startar direkt.

Det verkar inte vara så i detta fall. Förra ägaren, hade inget körkort. Var han expert på underhållsladdning av Biltemas batterier eller har det tagit stryk. Optimistisk, jag?

Jag får skruva av lite mer kåpor och koppla ur och koppla in lite i taget. Felsökning är ju kul egentligen.
Jag tror på alternativet ” Expert på underhållsladdning av Biltemas batterier”
Låter som en livsnjutare som gärna unnar sig en byxljummen Sofiero 5.2 på altan tillsammans med en svartbränd flintastek
 
Last edited:
Batteriet är hemma nu. 12,8 volt så jag laddar inte.

Kopplar in mobilladdaren 10,4 v
Kopplar in mobilen också, då fladdrar värdet mellan 7 och 10 volt konstant med en massa olika decimaler för att landa på 10,1.
Mobilen är helt urladdad, min gamla iPhone 6.

Batteriet verkar dåligt.

Ska testa med batteriet från min z750 LTD i KLEn.
 
Den andra Kawan har stått ett tag eftersom jag mest kör med KLEn. Det Biltemabatteriet visade ändå 13,0 volt.

Monterade i KLEn. Lamporna som ska tändas upp tändes blixtsnabbt och lös starkt. Blinkersen blinkade.

Rullade iväg för att skona grannarna.
KLEn startade direkt. Laddade 14,4 volt på tomgång. Ev endast parkeringsljus på då.

Tidigare ägare hade inte dragit åt ena tändstiftet så det gängade ur sig efter en frän omkörning.

IMG_2124.jpeg
Batteriet, köptes det under vintern, tidig vår så kan det ha legat under 11 volt. Kan funka med laddning men förkortar livslängden.
Mät alltid batterispänningen i butiken innan köp! 12,6 volt gärna mer.

KLEn har startat direkt utan tvekan så jag misstänkte inte batteriet. Man vet ju att det är magneterna i svänghjulet som spricker och/eller lossnar.
Symptomen igår under sju timmar var iofs samma som ett batteri som är slut. Ändå letade jag efter orsaken till att 12,6 volt blev 0,3 eller 7 eller 10 efter tändningslås.
Att solenoiden kunde klicka en gång sedan släcka frilägeslampan. Att den började lysa svagt efter en stund sedan starkare. Precis som ett dåligt batteri. Fast dåliga batterier visar inte 12,6-12,8 obelastade.

Som jag skrev, TDMen hade ett batteri som var slut men visade 12,9-13,0 nyladdat efter lite vila. Startmotorn snurrar på, lampor lyser men krämen räcker inte till tändning och insprutning. Ett eller två startförsök sen är det över.

Ändå nöjd med sju timmars meckande igår, rengjort av alla kontaktstycken, kollat efter skavd isolering, kört med 5-56, torkat rent, plockat bort alla fem kåpdelar och tanken.
Man ska känna sin hoj. Tre månader och 700 mil. Jag satte inte i Ledlampan fast jag höll den i handen. Pessimistisk just då. ☺️

TDMen har jag haft i 11 år och kört 11000 mil. Den har jag inte lyft tanken på någon gång.
Lämnat in för ventilkoll och då har de bytt stift och luftfilter. Det andra vanliga har jag gjort. Andra hojar har jag blockat ner helt, lackat och även klyvt några motorer. TDMen… nä. ❤️

Att plockar ur batteriet på KLEn:
En skruv för sidokåpa, klipp ett buntband på den andra. Låset är borttaget.
Två 10 mm till sadeln.
Två 10 mm till bygeln över batteriet.
Lossa skruvarna till batterikablarna.

På Kawa z750 LTD Twin
Lås upp sadeln med nyckel, fäll upp den.
Lossa gummibandet över batteriet.
Lossa skruvarna till batterikablarna.

På TDM900
Lås upp sadeln med nyckel och lyft bort den.
Lossa gummibandet över batteriet.
Lossa skruvarna till batterikablarna.

Nä en sväng till Biltema för ett nytt batteri. 👍
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top