Kawasaki börjar med kompressormatning

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kawasaki verkar vara på gång med en överladdad maskin. De har i varje fall presenterar en motor, med okänd kubik, med kompressor på Tokyosalongen.

Motorn ser enligt vissa ut att ha likheter med ZX-6R bottendelen, men de har inte nämnt vilken kubik den har eller ens vilken kubikklass den befinner sig i.

Suzuki presenterade ju sitt 588cc koncept för några veckor sedan och detta får väl ses som Kawasakis svar på det hela.

Kawasaki skriver själva:
"Kawasaki Heavy Industries, Ltd. also has a long history of developing technologies for turbine engines. The lifeblood of these turbines is their blades, which need to be able to cope with extreme heat and vibration while spinning at high speeds. Know-how from years of designing turbine engine blades was instilled in the first supercharger developed by a motorcycle manufacturer. And of course, designing a motorcycle-use supercharged engine in-house means that maximum efficiency could be pursued."


Kawasaki.jpg
 
Lyckades hitta några gamla patentritningar som cirkulerade runt på nätet 2011 och den variant av överladdning som Kawasaki patenterade då.
Ovanstående motor är nog ganska säkert utvecklad ur det patentet.

Kawasaki_1.jpg
Kawasaki_2.jpg
 
Tur att det finns wheelie control kan behövas då :hojraket
Tänk 1000cc och fläktmatning kan bli spännande...
 

Bifogat

  • pct_240596.jpg
    pct_240596.jpg
    53.8 KB · Visningar: 194
Frågan är ju om det finns något f-bolag som hade velat försäkra en sportig hoj med turbo och massa hästar, och isåfall så kommer det väl kosta skjortan...
 
Frågan är ju om det finns något f-bolag som hade velat försäkra en sportig hoj med turbo och massa hästar, och isåfall så kommer det väl kosta skjortan...
Beror väl helt på vad man jämför dem.
BMW S1000RR - 190 hk
ZZR1400 - 200 hk
KTM 1290 Super Duke - 180 hk

Tror inte en turbohoj med samma effekt eller lägre skulle öka försäkringskostnaden nämnvärt.
 
Beror väl helt på vad man jämför dem.
BMW S1000RR - 190 hk
ZZR1400 - 200 hk
KTM 1290 Super Duke - 180 hk

Tror inte en turbohoj med samma effekt eller lägre skulle öka försäkringskostnaden nämnvärt.

Sålänge effekten inte blir galet hög så hoppas jag att du har rätt, men sen får vi ju inte glömma att sporthojar är "dödsmaskiner" i mångas ögon och lägg där till ett så farligt ord som turbo så kommer miljöpartisterna gå i taKCCet :crash
 
Jag är rädd för att vi inte kommer att få se någon galen effekt. Lär väl mer bli som en modern cx500 turbo :-)
 
Jo, men det faller ju inte under biten "enkelt"...

Hmm, byta två remhjul är ju enklare än att byta ett drivpaket :yoparty

Enklare trim är ju svårt att hitta, du behöver ju inte ens öppna motorn eller byta grenrör :va

:hej:hej
 
Överladdningen kommer nog snarare att användas till att få ut lika mycket effekt men ur mindre cylindervolym för att klara kommande avgaskrav mm.
Väldigt tveksam till att vi kommer att få se det i 1000cc sporthojar.
 
Jag är rädd för att vi inte kommer att få se någon galen effekt. Lär väl mer bli som en modern cx500 turbo :-)

Min tanke med. Turbohojarna hade ett vikt/effektförhållande nästan som tungviktarna (Kawan var jämlik om jag minns rätt). Bottenvridet var dock som en mellanviktare och prislappen som en exklusiv italienare.

Varför skulle det funka 30 år senare?

Jag skall erkänna att om jag hade en stor MC-samling hade den gärna fått innehålla just Hondan. Turbo skrivet i spegelskrift tyckte alla var så ballt på den tiden. (man sa "ball" då nämligen)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top