KTM flyttar produktion till kina.

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Det här är resultatet av att hela västvärlden tycker det är en rättighet att äta oxfilé varannan Fredag & handlar drivor med grejor till sina osnutna unga. Då börjar man leta efter kina-grejer & slutar som en wish-knarkare som tycker man gör sjukt feta dealz varje dag man är där.

Gnäll inte på Kina, det köpbeteendet som behöver ändras.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Gnäll inte på Kina, det köpbeteendet som behöver ändras.

Nailed it.
Hade "vi" köpt produkter tillverkade där vi ville och ställt krav på kvalitet och pallat jobba över någon timme eller spara en månad längre så hade billiga kopior och prispressat skit/mög minskat drastiskt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
^^^Given kommentar,snart är väl allt från Öhlins kinatillverkat..

Du har nog rätt angående så kallade "lowers" till mountainbike-framgafflar, om sådana överhuvudtaget kan kallas för fjädring...? Men några andra kinatillverkade komponenter hos Ö-företaget känner i alla fall inte jag till...?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Triumphs Moto2 motorer kommer i från Thailand

Delarna tillverkas i alla fall i Thailand, innan de blueprintas och monteras ihop till en motor av Extern Pro, alldeles bredvid Aragon-banan i Alcaniz, Spanien. Således involvering från tre kvalitetsmedvetna länder i samma produkt...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Delarna tillverkas i alla fall i Thailand, innan de blueprintas och monteras ihop till en motor av Extern Pro, alldeles bredvid Aragon-banan i Alcaniz, Spanien. Således involvering från tre kvalitetsmedvetna länder i samma produkt...

*korsar mig*
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Nailed it.
Hade "vi" köpt produkter tillverkade där vi ville och ställt krav på kvalitet och pallat jobba över någon timme eller spara en månad längre så hade billiga kopior och prispressat skit/mög minskat drastiskt.

Går det verkligen att få tag på produkter tillverkade där vi vill? Mycket som ska vara high end är väl tillverkat i Kina nu för tiden.

Det jag tycker är sjukt är att frakten från det fattiga utvecklingslandet Kina är subventionerad via UPU och därför oftast är "gratis". Det är så klart svårt att konkurrera med "gratis" frakt. Men som alla vet så är ingenting gratis och Kina-frakten betalar vi istället kollektivt via skattsedeln :huvet Om man handlar samma pryl lokalt är även den med 99% chans tillverkad i Kina, bara med ett större prispåslag.

Brasilien har satt krav på företag att de måste ha en viss % lokal produktion och anställda i landet. Kanske EU borde/har några liknande krav för att möjliggöra att man kan handla lokalproducerat?
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Går det verkligen att få tag på produkter tillverkade där vi vill? Mycket som ska vara high end är väl tillverkat i Kina nu för tiden. Ingen verkar våga stå upp mot Kinas kopiering/dominans förutom President Donald? De flesta rikingar med makt har troligen stora egenintressen i produktion i Kina och tjänar gott på avsaknaden i rättigheter för arbetarna, så de lär inte stå upp för det som är rätt. Det som tillverkas i USA blir ju svindyrt om man lägger på frakt till Svedala.

Det jag tycker är sjukt är att frakten från det fattiga utvecklingslandet Kina är subventionerad via UPU och därför oftast är "gratis". Det är så klart svårt att konkurrera med "gratis" frakt. Men som alla vet så är ingenting gratis och Kina-frakten betalar vi istället kollektivt via skattsedeln :huvet Om man handlar samma pryl lokalt är även den med 99% chans tillverkad i Kina, bara med ett större prispåslag.

Brasilien har satt krav på företag att de måste ha en viss % lokal produktion och anställda i landet. Kanske EU borde/har några liknande krav för att möjliggöra att man kan handla lokalproducerat? Det hjälper iof lite om man kan köpa piratkopior med "gratis" frakt från Kina.

Det som verkligen borde förhandlas om är fraktsubventionen. 100% väck med avtalet. Det är helt bisarrt att skattemedel går till att subventionera världens starkaste ekonomi. Vill man ha billigt skit från Wish eller Banggood kan man stå för frakten. Åtta (8) kronor kostade frakten på den värmeväst jag beställt från Banggood. Det är som att kissa på sig, varmt en stund... Jag hade utan problem kunnat betala 200 kr för frakten, det hade ändå varit billigt. Eller köpt den hemma i Sverige för samma pris, där den gått i en stor låda tillsammans med alla andra värmevästar. Nu är det ett och ett paket. Dåligt för miljön.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Majoriteten av KTM ägs av det österrikiska bolaget Pierer Mobility Group.

https://www.pierermobility.com/en/

Ja, är det 51 % han har behållit?
Bajaj är väl inne med 47% tror jag.

Mellanskillnaden upp till 100%?
Tja, om inte hojarna är helt 100, så varför skulle ägandet vara det? :fyllisar

Jag ser KTM som ett Indiskt märke, rätt eller fel.
Jag hör andra som talar om Volvo som svenskt. "Made by Sweat shops" eller hur det nu var...
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Det är väl möjligt att KTM någonstans ser sin chans att även sno åt sig kinesens distributions- och försäljningsnät, även om sånt sällan är värt mer än det papper det skrivits på. Men visst, teoretiskt skulle ju KTM kunna bli en maktspelare med tillgång till en "inre" marknad på 1 miljard kineser.

Det troligaste är väl dock bara att man vill maximera vinsten genom att sänka produktionskostnaderna. Ytterligare. Någon kvalitetshöjning har dock knappast denne gamle notoriske bolagsplundrare i sikte...
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Håller med i att köpbeteendet behöver ändras men inte i att Kina inte förtjänar gnäll. Snacka om en nation som missbrukar sin makt.

Jag ville inte dra in Kina som nation, men det där är ett hemskt land på många sätt ja. :gnissla
Human rights är inte riktigt ikapp där, utsläppen från Kina ensamt står väl tvåsiffrigt i globala fördelningen?
I övrigt kan jag för lite, men de grejorna jag vet räcker för mig.. :hihi
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top