Kawa Z1000SX, smart av Kawa

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
varför ska dom alltid trycka dit ett par fula handtag på kutsen på dessa hojar? :(

ja, jag vet svaret.. men det gör mig faktiskt lite sur

Vettig hoj helt klart! Dagens supersporthojar tenderar att bli trista om man inte åker alldeles för fort. Vad skylten säger plus 100km/h känns lagom.
Bättre välja en hoj med lite sämre prestanda, så kommer fartkänslan tidigare. Dessutom 1000ggr skönare att cruisa längre sträckor med.

första intrycket är bra , ja ser mycket som jag inte vill se (småskit) men det är ju trots allt en touring :D men om 20 år när man e gammal gaggig å inrökt lär denna finnas på listan ^^

dock den hitintills snyggaste touring/sport-wannabe hojen helt klart :)

Tror oxå mkt på den här typen av hojar.

Kan känna att det finns ett glapp mellan supersporthojar och "allt annat"..
Ett glapp som kanske denna och t ex nya Honda CBR600F kan fylla.

helt klart fin hoj,. tycker dock vikten är lite hög.. Sen borde Kawa verkligen fixa en bra märkesförsäkring typ honda eller triumph.

Mmm, känns som denna är en sporthoj i touringkostym istället för en touringhoj i sportkostym. Jag tycker den är bra mycket snyggare än alla andra touringhojar jag sett IAF.

Sporthoj.com blir kåt av en sporttourer.
Antar att tiderna förändras.
Om man tittar på vad man konkurerar med, är den då intressant?
Det enda jag kan se att Kawa kan komma med är prisbild, VFR1200, K1300S och liknande är ju inte direkt skräphojar i sporttouringsegmentet.

Men den ser ädå skapligt bra ut, dock är glaset stort som på en GT vilket får den att se osexig ut.

Ska jag sporttoura så köper jag nog en K1300S

Skitful, ännu en skräphoj från skramlasaki. Och 200 kg plus, kul väghållning, köper man heldre en R1 el GSXR om det handlar om så mkt pengar och sätter på touring styre och STRYPER elendet så den hostar fram.

Skitful, ännu en skräphoj från skramlasaki. Och 200 kg plus, kul väghållning, köper man heldre en R1 el GSXR om det handlar om så mkt pengar och sätter på touring styre och STRYPER elendet så den hostar fram.

Vad jag sett i provkörningsväg av den så verkar den inte direkt lida av dålig väghållning och brist på att vara rolig att köra. Jag tror dom flesta kör lika snabbt på den på bana som med en R1'a.

Det glappet har jag svårt att se... Gällande Kawasaki så har snart alla likadan kostym, men olika prestanda. Tror det kan missgynna Kawasaki att lyckas sälja exempelvis zx10:an.

Det glappet har jag svårt att se... Gällande Kawasaki så har snart alla likadan kostym, men olika prestanda. Tror det kan missgynna Kawasaki att lyckas sälja exempelvis zx10:an.

Mja, försäljningen på 10'an kanske minskar, verkar som fler och fler förstår att man inte behöver 200hk för att ha kul.
Jag vettefan om jag skulle vilja ha en zx10'a, 210hk är fan overkill för mig, zx6'an dock verkar mer lagom för bana :tummenupp

Ja jag som redan kör en "supersport-wannabe" i samma segment tycker den där ser kanon ut och kommer definitivt att provköra den till våren om det går... Får väl se hur de drevat den och om de ändå lyckarts behålla det mesta klippet från Z1000 -10 ...

Här nedan är en ny kawa med 110 Nm och 138 hk som ska flytta 228 kg fulltankad vikt.

Z1000SX%5B1%5D_04.jpg

Var någonstans är den 110 000 kr bättre än en 14 år gammal Thunderace med 110 Nm, 145 hk och 225 kilos vikt?

1000thunderace%5B1%5D.jpg

Missförstå mig nu inte. Jag tycker absolut om konceptet (har gjort det i mer än ett decennium) men jag ser inte riktigt varför jag skulle byta till denna kawa...

Last edited:
Hoppas bara dom ändrat utväxlingen från Z1000 varvar ju som fan i motorvägsfart och är ju törstig som få.

Törstig ? Hur törstig ?

Och Yamaha FZ1-S

Sporthoj.com blir kåt av en sporttourer.
Antar att tiderna förändras.
Om man tittar på vad man konkurerar med, är den då intressant?
Det enda jag kan se att Kawa kan komma med är prisbild, VFR1200, K1300S och liknande är ju inte direkt skräphojar i sporttouringsegmentet.

Men den ser ädå skapligt bra ut, dock är glaset stort som på en GT vilket får den att se osexig ut.

Ska jag sporttoura så köper jag nog en K1300S
VFR1200 är slö och har dålig ergonomi, och inget klipp över 9000 rpm. Klart gubbhoj. K1300 är kanske lite för lång å dyr, med myskofjädring ? känns fel att ha en sån om man inte ska verkligen toura (mest)

Jag tror att jag skulle bytt till en sån om jag haft råd.

Last edited:
Här nedan är en ny kawa med 110 Nm och 138 hk som ska flytta 228 kg fulltankad vikt.

Z1000SX%5B1%5D_04.jpg

Var någonstans är den 110 000 kr bättre än en 14 år gammal Thunderace med 110 Nm, 145 hk och 225 kilos vikt?

1000thunderace%5B1%5D.jpg

Missförstå mig nu inte. Jag tycker absolut om konceptet (har gjort det i mer än ett decennium) men jag ser inte riktigt varför jag skulle byta till denna kawa...

Jag skulle kunna tänka mig att det har hänt ganska mycket i chassivärlden även på sporttourers på 14 år. Kan även ha hänt lite grejer på fjädringsfronten.
Jag ska helt klart provköra en så fort det blir vår, visade sambon filmklipp på den och hon tyckte också om den, passagerare ser ut att sitta en aning bättre på den här än på min lilla honda.

Vore kul att se den i test mot FZ1-S. I stort sett samma vikt, drygt 10 hk mindre och det borde vara liknande körställning...

Sponant tror jag de som är sugna på nya Kawan får mer bang for the buck på FZ1:an.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti