Kawa Z1000SX, smart av Kawa

  • Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
En skillnad på denna hoj mot äldre alternativ är (förutom 0 på mätarställningen) ABS. (Och ställbart kåpglas.. :D Nää.. kåpan ger mig klara FJ1300-vibbar - lite gubbig. Om uttrycket ursäktas.)

Potentiellt en trevlig vardagshoj som åker upp på prova-listan för kommande säsong. Som tourer med passagerare måste man visst välja mellan topp- eller sidväskor. Iaf orginaltillbehör (Givi-väskor på 2x35 eller 39 liter).

Denna rymmer 19 l i tanken (mot Z1000:s 15-liters tank). En sak som jag tycker är slående mer förbaskat trist är att vi MC-åkare förväntas vara helt ointresserade av förbrukningen. Uppges varken av tillverkare eller i tester.

På bana så visst - men de flesta milen kör man ju landsväg. Att det 2010 inte görs mer för att få ner förbrukningen på nya modeller är tragiskt. Det skulle ju om inte annat öka aktionsradien per tank - om man nu skiter i allt annat.

Vad har man egentligen för sportiga, vuxna alternativ 2011 om man vill ha en normal (blandad) körning under 0,6 och snålkörning under 0,5? Ommappning med box och mappbyte med knapp på styret allt efter körning? Snålmappning och turbo?
 
Last edited:
En skillnad på denna hoj mot äldre alternativ är (förutom 0 på mätarställningen) ABS. (Och ställbart kåpglas.. :D Nää.. kåpan ger mig klara FJ1300-vibbar - lite gubbig. Om uttrycket ursäktas.)

Potentiellt en trevlig vardagshoj som åker upp på prova-listan för kommande säsong. Som tourer med passagerare måste man visst välja mellan topp- eller sidväskor. Iaf orginaltillbehör (Givi-väskor på 2x35 eller 39 liter).

Denna rymmer 19 l i tanken (mot Z1000:s 15-liters tank). En sak som jag tycker är slående mer förbaskat trist är att vi MC-åkare förväntas vara helt ointresserade av förbrukningen. Uppges varken av tillverkare eller i tester.

På bana så visst - men de flesta milen kör man ju landsväg. Att det 2010 inte görs mer för att få ner förbrukningen på nya modeller är tragiskt. Det skulle ju om inte annat öka aktionsradien per tank - om man nu skiter i allt annat.

Vad har man egentligen för sportiga, vuxna alternativ 2011 om man vill ha en normal (blandad) körning under 0,6 och snålkörning under 0,5? Ommappning med box och mappbyte med knapp på styret allt efter körning? Snålmappning och turbo?

Håller med fullständigt.. Alternativet är att köra en 600, till ex. den nya CBR 600F, eller en STOR K1300S.
Jag räknade att om jag köper en K1300S ny, så når jag en break-even punkt på bränsleförbrukningen efter 24 år. Tror inte att jag kan sälja det till frugan. Hondorna verkar dra lite mindre, men Fireblade är förbannat dyr att försäkra, och CB1000R ingen sport-tourer. Extremt trist på längre sträckor tyckte jag. Den nya 750:n från Suzuki ? ska bli intressant att se förbrukningssiffror. Hörde att Z1000 drar runt litern när man kör friskt, så Z1000SX kommer nog inte att vara snålare
 
Håller med fullständigt.. Alternativet är att köra en 600, till ex. den nya CBR 600F, eller en STOR K1300S.
Jag räknade att om jag köper en K1300S ny, så når jag en break-even punkt på bränsleförbrukningen efter 24 år. Tror inte att jag kan sälja det till frugan. Hondorna verkar dra lite mindre, men Fireblade är förbannat dyr att försäkra, och CB1000R ingen sport-tourer. Extremt trist på längre sträckor tyckte jag. Den nya 750:n från Suzuki ? ska bli intressant att se förbrukningssiffror. Hörde att Z1000 drar runt litern när man kör friskt, så Z1000SX kommer nog inte att vara snålare

Kul att fler resonerar likadant - då är man inte helt ute och cyklar (ensam iaf..) :tungan

Halvkåpan kan nog sänka förbrukningen lite på kawan, åtminstone på landsväg. Suzuki 1250SA är ett annat intressant alternativ. Lite budgetvarianten till K1300S (som nog är min idealhoj om jag var tvungen att välja EN enda för allt - vardag, bana, touring med fru och väskor). I 600-segmentet blir touringbiten klart sämre. Men till det övriga finns det rätt mycket vettiga hojar. En ST3R med Daytona-kåpor är en hoj som står på högt önskelistan t ex.. ;D
 
Prislappen verkar vara lite i överkant, annars verkar den riktigt vettig.
 
Prislappen verkar vara lite i överkant, annars verkar den riktigt vettig.

Inte om du jämför med motsvarande konkurrenter? 139000:- är väl inte ett överpris:gnissla
Jag tycker att alla nya hojar börjar överlag bli dyra i förhållande till brukandet. Man har ju faktiskt lika roligt med en till halva priset:)
 
Törstig ? Hur törstig ?

Tanka får man göra rätt ofta :D men det skulle nog gå att åtgärda lätt fast då blir det inte så värst rolig körning heller.

Å andra sidan är Zätan min första hoj så jag har inga referenser att relatera till heller.


För övrigt tycker jag att SX'an ser riktigt najs ut, men inte riktigt min grej. När jag vill ha en hoj med kåpor (visserligen har jag redan massa plast på min nu) o annat krafs så blir en ren sporthoj.
 
MC-Folket specar förbrukningen till 0,58 l/mil blandat - lite högt enligt författaren. Sportig så man glömmer att det är en tourer. Nyfikenheten tilltar - det blir en seriös provtur i vår.
 
Kanske det är dax att sälja Tigern i vår. Verkar vara en synnerligen trevlig maskin och jag kan fortsätta använda MC-experten som husmek.

Är det någon som vet om den passar långa förare (är 192 cm och till åren kommen så det måste vara lite bekvämt)?
 
SX tycker jag ser hel intressant ut. Den har även mycket som jag saknar idag. 138 pållar, abs, bra bottendrag, och är enligt testerna smidig samt går mer som en spothoj än en sporttourer. En stor fördel är att bilsport-mc tar den. Det är väl inte så många hojar som har helkåpa och en körställning mitt emellan liggande och upprätt med över 130 häst? Honda har ju inget likvärdigt yamaha har fz1-s men jag tycker det är en helt annan hoj.

Det blir helt klart en provkörning i vår dock borde 109' vara ett rimligare pris. För mig skulle den ligga på 8000:- hel/hel
 
FZ1-S är det enda man kan riktigt jämföra. MEN, den har ett antal hästar mer (150 original, 160 med Yoshimura slip-on) så det blir intressant att provköra, och se om Kawasaki kan väcka mitt intresse
 
Ska en hoj räknas in i något segment som har "tourer" i namnet så anser jag att det ska finnas ett krav på att det finns hårda väskor och tillhörande väskrack som passar till hojen. (Vem åker på touring utan väskor?)

Det verkar faktiskt som om att det finns dylika väskor till denna kawa! :tummenupp

Finns det nu bara även en möjlighet att montera en toppbox så skulle nog intresset stiga markant hos köparna som vill ha en lite sportigare reskamrat. De där små avskalade minirumporna som pryder dagens hojar talar väl dock tyvärr för att det kan bli problem att montera dylikt.

[YOUTUBE-ID]3vVGa_ypadk[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Jag har reagerat på det med. Visst är det en svaghet att bara klara 70 liter packning bak med passagerare..

Enligt testerna jag läst ska man av originaltillbehören vara tvungen att välja mellan toppväska på 39 liter eller två sidoväskor på 35. De är dock tillverkade av Givi så man tänker då att större väskor borde gå att få på bara man använder rätt väsksystem. Likaså borde det vara möjligt att få dit toppväska och sidoväskor? Tittar man på hur högt och långt bak toppväskan hamnar undrar jag om det är stabilitetsskäl som gör att man från kawasaki vill begränsa packvikten bak. En stor tankväska med det tyngsta man har i packningen kan ju motverka en del iaf. Om det är viktklassning i registreringstypning eller vad det heter är det ju mer formalia.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top