Katana och GSX 1100-tråden

Justera Mikuni

Någon som vet hur man justerar plastläppen som trycker på pinnen till accpumpen på Rs36? Nu är justerskruven nästan helt utskruvad men plastbiten når ändå inte pinnen förrän sista millimetrarna på gasen.[/QUOTE]


Det finns 2 modeller av "plasläppar" som trycker på axpump axeln. Det låter som om om du har modellen som har 2 st "läppar". På den modellen så sitter det en liten insexskruv i postions låset . Positions låset sitter till hgr om plastläppen om du har brygganframför dig och luftfiltersidan mot magen..... Lossar du den insex skruven kan du grovjustera hela ekipaget. Tips - låt justerskruven vara i mitten så har du maximal finjustering åt båda hållen efter grovjusteringen.
 
Någon som vet hur man justerar plastläppen som trycker på pinnen till accpumpen på Rs36? Nu är justerskruven nästan helt utskruvad men plastbiten når ändå inte pinnen förrän sista millimetrarna på gasen.


Det finns 2 modeller av "plasläppar" som trycker på axpump axeln. Det låter som om om du har modellen som har 2 st "läppar". På den modellen så sitter det en liten insexskruv i postions låset . Positions låset sitter till hgr om plastläppen om du har brygganframför dig och luftfiltersidan mot magen..... Lossar du den insex skruven kan du grovjustera hela ekipaget. Tips - låt justerskruven vara i mitten så har du maximal finjustering åt båda hållen efter grovjusteringen.[/QUOTE]

Tack, låter som en plan, jag ska kolla vid tillfälle. Har för mig att det sitter någon form av slangklämma till höger om plastläppen (ser inte original ut). Har aldrig funderat på varför, bara vridit på rullen :). Återkommer när jag kollat.
 
Startkoppling

Hjälp :)
Skulle ge mig iväg idag, men skiten ville stanna hemma :mad:
Jaja... Klart är att startkopplingen rasat.

Det är en gsx 1100 -83 motor.
Min fråga är om magneten är skruvad eller om det går att ta lös den med en avdragare och om det går att fixa den rasade kopplingen eller om det bara är att köpa nytt.

Är det någon som vet vart man kan ladda ner en verkstadshandbok så jag kan läsa mig till det jag undrar över.

Ha det gott.
 
Hjälp :)
Skulle ge mig iväg idag, men skiten ville stanna hemma :mad:
Jaja... Klart är att startkopplingen rasat.

Det är en gsx 1100 -83 motor.
Min fråga är om magneten är skruvad eller om det går att ta lös den med en avdragare och om det går att fixa den rasade kopplingen eller om det bara är att köpa nytt.

Är det någon som vet vart man kan ladda ner en verkstadshandbok så jag kan läsa mig till det jag undrar över.

Ha det gott.

Här kan du nog hitta det du söker: http://reservdel.zoomshare.com/6.html

http://service.tanga-moteurs.ro/

Good Luck! :)
 
Last edited:
Hjälp :)
Skulle ge mig iväg idag, men skiten ville stanna hemma :mad:
Jaja... Klart är att startkopplingen rasat.

Det är en gsx 1100 -83 motor.
Min fråga är om magneten är skruvad eller om det går att ta lös den med en avdragare och om det går att fixa den rasade kopplingen eller om det bara är att köpa nytt.

Är det någon som vet vart man kan ladda ner en verkstadshandbok så jag kan läsa mig till det jag undrar över.

Ha det gott.

Kolla Biker66 :s hemsida med. Han har ett par knep för just startmotorkopplingen.
 
Hjälp :)
Skulle ge mig iväg idag, men skiten ville stanna hemma :mad:
Jaja... Klart är att startkopplingen rasat.

Det är en gsx 1100 -83 motor.
Min fråga är om magneten är skruvad eller om det går att ta lös den med en avdragare och om det går att fixa den rasade kopplingen eller om det bara är att köpa nytt.

Är det någon som vet vart man kan ladda ner en verkstadshandbok så jag kan läsa mig till det jag undrar över.

Ha det gott.

Har du plockat isär så du vet det? I huvudsak kan två saker hända
1) rotorn lossnar på konan
2) bultarna som håller själva kopplingen mot rotorn går av

I fall 1 är det bara att kolla konan ev slipa konorna mot varandra med ventilslippasta och dra dit igen. Ofta har kona och tapp rört sig lite mot varandra tidigare och delvis svetsat ihop. Ser dom för dj...vliga ut är det tyvärr bara att byta tapp svänghjul. Men prova alltid med att först återmontera eftersom alternativet är en stor utgift. När du slipat in och dragit fast, se till att drevet bakom rotorn rör sig obehindrar på tappen och inte har blivit fastklämt pga att rotorn gått längre upp på axeln. Jag har använt Loctite 648 på tappen som förstärkning när den varit dålig.

I fall 2, byt bultarna. observera att här sitter det maskinskruv, så kläm inte dit några Jula-skruvar. Köp också ett nytt batteri eftersom ett taskigt batteri som knappt drar runt motorn och låter den baktända kommer att knäcka bultarna igen.

Här kan ett tips vara på plats till Dyna2000-användare.
Dynan sänker tändningen ~35 grader från den inställda maxtändningen när den blir strömsatt dvs tändningen sätts på. Om motorn tänder till och stannar kommer den bara att sänka 20 grader dvs till ordinarie lågtändning. Kör man högkompat eller storkubik kommer startmotorn inte att orka runt riktigt vid omstarten med rejäla baksmällar som följd. Så vid misslyckad start, slå alltid av/på tändningen för att få 35-graders sänkningen.

/Ingvar
 
Här kan ett tips vara på plats till Dyna2000-användare.
Dynan sänker tändningen ~35 grader från den inställda maxtändningen när den blir strömsatt dvs tändningen sätts på. Om motorn tänder till och stannar kommer den bara att sänka 20 grader dvs till ordinarie lågtändning. Kör man högkompat eller storkubik kommer startmotorn inte att orka runt riktigt vid omstarten med rejäla baksmällar som följd. Så vid misslyckad start, slå alltid av/på tändningen för att få 35-graders sänkningen.

/Ingvar

Där ser man. Bra att veta! :tummenupp
 
Här kan ett tips vara på plats till Dyna2000-användare.
Dynan sänker tändningen ~35 grader från den inställda maxtändningen när den blir strömsatt dvs tändningen sätts på. Om motorn tänder till och stannar kommer den bara att sänka 20 grader dvs till ordinarie lågtändning. Kör man högkompat eller storkubik kommer startmotorn inte att orka runt riktigt vid omstarten med rejäla baksmällar som följd. Så vid misslyckad start, slå alltid av/på tändningen för att få 35-graders sänkningen.

/Ingvar


Tack!
Inte för att min hoj har vare sig storkubik eller högkomp. Men skulle även jag drabbas av att behöva trycka två gånger på startknappen. Så ska jag komma ihåg det där.:Bugar

Söndagsåka?

/U
 
Startknep med storkubik/Högkomp

Ett annat knep är att koppla tändströmmen till dödarknappen.
Så när du trycker på startknappen går startmotorn med en jävla fart utan tändström,sedan trycker du på dödarknappen för tändström och hojen smäller igång utan att behöva anstränga startprylarna!...
 
Ett annat knep är att koppla tändströmmen till dödarknappen.
Så när du trycker på startknappen går startmotorn med en jävla fart utan tändström,sedan trycker du på dödarknappen för tändström och hojen smäller igång utan att behöva anstränga startprylarna!...

Bra Tips :tummenupp
 
kamaxel

Justerade ventilerna i dag, kollade efter märkningar på kamaxeln
det enda jag hittade var ett B på höger sida av kammen .
Hur vet man om man har export kamm.
 
gsx 1100

Har du plockat isär så du vet det? I huvudsak kan två saker hända
1) rotorn lossnar på konan
2) bultarna som håller själva kopplingen mot rotorn går av

I fall 1 är det bara att kolla konan ev slipa konorna mot varandra med ventilslippasta och dra dit igen. Ofta har kona och tapp rört sig lite mot varandra tidigare och delvis svetsat ihop. Ser dom för dj...vliga ut är det tyvärr bara att byta tapp svänghjul. Men prova alltid med att först återmontera eftersom alternativet är en stor utgift. När du slipat in och dragit fast, se till att drevet bakom rotorn rör sig obehindrar på tappen och inte har blivit fastklämt pga att rotorn gått längre upp på axeln. Jag har använt Loctite 648 på tappen som förstärkning när den varit dålig.

I fall 2, byt bultarna. observera att här sitter det maskinskruv, så kläm inte dit några Jula-skruvar. Köp också ett nytt batteri eftersom ett taskigt batteri som knappt drar runt motorn och låter den baktända kommer att knäcka bultarna igen.

Här kan ett tips vara på plats till Dyna2000-användare.
Dynan sänker tändningen ~35 grader från den inställda maxtändningen när den blir strömsatt dvs tändningen sätts på. Om motorn tänder till och stannar kommer den bara att sänka 20 grader dvs till ordinarie lågtändning. Kör man högkompat eller storkubik kommer startmotorn inte att orka runt riktigt vid omstarten med rejäla baksmällar som följd. Så vid misslyckad start, slå alltid av/på tändningen för att få 35-graders sänkningen.

/Ingvar

Tack för tipsen.
Problemet är att jag inte får lös rotorn/svänghjul/magneten...
Magneten rasade när jag missade lite :huvet

Så nu behöver jag en ny rotor :gnissla och startkoppling...
Kan man renovera startkopplingen? Göra den bättre?

Sen har jag såklart ett problem till..

Den vägrar gå som den ska på andra cylindern....
Känns som den hänger på i bland, men jag är inte säker...
Men avgasröret är inke kallt efter en provtur, men heller inte lika varmt som de tre andra.

Har gnista...
Rinner soppa ur skarven på avgassystemet och tändstiftet är blött och svart, så soppa får han...
Har flyttat runt på tändningen eftersom det är slavtändning...
Har gjort rent förgasarna...
Bytt tändstift..

Men likförbannat vill han inte går som han ska på tvåan...

Har fått lite tips på vart jag kan ladda ner verkstadsbok, men de har inte funkat för mig iaf.


Är det någon som har rotor och startkoppling till en 1100 -83a till bra pris så hör av er. eller om ni har annat kul...
Det är tänkt att bli ett rullande caféracer projekt som ska stympas i vinter...

tack på förhand, eller garagehand kanske det borde vara...

Dille
 
vakna!!!

Väckt "Svarten" ur vinterdvalan idag............Imorgon blir det premiäråka av!
Kattan får vila lite till.:) Hoppas att det kan bli nån runda på någon strip i sommar .Vore kul att testa alla 185 :tuttar
 
Kopplingen

Hej,

Äntligen dags för trådskaparen att ställa lite frågor om gammel-katten no 122.

Vet ju om gamla hederliga kopplingsfelen på GSX-motorerna, min gamla originalkat har fått lite symptom:
Har skrammel från kopplingen på låga varv, vid frikoppling slutar det, märker även att det glappar lite när med avslagen motor drar den fram och bakåt med ettan i.

Vad tror Ni?

Kat-Man
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top