Katana och GSX 1100-tråden

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Snyggt jobbat :tummenupp
Premiär startade Katanan i dag, alltid något :)

Hmm hade besiktningstid för reservdelshojen EFn idag men var tvungen ställa in den grrrr.. :mad::mad:
Instrumentet hade lagt av.... :va säkert någon liten kabelsko...

Men motorn startade det både rök å dånade ... röken gav sig när den gått en stund å den svarade fint på gasen... :tummenupp
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Hmmm, anar jag lite extra sänkning fram med ett 60-prolils däck ?
Det kommer gå undan i år....

Du är skarpsynt, men så vet du också vilka detaljer som är viktiga vid raktframåkning. Helt riktigt med 60-profil och 2,5 cm kortare gaffel.
Jag vill väldigt gärna åka 9,5, vilket inte borde vara omöjligt med lite träning:gnissla.

Original sidostöd börjar bli i längsta laget nu:D

/Ingvar
 

ninjazx9r-97

Medlem
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Västra torup
Hoj
kawasaki zx12r -01
hello boys.
körde en runda i onsdags efter besiktningen.
allt var ok tills jag fläskade på lite, kollade ner åt vänster å får se foten
dyngsur av olja:huvet. fan.
var ändå på väg till brorsan som har verkstad så jag låste ögonen på oljelampan i 2mil.
klarade mig fram o kollade efter läckage.
där var blött bakom svänghjulskåpan(om det nu heter så)alltså på höger sida när man har den framför sig,
vidare in mot blocket o mellan drevkåpan.
tog av den kåpan o rengjorde.
tänkte att det kunde komma från oljetrycks kontakten som gick att dra åt lite till.där finns ju ett avrinnings hål från ovansidan av blocket ner mot drevkåpan.
hade den igång o gasade men kunde inte hitta nåt läckage.
fanns även en skruv på ovansidan av svänghjulskåpan som var kass i gängorna, var lite blött på packningen där.
frågan e om det är tillräckligt för att trycka ut oljan där.
well, jag körde sedan tre timmar plus jag körde igår till jobbet inget läckage kanon tyckte jag tills jag fläskade på lite några kilometer innan jag var hemma stannar vid garaget o kollar ner för att fälla ut stödet foten genomsur av olja:confused: igen.
får väl ge mig på den i helgen.
förslag?
kamkedjespännaren som läcker,växelläges givaren,packboxen till utgående axel(verkar inte troligt,verkade tort bakom drevet),finns väl ett hål till en vxllådsaxel framför drevet med.
det djefliga e ju om man ska ta bort något på den sidan så rinner väl oljan ut,eller ??
blir ju svårt att luta hojen åt höger.:va
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Du är skarpsynt, men så vet du också vilka detaljer som är viktiga vid raktframåkning. Helt riktigt med 60-profil och 2,5 cm kortare gaffel.
Jag vill väldigt gärna åka 9,5, vilket inte borde vara omöjligt med lite träning:gnissla.

Original sidostöd börjar bli i längsta laget nu:D

/Ingvar

Än är den inte lika låg som min, och det funkar med originallängd!

/U

hittade en sida för att räkna ut en massa saker:tummenupp

http://www.gearingcommander.com/

Den gamla godingen :)

/U
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
hello boys.
körde en runda i onsdags efter besiktningen.
allt var ok tills jag fläskade på lite, kollade ner åt vänster å får se foten
dyngsur av olja:huvet. fan.
tänkte att det kunde komma från oljetrycks kontakten som gick att dra åt lite till.
kamkedjespännaren som läcker,växelläges givaren,packboxen till utgående axel(verkar inte troligt,verkade tort bakom drevet),finns väl ett hål till en vxllådsaxel framför drevet med.
det djefliga e ju om man ska ta bort något på den sidan så rinner väl oljan ut,eller ??
blir ju svårt att luta hojen åt höger.:va

Du får börja med att avfetta motorn ordentligt så du får bort all gammal olja. Sen kan du sticka ut å gasa lite med täta stopp då bör du se var det kommer från.
Helt klart kan det vara "svänghjulskåpan" det kommer från. Det är olja bakom den. Är packningen dålig så läcker det.
Torrt är det väl förhoppningsvis inte innanför drevkåpan, kedjan brukar skita ner rätt bra. Men jag förstår vad du menar ;) Detta bör betyda att det inte är där det läcker. Om det är där borde du inte få så mycket på dig heller.
Kan mycket väl vara från kamkedjespännaren. Jag har själv ett litet läckage där på min hoj och blir lite oljig på vänsterbenet. Att det är vänsterbenet som blir oljigt beror på att oljan rinner dit när hojjen står på sidostödet och stänker sedan på mig, ju högre hastighet, desto mer stänker det naturligtvis. Ren fysik.
Lycka till med felsökandet :)
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Provkörde Katanan för nån dag sen.. Förgasarna orkar jag inte med längre då hojen inte går som den ska på tomgång. Beställde nya 40´r nu som kommer hem på torsdag. Dom gamla 38órna släpps vidare till den som vill för 1000kr. Jag prutar inte på det priset men jag skickar om köparen står för frakten.

Jag kommer nog ta en sväng i morgon i af då vädret verkar bli bra.
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Provkörde Katanan för nån dag sen.. Förgasarna orkar jag inte med längre då hojen inte går som den ska på tomgång. Beställde nya 40´r nu som kommer hem på torsdag. Dom gamla 38órna släpps vidare till den som vill för 1000kr. Jag prutar inte på det priset men jag skickar om köparen står för frakten.

Jag kommer nog ta en sväng i morgon i af då vädret verkar bli bra.
Lycka till med nya fuggar!!!!!:tummenupp
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Provkörde Katanan för nån dag sen.. Förgasarna orkar jag inte med längre då hojen inte går som den ska på tomgång. Beställde nya 40´r nu som kommer hem på torsdag. Dom gamla 38órna släpps vidare till den som vill för 1000kr. Jag prutar inte på det priset men jag skickar om köparen står för frakten.

Jag kommer nog ta en sväng i morgon i af då vädret verkar bli bra.

Nya fuggar är kanon, min går jämnt som om det vore insprutning. Har inte ångrat mig en sekund:tummenupp

/Ingvar
 

ArneT

Medlem
Gick med
7 Jul 2005
Ort
V-ås
Hoj
Katana 1100 -82, GSX 1100 E -81
Premiärturen avklarad

"Nya" lameller, nya o hårdare kopplingsfjädrar, 10/40 mineralolja - slirande koppling ett minne blott, underbart. Men satan vad trög kopplingen blev, blir bra träning för vänsterjabben. Blev ca 10 mil i soligt väder, hur kul som helst.

Någon som vet hur man justerar plastläppen som trycker på pinnen till accpumpen på Rs36? Nu är justerskruven nästan helt utskruvad men plastbiten når ändå inte pinnen förrän sista millimetrarna på gasen.
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
"Nya" lameller, nya o hårdare kopplingsfjädrar, 10/40 mineralolja - slirande koppling ett minne blott, underbart. Men satan vad trög kopplingen blev, blir bra träning för vänsterjabben. Blev ca 10 mil i soligt väder, hur kul som helst.

Någon som vet hur man justerar plastläppen som trycker på pinnen till accpumpen på Rs36? Nu är justerskruven nästan helt utskruvad men plastbiten når ändå inte pinnen förrän sista millimetrarna på gasen.

Det är inte så att pistången fastnat halvvägs och inte återgått i normalläge?
/U
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Provkörning av EFn i kväll grannarna måste ju veta att man lever :D
Startade fint, motorn verkar lira men det blir att mecka med instrumentet i morgon. Inget utslag på fart eller varvtal - suck..
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
5-6 mil idag i strålande solsken. Till er som hört av er om mina gamla förgasare. Jag säljer dom inte innan jag bytt. Hojen går ojämt med 38órna på men funkar bra annars...
 

ArneT

Medlem
Gick med
7 Jul 2005
Ort
V-ås
Hoj
Katana 1100 -82, GSX 1100 E -81
Det är inte så att pistången fastnat halvvägs och inte återgått i normalläge?
/U

Tack för tipset. Tog bort pistången, och ja den var skitig. Körde lite autosol så att den såg ny ut. Känslan var bra när jag satte tillbaka den men ingen skillnad... iaf en ren pistång!
 

Katana#007

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki GSX1100S, Katana. Yamaha R1 -07.
Däck till Katana:

Har inte bytt däck på dom sista 20 åren... Nog dags nu. Vad bland moderna däck funkar bra till en katana med orginalhjul?
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Hmm hade besiktningstid för reservdelshojen EFn idag men var tvungen ställa in den grrrr.. :mad::mad:
Instrumentet hade lagt av.... :va säkert någon liten kabelsko...

Men motorn startade det både rök å dånade ... röken gav sig när den gått en stund å den svarade fint på gasen... :tummenupp

Varför besiktiga en reservdelshoj?

/U
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Tack för tipset. Tog bort pistången, och ja den var skitig. Körde lite autosol så att den såg ny ut. Känslan var bra när jag satte tillbaka den men ingen skillnad... iaf en ren pistång!

Fjädrar den som den ska? Har för mig att det sitter en fjäder i botten och ovan själva kolven/pumpen som pistången aktiverar. Är det här ok så måste ju nylontryckaren på axeln i överkant ha vridit sig ur läge. Men det finns väl säkert bättre experter än mig här med bra svar. T e x Biker66! Hallå var är du? :)

/U
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top