Katana och GSX 1100-tråden

Hej,

Äntligen dags för trådskaparen att ställa lite frågor om gammel-katten no 122.

Vet ju om gamla hederliga kopplingsfelen på GSX-motorerna, min gamla originalkat har fått lite symptom:
Har skrammel från kopplingen på låga varv, vid frikoppling slutar det, märker även att det glappar lite när med avslagen motor drar den fram och bakåt med ettan i.

Vad tror Ni?

Kat-Man

Har samma symptom på min också. Har för mig att det kan chimsas bort eller om det var tvärtom att man tar av lite på nån distans bakom korgen.
Jag antar att du redan har bytt till en superhub :)
 
Har samma symptom på min också. Har för mig att det kan chimsas bort eller om det var tvärtom att man tar av lite på nån distans bakom korgen.
Jag antar att du redan har bytt till en superhub :)

F.o.m. årsmodell -82 eller -83 sitter det ett shims bakom "stora brickan" med vilket man kan justera kopplingskorgens axialspel. Innan var man tvungen att avverka material på kopplingskorgens nav-delar om man ville justera d.v.s nållagrets innerring (distans) eller ytterring (stora drevets nav). Vill minnas att det skall vara mycket tajt spel, bara några hundradelar.

/Ingvar
 
Last edited:
Har samma symptom på min också. Har för mig att det kan chimsas bort eller om det var tvärtom att man tar av lite på nån distans bakom korgen.
Jag antar att du redan har bytt till en superhub :)

Nix ingen superhub, hojen är helt orörd. Funderade på om det var fjädrarna som skramlade och att de t.om. kan vara av. Jag har även hört att själva korgen kan lossna dvs muttern sitter löst och att låsbrickan behöver bytas.

Ska riva isär den och kolla.

Kat-Man
 
Kammarna tajmade och klara med hjälp av Kurre igårkväll. Stort tack till han för det återigen. :)

Förhoppningsvis uppstart till veckan om elsystemet har hunnit komma.
 
Kopplingsglapp

F.o.m. årsmodell -82 eller -83 sitter det ett shims bakom "stora brickan" med vilket man kan justera kopplingskorgens axialspel. Innan var man tvungen att avverka material på kopplingskorgens nav-delar om man ville justera d.v.s nållagrets innerring (distans) eller ytterring (stora drevets nav). Vill minnas att det skall vara mycket tajt spel, bara några hundradelar.

/Ingvar

Nja finns inget shims på mina 82,83or mera trolig att det kom på 84an...

/NH
 
Nja finns inget shims på mina 82,83or mera trolig att det kom på 84an...

/NH

Fanns på min -83'a men ej på -81'an, därav antagandet. Å andra sidan vet man ej riktigt vad som uppdaterats på gamla hojar så Huge kan ha rätt han med. Om vi stannar i kopplingsregionen kom EF annars också med längre axel/gänga på ingående växellådsaxel, bredare mutter samt fjädrande bricka.

/Ingvar
 
Nedlägg

Pga av tidsbrist o div annat lägger jag ned hojåkandet, Kommer sälja v rubbo stubb. Behöver ni ngt pm:a så får ni prisuppgifter !
 
Hej,
Om det nu saknas chims på min 82:a, är det då fjädrarna i korgen som skrammlar? Eller vad ska man kika efter/byta?

/Kat-Man

Kolla axialspelet. Det kanske behöver shimsas lite för att bli tyst.
Ta ur korgen och kolla den också, den kanske behöver bytas ut. Det är trots allt den svaga punkten i en i övrigt nästan skottsäker motor.
 
Hej,
Om det nu saknas chims på min 82:a, är det då fjädrarna i korgen som skrammlar? Eller vad ska man kika efter/byta?

/Kat-Man

Innan du rycker kopplingen kanske du vill veta följande:

Axial spel ger ett klingade ljud i kuggarna som är tydligt på tomgång (ännu tydligare om man öppnar oljepåfyllningen. Helt tyst blir det aldrig!

När fjädrarna i korgen (de som sitter på baksidan) är slut hörs ett tydligt ljud varje gång du slår på gasen i tom gång mao rap rap med gasen och kopplingen svarar med krsss krssh . Svårt att beskriva ljud :gnissla

Tar inte många minuter att demontera passa på att kolla upp alles enligt manualen!

Kopplingen byts till superhub eller moddas enligt samma koncept det är det enda raka, sedan håller korgen utan problem! Min superhub monterades 1984....

//NH
 
Last edited:
Avstånd kolv-topp

Vad är normalt avstånd mellan kolv och topp på en 1135:a motor ?

=
Jag har några grejjer som inte passar ihop.
Nya fina Wiseco kolvar slår i toppen.

Det är hopplockade delar, så nåt kan vara modifierat.
Dags att lägga lite extra under cyindern
 
Katana 1100 som bluddrar som bara den efter 6000 varv och inte kan varva mer, är det ett tecken på att jag behöver gå upp i munstycke? Det är rs36or med orginal ef motor och v&h. Känns som att det är brist på bensin vid större gaspådrag.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Låter som om locket sitter kvar på orginal luftburk, hade samma symptom en gång, men med orginalförgasare. Problemet är att det kommer in för lite luft.
 
Prylar...

Har varit ute i lådorna och hittat :

GSX Cylinder 1135 cc , 12 : 1 i komp med kolvar , beggat , 18 mm kolvbult

GSX 1100 topp , 28,5 / 24 mm ventiler , HD fjädrar

Kopplingskorg , billet , rak skuret drev , 1100 utväxling


GSX cylinder , 1198 cc , 10,5 : 1 kolvar ingår. 18 mm bult

pm:a med email så kan ni få bilder och pris. / Mvh Henrik
 
Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top