Katana och GSX 1100-tråden

så här långt har jag kommit...

ramen klar , nya fästen för olika saker , blästrad mm..pulverlackas och blir klarnästa vecka...

så bara lite , lite kvar nu!!:mad: :huvet

OCH :DET BLIR SNÖ HELA APRIL!! Bara så ni vet!! // Henrik
 

Bifogat

  • IMGP1477.jpg
    IMGP1477.jpg
    94.1 KB · Visningar: 108
  • IMGP1479.jpg
    IMGP1479.jpg
    83.8 KB · Visningar: 97
  • IMGP1478.jpg
    IMGP1478.jpg
    79 KB · Visningar: 94
ramen klar , nya fästen för olika saker , blästrad mm..pulverlackas och blir klarnästa vecka...

så bara lite , lite kvar nu!!:mad: :huvet

OCH :DET BLIR SNÖ HELA APRIL!! Bara så ni vet!! // Henrik

Det där ser ju riktigt bra ut, förstärkt och klar.
OCH: DET ÄR KANONVÄDER MEST VARJE DAG!. Själv har jag tagit en tur efter jobbet varje dag nu i April:). Igår var det dock lite problem eftersom startmotorn plötsligt vägrade snurra trots bra med ström. Snabbt bort med startmotorn för att efter dissikering konstatera att den var nerkletad med olja invändigt. Det är ett mysterium hur den kunnat tränga in, axeltätningen är oskadad och kniper åt fint runt axeln. Efter rengöring och avputsning av kollektor och "kol" blev den på bra humör igen.

/Ingvar
 
Nu slänger jag ut en fråga till er som kan skruva motorer. Ska ställa in kamaxlarna & veven, & kammarna har jag en bra ilustration på hur de ska stå men min skolengelska:rolleyes: gör mig lite osäker på vevaxeln. Om jag har förstått saken rätt så är det cyl 1 & 4 i topp när vevaxeln står på T markeringen.

//Patrik
 
Last edited:
Nu slänger jag ut en fråga till er som kan skruva motorer. Ska ställa in kamaxlarna & veven, & kammarna har jag en bra ilustration på hur de ska stå men min skolengelska:rolleyes: gör mig lite osäker på vevaxeln. Om jag har förstått saken rätt så är det cyl 1 & 4 i topp när vevaxeln står på T markeringen.

//Patrik

Japp, du har förstått rätt. T = 1/4 i topp, lätt att kolla med t.ex. en skruvmejsel ner i tändstiftshålet.

/Ingvar
 
Japp, du har förstått rätt. T = 1/4 i topp, lätt att kolla med t.ex. en skruvmejsel ner i tändstiftshålet.

/Ingvar

Tack för det. Ville bara vara säker så man vet att allt är rätt innan man lyfter in den i ramen. Jobbigt med gör om, gör rätt :-) när den väl sitter där.
 
En gubbe i gänget !!

STOOOORT GRATTIS TILL EN AV VÄRLDENS JUSTASTE SUZUKI ÅKARE !!

CHRILLE08 FYLLER 40 IDAG !:tummenupp

HIPP HIPP HURRA CHRILLE!!! :) :) :) :) :)
 
Min svärfar har skaffat en GSX1100E ca -81 med sidovagn...

Det känns som om det har fullt med tuggummi i motorn. Den svarar segt på gasen.
Min första tanke var att något membran till trottlarna var dåligt, men icke.

Vad kan problemet vara ?
Var ska jag börja leta ?

Finns det någon som har en verkstadshandbok till hojen elektroniskt ?
 
Går den på alla 4 cylindrarna min har varit liknande då ett stift har gett upp kan också vara så att den inte får bensin till alla 4 förgasarna kolla upp detta.
 
Såg för en tid sedan en annons på Blocket om kåpglas till katanan i div olika färger. Kan ha varit en annons från ett företag men jag är inte säker. Någon som har ett tips på var jag kan hitta en mörktonad ruta?
 
Vad brukar ni använda för låsvätska till svänghjulet på gsx1100? Eller rättare sagt, vad SKA man använda för låsvätska?
 
Vad brukar ni använda för låsvätska till svänghjulet på gsx1100? Eller rättare sagt, vad SKA man använda för låsvätska?

Ska väl så vitt jag vet vara rena ytor på kona och svänghjul, gärna nerkyld kona och uppvärmt svänghjul. Ev lite Loc-tite på gängorna och sen dra åt -fast men inte av...
 
Om man läser i verkstadshandboken så står det att man ska använda någon slags låsvätska på själva konan där svänghjulet ska sitta. Jag har varit med om ett antal gammla gsx motorer där svänghjulet har snurrat runt på tappen och det kan bli ganska fula märken....
Ska väl så vitt jag vet vara rena ytor på kona och svänghjul, gärna nerkyld kona och uppvärmt svänghjul. Ev lite Loc-tite på gängorna och sen dra åt -fast men inte av...
 
Om man läser i verkstadshandboken så står det att man ska använda någon slags låsvätska på själva konan där svänghjulet ska sitta. Jag har varit med om ett antal gammla gsx motorer där svänghjulet har snurrat runt på tappen och det kan bli ganska fula märken....

Min axeltapp var rätt ful efter ett lossat svänghjul. Jag putsade av de värsta ojämnheterna med fil och slipade sedan "ihop" konorna med lite ventilslippasta. Därefter noggrann rengöring och Loctite 648 på konan + dra muttern till "lite drygt" angivet maxmoment (vilket var betydande på den grövre axeln som kom -83).
Har suttit perfekt sedan dess.

/Ingvar
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top