Katana och GSX 1100-tråden

För ett mycket långt tag har jag inte könt något hojåkasug överhuvudtaget men nu har jag ägnat mig åt 2 timmars nostalgi.'Jag började med att kolla på you tube filen där Lonny åker på bakhjulet med peter sköld därefter plöjde jag igenom 80talet sveavägentråden.
Nu känner jag mig dj-t glad över att ha en fullt fungerande Katana stående i garaget med hela sommaren framför mig..
Jag kan för första året på mycket länge bestämma själv hur tidigt jag vill att min hojsäsong ska börja.

Grattis! Då är vi två:tummenupp

/U
 
Nu är jag hemkommen ifrån en kväll hos Kurre i Boden. Stort tack för all hjälp.

Som förväntat så var det ju lite skillnad mellan en som har gjort det några gånger och en amatör som jag. Det gick fort och så blev det rätt, eller rättare sagt, det blev rätt efter ett tag när vi började räkna ut lobecenter som man skulle. :D

Efter lite hattande fram och tillbaka med dreven och kamkedjan så blev det i alla fall bra. :)

Sist av allt kollade vi PTV. Det fanns så det räckte till och blev över. Nu ska jag bara göra det sista finliret. Momentdra överfallen och sen tvätta upp och måla motorn. Sen är det bara att skruva ihop. :tummenupp

Återigen, tack Kurre!
 
Katanor.

Någon som känner igen sin hoj, Mantorp mitten på -80 talet.
 

Bifogat

  • img277.jpg
    img277.jpg
    130.3 KB · Visningar: 90
  • img276.jpg
    img276.jpg
    124.6 KB · Visningar: 94


Mina erfarenheter av dessa hjälmar är att det finns bättre för mc åkning.

Men dom ser balla ut:D helt klart. Passar ganska bra till Katana oxå.:yoparty
1989 köpte jag en "bandit" variant som jag åkte med ett tag. Den var väldigt bullrig men den har väl kommit ut i en mc anpassad version sedan jag köpte min. Den är borde vara bättre.
1997 köpte jag en RX som jag har åkt med till å från på gatan. Man ser väldigt lite åt sidorna och när man ska fickparkera mellan andra hojjar (tex utanför donken på sveavägen) så är det skitsvårt pga det.
Även den är det ganska mycket buller i.
Diamondbacken har jag ingen erfarenhet av men den ser ut som en utveckling på RX hjälmen.
Min rekomendation blir iaf Banditen då den har en större öppning att se ut genom. Dom andra två är väl dessutom utpräglade bilhjälmar där man bara ska titta rakt fram samt slipper bruset från fartvinden.

Summa summarum - Du får bestämma dig för om du bara ska se cool ut eller om du oxå ska se ut :D
Lycka Till
 
Diamondbacken är ju klart tuffast, men den är inte avsedd för MC utan bilracing, med andra ord är den rätt bullrig. Kollat på en vid ett tillfälle och det är inte mycket mer än ett skal och lite kuddar. Inte speciellt mycket buller-reducerande åtgärder om vi säger så.

Banditen är väl aningen bättre då den faktiskt är gjort med MC i åtanke också.

RX:en är väl också lite som Banditen fast mer åt bilracing hållet. Tror inte den är godkänd för MC bruk.
 
Nybänkad

Besökte Andersson Turbo's bänkningsparty idag. Gammel GSX-en rullades in och fick bekänna färg. Tyvärr ryker den en del vid "full mutter" men den var rätt stark 173,7 på slangen och ringarna får man hoppas sätter sig lite när den får gå några mil. Varvtalet (som synkades okulärt mellan varvräknare och bänk innan "pullen") tror jag inte riktigt stämmer eftersom jag har varvtalsbegränsaren satt på 10000 varv/min. Luftfilter och ljuddämpare var monterade.

/Ingvar
 

Bifogat

  • Bänkning-100424_mini.jpg
    Bänkning-100424_mini.jpg
    69.7 KB · Visningar: 140
Besökte Andersson Turbo's bänkningsparty idag. Gammel GSX-en rullades in och fick bekänna färg. Tyvärr ryker den en del vid "full mutter" men den var rätt stark 173,7 på slangen och ringarna får man hoppas sätter sig lite när den får gå några mil.
/Ingvar

Det var trevlig läsning. :banana
Det blir väl färmodligen några pållar till efter inkörning och lite bestyckning. :yoparty
 
men den var rätt stark 173,7 på slangen. Luftfilter och ljuddämpare var monterade.

/Ingvar

"rätt stark". Jag ska aldrig mer prata med dig, din skenödmjuke fan:mad:
Jaha, satt filter och ljuddämpare på också...GUD va dåligt!:huvet

Nä, skämt åsido, när kan du titta på min topp? När vi träffas nästa gång ute på galej står jag för första bärsen, GRATTIS Ingvar!

Själv lyckades jag med detta för 30 min. sen:rolleyes:
 

Bifogat

  • Foto 0353.jpg
    Foto 0353.jpg
    252.2 KB · Visningar: 100
Det var trevlig läsning. :banana
Det blir väl färmodligen några pållar till efter inkörning och lite bestyckning. :yoparty

Jag tror det skulle bli några pållar till om jag höjde varvtalsbegränsaren till 11000, men det vill jag inte. Som det är nu ser det ut som den går rätt in varvstoppet vid ~9000 (som jag i själva verket tror är 10000) utan att vika av. Bestyckningen verkar rätt ok. Det svänger lite hit och dit men det beror inte på munstyckena (17,5 lågfart och 135 huvudmunstycke). Vid fullt spett var den ok.

/Ingvar

Nä, skämt åsido, när kan du titta på min topp? När vi träffas nästa gång ute på galej står jag för första bärsen, GRATTIS Ingvar!

Själv lyckades jag med detta för 30 min. sen:rolleyes:

Tack för det. Köp en liten handfräs på Jula samt ett set passande roterande filar på Biltema och sätt igång och porta. Kul och tidsödande för en amatör.
Bärsen är noterad:tummenupp

Vad skådar mitt norra öga, en tät tank:yoparty Dags för GSX-träff?

/Ingvar
 
Last edited:
Vackert Ingvar! :tummenupp

Själv spenderade jag dagen med att kladda på lite ny färg på motorn efter kvällsbesöket hos Kurre i Onsdags. Blev riktigt fint! :)

DSC_0016-8.jpg


Nu ska jag bara måla om motorkåpor och ventilkåpan till rätt färg. Får se vad det blir... :va

Och vad gäller GSX-träff: vänta tills jag är klar med hojen och fixat klart körkortet. Är ju bara några veckor till nu. :tungan
 
Vackert Ingvar! :tummenupp

Själv spenderade jag dagen med att kladda på lite ny färg på motorn efter kvällsbesöket hos Kurre i Onsdags. Blev riktigt fint! :)


Nu ska jag bara måla om motorkåpor och ventilkåpan till rätt färg. Får se vad det blir... :va

Och vad gäller GSX-träff: vänta tills jag är klar med hojen och fixat klart körkortet. Är ju bara några veckor till nu. :tungan

Synd att squidset bor så långt norrut... men om det sista stycket stämmer så ställer jag upp med nattkvarter. Jag har kört non-stop Boden - Gottröra(~94mil) på min -83 es. Så om du, Viktor, grejar det så är du hjärtligt välkommen!
 
Synd att squidset bor så långt norrut... men om det sista stycket stämmer så ställer jag upp med nattkvarter. Jag har kört non-stop Boden - Gottröra(~94mil) på min -83 es. Så om du, Viktor, grejar det så är du hjärtligt välkommen!

Ja, det är ju en bit till männskobyn (fjollträsk). :D

Nämen blir det någon regelrätt träff en helg under de kommande (veckorna) månaderna så kommer jag mer än gärna. Piteå - Estokolmo tar ju inte allt för länge om man håller stumt hela vägen. :tummenupp

Tackar ja till ditt erbjudande om husrum på förhand, i annat fall bor farbrorn min ute i Skogås.

Först och främst bär det av till Finland den 24:e Maj sen får jag försöka stämma in det med jobbet, men det är skift så det är rätt flexibelt, har ju långa helger då och då. :)
 
Last edited:
Ja, det är ju en bit till männskobyn (fjollträsk). :D tar ju inte allt för länge om man håller stumt hela vägen.
Tackar ja till ditt erbjudande om husrum på förhand, i annat fall bor farbrorn min ute i Skogås.:)

Jag saknar den där ungdomliga entusiasmen:yoparty Men du ger mig hopp...om efterkommande generationer...
 
Besökte Andersson Turbo's bänkningsparty idag. Gammel GSX-en rullades in och fick bekänna färg. Tyvärr ryker den en del vid "full mutter" men den var rätt stark 173,7 på slangen och ringarna får man hoppas sätter sig lite när den får gå några mil. Varvtalet (som synkades okulärt mellan varvräknare och bänk innan "pullen") tror jag inte riktigt stämmer eftersom jag har varvtalsbegränsaren satt på 10000 varv/min. Luftfilter och ljuddämpare var monterade.

/Ingvar

:yoparty:klappar gratulerar!

/Uffe

Ja, det är ju en bit till männskobyn (fjollträsk). :D

Tackar ja till ditt erbjudande om husrum på förhand, i annat fall bor farbrorn min ute i Skogås.

MC-buren? Är ju mina kvarter!

/U
 
Last edited:
Jodå, sedan hundra år tillbaka. Dock så är han gammal räv, tror inte du vet vem han är men Stig Larsson heter han.

Jo det är klart, Skogås är ju litet till ytan men destå fler innevånare. Men hojåkare i ens närhet sorterar ju in en del iaf.

/U
 
"
Själv lyckades jag med detta för 30 min. sen:rolleyes:

Hej chrille
Tack för besöket!
Marängen puttrar lite lagom med strypt besiktningrör å orginal förgasare... Nu väntar vi bara på lite mera vrål efter besiktningen.
Blev så inspirerad att start kablarna åkte på och startade upp 83an i brist på delar till resten i brödraskaran.. bettan mullrade igång å alla grannar vet nu att det är vår igen ;-)
Nu väntar vi bara på att gatan sopas ... HiSide på er :banana

Besökte Andersson Turbo's bänkningsparty idag. Gammel GSX-en rullades in och fick bekänna färg. Tyvärr ryker den en del vid "full mutter" men den var rätt stark 173,7 på slangen och ringarna får man hoppas sätter sig lite när den får gå några mil. Varvtalet (som synkades okulärt mellan varvräknare och bänk innan "pullen") tror jag inte riktigt stämmer eftersom jag har varvtalsbegränsaren satt på 10000 varv/min. Luftfilter och ljuddämpare var monterade.

/Ingvar

Grattis till äcklig mäktiga siffror....
Men vad händer vid 5000:va

Blir det en repa utan dämpning nästa gång :yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top