Katana och GSX 1100-tråden

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Oskulden knäppt i år...
Besikta nu fort som f-n så man kan hänga dit megafonet igen så man får motorn att andas och låta rätt.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kladdade på lite mer färg på motorn (ventilkåpan). Försökte även med samma grå på kopplingskåpan som uppe på avluftningen men den ville inte riktigt fästa. Blank aluminium har inte så bra vidhäftningsförmåga. :gnissla

DSC_0007-11.jpg


Passade även på att klämma dit dom nya insugsgummina (oj så fina) och gasarna för skojjs skull. Blir kul att få in spisen i ramen igen. Ska se om jag inte hinner med det imorn. Behöver bara få tag i en liten momentnyckel för att dra fast kamöverfallen till rätt moment. Ska även försöka slipa fram lite aluminium på kylflänsarna på toppen samt Yoshimura-texten på tändningskåpan.

Blir nog att jag målar svingen samma färg som ventilkåpan. Hammerite Silver hammarlack på sprayburk + Dollar Store matt klarlack.

Man blir ju rätt avis på farsgubben också...

DSC_0011-10.jpg


Fast om några veckor blir det han som får börja hänga på mig, inte tvärt om. :tummenupp
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Grattis till äcklig mäktiga siffror....
Men vad händer vid 5000:va

Blir det en repa utan dämpning nästa gång :yoparty

Och framför allt, vad händer vid 6000. Då svartryker den som den värsta diesel (A/F ~10,5). Den går för fett över hela registret. Eftersom en bromsning av typen "full mutter" från 3000 egentligen bara har bäring på huvudmunstycket så har jag gått ner till 130 nu, så får jag se hur det blir. Vilka åtgärder som behövs för att lugna ner A/F-kurvan får jag lura lite mer på.

Det där men ljuddämpning skall inte tas alltför hårt. I megafonen sitter det ett perforerat rör med 60mm id, runtom finns det lite ull inpackat.

För övrigt funkar det kanon för gatkörning, lugn i motorn och känns bara......stark.

/Ingvar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Och framför allt, vad händer vid 6000. Då svartryker den som den värsta diesel (A/F ~10,5). Den går för fett över hela registret. Eftersom en bromsning av typen "full mutter" från 3000 egentligen bara har bäring på huvudmunstycket så har jag gått ner till 130 nu, så får jag se hur det blir. Vilka åtgärder som behövs för att lugna ner A/F-kurvan får jag lura lite mer på.

Det där men ljuddämpning skall inte tas alltför hårt. I megafonen sitter det ett perforerat rör med 60mm id, runtom finns det lite ull inpackat.

För övrigt funkar det kanon för gatkörning, lugn i motorn och känns bara......stark.

/Ingvar

Skriv upp mig för en beställning, något ska du väl ha att göra kommande vinter:tummenupp

/U
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Besökte Andersson Turbo's bänkningsparty idag. Gammel GSX-en rullades in och fick bekänna färg. Tyvärr ryker den en del vid "full mutter" men den var rätt stark 173,7 på slangen och ringarna får man hoppas sätter sig lite när den får gå några mil. Varvtalet (som synkades okulärt mellan varvräknare och bänk innan "pullen") tror jag inte riktigt stämmer eftersom jag har varvtalsbegränsaren satt på 10000 varv/min. Luftfilter och ljuddämpare var monterade.

/Ingvar

Gratulerar! Jag förmodar att du är nöjd. Riktigt bra hyvlat i snurran i vinter. Var blir det test n´tune?
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Gratulerar! Jag förmodar att du är nöjd. Riktigt bra hyvlat i snurran i vinter. Var blir det test n´tune?

Jo, jag skall inte klaga:) Eventuellt åker jag till Västervik den 8/5. Visserligen bara 200m, men det kan få duga till att börja med. Nu när det finns lite pulver skulle 402 vara kul.

Min skulle nog ge fler pållar om jag varvade mer men eftersom jag är en fegis törs jag inte gå över 10000 med de tunga kolvarna. Vad varvar din?

/Ingvar
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Märkte en trevlig liten spricka som nästan krupit sig hela vägen runt det vänstra ramröret vid sidostödet. Som tur var fick jag låna TIG-svets av en av farsans bekanta så nu är problemet åtgärdat. Kanske stoppar i motorn senare ikväll. :)
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Jo, jag skall inte klaga:) Eventuellt åker jag till Västervik den 8/5. Visserligen bara 200m, men det kan få duga till att börja med. Nu när det finns lite pulver skulle 402 vara kul.

Min skulle nog ge fler pållar om jag varvade mer men eftersom jag är en fegis törs jag inte gå över 10000 med de tunga kolvarna. Vad varvar din?

/Ingvar

Min 1428:a ger full effekt vid 10200 rpm
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Jo, jag skall inte klaga:) Eventuellt åker jag till Västervik den 8/5. Visserligen bara 200m, men det kan få duga till att börja med. Nu när det finns lite pulver skulle 402 vara kul.

Min skulle nog ge fler pållar om jag varvade mer men eftersom jag är en fegis törs jag inte gå över 10000 med de tunga kolvarna. Vad varvar din?

/Ingvar

Jag har ju som sagt inte bänkat men jag växlar vid 10400v och det verkar funka fint.

Tyvärr så kan jag inte möta upp i Västervik men jag är rätt säker på att du kommer få fina tider i år.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu när motorn är i ramen igen och jag börjat skruva ihop den på riktigt så har jag kommit till ett lite halvkänsligt moment, närmare bestämt kamkedjesträckaren. Hur pass mycket bör man dra åt den? Har hört att det säkraste sättet att förstöra en motor är en för hårt åtdragen kamkedja.

Just nu så är kedjan relativt spänt med ett slack på kanske +/- 5-10mm om man lyfter eller trycker på den.

Ska jag lossa på den en aning och dra åt den allt eftersom när jag startar upp den för att lyssna mig till "optimal" spänning? Eller finns det något rekommenderat mått på hur mycket av gängan på gay-sträckaren som ska sticka ut? :va
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Nu när motorn är i ramen igen och jag börjat skruva ihop den på riktigt så har jag kommit till ett lite halvkänsligt moment, närmare bestämt kamkedjesträckaren. Hur pass mycket bör man dra åt den? Har hört att det säkraste sättet att förstöra en motor är en för hårt åtdragen kamkedja.

Just nu så är kedjan relativt spänt med ett slack på kanske +/- 5-10mm om man lyfter eller trycker på den.

Ska jag lossa på den en aning och dra åt den allt eftersom när jag startar upp den för att lyssna mig till "optimal" spänning? Eller finns det något rekommenderat mått på hur mycket av gängan på gay-sträckaren som ska sticka ut? :va

Stod det inte rek. på bruksanvisningen till gay-sträckaren?
Själv kommer jag inte ihåg hur mycket man skall kunna trycka ner kedjan.
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Stod det inte rek. på bruksanvisningen till gay-sträckaren?
Se där, ytterligare en som tagit efter:)

Nä Tommy, jag har tittat i ditt "garage" och vet du vad det värsta är med dig? Jo, efter att ha sett dina "objekt" de senaste 7åren så är det just att du har mage att ha en bra puts på dina bitar *s*
Skämt å´sido, såg på din motor att du verkar ha nån sorts "catch-tank" till vevhusventilationen. Varifrån kommer den? Ser både intressant och snyggt ut:yoparty Btw, ska du race:a nåt i år? Nu när Min hoj verkar komma till livet igen så finns ju en möjlighet att komma och kolla in det:tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tycker om att du citerar mig:)

Känns som att det börjar vara ett vedertaget uttryck här i tråden. :D

Stod det inte rek. på bruksanvisningen till gay-sträckaren?
Själv kommer jag inte ihåg hur mycket man skall kunna trycka ner kedjan.

Ingen bruksanvisning till den är jag rädd. Enda infon på förpackningen var en massa APE loggor och vad den passar till för motorer.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Se där! Det fanns en bruksanvisning. Där står följande:

"To set the tensioner adjustment, rotate the engine while screwing the tensioner in."

Säger ju sig självt...

"When you feel the engine tensioner parts (guide, rollers,etc.) make contact with the moving cam chain, back the tensioner 1/4 turn and tighten the jam nut."

Men hur "känner" jag kedjan? När jag drog runt och skruvade in den så kände jag efter ett tag att det slutade glappa i spärrskaftet när man drog runt motorn. Är det detta dom syftar på?

Hjälp mig... :död
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Se där! Det fanns en bruksanvisning. Där står följande:

"To set the tensioner adjustment, rotate the engine while screwing the tensioner in."

Säger ju sig självt...

"When you feel the engine tensioner parts (guide, rollers,etc.) make contact with the moving cam chain, back the tensioner 1/4 turn and tighten the jam nut."

Men hur "känner" jag kedjan? När jag drog runt och skruvade in den så kände jag efter ett tag att det slutade glappa i spärrskaftet när man drog runt motorn. Är det detta dom syftar på?

Hjälp mig... :död

Lyft av ventilkåpan... Känn på kedjan, spänd men inte stumm.:)
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Se där! Det fanns en bruksanvisning. Där står följande:

"To set the tensioner adjustment, rotate the engine while screwing the tensioner in."

Säger ju sig självt...

"When you feel the engine tensioner parts (guide, rollers,etc.) make contact with the moving cam chain, back the tensioner 1/4 turn and tighten the jam nut."

Men hur "känner" jag kedjan? När jag drog runt och skruvade in den så kände jag efter ett tag att det slutade glappa i spärrskaftet när man drog runt motorn. Är det detta dom syftar på?

Hjälp mig... :död

Du drar väl inte skruven med spärrskaft. Lossa låsmutter och "rulla undan" o-ringen. Dra runt motorn och skruva samtidigt in justerskruven med fingrarna. Det känns tydligt när slacket är bortjusterat. Betänk hur en originalspännare fungerar, en svag fjäder trycker in stången, en låsmekanism hindrar stången att röra sig bakåt. Dina fingrar är den svaga fjädern.
När motorn väl sitter i ramen brukar jag justera både min gamla bil (A-R) och bågen med motorn gående. Då känns det nästan ännu tydligare. På Alfan är det dessutom den föreskrivna metoden.

/Ingvar
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Stod det inte rek. på bruksanvisningen till gay-sträckaren?
Se där, ytterligare en som tagit efter:)

Nä Tommy, jag har tittat i ditt "garage" och vet du vad det värsta är med dig? Jo, efter att ha sett dina "objekt" de senaste 7åren så är det just att du har mage att ha en bra puts på dina bitar *s*
Skämt å´sido, såg på din motor att du verkar ha nån sorts "catch-tank" till vevhusventilationen. Varifrån kommer den? Ser både intressant och snyggt ut:yoparty Btw, ska du race:a nåt i år? Nu när Min hoj verkar komma till livet igen så finns ju en möjlighet att komma och kolla in det:tummenupp

Puts och puts dom har i alla fall varit rena :) detsamma gäller din maskin.
Det stämmer att det är en liten catch tank som jag köpte från www.stylingbutiken.se sök på catch tank.
Jorrå det kommer att bli några rejs i sommar.
Angående "gay" artiklar på hojen vad tycker du om dessa små röda saker?
 

Bifogat

  • PA160439.jpg
    PA160439.jpg
    189.1 KB · Visningar: 62

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Stod det inte rek. på bruksanvisningen till gay-sträckaren?

Puts och puts dom har i alla fall varit rena :) detsamma gäller din maskin.
Det stämmer att det är en liten catch tank som jag köpte från www.stylingbutiken.se sök på catch tank.
Jorrå det kommer att bli några rejs i sommar.
Angående "gay" artiklar på hojen vad tycker du om dessa små röda saker?

Ja, vad ska man säga? Tur att dom sitter dolda? Jag har insett att om många här vore flickor hade det varit mycke rosa, falcettröster i 100db och Date-parfym-doft:hihiTro mig jag vet med 2 tonårsbrudar i huset:död
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top