Katana och GSX 1100-tråden

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Det är i slutet på raksträckan..:) Jag har inte bänkat förut så jag har ingen aning om hur kurvan ser ut men tempramentet känns bra.
Effekten borde hamna runt 170-180hk. men målet iaf med denna motor är 200 på hjulet, inte i år dock men får jag uppgradera lite till så.

Numera tror jag de flesta Dynojet-bänkar (hos seriösa bänkare) har lagt i den korrektion som skickades ut för något år sedan. Tidigare fick man de mest fantastiska resultat. T.ex. Motospeeds och Schniders bänkar gjorde kunderna väldigt upprymda:D. men 170 pållar är nog nåbart. GSX-en brukar ge lite mer p.g.a. låg inre friktion (rullagrad vev). Annars kan man betänka att en Hayabusa (av förra generationen) med betydligt grymmare spec redan i original än i princip vilken trimmad GSX som helst ger cirka 154 på slangen.

/Ingvar
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Numera tror jag de flesta Dynojet-bänkar (hos seriösa bänkare) har lagt i den korrektion som skickades ut för något år sedan. Tidigare fick man de mest fantastiska resultat. T.ex. Motospeeds och Schniders bänkar gjorde kunderna väldigt upprymda:D. men 170 pållar är nog nåbart. GSX-en brukar ge lite mer p.g.a. låg inre friktion (rullagrad vev). Annars kan man betänka att en Hayabusa (av förra generationen) med betydligt grymmare spec redan i original än i princip vilken trimmad GSX som helst ger cirka 154 på slangen.

/Ingvar

Sant sant. Ska bli kul och se om det går hitta någon effekt i bänken.
Har du kört din i bänk efter vinterns förvandling?
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Last edited:

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Eftersom jag inte har din effekt så måste jag ju göra något åt chassit istället för att hänga me.

Jo det är klart jag har ju någon mer pålle, vet i och för sig var det står en i ordning gjord ram till en GSX-R. Kanske nåt till nästa år, du kommer att se mer av mig på jobbet..*s*.. den 1/6 börjar jag ny tjänst på station i Örebro.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Sant sant. Ska bli kul och se om det går hitta någon effekt i bänken.
Har du kört din i bänk efter vinterns förvandling?

Jag skall göra det så snart det blir lite varmare i luften. Jag har bara "bänkat" på landsväg med ändlykten som accelerometer. Svårt att gissa något men det trycker på bra. Klarar jag inte att köra 9:eek:r i år så beror det i.a.f. inte på bågen.

/Ingvar
 

sigge nr1

Dragracing nörd
Gick med
22 Dec 2009
Ort
Upplands-väsby
Hoj
Suzuki GSXR 1100 -91
Jag skall göra det så snart det blir lite varmare i luften. Jag har bara "bänkat" på landsväg med ändlykten som accelerometer. Svårt att gissa något men det trycker på bra. Klarar jag inte att köra 9:eek:r i år så beror det i.a.f. inte på bågen.

/Ingvar

Du kan ju komma till Anderson Turbo på lördag o bänka för en liten peng,det är ny städat o fint i garaget,han har ju 1 års fest då för bänken:banana.

Själv ska man försöka att böja benet så man får upp fötterna på fotpinnarna så man kan köra,jäla knät vill ju inte minska i storlek efter operationen som gjordes i Februari,men hojen är uppstartad men vart tvingad att byta stift, så nu är den nyservad haha:yoparty

Roger ¨[sigge]
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det bästa är nog att montera ihop och dit med gradskivan. För att tex justera 1 grad krävs nästan bara att lossa bultarna, titta ilsket på drevet och sedan dra fast..
Glöm inte att låsa bultarna med gänglåsning när du är nöjd.

OK.

Är väl just krig detta jag har frågetecken just nu vad gäller timning av kammarna.

Är jag någorlunda rätt ute med följande? :va

Jag bultar fast dreven lite lätt i sin "ursprungs" position (eller spelar det nån egentlig roll?), ställer motorn i T-läge och ser till att kolven verkligen står i TDC med hjälp av mätklocka och gradskiva.

Yes, so far so good. Men det är efter detta jag inte riktigt förstår hur man ska gå tillväga exakt.

Låt oss säga att jag ska ställa in insugskammen. Jag sätter mätklockan på en av lyftarna (1:an eller 4:an) och ser till att mätklockan står på 0 och gradskivan på 0. Så långt är det inga problem. Vrider runt motorn så att mätklockan indikerar att ventilen är öppnad 1mm - noterar värdet på gradskivan - fortsätter dra runt motorn tills den visar 1mm igen - noterar gradtalet.

Jahapp, men sen då? Det justerbara kamdrevet? Är det egentligen bara till för att jag ska kunna efterjustera avgaskammen separat när jag redan justerat insugskammen? :brinnerup

Har jag förstått det rätt?

PS.

Nån som vill fynda?

http://www.blocket.se/klippan/Suzuki_Gsx_1100_ES_26942217.htm?ca=1_11&w=3

Kanonpris.
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Säkerhetsmässigt är det viktigast att börja med att dra runt motorn försiktigt för att säkerställa att ventilerna inte tar i någonstans!

Mätmässigt är det viktigaste att justera in nollan på gradskivan korrekt, kolla min hemsida.

Justera 1:ans ventilspel till 0, resterande ventilers justerskruvar lämnas lämpligen väl utskruvade, det blir lättare att vrida runt motorn samt att justera kammen.

Se till att insugsnocken står någonstans mellan rakt bakåt och rätt upp, dvs inte påverkar lyftaren. (Gradskivan bryr du dig inte om i detta läge)
Justera klockan mot retainern, jag justerar ner den ett gäng millimeter så man får en förvarning när nålen spinner tillbaka till andra mättillfället, du förstår vad jag menar när du provat...

Sedan noterar du värdena precis som du beskrev och sätter in dem i formeln på min hemsida.

Vid justering lossar du kamdrevet, försök hitta ett läge där kammen inte påverkas av någon lyftare när du lossar andra skruven, vrid sedan drevet i förhållande till kammen. Som Jozzy sade, ofta är det löjligt små rörelser som behövs.

Sedan är det trial and error, prova dig fram tills du får känslan för det hela, man hittar inte rätt på första försöket !
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Säkerhetsmässigt är det viktigast att börja med att dra runt motorn försiktigt för att säkerställa att ventilerna inte tar i någonstans!

Mätmässigt är det viktigaste att justera in nollan på gradskivan korrekt, kolla min hemsida.

Justera 1:ans ventilspel till 0, resterande ventilers justerskruvar lämnas lämpligen väl utskruvade, det blir lättare att vrida runt motorn samt att justera kammen.

Se till att insugsnocken står någonstans mellan rakt bakåt och rätt upp, dvs inte påverkar lyftaren. (Gradskivan bryr du dig inte om i detta läge)
Justera klockan mot retainern, jag justerar ner den ett gäng millimeter så man får en förvarning när nålen spinner tillbaka till andra mättillfället, du förstår vad jag menar när du provat...

Sedan noterar du värdena precis som du beskrev och sätter in dem i formeln på min hemsida.

Vid justering lossar du kamdrevet, försök hitta ett läge där kammen inte påverkas av någon lyftare när du lossar andra skruven, vrid sedan drevet i förhållande till kammen. Som Jozzy sade, ofta är det löjligt små rörelser som behövs.

Sedan är det trial and error, prova dig fram tills du får känslan för det hela, man hittar inte rätt på första försöket !

Självklart. Häromkvällen när jag kollade PTV lite snabbt och drog runt motorn så lämnade endast avgasventilen ett litet avtryck i leran jag hade på kolven (<1mm), något som torde vara väl inom marginalerna.

Börjar då få lite mer klarhet i det hela nu. Ska sätta mig och läsa igenom lite mer på sin sida. Du har ju rätt väldokumenterat motorbygge.

Dock så satt jag och funderade. Om man justerar in insugskammen först av allt så att den stämmer till 99% och sen går över till avgaskammen, är det egentligen inte bara på avgaskammen jag behöver justerbara kamdrev? Den ena kammen kommer ju alltid följa med den andra så justerar jag insugskammen först är det ju på avgaskammen det kommer börja fela och således där jag måste justera, eller är jag helt ute och cyklar? :va
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Hur ska du kunna justera insugskammen utan justerbara drev :confused:
Ett kugg på kamdrevet är ju som sagt 24 vevaxelgrader....

Bägge kammarna justeras alltså individuellt.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hur ska du kunna justera insugskammen utan justerbara drev :confused:
Ett kugg på kamdrevet är ju som sagt 24 vevaxelgrader....

Bägge kammarna justeras alltså individuellt.

Med andra ord var jag ute och cyklade. :crash

Med på noterna nu. :tungan
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ser ut som att det blir ett besök förbi hos Kurre i Boden nu i veckan för lite hjälp med kammarna. Skulle säkert fixa det själv men jag tror inte tiden räcker till då, måste vara klar på 3 veckor. Sen är det ju alltid bra att få lite "hands-on experience" i motorbyggande av någon som pillat på mycket. :)
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
För ett mycket långt tag har jag inte könt något hojåkasug överhuvudtaget men nu har jag ägnat mig åt 2 timmars nostalgi.'Jag började med att kolla på you tube filen där Lonny åker på bakhjulet med peter sköld därefter plöjde jag igenom 80talet sveavägentråden.
Nu känner jag mig dj-t glad över att ha en fullt fungerande Katana stående i garaget med hela sommaren framför mig..
Jag kan för första året på mycket länge bestämma själv hur tidigt jag vill att min hojsäsong ska börja.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top