Katana och GSX 1100-tråden

Det är i slutet på raksträckan..:) Jag har inte bänkat förut så jag har ingen aning om hur kurvan ser ut men tempramentet känns bra.
Effekten borde hamna runt 170-180hk. men målet iaf med denna motor är 200 på hjulet, inte i år dock men får jag uppgradera lite till så.

Numera tror jag de flesta Dynojet-bänkar (hos seriösa bänkare) har lagt i den korrektion som skickades ut för något år sedan. Tidigare fick man de mest fantastiska resultat. T.ex. Motospeeds och Schniders bänkar gjorde kunderna väldigt upprymda:D. men 170 pållar är nog nåbart. GSX-en brukar ge lite mer p.g.a. låg inre friktion (rullagrad vev). Annars kan man betänka att en Hayabusa (av förra generationen) med betydligt grymmare spec redan i original än i princip vilken trimmad GSX som helst ger cirka 154 på slangen.

/Ingvar
 
Numera tror jag de flesta Dynojet-bänkar (hos seriösa bänkare) har lagt i den korrektion som skickades ut för något år sedan. Tidigare fick man de mest fantastiska resultat. T.ex. Motospeeds och Schniders bänkar gjorde kunderna väldigt upprymda:D. men 170 pållar är nog nåbart. GSX-en brukar ge lite mer p.g.a. låg inre friktion (rullagrad vev). Annars kan man betänka att en Hayabusa (av förra generationen) med betydligt grymmare spec redan i original än i princip vilken trimmad GSX som helst ger cirka 154 på slangen.

/Ingvar

Sant sant. Ska bli kul och se om det går hitta någon effekt i bänken.
Har du kört din i bänk efter vinterns förvandling?
 
Last edited:
Eftersom jag inte har din effekt så måste jag ju göra något åt chassit istället för att hänga me.

Jo det är klart jag har ju någon mer pålle, vet i och för sig var det står en i ordning gjord ram till en GSX-R. Kanske nåt till nästa år, du kommer att se mer av mig på jobbet..*s*.. den 1/6 börjar jag ny tjänst på station i Örebro.
 
Sant sant. Ska bli kul och se om det går hitta någon effekt i bänken.
Har du kört din i bänk efter vinterns förvandling?

Jag skall göra det så snart det blir lite varmare i luften. Jag har bara "bänkat" på landsväg med ändlykten som accelerometer. Svårt att gissa något men det trycker på bra. Klarar jag inte att köra 9:or i år så beror det i.a.f. inte på bågen.

/Ingvar
 
Jag skall göra det så snart det blir lite varmare i luften. Jag har bara "bänkat" på landsväg med ändlykten som accelerometer. Svårt att gissa något men det trycker på bra. Klarar jag inte att köra 9:or i år så beror det i.a.f. inte på bågen.

/Ingvar

Du kan ju komma till Anderson Turbo på lördag o bänka för en liten peng,det är ny städat o fint i garaget,han har ju 1 års fest då för bänken:banana.

Själv ska man försöka att böja benet så man får upp fötterna på fotpinnarna så man kan köra,jäla knät vill ju inte minska i storlek efter operationen som gjordes i Februari,men hojen är uppstartad men vart tvingad att byta stift, så nu är den nyservad haha:yoparty

Roger ¨[sigge]
 
Det bästa är nog att montera ihop och dit med gradskivan. För att tex justera 1 grad krävs nästan bara att lossa bultarna, titta ilsket på drevet och sedan dra fast..
Glöm inte att låsa bultarna med gänglåsning när du är nöjd.

OK.

Är väl just krig detta jag har frågetecken just nu vad gäller timning av kammarna.

Är jag någorlunda rätt ute med följande? :va

Jag bultar fast dreven lite lätt i sin "ursprungs" position (eller spelar det nån egentlig roll?), ställer motorn i T-läge och ser till att kolven verkligen står i TDC med hjälp av mätklocka och gradskiva.

Yes, so far so good. Men det är efter detta jag inte riktigt förstår hur man ska gå tillväga exakt.

Låt oss säga att jag ska ställa in insugskammen. Jag sätter mätklockan på en av lyftarna (1:an eller 4:an) och ser till att mätklockan står på 0 och gradskivan på 0. Så långt är det inga problem. Vrider runt motorn så att mätklockan indikerar att ventilen är öppnad 1mm - noterar värdet på gradskivan - fortsätter dra runt motorn tills den visar 1mm igen - noterar gradtalet.

Jahapp, men sen då? Det justerbara kamdrevet? Är det egentligen bara till för att jag ska kunna efterjustera avgaskammen separat när jag redan justerat insugskammen? :brinnerup

Har jag förstått det rätt?

PS.

Nån som vill fynda?

http://www.blocket.se/klippan/Suzuki_Gsx_1100_ES_26942217.htm?ca=1_11&w=3

Kanonpris.
 
Last edited:
Säkerhetsmässigt är det viktigast att börja med att dra runt motorn försiktigt för att säkerställa att ventilerna inte tar i någonstans!

Mätmässigt är det viktigaste att justera in nollan på gradskivan korrekt, kolla min hemsida.

Justera 1:ans ventilspel till 0, resterande ventilers justerskruvar lämnas lämpligen väl utskruvade, det blir lättare att vrida runt motorn samt att justera kammen.

Se till att insugsnocken står någonstans mellan rakt bakåt och rätt upp, dvs inte påverkar lyftaren. (Gradskivan bryr du dig inte om i detta läge)
Justera klockan mot retainern, jag justerar ner den ett gäng millimeter så man får en förvarning när nålen spinner tillbaka till andra mättillfället, du förstår vad jag menar när du provat...

Sedan noterar du värdena precis som du beskrev och sätter in dem i formeln på min hemsida.

Vid justering lossar du kamdrevet, försök hitta ett läge där kammen inte påverkas av någon lyftare när du lossar andra skruven, vrid sedan drevet i förhållande till kammen. Som Jozzy sade, ofta är det löjligt små rörelser som behövs.

Sedan är det trial and error, prova dig fram tills du får känslan för det hela, man hittar inte rätt på första försöket !
 
Säkerhetsmässigt är det viktigast att börja med att dra runt motorn försiktigt för att säkerställa att ventilerna inte tar i någonstans!

Mätmässigt är det viktigaste att justera in nollan på gradskivan korrekt, kolla min hemsida.

Justera 1:ans ventilspel till 0, resterande ventilers justerskruvar lämnas lämpligen väl utskruvade, det blir lättare att vrida runt motorn samt att justera kammen.

Se till att insugsnocken står någonstans mellan rakt bakåt och rätt upp, dvs inte påverkar lyftaren. (Gradskivan bryr du dig inte om i detta läge)
Justera klockan mot retainern, jag justerar ner den ett gäng millimeter så man får en förvarning när nålen spinner tillbaka till andra mättillfället, du förstår vad jag menar när du provat...

Sedan noterar du värdena precis som du beskrev och sätter in dem i formeln på min hemsida.

Vid justering lossar du kamdrevet, försök hitta ett läge där kammen inte påverkas av någon lyftare när du lossar andra skruven, vrid sedan drevet i förhållande till kammen. Som Jozzy sade, ofta är det löjligt små rörelser som behövs.

Sedan är det trial and error, prova dig fram tills du får känslan för det hela, man hittar inte rätt på första försöket !

Självklart. Häromkvällen när jag kollade PTV lite snabbt och drog runt motorn så lämnade endast avgasventilen ett litet avtryck i leran jag hade på kolven (<1mm), något som torde vara väl inom marginalerna.

Börjar då få lite mer klarhet i det hela nu. Ska sätta mig och läsa igenom lite mer på sin sida. Du har ju rätt väldokumenterat motorbygge.

Dock så satt jag och funderade. Om man justerar in insugskammen först av allt så att den stämmer till 99% och sen går över till avgaskammen, är det egentligen inte bara på avgaskammen jag behöver justerbara kamdrev? Den ena kammen kommer ju alltid följa med den andra så justerar jag insugskammen först är det ju på avgaskammen det kommer börja fela och således där jag måste justera, eller är jag helt ute och cyklar? :va
 
Hur ska du kunna justera insugskammen utan justerbara drev :confused:
Ett kugg på kamdrevet är ju som sagt 24 vevaxelgrader....

Bägge kammarna justeras alltså individuellt.
 
Hur ska du kunna justera insugskammen utan justerbara drev :confused:
Ett kugg på kamdrevet är ju som sagt 24 vevaxelgrader....

Bägge kammarna justeras alltså individuellt.

Med andra ord var jag ute och cyklade. :crash

Med på noterna nu. :tungan
 
Ser ut som att det blir ett besök förbi hos Kurre i Boden nu i veckan för lite hjälp med kammarna. Skulle säkert fixa det själv men jag tror inte tiden räcker till då, måste vara klar på 3 veckor. Sen är det ju alltid bra att få lite "hands-on experience" i motorbyggande av någon som pillat på mycket. :)
 
För ett mycket långt tag har jag inte könt något hojåkasug överhuvudtaget men nu har jag ägnat mig åt 2 timmars nostalgi.'Jag började med att kolla på you tube filen där Lonny åker på bakhjulet med peter sköld därefter plöjde jag igenom 80talet sveavägentråden.
Nu känner jag mig dj-t glad över att ha en fullt fungerande Katana stående i garaget med hela sommaren framför mig..
Jag kan för första året på mycket länge bestämma själv hur tidigt jag vill att min hojsäsong ska börja.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top