Katana och GSX 1100-tråden

Okej nu när vi börjar närma oss lite effekt, vore det intressant att höra hur långt räcker snedskuren primär drivning??

Mitt motor ser ut som följer:
kuttad låda - Klar
Svetsat ettans drev - klar
Super hub - klar
Hårdare fjädrar i korgen - klar
Koppling med extra lamell - klar
Hi flow drev - klar
Portad topp Avelan - klar
Kam en specialare från england 9,5mm lyft mycket duration - klar
Hårdare ventil fjädrar - klar
Hewyduty kamkjedja - klar
Olje returerna uppfrästa - klar

Återstår att uppgradera lite till:
Borra 1327
RS 40
Plasta toppen
troligen även Dyna 2000
Kanske toppsmörjning (men fungerar utan)

Ska jag lägga till rakskurna drev?

Har ni några tips om vad jag bör fixa mera?
Jo jo svänghjulet vet jag om :gnissla det måste sitta fast :Bugar

Vad kan man tänkas få ut på slangen när den väl är intrimmad??
Vad tänker du åka med för storlek på ventilerna?



Det där låter intressant. Problemet med strypkammarna är ju just att effekten tar slut vid 6000 varv. :)

Men vad skulle man ha satsat på? .348" kammarna låter ju på något sätt som den gyllene medelvägen, eller är det vettigare att köpa någon av dom andra (.370" / .340")?

Varifrån rekommenderar ni att man köper? Direkt från Web Cams eller från nån annan trim-sida, typ APE?

Jag hade valt modified (.348) med tanke på den konfiguration du tänker åka med ett tag och med tanke på den plan du har för framtiden. :tummenupp
.340 kammarna funkar nog lika bra innan du börjar porta, gå upp i ventilstorlek samt öka kubiken ordentligt, men tror nog att du får ut mer av maskinen med modified kammarna när detta väl är gjort jämfört med .340 kammarna.

Köp från billigaste stället. :D

har ni några tips om vad jag bör fixa mera?

en livförsäkring

:hihi

:D :D
 
Last edited:
Nu har jag lagt ihop en liten varukorg och allt som allt skulle det kosta omkring 7500-8000kr med tull inkluderat eller 6000kr lite drygt om jag skulle slippa. Oavsett hur det blir med eventuell tull så tjänar man ändå nån tusenlapp.

För detta får jag då:

.348" Web Cam kammar
APE ventilfjädrar (förmodligen aldrig bytt på dom 9700 mil hojen gått)
APE kamkedjesträckare
Dyna 3 ohms tändspolar + tändkablar
Dyna S tändning

Samt nya ventiltätningar.

Som jämförelse kan man ju ta att bara kammarna från Motospeed kostar nästan 5000kr. Bara att se över finansiärerna lite då... dyyrt... å andra sidan ska ju ändå allt köpas nån gång. Kan ju lika gärna vara nu. Får jag allt köpt nu så är det ju bortgjort kan jag lägga pengar på dom sista småsakerna till hojen.

Fråga dock: Har hört att det ska vara lika bra att köpa Dyna 2000 tändningen (utan databox) istället för Dyna S tändningen då den ger bättre prestanda. Ligger det nåt i detta? :va
 
Last edited:
Har ni läst detta?

En permanent Dragstrip i Tierp :yoparty:Bugar

http://www.nitroz.se/

Okej nu när vi börjar närma oss lite effekt, vore det intressant att höra hur långt räcker snedskuren primär drivning??

Har ni några tips om vad jag bör fixa mera?

En ballanserad och svetsad vevaxel
Heavydutty dragstänger till toppen och vevaxeln.

Om du monterar rakskuret nu så behöver du inte klyva blocket fler gånger. Om du inte får ett motorras förstås:mad:
 
Last edited:
Trim

Tjaa, du är ju inte direkt blyg med gashandtaget, så varför chansa ?


En livförsäkring

:hihi

Tja håller man inte fullt med en standard 1100 finns det väl ingen anledning att trimma :va

Vi såg ju 270 kusar på Dannes turbo utan problem... problemen kom ju när den skulle trimmas ytterligare...

Okej låt oss då leka med tanken att veven ska isär, hur mycket måste en hydralpress klara för att trycka isär veven?
Klarar man det med en 20tonnare?

Och vad är tolleranserna vid monteringen?
 
Vad tänker du åka med för storlek på ventilerna?

Slutmålet är ES1150 toppen och 29,5/24 eller om det nu ändå ska filas mera kanske en 1100R med 31/27 .... Siktar mot 180 - 200Bhkr möjligt?

För stunden får GSX1100 toppen med standard ventiler och Avelans portningen duga. Om någon kan råda mig om plastning skulle ge en rejäl kick så kanske det åker i lite plast i den omgående. Enligt Avelan så kunde man inte få ur mer än 180 på veven med denna portning men det var före plastens tidevarv... fan vad tiden går..
 
Har ni läst detta?

En permanent Dragstrip i Tierp :yoparty:Bugar

http://www.nitroz.se/



En ballanserad och svetsad vevaxel
Heavydutty dragstänger till toppen och vevaxeln.

Om du monterar rakskuret nu så behöver du inte klyva blocket fler gånger. Om du inte får ett motorras förstås:mad:

Jo alla säger samma sak jag får väl börja lyssna snart :tummenupp rakskuret verkar ju vara det som behövs...
Ballansering låter sig inte göras fullt ut det är en myt tror jag, svets självklart det missade jag - Klart :D

Växel lådan tvivlar jag på att den håller i evigt men jag ska fräsa upp blocket så att man kan snabb serva den!! Det var en grej till till listan!

När behöver man hevy dutty dragstänger blir väl inte över 11 i komp... klart 1327 lär väl ruska om i grytan..
 
Varukorg,,

Nu har jag lagt ihop en liten varukorg och allt som allt skulle det kosta omkring 7500-8000kr med tull inkluderat eller 6000kr lite drygt om jag skulle slippa. Oavsett hur det blir med eventuell tull så tjänar man ändå nån tusenlapp.

För detta får jag då:

.348" Web Cam kammar
APE ventilfjädrar (förmodligen aldrig bytt på dom 9700 mil hojen gått)
APE kamkedjesträckare
Dyna 3 ohms tändspolar + tändkablar
Dyna S tändning

Samt nya ventiltätningar.

Som jämförelse kan man ju ta att bara kammarna från Motospeed kostar nästan 5000kr. Bara att se över finansiärerna lite då... dyyrt... å andra sidan ska ju ändå allt köpas nån gång. Kan ju lika gärna vara nu. Får jag allt köpt nu så är det ju bortgjort kan jag lägga pengar på dom sista småsakerna till hojen.

Fråga dock: Har hört att det ska vara lika bra att köpa Dyna 2000 tändningen (utan databox) istället för Dyna S tändningen då den ger bättre prestanda. Ligger det nåt i detta? :va

Du har ett pm !
 
Last edited:
Fråga dock: Har hört att det ska vara lika bra att köpa Dyna 2000 tändningen (utan databox) istället för Dyna S tändningen då den ger bättre prestanda. Ligger det nåt i detta? :va
Den spec du jobbar efter är inte längre något budgetbygge.
Jag skulle rekommendera en komplett 2000-tändning.
Då får du inte bara justerbara tändkurvor utan framförallt en inbyggd varvtalsregulator !
Den där rovan kommer vara MYCKET mer varvvillig än en schleten originalrova = dyyra ras...
Jämför priset på Dyna2000 kontra Dyna S plus separat varvtalsregulator så blir det lättare att motivera :)
 
Last edited:
-Chrille
Vad fick du för problem då ?? Jag körde modified i gamla rovan som piloten har nu och den lämnade närmare 190 på slangen och gick bra. Den hade bara runt 11,5 i komp, raceportning från RG, 1428cc och RS40.

Med 110/110, MotoSpeeds "Hot-street"portning och 28,5-25mm ventiler, 1168, RS36 och VH 4-1 fick jag enorma backpulser i mellanregistret som visade sig som: bra start och upp till 4500rpm, sen var det som att stänga av en cylinder. Släppte vid ca 6500rpm där den bara vrålade till upp till 10000rpm. Provade att sänka/ höja nålarna utan resultat. När 1327:an åkte på blev det lite bättre. Efter jag satte dit kort-durationskam på insug försvann problemet helt. Jag tror iofs att det mesta berodde på portningsjobbet ihop med kammarna. Det man inte får glömma är ju att skiten ska vara körbar, inte bara top-power.
 
Du har ett pm !

Du har också PM! :tummenupp

Den spec du jobbar efter är inte längre något budgetbygge.
Jag skulle rekommendera en komplett 2000-tändning.
Då får du inte bara justerbara tändkurvor utan framförallt en inbyggd varvtalsregulator !
Den där rovan kommer vara MYCKET mer varvvillig än en schleten originalrova = dyyra ras...
Jämför priset på Dyna2000 kontra Dyna S plus separat varvtalsregulator så blir det lättare att motivera :)

Nej, det är sant. Att lägga ner 30000kr (eller mer) på en motorn som sen rasar är ju inte något man vill vara med om för att man "sparat" in på vitala delar.

Skulle jag satsa på att köpa Dyna 2000 tändningen nu i samband med kammarna då eller avvakta tills jag börjar göra dom större ingreppen i motorn? Klarar jag mig med originaltändningen eller bör jag byta?
 
Det blir trevligt när de nya kammarna börjar jobba vid 6000rpm :)
Men, du klarar dig nog bra för tillfället, spara pengarna tills det blir riktigt spännande att gasa...
 
Svänghjul

Hej Hopp

Fråga 1
Maskin 1
Har ett svänghjul som är kasst i infästningen. Men magneterna är fina. Har ett annat utan magneter dock med bra infästning.

Fråga: Hur får man bort magneterna hela och vad ska man limma dit dom med?

Fråga 2
Maskin2
Har nu hittat beg vev och behöver byta vevtappen mellan 2 vevar. Tänkte köpa en press (bra ha grej..)
Fråga: Men räcker en 20 tonnare till??
 
1 Slipa bort de sex nitarna och flytta över hela magnetpaketet utan att behöva bryta o bräcka, nita på plats.

2 Inte så dyrt att låta byta yttersta slängen hos Erik tex.
 
Det blir trevligt när de nya kammarna börjar jobba vid 6000rpm :)
Men, du klarar dig nog bra för tillfället, spara pengarna tills det blir riktigt spännande att gasa...

Hehe, hoppas det. :tummenupp

Jag tror också att jag klarar mig för tillfället. Nya kammar och förgasare kommer nog göra att motorn blir som ny effektmässigt. På tal om förgasare - dom har kommit. Bilder ikväll. :banana
 
1 Slipa bort de sex nitarna och flytta över hela magnetpaketet utan att behöva bryta o bräcka, nita på plats.

2 Inte så dyrt att låta byta yttersta slängen hos Erik tex.

Tack för det!
Ska slipas bums!
Troligen måste jag öka dimentionen på bultarna också de var ganska hårt hammrade hade lossat i sista maskinen jag köpte. Killen trodde det var ett lagerfel :)

2 Okej ska kolla vad han vill ha..
Annars blir det nog en sådan här mackapär http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=870
 
Som handen i handsken.

DSC_0011-7.jpg


:tummenupp
 
Är 93 GSXR1100 en okej årsmodell? 17" fälgar? Okej bromsar och gaffel?

83an är bra mycket bättre än 82, i 83an har man förbättrat Svänghjulet å svetsat veven. Vilka är dyra att reparera. 83an i svart med blå dekor är i mitt och mångas tycke den snyggaste modellen :tummenupp.

Komp mät den (för säkerhets skull) och lyssna efter missljud innan du köper - läge att pruta rejält!
GSX 1100 var enormt poppulära 80-84 och de flesta finns nog kvar!
Kopplingen på alla GSXer brukar ge sig och börja skrammla åtgärdas med en superhub.

Räkna med att den går 10 000 mil utan större missöden om den inte är fullgas körd!
Men i princip går allt att reparera och ännu finns de flesta reservdelarna men du måste kunna skruva en del själv annars blir det allt för dyrt, då skulle jag rekommendera en nyare hoj!

Skaplig väghållning fås med bredare 17" fälgar och en nyare USD gaffel. Kanske även en senare swing om man kan acceptera utseendet. Mer om det finns i tråden.

En GSX har en härlig vridstark motor och lätt trimmad blir den riktigt rolig att köra. Ramen är lite mjuk om man gillar att gasa i högfarts böjar men den går att förstärka.

Lycka till och hör av dig om det blir affär !!
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top