Katana och GSX 1100-tråden

Se mitt tidigare editerade inlägg.
Om det är som du tror att det sitter GSX gaffel och hjul på den så är det egentligen bara dom rena Bakker delarna som kostar. Det blir lite skillnad när det monteras magnesiumfälgar och häftiga bromsgrejjer mm.
Ett par bilder underlättar.
Okidoki. Jag ska försöka vrida ur kompisen lite bilder. Inte alltid lätt!

Henrik
 
Kloningen är i full gång! Tanken är att det i slutändan kommer att bli 2 körbara hojar, en svängbar och en mindre svängbar..
 

Bifogat

  • Foto0099.jpg
    Foto0099.jpg
    193.9 KB · Visningar: 119
  • Foto0053.jpg
    Foto0053.jpg
    138.3 KB · Visningar: 114
Idag blev det att rensa ramen från skräp. Blev riktigt bra i slutändan. Ska svetsas på ny stötdämparinfästning nån gång nu i veckan är det tänkt.

DSCN1459.jpg


P.S. bytt användarnamn nu från farochson.
 
En gammal goding...

Var i förrådet och rotade.Hittade bilder ifrån mina yngre dagar. Mig på min kära GSX...1983 är bilderna ifrån. 1168 , Mikuni 33:or , export kammar osv..ingen koppling användes till att komma upp på bakhjulet..
 

Bifogat

  • Skannad bild 100100001.jpg
    Skannad bild 100100001.jpg
    37 KB · Visningar: 151
  • Skannad bild 100100002.jpg
    Skannad bild 100100002.jpg
    40.9 KB · Visningar: 146
Ni som nu är bevandrade i både det ena och det andra. Är Accels spolar och tändningsförställare jämförbara med Dyna:s grejjer? Tänkte på annonsen här.

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=38164

Verkar ju vara ett vettigt köp om man bara har originalgrejjer på hojen nu?
 
Jag har dessa på min sen 11 år tillbaka, fungerar perfekt till org. likväl trimmat

Låter ju bra. Ny tändning, vassare kammar och lite bättre fuggar hade jag tänkt försöka få på innan säsongsstarten. Övrigt trim får vänta tills vintern. :)

Sitter just nu och sneglar på FCR-gasarna som H. Roos har till salu här på forumet. Hur är det att stoppa på en brygga med FCR39:or på en motor som är standard bortsett ifrån det jag nämnt ovan? Tänkte att det kunde vara lika bra att slå till på dom för det priset, speciellt med tanke på att det kommer åka på 1428 / 1327cc, portning, osv fram emot vintern. :va
 
Låter ju bra. Ny tändning, vassare kammar och lite bättre fuggar hade jag tänkt försöka få på innan säsongsstarten. Övrigt trim får vänta tills vintern. :)

Sitter just nu och sneglar på FCR-gasarna som H. Roos har till salu här på forumet. Hur är det att stoppa på en brygga med FCR39:or på en motor som är standard bortsett ifrån det jag nämnt ovan? Tänkte att det kunde vara lika bra att slå till på dom för det priset, speciellt med tanke på att det kommer åka på 1428 / 1327cc, portning, osv fram emot vintern. :va

Om du köper spolarna som du visade så är där även ett Dyna S. Det kommer du nog inte behöva.
Vad gäller gasarna: Klart det kommer fungera, dock kan bestyckningen vara helt fel för en org.motor. Setup x2 om du tänker använda dom innan ett motorbygge.
 
Var i förrådet och rotade.Hittade bilder ifrån mina yngre dagar. Mig på min kära GSX...1983 är bilderna ifrån. 1168 , Mikuni 33:or , export kammar osv..ingen koppling användes till att komma upp på bakhjulet..

Vackra bilder man längtar till sommaren!

Misstänker att det är mera volym i kaggen i dag... kompenseras med 1427 har jag förstått, hehe..

Nu trimmas inför sommaren, tar en Öl i garaget för att kompensera alla nya hästkrafter :D

Ha det
 
Fråga: Nån som kommer ihåg adressen till firman i usa där man kunde köpa Mikuni RS förgasare för 679usd?
Jag ska ha med ett set hem i nästa container.

Kanske?
Dessa är nån typ av grossister, kolla vilka detaljister de har OM de inte kan sälja direkt.
Tror APE, Orient express, VHR tar sitt därifrån...

http://www.sudco.com/
 
Lock till oljefilter vid oljekylare

Jag vill minnas att detta har varit uppe tidigare i GSX-tråden, men...

Det slog mig idag när jag lossade locket över oljefiltret att det verkar vara av fel utförande.
Pinsamt att jag inte noterat det tidigare. Cykeln är en EF med original oljekylare och då ska
det väl sitta ett lock med en strypning i, eller ? (Nere till höger om ni kollar på bilden).

Vad händer om man kör med fel lock, blir det lägre flöde till oljekylaren eller inget alls?

/ Mikael
 

Bifogat

  • IM000075.jpg
    IM000075.jpg
    185.5 KB · Visningar: 100
Jag vill minnas att detta har varit uppe tidigare i GSX-tråden, men...

Det slog mig idag när jag lossade locket över oljefiltret att det verkar vara av fel utförande.
Pinsamt att jag inte noterat det tidigare. Cykeln är en EF med original oljekylare och då ska
det väl sitta ett lock med en strypning i, eller ? (Nere till höger om ni kollar på bilden).

Vad händer om man kör med fel lock, blir det lägre flöde till oljekylaren eller inget alls?

/ Mikael

Locket på min EF ser då precis likadant ut som på din.

Vad är det för strypning du pratar om? :va

Och nu börjar bitarna falla på plats:

DSCN1512.jpg


:)
 
Jag vill minnas att detta har varit uppe tidigare i GSX-tråden, men...

Det slog mig idag när jag lossade locket över oljefiltret att det verkar vara av fel utförande.
Pinsamt att jag inte noterat det tidigare. Cykeln är en EF med original oljekylare och då ska
det väl sitta ett lock med en strypning i, eller ? (Nere till höger om ni kollar på bilden).

Vad händer om man kör med fel lock, blir det lägre flöde till oljekylaren eller inget alls?

/ Mikael

Det är så här du menar? http://www.theflyingbanana.com/EFE vs std 02.jpg Förklaring http://www.theflyingbanana.com/gsx filter-cooler routing ~ with EFE cover.jpg


/Uffe
 
Vad händer om man kör med fel lock, blir det lägre flöde till oljekylaren eller inget alls?

/ Mikael

Kylaren gör ingen nytta med det locket, dock ingen fara för motorn.

Skulle man däremot använda lock med strypning utan inkopplad kylare mår motorn snart riktigt dåligt...
 
Jag vill minnas att detta har varit uppe tidigare i GSX-tråden, men...
Vad händer om man kör med fel lock, blir det lägre flöde till oljekylaren eller inget alls?

/ Mikael

Det är ju bara att plugga igen hålet i motorblocket om man användet oljekylare.....
 
Den lilla ursparingen är bara en extra säkerhet ifall kylaren (eller vad man nu kopplat till utgången) skulle sättas igen helt, men vill man göra som original borrar man ett hål i pluggen för bibehållen funktion.
Svarva tex en delrin- eller aluplugg med genomgående M4-hål för att dessutom lätt kunna demontera i framtiden.
 
Men den ska väl inte vara helt pluggad ?

Ja det är ju som Biker66 säger men jag har då alltid kört med "helpluggat". Svarvat en plugg med en grop (inte ett hål) som jag gängat M8 så man kan rycka ut den smidigt med en ryckhammare
 

Tack för bra svar allihop. Skissen + bilden från Uffe är klockren.

Det känns inte som jag ska plugga hålet helt och hållet. Jag har inte haft några problem med
att hojen går för varm, så om allt flöde går genom kylaren är det kanske inte heller optimalt.

Jag har uppdrevad oljepump, frågan är om det spelar någon roll för valet av strypning. Det
borde bli mindre tryckfall över kylaren om man släpper in en del av oljan direkt till oljefiltret.

/ Mikael
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top