Katana och GSX 1100-tråden

Jag får nog hoppas på en väldigt flexibel besiktning hos bilprovningen..

Den där skall väl det inte vara några problem med, ser ju nästan original ut:tummenupp. Vad fick du förresten för tider på Kjula, måste jag trimma mycket i vinter för att inte bli frånåkt:gnissla.

/Ingvar

Synd att det var så ocentralt!

Absolut, jag hade föredragit strax söder om Sthlm.

/Ingvar
 
Last edited:
Den där skall väl det inte vara några problem med, ser ju nästan original ut:tummenupp. Vad fick du förresten för tider på Kjula, måste jag trimma mycket i vinter för att inte bli frånåkt:gnissla.

/Ingvar



Absolut, jag hade föredragit strax söder om Sthlm.

/Ingvar

Det gick bara fint!..eller så bra det kan gå med 113hk. Nytt Pb. 6,774 på 201 och 10,607 på 402.
Kör fortfarande med 1067cc så på önskelistan står nu KUBIK.
Ja det är nog bara ett avgassystem som fattas för besiktingen..:fakta
 

Bifogat

  • DSC002882.jpg
    DSC002882.jpg
    81.2 KB · Visningar: 72
Det gick bara fint!..eller så bra det kan gå med 113hk. Nytt Pb. 6,774 på 201 och 10,607 på 402.
Kör fortfarande med 1067cc så på önskelistan står nu KUBIK.
Ja det är nog bara ett avgassystem som fattas för besiktingen..:fakta

Ojdå, då har man inte en sportmössa, riktigt bra tider:tummenupp. Du hade nästan hängt med Anderson turbo i Norrtälje.

/Ingvar
 
Ojdå, då har man inte en sportmössa, riktigt bra tider:tummenupp. Du hade nästan hängt med Anderson turbo i Norrtälje.

/Ingvar

Det har gått riktigt bra faktiskt så nu är man tydligen fast i cirkusen.. Ska försöka hinna få ihop en större motor i vinter.
Jag kommer säkert att höra av mig om tips och råd när det drar igång.
/J
 
Det har gått riktigt bra faktiskt så nu är man tydligen fast i cirkusen.. Ska försöka hinna få ihop en större motor i vinter.
Jag kommer säkert att höra av mig om tips och råd när det drar igång.
/J

Var är gjort med den? Jag kan se Smoothbore33'or, avgas, bromsar, bredare fälgar steloperation/sänkning, finns det mera? Hur mycket gör en sänkning typiskt för tiderna har du några före/efter tider?

/Ingvar
 
Handla från USA, hjälp...

Hej alla,

Har följt er på forumet en längre tid har har beslutat att göra smärre justeringar på ögonstenen min efter lång väntan. Efter en smärre olycka med att starta hojen utan att spänna kedjespännaren så lyckades jag böja några av ventilerna. Bättre köpa allt nytt när jag endå är i staterna tänker jag då. Tips på ställen att beställa nytt emottagen väldigt varmt då jag är hopplös på att hitta utanför Svenska sidor.

Avgas ventil:
5,4mm
24mm
85,7mm

Insug ventil:
5,4mm
29,5mm
86,3mm

Sen funderar jag också på att byta till crosstyre för att slippa sova på bensintanken när jag kör så korta sträckor :) Tips på vad som passar och vart jag hittar? :)

Kort info om hojen:

Gaffeln är utbytt till kawa ZX9 -95års,
Samt fälg, bromsar, krona och styre.
Fotpinnarna är GSX 1100R
Bakpinnarna CBR 900
Baksvingen är en GSX750R års -96 med fälg och bromsar.

Växellådan är cuttad med polerade axlar.
Vevaxeln är ny, med rakskuret drev, och nytt svänghjul
High Flow oljepumpsdrev.
Borrningen är 1394cc med Vance and Hayns big block. Toppen kommer från en GSX 1100 -87 års med en Steg 3 portning från MotoSpeed.
Ventilerna är nya rostfria med hårdare fjädrar, lyftare samt nya Prostock kammar.
Förgasarna är RS38.
Vance and Hayns toppsmörjningskit, dyna 2000.
Den är också bänkkörd av MotoSpeed till 185hk vid 9500 varv.

Hjälp mig få igång hjärtat :gnissla
Tack på förhand.

/Ismail
 

Bifogat

  • Katana.jpg
    Katana.jpg
    52.2 KB · Visningar: 117
Hej alla,

Har följt er på forumet en längre tid har har beslutat att göra smärre justeringar på ögonstenen min efter lång väntan. Efter en smärre olycka med att starta hojen utan att spänna kedjespännaren så lyckades jag böja några av ventilerna. Bättre köpa allt nytt när jag endå är i staterna tänker jag då. Tips på ställen att beställa nytt emottagen väldigt varmt då jag är hopplös på att hitta utanför Svenska sidor.

Avgas ventil:
5,4mm
24mm
85,7mm

Insug ventil:
5,4mm
29,5mm
86,3mm

Sen funderar jag också på att byta till crosstyre för att slippa sova på bensintanken när jag kör så korta sträckor :) Tips på vad som passar och vart jag hittar? :)

Kort info om hojen:



/Ismail

http://gszone.biz/
Ventilskaften är 5,5mm:)
Har skickat efter grejor härifrån genom mailkontakt.
 
Var är gjort med den? Jag kan se Smoothbore33'or, avgas, bromsar, bredare fälgar steloperation/sänkning, finns det mera? Hur mycket gör en sänkning typiskt för tiderna har du några före/efter tider?

/Ingvar

Det sitter även andra kammar men jag vet inte vilken sort.. Fick med ett par export men hojen gick tydligen bättre med dom som sitter i.
Tydligen också svetsad vev, förstärkt koppling och originalsving. Annars så är det man ser.
Körde först med ca 40mm sänkning fram och bak(kapade Öhlins), och körde då på 6,85/201 så skillnaden blev inte så stor när den föll ihop ytterligare och blev stel bak(Biltemas vantskruv)..det kan snarare bero på ytterligare några körtillfällen.
Har bara kört en tävling med stelopererat så det måste nog utvärderas lite till men hojen kändes inte nervös på något sätt(det gjorde den inte innan heller iofs.)
Med mer fart i maskin så kanske det blir något helt annat.:va
 
Hej alla,

Har följt er på forumet en längre tid har har beslutat att göra smärre justeringar på ögonstenen min efter lång väntan. Efter en smärre olycka med att starta hojen utan att spänna kedjespännaren så lyckades jag böja några av ventilerna. Bättre köpa allt nytt när jag endå är i staterna tänker jag då. Tips på ställen att beställa nytt emottagen väldigt varmt då jag är hopplös på att hitta utanför Svenska sidor.

Avgas ventil:
5,4mm
24mm
85,7mm

Insug ventil:
5,4mm
29,5mm
86,3mm

Sen funderar jag också på att byta till crosstyre för att slippa sova på bensintanken när jag kör så korta sträckor :) Tips på vad som passar och vart jag hittar? :)

Kort info om hojen:

Gaffeln är utbytt till kawa ZX9 -95års,
Samt fälg, bromsar, krona och styre.
Fotpinnarna är GSX 1100R
Bakpinnarna CBR 900
Baksvingen är en GSX750R års -96 med fälg och bromsar.

Växellådan är cuttad med polerade axlar.
Vevaxeln är ny, med rakskuret drev, och nytt svänghjul
High Flow oljepumpsdrev.
Borrningen är 1394cc med Vance and Hayns big block. Toppen kommer från en GSX 1100 -87 års med en Steg 3 portning från MotoSpeed.
Ventilerna är nya rostfria med hårdare fjädrar, lyftare samt nya Prostock kammar.
Förgasarna är RS38.
Vance and Hayns toppsmörjningskit, dyna 2000.
Den är också bänkkörd av MotoSpeed till 185hk vid 9500 varv.

Hjälp mig få igång hjärtat :gnissla
Tack på förhand.

/Ismail

Vad du än gör så byt INTE styre, förstör mer av utsendet än vad ev fördelar det kan ge i komfort medför :tummenupp

btw hade inte du en hel drös med delar till hojen, typ ett par motorer till i delar?

/U
 
Vad du än gör så byt INTE styre, förstör mer av utsendet än vad ev fördelar det kan ge i komfort medför :tummenupp

btw hade inte du en hel drös med delar till hojen, typ ett par motorer till i delar?

/U

Tja,

Jo, har massor med delar som ligger prydligt på hyllorna men tyvärr inga ventiler :)

Jag har kört en med cross styre och kände genast då att det var enklare att handskas med hojen i stadstrafik. Och det är ju där jag kör mest när hojen är i körbart skick. Finns det styre som passar till kawa kronor?
 
http://gszone.biz/
Ventilskaften är 5,5mm:)
Har skickat efter grejor härifrån genom mailkontakt.

Tackar för rättelsen,

Vad är det här lash caps för något? Känner inte att jag har sånt på mina ventiler i dagsläget? men är det något jag bör tänka på när jag handlar ventiler?

Var hittar jag en skön styre då? känner du till något ställe som gör speciella för kawa kronor?
 

Bifogat

  • lach caps.jpg
    lach caps.jpg
    29.3 KB · Visningar: 94
Vad är det här lash caps för något? Känner inte att jag har sånt på mina ventiler i dagsläget? men är det något jag bör tänka på när jag handlar ventiler?

Det står i texten som du bifogade. Har du ventiler med "ohärdad" ände t.ex. titanventiler eller ventiler ej avsedda för skruvjusterade vippor och vill använda dem i din skruvjusterade topp, kan du sätta på dessa härdade "hattar" på ventilskaften. Därmed får du en härdad ände på skaftet.

/Ingvar
 
Det står i texten som du bifogade. Har du ventiler med "ohärdad" ände t.ex. titanventiler eller ventiler ej avsedda för skruvjusterade vippor och vill använda dem i din skruvjusterade topp, kan du sätta på dessa härdade "hattar" på ventilskaften. Därmed får du en härdad ände på skaftet.

/Ingvar

Ok, då vet jag, för det fanns flera olika ventilmodeller att välja mellan, det var därför jag undrade. men det är ju vanliga blanka ventiler man skall ha. :)

åker man på moms om man beställer från gzone.biz till Sverige?
 
Ok, då vet jag, för det fanns flera olika ventilmodeller att välja mellan, det var därför jag undrade. men det är ju vanliga blanka ventiler man skall ha. :)

åker man på moms om man beställer från gzone.biz till Sverige?

Köp färdiga ventiler "Finished valves $24.50 each", som inte nödvändigtvis är "blanka".

Bara för att vara riktigt tydlig är de s.k. "Blank Valves" ventilämnen där du själv får sticka av lämplig längd på skaften och svarva spår för knastren.

Tull, frakt och moms på hela kalaset:gnissla d.v.s om jag inte minns fel är det moms även på tull och frakt.

/Ingvar
 
Förknasare

Har ett par RS 36:or till salu , beggade men kanonskick o genomgångna.

Ring vid intresse ! 076 -138 76 66 // Henke:tummenupp
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top