Kanske dags att göra något!?

korvgubbe skrev:
2426192 Jag är normalt emot medias publiceringshysteri där vanligt folk konstant hängs ut. I det här fallet tror jag faktiskt det kan medföra något gott eftersom det visar hur djävla eländigt det faktiskt är när en ung människa ger upp. Kanske kan det få det eviga daltandet i skolorna att upphöra. skolpolitiken har allt för länge enbart inneburit att elever fått fler och fler rättigheter men helt blivit av med skyldigheter. Lärarna har helt avväpnats och eleverna vet precis hur maktlösa lärarna är.

Förhoppningsvis får en sådan artikel föräldrar att börja ta mobbing på allvar och bli lyhörda för signaler hos sina egna barn och tar dessutom förhoppningsvis andra föräldrars "kritik" på allvar om det är deras ungar som är mobbarna.
Jag är, som du vet, en av dina beundrare på dessa sidor, men tycker att du gör det lite för enkelt för dig här. Skolan och dess disciplin är en sak, självmord en annan! Det skulle ju gå att argumentera för att "slappare" skola kan vara bra eftersom antalet självmord i Sverige har gått ned, inte upp, konstant de senaste 20 åren.Så fram för mindre disciplin!
Så det är två saker som inte hänger ihop!:mattias

bonny skrev:
2426225 Det skulle ju gå att argumentera för att "slappare" skola kan vara bra eftersom antalet självmord i Sverige har gått ned, inte upp, konstant de senaste 20 åren.Så fram för mindre disciplin!

Eller så hänger de ihop delvis, samtidigt som föräldrar, soc och mediciner etc också påverkar.

bonny skrev:
2426225 Skolan och dess disciplin är en sak, självmord en annan!

Som jag skrev i mitt första inlägg är skolan bara en DEL av problematiken tillsmamans med föräldrarnas roll som är ytterligare en DEL. Jag tror inte det finns något sätt att komma åt självmordsproblematiken med någon form av universalmedicin men just situationen i skolorna ser jag som en av de som borde vara enklast att rätta till. Det är ett första steg.

bonny skrev:
2426225Det skulle ju gå att argumentera för att "slappare" skola kan vara bra eftersom antalet självmord i Sverige har gått ned, inte upp, konstant de senaste 20 åren.

Hur ser självmordsfrekvensen för unga flickor ut?! Huvuddelen av de som ta livet av sig är vad jag förstått män och om denna "stora" massa slutar ta livet av sig så kan ju det bero på att de sociala skyddsnäten funkar bättre för vuxna samtidigt som det fortfarande kan vara så att flickor tar livet av sig i samma omfattning eller än mer...

Detta är alltså en fråga och fundering!

bonny skrev:
2426225 antalet självmord i Sverige har gått ned, inte upp, konstant de senaste 20 åren.Så fram för mindre disciplin!

Hittade nyss en siffra som visar på motsatsen:
"Självmorden ökar hos ungdomar
År 2002 tog 1485 människor 15 år och över sina liv i Sverige. Det är en minskning med 61 självmord jämfört med år 2002. Tyvärr har antalet självmord i åldersgruppen 15-24 år ökat från 110 år 2001 till 146 år 2002, en ökning med 32,7%. Se senaste självmordsstatistiken Suicidstatistik 2002"

Taget från sidan SPES (som på latin betyder HOPP) är en riksorganisation för anhöriga och närstående till någon som tagit sitt liv.
http://www.spes.nu/

Edit:
Denna graf visar ju tydligt att självmorden bland unga är de som förändras MINST. Om det bland alla andra åldersgrupper sjunker så markant måste det väl ses som ett misslyckande att de unga fortsätter att ta livet av sig mer eller mindre ofärändrat..
sm_sverige_total_dia_2003.jpg

Last edited:
korvgubbe skrev:
2426273 Hur ser självmordsfrekvensen för unga flickor ut?! Huvuddelen av de som ta livet av sig är vad jag förstått män och om denna "stora" massa slutar ta livet av sig så kan ju det bero på att de sociala skyddsnäten funkar bättre för vuxna samtidigt som det fortfarande kan vara så att flickor tar livet av sig i samma omfattning eller än mer...

Hittade nyss en siffra som visar på motsatsen:
"Självmorden ökar hos ungdomar
År 2002 tog 1485 människor 15 år och över sina liv i Sverige. Det är en minskning med 61 självmord jämfört med år 2002. Tyvärr har antalet självmord i åldersgruppen 15-24 år ökat från 110 år 2001 till 146 år 2002, en ökning med 32,7%. Se senaste självmordsstatistiken Suicidstatistik 2002"

Taget från sidan SPES (som på latin betyder HOPP) är en riksorganisation för anhöriga och närstående till någon som tagit sitt liv.
http://www.spes.nu/
Nu vet jag att du int etillhör den gruppen på SH som tror på enkla lösningar utan förstår att det ofta är komplexa problem.
Samma med statistik: Trenden i Sverige för ALLA grupper är nedåtgående och det är ett statististiskt felsteg att ta ut en grupp ett år och prata om trender! Ungefär som att trenden för mc-olyckor är nedåtgående även om det ser mörkt ut i år.
Du har en del att se här:
http://www.ki.se/suicide/sm_sverige_total.html
coh här:
http://www.ki.se/suicide/sm_sverige_kvinnor.html

Som du kan se är trenden inte lika stark för kvinnor, men de börjar å andra sidan på en betydligt lägre nivå. Du ser också att det är INTE ett ungdomsfenomen att ta livet av sig, fast att vara suicidal är det...

Som du är inne på: sociala skyddsnät är bra att ha, men det är inte lätt i ett samhälle om fokuserar så mycket på MIG och där alla jobbar häcken av sig. LIte tragiskt att man umgås mer med sina kolleger än sin familj...
Som sagt: Komplext!

(Edit: Tog bort lite tankevurpor.. Det finns lögn, förbannad lögn och statistik.)

Vad det gäller "mig-tänket" så var jag inne på samma spår tidigare i tråden.
korvgubbe skrev:
2425889
För 60-70:tallisterna heter ledorden snarare , karriär, självförverkligande, INDIVIDEN o.s.v. Det finns inte samma plats för barn och uppfostran. Det överlämnas till dagis och skola.

bonny skrev:
2426324 Du ser också att det är INTE ett ungdomsfenomen att ta livet av sig, fast att vara suicidal är det...

Nej, jag är väl medveten om att det främst är vuxna som tar livet av sig och att det dessutom främst är män som begår självmord. (2.5 självmördade män per självmördad kvinna)

Last edited:
Bikerbitch skrev:
Nu är det lillebror som har det kämpigt i skolan.
De flesta skolor och kommuner är, och har alltid varit, extremt lama när det gäller mobbning. Men det finns numera en lag om omvänd bevisföring. Om din lillebror upplever att han blir mobbad eller ens lite trakasserad är det skolan som ska bevisa att han inte är det. Dock är det ganska lätt för skolorna att komma undan om man själv inte kan bevisa motsatsen.

Även om det är svårt för honom är det bra om du kan be din lillebror att dokumentera det som händer. Skriva dagbok, printa ut sms-loggar etc. Om det är okej med honom kan ni också ta med en del av detta till skolans rektor och be vederbörande att skriva under att han/hon mottagit materialet.

Lycka till!

Lagen i sin helhet...
Kortfattat faktablad...

På senare tid har skolorna använt någonting som heter "farsta-modellen". Och den modellen går ut på att problemen ska hållas inom skolan. Föräldrarna ska alltså inte kontaktas även om barnet blir mobbat!

HUR SJUKT ÄR DET?!!

Föräldrarna är väl dom första som ska veta om det så dom kan ge sitt barn stöd för i helvete! Jag vet ett annat fall där en ungefär lika gammal pojke tog sitt liv. Föräldrarna visste inte ens att pojken hade problem innan han var död.

Jag har själv haft ett mindre helvete i grundskolan, och hade skolan kontaktat föräldrar hade det kanske kunnat unvikas, till viss del iaf.

Det var allt för en riktigt jävla arg mig! :mad:

TheDiversion skrev:
2426367 På senare tid har skolorna använt någonting som heter "farsta-modellen". Och den modellen går ut på att problemen ska hållas inom skolan. Föräldrarna ska alltså inte kontaktas även om barnet blir mobbat!

HUR SJUKT ÄR DET?!!

Läs på så ser du att det finns ett syfte med allt:
http://blade.vastervik.se/bun/lidhem/antimobb/antimob.htm

Sista punkten i en beskrivning av farstamodellen:

"6.
Hela problemet är mycket känsligt. Fel information vid fel tillfälle kan försvåra eller sabotera hela behandlingsprocessen. Vi vill än en gång påpeka vikten av att mobbarna ej vet om att de ska bli kallade till samtal. De bygger då upp ett försvar och möjligheten att ha samtal med framgång försvåras eller omintetgörs.

Man bör också vänta med information till föräldrar. Det som är viktigast i början är att mobbingen upphör.

Att plötsligt få reda på att ens barn blir mobbat innebär för de flesta föräldrar en chock som medför att man handlar panikartat ex. genom att ta direkt kontakt med mobbarnas föräldrar. Eftersom detta är en chock även för dem, vet man av erfarenhet att det lätt uppstår osämja mellan föräldrarna.

Om mobbarnas föräldrar går i starkt försvar för sina barn, utan att först ta reda på vad som egentligen hänt, blir det fortsatta arbetet helt omöjligt. Därför avvaktar man informationen till föräldrar.

Hur informationen till föräldrarna ska gå till avgörs från fall till fall och beroende av hur grov mobbingen är.

Mobbingoffret ska stöttas. I vissa fall kan mobbarnas skam - och skuldkänslor resultera i att de anklagar offret för "tjallning" Ibland skickas en ”medlöpare" för att anklaga och hota. Om detta inträffar brukar det upphöra inom 1-2 dagar. Det kan av offret och dennes föräldrar uppfattas som en bekräftelse på att "det blir bara värre när skolan lägger sig i".

Även mobbarna upplever en lättnad av att problemet upptäckts och att de får hjälp med att sluta.

Självklart vill vi att miljön på skolan ska vara trygg. Att forma människor som kan acceptera andra människors sätt, utseende, fel och brister är en stor uppgift som vi alla vuxna har. Att fostra våra barn in i ett bra socialt mönster är en svår uppgift.
Vi som valt att arbeta med barn och ungdomar har alltid detta med oss i våra arbetsmetoder och de flesta av oss har stor erfarenhet.
Den största påverkan på barnet har dock du som förälder. Dina attityder och värderingar hemma är det som påverkar ditt barn mest, särskilt det de fått med sig före skolstarten."

Jag blir inte lika upprörd som du!

Edit1:
- Värt att tillägga är att jag inte kan säga varken bu eller bä om just farstamodellen. Jag invänder mig snarare mot att blint kritisera en modell genom att helt fokusera på en enda detalj i modellen och dessutom helt ignorera syftet och förklaringen till att just den delen av modellen finns.

Det finns som sagt en baktanke med att inte kontakta föräldrarna direkt.

Last edited:
Qwerty skrev:
2425869 Det har dom. Problemet är bara att antingen är läraren 60år gammal och läste detta för 40år sedan eller så är läraren outbildad. Sen finns det många bra lärare där imellan med rätt utbildning mm. Men dom är för få om man ser på totalen på en skola. På vissa skolor ser det bättre ut och på andra sämmre. Vi vet ju alla vilka skolor som har bäst utbildade lärare och vilka som har sämst. Tvärt om mot vad det borde vara.

jo de vet jag med :) jag hoppas bara att barnen i framtiden lär sig var respekt innebär...

Jag känner sant medlidande med de som drabbas så hårt.

Föräldraansvar; Ja, det måste det finnas.
Ett ansvar utan potentiell påföljd är dock inget ansvar.
Själv ser jag gärna straffansvar med tillhörande skadeståndsskyldighet
för de föräldrar vars små telningar utvecklas till mobbarsvin.

Dessutom är mobbaren den som skall ta konsekvenserna av sitt handlande (inte den som redan är utsatt).
Avstängning, byte av skola, osv kan vara högst lämpligt.

Korvgubbe;
Bara lite kort,
Straffmyndighetsåldern: Poängen är väl att föräldern har hela ansvaret för sitt
barn tom fyllda 18 år.
Kollektiv bestraffning: Detta är jag starkt emot. Straffansvaret skall alltid vara på individnivå. Anses dock gärningsmannen omyndig eller liknande så blir ju målsman den som får ta konsekvensen.

Fungerar inte detta så hamnar man i ett ingemansland där det i praktiken är ganska ok att driva någon till självmord (i extremfallet).
Åtminstone blir det ju inga påföljder.

Last edited:
Rutger skrev:
2426664 Poängen är väl att föräldern har hela ansvaret för sitt
barn tom fyllda 18 år.

Ah.. så om en 14åring sticker ner en jämnårig med kniv ska pappan skaka galler? :va

Vem av föräldrarna ska skaka galler?

Männen? -> Diskriminering!

Båda? Klockrent, lämna den utspårade tonåringen själv hemma medan föräldrarna sitter av straffet! :tummenupp

En både smart och svår fråga.
Jag vet inte. Om den tilltänkte dräparen tidigare har trakasserat sitt offer under lång tid utan att föräldrarna bevisligen har gjort något fast det varit känt så ja, kanske...

Svåra frågor detta, jag sitter inte inne med någon patentlösning.
Det är dock INTE ok att en ung flicka trakasseras till självmord och "gärningsmännen", osv går fria utan att något substantiellt händer.

Last edited:
Rutger skrev:
2426677 Om den tilltänkte dräparen tidigare har trakasserat sitt offer under lång tid utan att föräldern bevisligen har gjort något så ja, kanske...

Jag skulle iofs kunna möta dig någonstans halvägs. Redan idag dras studiebidraget när en elev skolkar för mycket. För elever som missköter sig så till den grad i skolan att andra elevers trygghet och studier hotas borde studiebidraget kunna dras in tills beteendet förändrats.

Ok.

Jag hann ändra lite i mitt inlägg medan du svarade.

Nu måste jag jobba...

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...