Kanske dags att göra något!?

Rutger skrev:
2426677 En både smart och svår fråga.
Jag vet inte. Om den tilltänkte dräparen tidigare har trakasserat sitt offer under lång tid utan att föräldrarna bevisligen har gjort något fast det varit känt så ja, kanske...

Svåra frågor detta, jag sitter inte inne med någon patentlösning.
Det är dock INTE ok att en ung flicka trakasseras till självmord och "gärningsmännen", osv går fria utan att något substantiellt händer.
Får jag innan helgen lägga mig i!?:va
Det finns ett annat problem med att straffa någon för vad en annan person gör. Det viktiga här är ju att du vill straffa plågoanden för en handling som den mobbade utför, d.v.s tar sitt liv. För mig en konstig tanke. Vilka är i så fall skyldiga? Lärare, föräldrar, rektor, vänner??? En eller flera av mobbarna och hur fördelar man skuld mellan dessa? Är det bara de alltid deltagit eller även de som bara undvikit att sitta vid samma bord i matsalen o.s.v. :confused:
Får se hur detta utvecklar sig på måndag...

FreddaGädda skrev:
2425198 ..
Och vad gjorde skolan? INTE ETT PISS! Varken låg-, mellan- eller högstadiet gjorde nånting annat än avfärdade allting som ett skojstreck...

Varför låter det som du gick i skola i tyresö? eller, skolor ser nog ganska så likadana ut.. TYVÄRR.

bonny skrev:
2426758 Får jag innan helgen lägga mig i!?:va
Det finns ett annat problem med att straffa någon för vad en annan person gör. Det viktiga här är ju att du vill straffa plågoanden för en handling som den mobbade utför, d.v.s tar sitt liv. För mig en konstig tanke. Vilka är i så fall skyldiga? Lärare, föräldrar, rektor, vänner??? En eller flera av mobbarna och hur fördelar man skuld mellan dessa? Är det bara de alltid deltagit eller även de som bara undvikit att sitta vid samma bord i matsalen o.s.v. :confused:
Får se hur detta utvecklar sig på måndag...

Nej , det är trakasserierna som orsakar självmordet. Det är trakasserierna som borde vara straffbara, på ett eller annat sätt.
Vi har skolplikt i det här landet. Är skolan då helt utan ansvar?
Ansvar är i min värld förknippat med en potentiell påföljd om något går fel.

Det är inte så att jag vill dela ut straff till höger och vänster även om det kanske ser så ut.
Som sagt, jag har inga heltäckande lösningar för detta...

har själv varit mobbad från ungefär 5 klass tills sista året på gymnaiset då började ja mogna så pass så ja gav igen, å då ledsna dom på å ge sig på mig hade fyra st som ja brukade va ihop mej med under 7-9 klass, två av dom har jävlats med mej sen 5 klass ungefär men de roliga är att efter nian så splittrades, dom en tog socaialen hand om två fick klara sej själva å den fjärde vet ja inte var han tog vägen. men under gymnasiet så fick ja nya plågoandar istället men under sista året lärde ja mig å ta för mig

sen efter de så började jag jobba var allmänt klentbygg (alla mobbar den tjocke för han har inga känslor) men att jobba som brunnsborrare sliter på kroppen de är ett tungt å slitigt jobb när sen socialen släppte han som mobba mej , Ja då börja det roliga dom är nu splittrade alla fyra så¨dom har inte varann å kan därför inte försvara sej i flock.
Idag så är alla dom inget bekymmer för mej tar dom både psykiskt å fyskisk
vet att de e fel å att jag borde föregå med bra exempel men i mina ögon så förtjänar dom inte det. idag så är de dom som har en väldig respekt för mig!

idag så försöker ja stödja dom blir mobbade går mer än gärna emellan
men min enda åsikt om hur man ska komma tillrätta med mobbing är att stödja den mobbade till hundra procent å sen sätta någon person på att hålla koll på dom mobbas en övervakare som går hela tiden å håller koll på dom å när de blir minsta gnabb att den personen kan gå emellan
den utsatte har jäkligt svårt å försvara sej mot mobbarna när dom säger att vi skoja ju bara å tyvärr köper många lärare detta antingen fattar man inte bättre eller också¨vill man inte se
JAG VILL SE Å AGERA MOT MOBBING

Ja, det känns som att många väljer att se mellan fingrarna när det kommer till mobbning. Jag pratade lite med honom när jag var och hälsade på sist, då sa både mamma och jag att han just skulle skriva ner saker som händer.
Man minns inte allt från dag till dag och det är bra att kunna visa upp något konkret som hänt, med tillomed vilken dag. Tack så hjärtligt för länkarna!

Förstår bara inte hur man skall få barn att förstå att det dom gör är så fruktansvärt fel...?!

Stuff skrev:
2426353Även om det är svårt för honom är det bra om du kan be din lillebror att dokumentera det som händer. Skriva dagbok, printa ut sms-loggar etc. Om det är okej med honom kan ni också ta med en del av detta till skolans rektor och be vederbörande att skriva under att han/hon mottagit materialet.
Lycka till!

Back