Kanonbra feministkampanj

honkiie skrev:
Det finns jobb som män gör mycket bättre än kvinnor, tror inte det finns jobb som kvinnor gör bättre än män.
Tippar på att du är runt 20 år, har haft ett begränsat antal jobb och troligtvis inte har en jäkla aning om vad du pratar om :rolleyes:

När du jobbat 10-15 år på olika arbetsplatser kommer du också att inse att det finns massor av kompetenta kvinnor som spöar männen på samma position.

För du vet väl att det finns andra jobb än fysiska?

sandstream skrev:
För du vet väl att det finns andra jobb än fysiska?

Skämmigt, det var ju jag som fattade fel. Vilka jobb är kvinnorna bättre på då? Vad beror det på? Nu menar jag ju extremt generaliserande typ att alla kvinnor skulle vara bättre på att lägga om däck eller jobba med utvecklingsstörde.

Last edited:
Valen skrev:
Märkligt att du hoppar på mig utan att svara på min fråga. Dessutom är jag *skitless* på folk som påstår att man fostras till sitt intresse. Jag gillar teknik, min fru hatar det. Hur skulle ditt samhälle se ut? "Frugan, kan du byta bromsbeläggen ikväll så stryker jag gardinerna?". Fatta att vi är olika! Min fru besitter inte 1. Kunskapen 2. Intressent samt 3. Styrkan för att slita arslet av sig med ett bromsok som bara inte vill ge med sig. Borde hon ha det? Borde jag fjolla runt och stryka gardiner? Över min döda kropp. Att du kallar dig för Macho innebär inte att alla brudar behöver göra det.

Har jag skrivit att alla tjejer plötsligt måste bli teknikintresserade? Varför skulle det inte kunna vara så att du stryker gardinerna och hon byter bromsbelägg? Varför kallar du det fjolligt att stryka gardiner? (Sedär, nu kom vi nog in på en sådan där inlärd könsroll.) Förresten handlar det här inte om dig och din fru utan om könsrollsmönster.

rimag skrev:
Dags för dig att komma nu? :hihi

Jag har ett liv att sköta också. Tror jag är lite sent ute nu, helt riktigt. Tillfällena har redan gått förbi eller tagits till vara på. :gråta

Bo_jahn skrev:
FEL. Människans kropp OCH intellekt är fortfarande på nivån från 20 000 år sedan eller mer. Inse att det finns mening med att vi beter oss som vi gör.

Det betyder då att vår levnad är ödesbestämd. Vi kan alltså lika gärna lägga ner våra tankar och idéer och fortsätta i samma stil. Så konstruktivt. Du bemöter fortfarande inte mitt och några andras argument om att vi faktiskt kan göra medvetna val.

Macho Woman skrev:
Det betyder då att vår levnad är ödesbestämd. Vi kan alltså lika gärna lägga ner våra tankar och idéer och fortsätta i samma stil. Så konstruktivt. Du bemöter fortfarande inte mitt och några andras argument om att vi faktiskt kan göra medvetna val.

Eller så kan vi på 35 år förändra evolutionens gång, som pågått i miljontals år. Bra idé. :tummenupp

Markus skrev:
Jag har ett liv att sköta också. Tror jag är lite sent ute nu, helt riktigt. Tillfällena har redan gått förbi eller tagits till vara på. :gråta
Den är rätt underhållande att läsa iaf...

honkiie skrev:
P.s tjejfotboll är värdelöst.. tjejrock också

Det tycker du bara för att alla fotbollstjejer och rocktjejer är flator, annars hade det varit en annan sak - eller hur. ;)

Blip skrev:
Ja är det så jävla märkligt då? Ska man sparka bort dugliga människor från betydande poster bara för att det ska kvoteras in en kvinna? Saker och ting tar tid det är bara att inse. På mitt jobb är 2 av tre chefer kvinnor, känn på den du. Feminister som du själv har hela tiden en tendens att snäva till saker och ting. Titta på det som faktiskt görs istället för att öka jämlikheten i samhället. Det är inte så lite som du och många andra vill påvisa. Att ni sedan är uppfostrade att tycka si och så och sedan agerar efter det är ju enligt ditt eget resonemang ert eget fel, ty ni har ju en hjärna att tänka med.

Själv lever jag i ett någorlunda jämlikt förhållande där JAG tar hand om barnen till största delen. Jag vill helst inte tvätta kläder, men å andra sidan vill sambon inte gärna tvätta eller skruva med bilen eller sköta ekonomin. Den biten sköter helt naturligt jag själv.

Slutligen att man frågar en modell i slitz saker som kläder och sex är väl inte märkligare än att fråga en snickare om hammare och spik.
:rolleyes:

Jag har inte skrivit ett ord om kvotering. Jag konstaterade bara att patriarkatet fortfarande existerar. Man måste analysera orsakerna till den där fördelningen. Beror det på att män uppfostras mer till att ta för sig? Att män väljer in andra män? Kanske...

Ni väljer naturligtvis era egna liv, men även där kan man fråga sig varför ni väljer som ni gör.

Det sista är väl sorgligt nog sant. Problemet är att en del av oss andra som tillhör det kvinnliga könet tycker att det är ett problem att den typen av kvinnoroll finns.

Markus skrev:
Eller så kan vi på 35 år förändra evolutionens gång, som pågått i miljontals år. Bra idé. :tummenupp

Var kommer siffran 35 ifrån? Det är tyvärr en daglig kamp för att styra utvecklingen åt det håll som man vill att den ska gå åt.

Macho Woman skrev:
Beror det på att män uppfostras mer till att ta för sig? Att män väljer in andra män? Kanske...

Eller beror det kanske på något annat? Det som är extremt intressant, som faktiskt ingen nämnt, är att de undersökningar som görs angående jämställdhet sällan speglar de politiskt korrekta uppfattningar, som bl.a. framförs här. T.e.x. är det mestadels kvinnor som vill behålla merparten av föräldratimmarna.

Markus skrev:
Eller beror det kanske på något annat? Det som är extremt intressant, som faktiskt ingen nämnt, är att de undersökningar som görs angående jämställdhet sällan speglar de politiskt korrekta uppfattningar, som bl.a. framförs här. T.e.x. är det mestadels kvinnor som vill behålla merparten av föräldratimmarna.

Kanske gör de det eftersom man är uppväxt med synen att kvinnan ska ta hand om barnen?

Jag tror att man skapar intresset för sina barn. Det ser jag på mig själv och på mina vänner. Om man som barn, oavsett kön, får vara med hela tiden och prova på, man visar och förklarar utan att tvinga så lär man sig att allt är naturligt att ta hand om. Det är varken "tjej" eller "kill" betingat. Jag tycker visst det är intressant med mode, men å andra sidan så tycker jag det är jätteskönt att jag faktiskt kan byta vinter/sommardäck själv.

Att det finns få kvinnor idag som är kompetenta på höga chefsposter beror nog på att de aldrig fick chansen när det var dags för deras generation att visa framfötterna, därför att de som valde efterträdare då var verkligen inte inne på att kvinnor också kan vara chefer. Å andra sidan fanns det kanske inte så många kvinnor som var anställda, men det beror fortfarande på villigheten att anställa kvinnor.

Jag tror det viktigaste vi kan ge våra barn är att uppfostra de till människor som bryr sig om andra, att de är öppna och vågar prova och misslyckas, att inte bli beroende av att andra ska göra saker åt en samtidigt som man inte får vara rädd för att be om hjälp.

bara mina tankar om jämställdhet... (säger inte att det måste vara rätt..)

Last edited:
Ok Jin Chun skrev:
Jag tror att man skapar intresset för sina barn. Det ser jag på mig själv och på mina vänner. Om man som barn, oavsett kön, får vara med hela tiden och prova på, man visar och förklarar utan att tvinga så lär man sig att allt är naturligt att ta hand om. Det är varken "tjej" eller "kill" betingat. Jag tycker visst det är intressant med mode, men å andra sidan så tycker jag det är jätteskönt att jag faktiskt kan byta vinter/sommardäck själv.

Att det finns få kvinnor idag som är kompetenta på höga chefsposter beror nog på att de aldrig fick chansen när det var dags för deras generation att visa framfötterna, därför att de som valde efterträdare då var verkligen inte inne på att kvinnor också kan vara chefer. Å andra sidan fanns det kanske inte så många kvinnor som var anställda, men det beror fortfarande på villigheten att anställa kvinnor.

Jag tror det vikitigaste vi kan ge våra barn är att uppfostra de till människor som bryr sig om andra, att de är öppna och vågar prova och misslyckas, att inte bli beroende av att andra ska göra saker åt en samtidigt som man inte får vara rädd för att be om hjälp.

bara mina tankar om jämställdhet... (säger inte att det måste vara rätt..)

:tummenupp

ecce skrev:
Min mamma som är en klok mor ville att vi skulle växa upp jämstälta. Hon provade olika saker bland annat så fick jag en docka att leka med. Det slutade på följande sätt. Först kastade jag den i backen ett par gånger, sen använde jag den som "Krockdocka" mot minna bilar och slutligen slet jag huvudet av den och förklarade att det inte var någon kul leksak. Detta skedde när jag var liten. Vi äro olika, medias bild kan vara skev och fel men det är lik förbannat vi som köper tidningarna det är bara vi som kan ändra våra ideal.

Björn

Mina föräldrar köpte en ny och fin dockvagn till mej... Det började med glädjetjut och att jag lycklig stängde in mej med vagnen i mitt rum en halvtimme. Det slutade med att jag kastade upp dörren och sprang ut och körde rally i huset med vagnen full av mina leksaksbilar...

Tycker iofs om kläder och uppskattar ett par läckra stövlar också - är det fel? Borde jag kanske bara ägna mig åt gardinsömnad? :va (har iofs aldrig sytt en gardin)

Vill egentligen inte ha sagt nåt speciellt med detta, tyckte bara mina föräldrars tappra försök att få mej lite mer "tjejig" var lite kul..

Tänkte bara säga att jag inte tänker ge mina barn barbie dockor eller låta dom börja med balett

Cathy skrev:
Mina föräldrar köpte en ny och fin dockvagn till mej... Det började med glädjetjut och att jag lycklig stängde in mej med vagnen i mitt rum en halvtimme. Det slutade med att jag kastade upp dörren och sprang ut och körde rally i huset med vagnen full av mina leksaksbilar.....

När jag var barn ville jag ha tåg o legoborgar, fick inga så jag snodde brosans. Som typiskt tjejleksak hade man väl ett 20-tal My little ponny.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt