Vad tjänar det till, om tex bara skulle få döttrar?honkiie skrev:Tänkte bara säga att jag inte tänker ge mina barn barbie dockor eller låta dom börja med balett
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vad tjänar det till, om tex bara skulle få döttrar?honkiie skrev:Tänkte bara säga att jag inte tänker ge mina barn barbie dockor eller låta dom börja med balett
2fast4hjo skrev:Läkarsekreterare o vårdpersonal. Kvinnliga läkare t ex gör väl sitt arbete lika bra som en manlig kollega. Kom nu inte o säg att vårdyrket inte är fysiskt ansträngande.

Oj, jag menade förståss om jag får pojkar.rimag skrev:Vad tjänar det till, om tex bara skulle få döttrar?
honkiie skrev:ja lika bra som sin manliga kollega men gör dom det bättre? det är det jag undrar för jag törs säga att män är bättre på att t.ex jobba i skogen men är kvinnor i överlag bättre på nånting förutom skidskytte?
Oj, jag menade förståss om jag får pojkar.
Macho Woman skrev:Det betyder då att vår levnad är ödesbestämd. Vi kan alltså lika gärna lägga ner våra tankar och idéer och fortsätta i samma stil. Så konstruktivt. Du bemöter fortfarande inte mitt och några andras argument om att vi faktiskt kan göra medvetna val.
CorbenDallas skrev:Varför egentligen ordet feminist? Vad är så feminint med jämställdhet?
Har du något belägg för det där? Titta på alla kvinnor i karriären. Nog fan är dom tävlingsinriktade alltid och dom blir fler o fler nu när dom får chansen.Bo_jahn skrev:Inse att killar i allmänhet är mer tävlingsinriktade, ambitiösa att förvärva maktpositioner och liknande och att det är detta som gör att de är överrepresenterade i just dessa maktpositioner.
Jaså? När tävlade stenåldersmännen? Att jaga är inte samma sak som att tävla i mina ögon...Bo_jahn skrev:Sen varför killar har de egenskaper som gör att de drivs av dessa instinkter till högre grad beror till stor del på att det har varit fördelaktig att vara det genom evolutionens historia.
Jag tror tvärtom. Jag tror att vi är väldigt formade av det samhälle vi lever i och vem vi har som föräldrar.Bo_jahn skrev:Nej, vad vi gör i livet är inte enbart bestämt av arvet. Aboslut inte. Men en stor del är det. Kanske huvudparten. Och den skiljer sig mellan könen.
CorbenDallas skrev:Vem är det då som stöper barnen i dessa roller? Det är till stor del kvinnor mao... Det är väl något att tänka på innan vi börjar diskutera Patriarkat o annat trams. Det är väl lika bra att inse att det kommer att ta tid att ändra på hur samhället styrs. Frågan är väl snarare, vilket är det bästa sättet att förändra? Är det att försöka lära en gammal hund att sitta eller att påverka dem som kommer att styra landet i framtiden?
Har fått för mig att de skjuter bättre än männen. Kanske bara är en myt, är inte insatt.Chris Ash skrev:Varför skulle de vara bättre på skidskytte? Inte i denna verkligheten iaf.....
Macho Woman skrev:Med utgångspunkt i det där är det inte konstigt att många av oss tjejer är redigt förbannade. Att förneka att vi fortfarande lever i ett patriarkat är ungefär lika historiskt fel som att påstå att koncentrationslägren aldrig fanns.
CorbenDallas skrev:Har du något belägg för det där? Titta på alla kvinnor i karriären. Nog fan är dom tävlingsinriktade alltid och dom blir fler o fler nu när dom får chansen.
Titta på kvinnoidrotten som växer så det knakar. Nog tusan är dom tävlingsinriktade alltid. Att dom kanske inte presterar lika bra som män rent fysiskt beror ju på hur kroppen är utformad, men nog är det många tjejer som har ett enormt sinne för att tävla alltid.
natron skrev:Patriarkatet är bara ett synsätt där man värderar folk på en stege (eller pyramid). Det lever i allra högsta grad kvar även inom feminismen fast man inte törs erkänna det (o då heller inte kan göra något åt det). Motsatsen är ju att man ser alla som lika värda och med lika stor suveränitet, men med olika funktioner...
Macho Woman skrev:Du gör ett ganska gott intryck själv i alla fall. Måste du vara nöjd med.![]()
Macho Woman skrev:Var kommer siffran 35 ifrån? Det är tyvärr en daglig kamp för att styra utvecklingen åt det håll som man vill att den ska gå åt.
Macho Woman skrev:De flesta definitionerna av ordet feminist går ut på att man erkänner att männen genom tiderna har haft en maktposition i samhället, men att man vill att det ska bli jämställt. Kan man inte ställa upp på det?
Visst är det som du säger. Men det var inte det jag menade. Tävlingsinriktade inom karriärer menade jag. Dessutom syftade jag på i snitt. Kan vi vara överens om att män i allmänhet är mer motiverade att uppnå högre positioner inom yrkeslivet? Det var det jag hävdade i vart fall.CorbenDallas skrev:Har du något belägg för det där? Titta på alla kvinnor i karriären. Nog fan är dom tävlingsinriktade alltid och dom blir fler o fler nu när dom får chansen.
Titta på kvinnoidrotten som växer så det knakar. Nog tusan är dom tävlingsinriktade alltid. Att dom kanske inte presterar lika bra som män rent fysiskt beror ju på hur kroppen är utformad, men nog är det många tjejer som har ett enormt sinne för att tävla alltid..
CorbenDallas skrev:Jaså? När tävlade stenåldersmännen? Att jaga är inte samma sak som att tävla i mina ögon....
CorbenDallas skrev:Jag tror tvärtom. Jag tror att vi är väldigt formade av det samhälle vi lever i och vem vi har som föräldrar.
Det är väl ett faktum mer än annat att barn gör sällan som du säger till dom, men dom gör väldigt mkt som du själv gör. Dom härmar dig som förälder.
Macho Woman skrev:De flesta definitionerna av ordet feminist går ut på att man erkänner att männen genom tiderna har haft en maktposition i samhället, men att man vill att det ska bli jämställt. Kan man inte ställa upp på det?
|
|
En dag på dragstrippen
Efter att ha varit aktiv so... |
|
Steve McQueens Scott Squirrel till salu
Detta Scott Flying Squirrel... |
|
|
|
Dags för Strängnäs Bike Show!
Sista lördagen i augusti är... |