Kanonbra feministkampanj

honkiie skrev:
Tänkte bara säga att jag inte tänker ge mina barn barbie dockor eller låta dom börja med balett
Vad tjänar det till, om tex bara skulle få döttrar?

Jag tror det är en hemlig orden med flertusenårig historia och otaliga förgreningar in i de flesta samhällsinstanser som har skapat det här hemska patriarkala förtryckarsamhället.

2fast4hjo skrev:
Läkarsekreterare o vårdpersonal. Kvinnliga läkare t ex gör väl sitt arbete lika bra som en manlig kollega. Kom nu inte o säg att vårdyrket inte är fysiskt ansträngande.

ja lika bra som sin manliga kollega men gör dom det bättre? det är det jag undrar för jag törs säga att män är bättre på att t.ex jobba i skogen men är kvinnor i överlag bättre på nånting förutom skidskytte? :va

rimag skrev:
Vad tjänar det till, om tex bara skulle få döttrar?
Oj, jag menade förståss om jag får pojkar.

honkiie skrev:
ja lika bra som sin manliga kollega men gör dom det bättre? det är det jag undrar för jag törs säga att män är bättre på att t.ex jobba i skogen men är kvinnor i överlag bättre på nånting förutom skidskytte? :va

Oj, jag menade förståss om jag får pojkar.

Varför skulle de vara bättre på skidskytte? Inte i denna verkligheten iaf.....

Tycker den här tråden och de tidigare i samma ämne har glidit i väg rejält ifrån vad de från början handlade om.

Killar och tjejer är olika, så är det bara och inget vi kan ändra på.
Däremot behandlas tjejer och killar olika hela livet, det kan vi och kommande generationer ändra på.

Macho Woman skrev:
Det betyder då att vår levnad är ödesbestämd. Vi kan alltså lika gärna lägga ner våra tankar och idéer och fortsätta i samma stil. Så konstruktivt. Du bemöter fortfarande inte mitt och några andras argument om att vi faktiskt kan göra medvetna val.

Du har missuppfattat allt. Du läser det jag skriver som fan läser bibeln.

Mycket av vad vi gör är bestämt av våra gener. Är det troligare att killar gillar tjejer än andra killar? Ganska mycket troligare eller hur. Om en så viktig sak som partnerval skiljer sig mellan könen kan du väl förtså att det finns stora skillnader i annat med?

Med det utrett så är det så att det är klart att samhället formar en. Men det är inte vad du mfl säger. Ni säger att det bara är samhället.

Inse att killar i allmänhet är mer tävlingsinriktade, ambitiösa att förvärva maktpositioner och liknande och att det är detta som gör att de är överrepresenterade i just dessa maktpositioner. Sen varför killar har de egenskaper som gör att de drivs av dessa instinkter till högre grad beror till stor del på att det har varit fördelaktig att vara det genom evolutionens historia.

Nej, vad vi gör i livet är inte enbart bestämt av arvet. Aboslut inte. Men en stor del är det. Kanske huvudparten. Och den skiljer sig mellan könen.

Last edited:
Okej, utan att svara på en massa inlägg så tänkte jag förmedla lite av mina tankar kring det här och vad jag läst.

Det pratas en del om det här försöket på dagis tex och vi pratar om att vi inte är jämställda. Vi pratar också om att vi uppfostrar barnen till kill- och tjejroller så att säga.

Men om vi då tittar på vad som är så hemskt. Det är fortfarande mest kvinnor som tar hand om barnen, det är ju en av dom grejor som det klagas på. Typiska tjejyrken är omhändertagande yrke som dagis/förskolärare/lärare tex.

Vem är det då som stöper barnen i dessa roller? Det är till stor del kvinnor mao... Det är väl något att tänka på innan vi börjar diskutera Patriarkat o annat trams. Det är väl lika bra att inse att det kommer att ta tid att ändra på hur samhället styrs. Frågan är väl snarare, vilket är det bästa sättet att förändra? Är det att försöka lära en gammal hund att sitta eller att påverka dem som kommer att styra landet i framtiden?

Att sen hålla på o tramsa med termer som patriarkat o matriarkat o annat som dom flesta unga ändå inte har en aning om vad det betyder, visar bara att diskussionen hålls på fel nivå. Budskapet når inte fram o man blir istället kallad för "radikalfeminist" och intresset för ämnet går förlorat.

Ordet feminist kan man också diskutera. Själv tycker jag ordet har blivit väldigt negativt infekterat av just sådant prat och av radikala feminströrelser som är just, radikala. Det är lite som med muslimerna. Alla muslimer måste ju vara terrorister bara för att vissa fundamentalister tolkar Koranen som fan tolkar bibeln. Eller?

Vad det här innebär är att många män tex inte vill kalla sig feminister, jag tex. Jag gillar jämställdhet men vet inte om jag är speciellt intresserad av att kalla mig feminist för det. Varför egentligen ordet feminist? Vad är så feminint med jämställdhet?

CorbenDallas skrev:
Varför egentligen ordet feminist? Vad är så feminint med jämställdhet?

De flesta definitionerna av ordet feminist går ut på att man erkänner att männen genom tiderna har haft en maktposition i samhället, men att man vill att det ska bli jämställt. Kan man inte ställa upp på det?

Bo_jahn skrev:
Inse att killar i allmänhet är mer tävlingsinriktade, ambitiösa att förvärva maktpositioner och liknande och att det är detta som gör att de är överrepresenterade i just dessa maktpositioner.
Har du något belägg för det där? Titta på alla kvinnor i karriären. Nog fan är dom tävlingsinriktade alltid och dom blir fler o fler nu när dom får chansen.
Titta på kvinnoidrotten som växer så det knakar. Nog tusan är dom tävlingsinriktade alltid. Att dom kanske inte presterar lika bra som män rent fysiskt beror ju på hur kroppen är utformad, men nog är det många tjejer som har ett enormt sinne för att tävla alltid.

Bo_jahn skrev:
Sen varför killar har de egenskaper som gör att de drivs av dessa instinkter till högre grad beror till stor del på att det har varit fördelaktig att vara det genom evolutionens historia.
Jaså? När tävlade stenåldersmännen? Att jaga är inte samma sak som att tävla i mina ögon...

Bo_jahn skrev:
Nej, vad vi gör i livet är inte enbart bestämt av arvet. Aboslut inte. Men en stor del är det. Kanske huvudparten. Och den skiljer sig mellan könen.
Jag tror tvärtom. Jag tror att vi är väldigt formade av det samhälle vi lever i och vem vi har som föräldrar.
Det är väl ett faktum mer än annat att barn gör sällan som du säger till dom, men dom gör väldigt mkt som du själv gör. Dom härmar dig som förälder.

CorbenDallas skrev:
Vem är det då som stöper barnen i dessa roller? Det är till stor del kvinnor mao... Det är väl något att tänka på innan vi börjar diskutera Patriarkat o annat trams. Det är väl lika bra att inse att det kommer att ta tid att ändra på hur samhället styrs. Frågan är väl snarare, vilket är det bästa sättet att förändra? Är det att försöka lära en gammal hund att sitta eller att påverka dem som kommer att styra landet i framtiden?

En av värdegrunderna i skolans läroplan är jämställdhet. Vi jobbar ständigt med det och då gärna i former som ungarna kan ta till sig, dvs. vi använder inte ordet patriarkat särskilt ofta. Det där med att skolan är en kvinnodominerad arbetsplats är förresten en annan viktig punkt. Barnen skulle må bra av att se att även män intresserar sig för barnuppfostran...

Chris Ash skrev:
Varför skulle de vara bättre på skidskytte? Inte i denna verkligheten iaf.....
Har fått för mig att de skjuter bättre än männen. Kanske bara är en myt, är inte insatt.

Patriarkat

Macho Woman skrev:
Med utgångspunkt i det där är det inte konstigt att många av oss tjejer är redigt förbannade. Att förneka att vi fortfarande lever i ett patriarkat är ungefär lika historiskt fel som att påstå att koncentrationslägren aldrig fanns.

Är för jämställdhet, men inte så förtjust i det man brukar kalla "feminism"...
Patriarkat i all ära, men om man är lite insatt i historia och sociologi så vet man att det man negativt menar med "patriarkat" inte har gynnat 95% av männen heller... Det handlar ju om ett old school samhällssystem där den över sig stående ska ha ett "faderligt" ansvar för sina undersåtar (män som kvinnor). Socialkonservatism är väl ett annat ord kanske.. (även om det för vissa är mer positivt laddat) Blir lite trött på allt tjat om patriarkatet.. Visa på vilket sätt majoriteten av killarna skulle ha haft nytta av det.
Patriarkatet är bara ett synsätt där man värderar folk på en stege (eller pyramid). Det lever i allra högsta grad kvar även inom feminismen fast man inte törs erkänna det (o då heller inte kan göra något åt det). Motsatsen är ju att man ser alla som lika värda och med lika stor suveränitet, men med olika funktioner...

MVH /G

CorbenDallas skrev:
Har du något belägg för det där? Titta på alla kvinnor i karriären. Nog fan är dom tävlingsinriktade alltid och dom blir fler o fler nu när dom får chansen.
Titta på kvinnoidrotten som växer så det knakar. Nog tusan är dom tävlingsinriktade alltid. Att dom kanske inte presterar lika bra som män rent fysiskt beror ju på hur kroppen är utformad, men nog är det många tjejer som har ett enormt sinne för att tävla alltid.

När jag skrev om tävlingsinrikting menade jag inte bara inom sporten. Jag menar kamp i alla slags situationer där den ena parten har något att vinna, t.ex. i löneförhandlingar. Visst tävlar tjejer mot varandra, men vi lär oss attityden att beundra och hjälpa män, inte att slå oss fram på deras bekostnad. Tvärtomförhållandet känner vi ju däremot till.

natron skrev:
Patriarkatet är bara ett synsätt där man värderar folk på en stege (eller pyramid). Det lever i allra högsta grad kvar även inom feminismen fast man inte törs erkänna det (o då heller inte kan göra något åt det). Motsatsen är ju att man ser alla som lika värda och med lika stor suveränitet, men med olika funktioner...

Det senare är väl självklart. Men du som har studerat kan väl kanske då också se att vi har många rester kvar av patriarkat/socialkonservatism i vårt samhällssystem?

Macho Woman skrev:
Var kommer siffran 35 ifrån? Det är tyvärr en daglig kamp för att styra utvecklingen åt det håll som man vill att den ska gå åt.

Ja, det är väl ungefär så länge kvinnorna "kampat" och gnällt? Frågan är väl när gnället slutar, och när ni ska vakna upp.

Macho Woman skrev:
De flesta definitionerna av ordet feminist går ut på att man erkänner att männen genom tiderna har haft en maktposition i samhället, men att man vill att det ska bli jämställt. Kan man inte ställa upp på det?

Tyvärr kan jag inte hålla med om att jag har en massa makt :rolleyes:

CorbenDallas skrev:
Titta på kvinnoidrotten som växer så det knakar. Nog tusan är dom tävlingsinriktade alltid. Att dom kanske inte presterar lika bra som män rent fysiskt beror ju på hur kroppen är utformad, men nog är det många tjejer som har ett enormt sinne för att tävla alltid..
Visst är det som du säger. Men det var inte det jag menade. Tävlingsinriktade inom karriärer menade jag. Dessutom syftade jag på i snitt. Kan vi vara överens om att män i allmänhet är mer motiverade att uppnå högre positioner inom yrkeslivet? Det var det jag hävdade i vart fall.

CorbenDallas skrev:
Jaså? När tävlade stenåldersmännen? Att jaga är inte samma sak som att tävla i mina ögon....

Tävling om kärriär, kvinnor, föda. Inte sport.

CorbenDallas skrev:
Jag tror tvärtom. Jag tror att vi är väldigt formade av det samhälle vi lever i och vem vi har som föräldrar.
Det är väl ett faktum mer än annat att barn gör sällan som du säger till dom, men dom gör väldigt mkt som du själv gör. Dom härmar dig som förälder.

Visst är vi det. Men jag vill hävda att arvet styr bra många % av ens handlingar. Lägger vi sedan till att samhället är format av människan och inte tvärtom, på en fundamental nivå, blir det ytterligare fler procent.

Macho Woman skrev:

Det beror lite på hur du definierar samhället.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt