Kanonbra feministkampanj

Macho Woman skrev:
Kanske gör de det eftersom man är uppväxt med synen att kvinnan ska ta hand om barnen?

Eller för att de kanske är nöjda med hur de har det och inte vill ha en massa pekpinnar av bättre vetande medsystrar? Kanske folk som du någon gång skulle sluta nedvärdera kvinnor och män och veta vad som är bäst för dem, vad skönt det vore om folk fick leva som de ville.

sandstream skrev:
Killar och tjejer är olika, så är det bara och inget vi kan ändra på.
Däremot behandlas tjejer och killar olika hela livet, det kan vi och kommande generationer ändra på.

Ja, tjejer får t.ex oftast vårdnaden i vårdnadstvister, de döms till kortare straff om de är kriminella, de lever längre, de döms nära nog aldrig för övergrepp på barn - allt det kan vi ändra på. Eller, ska det vara envägs det fungerar det här feministprojektet?

Macho Woman skrev:
De flesta definitionerna av ordet feminist går ut på att man erkänner att männen genom tiderna har haft en maktposition i samhället, men att man vill att det ska bli jämställt. Kan man inte ställa upp på det?

Vad är jämställt då? 50/50 fördelning i allt eller att folk får välja fritt vad de vill bli? Eller kanske ytterligare nått annat? Tänk noga efter innan du svarar...

Bo_jahn skrev:
Visst är det som du säger. Men det var inte det jag menade. Tävlingsinriktade inom karriärer menade jag. Dessutom syftade jag på i snitt. Kan vi vara överens om att män i allmänhet är mer motiverade att uppnå högre positioner inom yrkeslivet? Det var det jag hävdade i vart fall.
Nope, jag tror inte det är så. Hade varit kul om det fanns fakta i ämnet dock. Anledningen till att vi inte har fler kvinnor i högre positioner är att dom inte har släppts fram.

Bo_jahn skrev:
Tävling om kärriär, kvinnor, föda. Inte sport.
Pratar vi stenålder där så är väl karriären att leda stammen osv o hur fick man fram en ledare? jo, den som var starkast fick leda. Kvinnorna hade inte mkt chans där inte...
Födan är samma sak.

Bo_jahn skrev:
Visst är vi det. Men jag vill hävda att arvet styr bra många % av ens handlingar. Lägger vi sedan till att samhället är format av människan och inte tvärtom, på en fundamental nivå, blir det ytterligare fler procent.
Jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte vet vad som är rätt eller fel, men mina tankebanor går inte åt samma håll som dina :)

Macho Woman skrev:
Det senare är väl självklart. Men du som har studerat kan väl kanske då också se att vi har många rester kvar av patriarkat/socialkonservatism i vårt samhällssystem?

Absolut. Men min poäng är att rådande förhållande kanske inte alltid är till fördel för alla killar heller, så varför då inte kämpa för jämlikhet istället för feminism? Ett lite snävt perspektiv i min mening att bara kämpa för att ca 50% av befolkningen ska få ökade privilegier... Killar har ju vissa problem att hävda sin rätt också, jäntemot "patriarkat" och "matriarkat" i betydelsen tjejvälde (inom tex socialen och skolan..) Det tror jag de flesta killar som hamnat i tex en vårdnadstvist kan vittna om..
Jag är lärare som du, gymnasiet, så vi har väl studerat båda två?

MVH /G

Macho Woman skrev:
En av värdegrunderna i skolans läroplan är jämställdhet. Vi jobbar ständigt med det och då gärna i former som ungarna kan ta till sig, dvs. vi använder inte ordet patriarkat särskilt ofta. Det där med att skolan är en kvinnodominerad arbetsplats är förresten en annan viktig punkt. Barnen skulle må bra av att se att även män intresserar sig för barnuppfostran...
Ja, jag kan bara hålla med. Ett mer "jämställt" förhållande mellan män och kvinnor genom hela barnets uppfostran, i hemmet, på dagis, i förskolan, i skolan hade nog hjälpt väldigt mkt. Där är vi helt överrens.

CorbenDallas skrev:
Nope, jag tror inte det är så. Hade varit kul om det fanns fakta i ämnet dock. Anledningen till att vi inte har fler kvinnor i högre positioner är att dom inte har släppts fram.

Du har säkert rätt i att de inte släppts fram, trots stora talanger. Men varför finns det inte fler kvinnor i MotoGP? För att de elaka männen håller dem tillbaka eller för att det inte finns lika många intresserade inom det området helt enkelt? Jag tror att detta går att applicera på andra saker i samhället. Man kan argumentara vilket som kom först, höna eller ägget i all evighet. Jag hävdar att människans natur har skapat "förtryckarsamhället" inte att "förtryckarsamhället" har skapat människans natur.

CorbenDallas skrev:
Pratar vi stenålder där så är väl karriären att leda stammen osv o hur fick man fram en ledare? jo, den som var starkast fick leda. Kvinnorna hade inte mkt chans där inte...
Födan är samma sak.

Din syn på stenåldern är klädsamt enkel och serietidningsinspirerad. Ugh ugh. Förlåt sarkasmen men jag kunde inte hålla mig, det var för enkelt :-)

CorbenDallas skrev:
Jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte vet vad som är rätt eller fel, men mina tankebanor går inte åt samma håll som dina :)
Trist, men inget jag kan göra något åt. Rationella argument verkar inte räcka långt i dessa diskussioner.

Markus skrev:
Eller för att de kanske är nöjda med hur de har det och inte vill ha en massa pekpinnar av bättre vetande medsystrar? Kanske folk som du någon gång skulle sluta nedvärdera kvinnor och män och veta vad som är bäst för dem, vad skönt det vore om folk fick leva som de ville.

Jag nedvärderar inte någon. Jag funderar över hur många som gör medvetna val och hur mycket frihet man egentligen har i de där valen. Tror det finns ganska många som om de skulle analysera sina val skulle inse att de har blivit påverkade av yttre faktorer.

natron skrev:
Absolut. Men min poäng är att rådande förhållande kanske inte alltid är till fördel för alla killar heller, så varför då inte kämpa för jämlikhet istället för feminism? Ett lite snävt perspektiv i min mening att bara kämpa för att ca 50% av befolkningen ska få ökade privilegier... Killar har ju vissa problem att hävda sin rätt också, jäntemot "patriarkat" och "matriarkat" i betydelsen tjejvälde (inom tex socialen och skolan..) Det tror jag de flesta killar som hamnat i tex en vårdnadstvist kan vittna om..
Jag är lärare som du, gymnasiet, så vi har väl studerat båda två?

MVH /G

Absolutely! Det bästa vore självklart om alla sågs som människor och inte som män och kvinnor. Min syn på samhället kommer nog delvis från min familj som åtminstone explicit haft åsikten att alla är människor och inte kön. Hur de sedan har betett sig är en annan sak.

CorbenDallas skrev:
Jaså? När tävlade stenåldersmännen? Att jaga är inte samma sak som att tävla i mina ögon...
Kan tänka mig att vi (män!) ganska tidigt började tävla i yx-/spjutkastning, brottning, hantverksskicklighet och liknande. All vaken tid gick nog inte åt till att ta ihjäl något att äta. Gott om tid till tävlande, krig och kamp och...ja se nu hur vi har det....

hrc skrev:
Kan tänka mig att vi (män!) ganska tidigt började tävla i yx-/spjutkastning, brottning, hantverksskicklighet och liknande. All vaken tid gick nog inte åt till att ta ihjäl något att äta. Gott om tid till tävlande, krig och kamp och...ja se nu hur vi har det....

faktiskt så tror jag en hel del tid gick åt till att ha ihjäl nånting att äta

Macho Woman skrev:
Jag nedvärderar inte någon.

Sorgligt att du inte ens är medveten om det, lek i alla fall med tanken att du kanske inte vet bättre än andra hur folk ska leva sina liv.

Ni får handen och hugger hela armen. Tänk på hur jävla mycket bättre det blivit dom senaste femtio åren istället, allt går inte att fixa över dagen!

Markus skrev:
Sorgligt att du inte ens är medveten om det, lek i alla fall med tanken att du kanske inte vet bättre än andra hur folk ska leva sina liv.

Alla har en egen vision om hur de skulle vilja att omvärlden var. Det har du också. Vad är det för fel med att försöka uppnå åtminstone något åt det hållet? Det är skillnad mellan att diskutera och bestämma. Jag har ingen bestämmanderätt och ingen maktposition, men jag liksom alla andra har min egen fria vilja och min rätt att uttala mig. Kanske är det fler som tycker som jag, eller fler som kan se min poäng och sedan kan tänka sig att jobba åt samma håll. I så fall har jag tur och situationen har fört med sig någonting positivt för mig. Om jag inte kan styra situationen åt mitt håller sitter jag varken hemma och bölar eller skjuter sönder någon byggnad för det. Jag kan skilja på sak och person. Precis på samma sätt som jag kan skilja på en människas åsikt och den personens värde. Alla människor har samma värde. Ganska självklart.

GSXR1100R skrev:
Är du kvinnlig?

Nja, jag har ju bröst men jag sysslar inte med så mycket som hör till den traditionellt kvinnliga sfären. Motorsport, hårdrock och sprit brukar inte anses som kvinnligt. Dessutom har jag svårt för att hålla käften och bara le beundrande när någon kille säger något dumt. :näsblod

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt