Kanonbra feministkampanj

Nyteknik skrev:
Visst är män och kvinnor olika. Men du verkar inte ha förstått vad det är man vill försöka förändra med den aktuella kampanjen.

Jag lyssnade på ett radioprogram för ett par år sedan där man gjorde ett reportage från ett dagis som hade en medvetet sätt att behandla alla barn oavsett kön lika. På prov hade man satt upp några videokameror som filmade hur personalen behandlade barnen. Konsekvent uppmuntrade man flickor till lugna aktiviteter och pojkar till att gå ut och leka. Flickor som var högljudda sade man till. Pojkar som var det brydde man sig betydligt mindre om.

Då misslyckades ju dagiset med behandlingen :3freak

Är du feminist?

Nyteknik skrev:
Ja, de var inte så medvetna som de trodde.

Är jag feminist? Hur menar du?

Jag frågade dig om du var feminist och gör det fortfarande. Jag påpekade inte att du är det eller kallade dig för det.

Nå, är du det då? Vill du kalla dig själv för feminist o rösta på FI i nästa val?

Nyteknik skrev:
Visst är män och kvinnor olika. Men du verkar inte ha förstått vad det är man vill försöka förändra med den aktuella kampanjen.

Jag lyssnade på ett radioprogram för ett par år sedan där man gjorde ett reportage från ett dagis som hade en medvetet sätt att behandla alla barn oavsett kön lika. På prov hade man satt upp några videokameror som filmade hur personalen behandlade barnen. Konsekvent uppmuntrade man flickor till lugna aktiviteter och pojkar till att gå ut och leka. Flickor som var högljudda sade man till. Pojkar som var det brydde man sig betydligt mindre om.
Det dagiset finns i Gävle. De har f ö mina gamla Bike och Plyschnytt...Bilsport som flickorna ska klippa ut bilder från.
Om det fungerar som det är tänkt vet det faan...

"Feminister är kronmongo" det kommer ju bita sig fast i skallen, känns som en odiskutabel sanning... :D

Macho Woman skrev:
Med utgångspunkt i det där är det inte konstigt att många av oss tjejer är redigt förbannade. Att förneka att vi fortfarande lever i ett patriarkat är ungefär lika historiskt fel som att påstå att koncentrationslägren aldrig fanns.

Är det verkligen så sant det? Vad menar du med vi? Vi i Sverige eller vi i världen?
Vad är alternativet till Patriarkatet då? Nu pratar jag om fungerande alternativ då...

Hur många män är inte styrda av sina kvinnor i hemmet och är det idag mannen som bestämmer i familjen?
Och att säga att vi idag styrs enbart av äldre män? Njaa....

Mavve skrev:
Då misslyckades ju dagiset med behandlingen :3freak
Dagis ägnar sig inte åt behandling.
Du har nog missförstått projektet som Tittmyran, namnet på dagiset, har ägnat sig åt. De var nyfikna på hur deras eget agerande, lärarnas, och bemötande av barnen skilde sig åt mellan tjejer och killar. För att ta reda på hur det skiljde sig åt så videofilmade man sitt arbete och då fann man olika mönster i hur man bemötte killar och tjejer som befäste könsrollerna.
Det visade sig att fröknarna förstärkte beteenden som att flickor vill rita, pyssla och leka med dockor och att pojkar vill brottas, busa, gräva i sanden och leka med bilar.
Man provade då att dela upp grubben i killar och tjejer och göra "killsaker" med tjejerna och "tjejsaker" med killarna.
Gissa vad som hände då?
Killarna tyckte det var jättekul att få göra andra saker än de som förväntades av dem, de gillade att pyssla, prata, mysa, läsa sagor, sy, rita etc etc. och tjejerna tyckte det var jättekul att få skrika, brottas, gräva, hoppa, leka med bilar etc.

Det är inget slutgiltigt bevis men det visar ändå på hur extremt starkt inflytande kulturen har på barnens beteende. Spring i på valfri klädaffär och kika på skillnaderna i pojk/flick kläder så ser du ett tydligt exempel på hur samhället definerar barnens roller innan de själva ens vilka de är.

Goodstuff skrev:
Det är väl inte ett svar på min frågeställning? Det är lika illa att VeckoRevyn ställer korkade och fördomsfulla frågor till män som att Slitz gör det.
"Ja?" Var riktat till dig.
Resten var menat som ett vanligt trådinlägg.

CorbenDallas skrev:
Och att säga att vi idag styrs enbart av äldre män? Njaa....
Att säga att lejonparten av både den ekonomiska och politiska makten fortfarande innehas av män är inte att ljuga direkt.

Goodstuff skrev:
Jag har svårt att tro att teknikintresset är enbart genetiskt betingat, som svar på ditt "ja?"

Kolla vad eleverna i klassen i sjuan väljer när de får välja mellan syslöjd och träslöjd.

Valet är ju fritt....

Mavve skrev:
Kolla vad eleverna i klassen i sjuan väljer när de får välja mellan syslöjd och träslöjd.

Valet är ju fritt....
Så att flickor har kjol och pojkar byxor är också förprogrammerat då?

Neanderthalaren skrev:
Så att flickor har kjol och pojkar byxor är också förprogrammerat då?

Japp.

Det säljs killkjolar(säkert bara på internet) men många går ju inte runt med dem direkt.

Killen är starkare än tjejen, så är det bara. :banana

Jag tycker att det är jätte bra att det händer någonting :)

Jag tänker inte ändra på min grundsyn om vad som är manligt och kvinnligt (och att det är och ska vara skillnad på det), säkert inte mina föräldrar heller. Min dotter kommer sannolikt ha nästan samma värderingar som jag... Den där kampanjen kan nog hålla på ett slag tror jag. :D

Sen är ju faktiskt landet relativt fritt och man kan göra sina fria val oavsett "traditionell norm".

Man kan ju börja gräva där man står: Jag tror på jämlikhet den dagen min fru kör gräsklippare, hugger ved eller lagar bilen, jag har aldrig hindrat henne, tvärtom. :D

Det är ju svårt det där med samhällsklasser. Jag anser mig ha mera gemensamt med min arbetskompis (hon är 23 bast, bor i ensam i Solna och spelar fotboll) än med en medelålders man som arbetar som politker och bor i city.
Inte för att jag kallar mig feminist, det uttrycket är reseverat för politiskt aktiva äldre kvinnor känns det som.
Men jag tror/tycker att jag har en human människosyn och iom det så stör jag mig på de löneskillnader/särbehandlig som tjejer får idag.
Alla killar idag tycker att våldtäkter är fördjävligt sjuka men kallar samtidigt brudar halvt på skämt för sprutluder, våp och annat. Visst kan det vara på skämt och man ska kunna skämta om det mesta men ibland blir det fel.

Edit: Hittade ett citat som faktiskt är lite kul, appropå inget: http://bash.org/?180081

hoho. Jag visste inte att debatten var så seriös. Så nej, jag var inte seriös och skojjade Mest. Men faktiskt tycker jag att feminister ofta försöker Hitta saker för att göra sig hörda. Är det verkligen så stor seperation mellan män och kvinnor så sådant behövs? tydligen.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt