Kan någon rekommendera ett bra kedjeverktyg?

Invigde ett nytt kedjeverktyg idag, Kellermann ktw 2.5. Förstod först inte hur jag skulle använda tillsatsen för att pressa sidoplattan, men en tysk youtuber kom till undsättning. :) Det var enkelt när man visste hur man skulle göra och lätt att klämma ihop länken lagom utan backa av och mäta.
För nitningen rekommenderade Kellermann att man skulle dra 20nm, men jag fick dra lnån nm till för att svälla ut pinnarna 0.5mm
Riktigt schysst verktyg, men ett biltema eller aliexpress hade kanske gjort jobbet lika bra. ?
F89C3EBA-83B7-492C-8E72-4996F73CC05D.jpeg
 
Jag kör med Biltemas, vilket har funkat bra både för mig och kompisar.
Kedjeverktyget verkar nerlagt. Gick sönder när Bikes journalister testade det.
I varje fall testexemplaret.
Gissar Bike försökte dela en kedja utan att slipa av nitskallarna. :dummer
 
Last edited:
Kedjeverktyget verkar nerlagt. Gick sönder när Bikes journalister testade det.
I varje fall testexemplaret.
Gissar Bike försökte dela en kedja utan att slipa av nitskallarna. :dummer
Jag klipper kedjan med bultsax. Ska ju ändå kasseras.
 
Kedjeverktyget verkar nerlagt. Gick sönder när Bikes journalister testade det.
I varje fall testexemplaret.
Gissar Bike försökte dela en kedja utan att slipa av nitskallarna. :dummer
Biltema har väl rensat bort mc sortimentet helt ? Ja hjälmar o depåstöd men allt annat försvann väl för ett år sen snart
 
Var in i Karlstad i söndags o biltema blir mer o mer fruntimmersaffär för varje gång man är dit :eek:i början var det ju bättre med kedjeverktyg, ekernycklar insex till hjulaxlar osv sen skulle det rensas på allt som inte säljer volymer .
Spelar ingen roll om man redan har men kul för andra
image.jpg
 
Last edited:
Sen var det ju kedjeverktyg tråden var om så jag får väl säga att verktyget från touringbutiken tjänat sitt syfte i en bit över 20 år men dom flesta funkar så länge som man mördar den gamla med nåt annat :) Gillar rondellen själv då den är mer show än bultsaxen:hihiimage.jpg
 
Mitt biltema kedjevertyg regerar fett. Köpt 2009, betalade 700kr tror jag. Behövs absolut aldrig slipas av några nitskallar, går lika lätt ändå.
Men det är ju i väldigt kraftigt utförande. (klumpigt i en dels ögon)

Köpte även reservdelskitet som jag aldrig behövt använda. Jag slipade av nitskallarna i början, men det är fullständigt onödigt med Biltemas verktyg.

Detta från XL-moto är extremt likt Biltemas, iaf på bild. Med samma kassa instruktion ?https://www.xlmoto.se/mc-tillbehor/...ktyg_c2376/kedjeverktyg-proworks_pid-24-HD-38
 
Last edited:
Kedjeverktyget verkar nerlagt. Gick sönder när Bikes journalister testade det.
I varje fall testexemplaret.
Gissar Bike försökte dela en kedja utan att slipa av nitskallarna. :dummer
De nötterna visste inte vad de gjorde. Och vad jag minns så var det nithylsan som sprack, inte drivdorn eller verktyget. Och lyckas man med det så har man tagit i så inni @##×!$#

Behövs absolut inte slipas några nitskallar med Biltemas verktyg och förmodligen inte XL-moto's heller (Är av så kraftigt utförande)
Visst kan det säkert skilja i kvalitet på drivdorn och nithylsa mellan olika år/serier på dessa budgetverktyg....
Vågar nog även tro att delarna är kompatibla mellan dessa två.
 
Last edited:
Drog sönder mitt biltemaverktyg vid senaste kedjebytet. Klarade typ 8 kedjor så en hundring per kedja. Nästa gång blir det skruvnit och kapa gamla kedjan med vinkelslip
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top