kan man förvar hojen i minus grader

mrarne

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2009
Ort
Kramfors
Hoj
Yamaha R6-05
Tjena har precis köpt en kawa zx9r är det några problem att förvara den i kall garage. det kan nog komma ner i runt -20 grader, har kollat att det finns glykol så det räcker, vet inte om man borde tänka på nåt annat.
 
Plocka ur batteriet och förvara det i värmen.
 
Batteriet mår bra av att förvaras i kyla. Se bara till att det finns batterivatten i cellerna beroende på vad du har för batteri.
 
Skadar inte att koppla batteriet till en "smart" batteriladdare (typ Ctek) under vintern. Tömma förgasarna skadar inte heller. Sen brukar det ju rekommemderas att man ska byta oljan på hösten så att den inte står med "dålig/gammal" olja under vintern som då kan lämna "avlagringar"... Men det finns antagligen väldigt många olika ideér om detta dock...
 
Om du inte har möjlighet att ha laddare inkopplad lite då och då, är det bättre att koppla från batteriet för att undvika urladdning samt risk att batteriet sulfaterar eller fryser sönder.
 
tömma förgasarna? är det bara vrid av soppakran och starta och låta den gå tills den stannar
 
tömma förgasarna? är det bara vrid av soppakran och starta och låta den gå tills den stannar

Ja men jag tror inte att du kan stänga din kran då den troligtvis är vakumstyrd. Förgasarna tömmer man med hjälp av dom små skruvarna i botten på förgasarna. Men det är inte nödvändigt att tömma dom, bara en fördel. Där emot så måste batteriet vara laddat och kylarvätskan måste vara fresh så den tål minusgraderna. Tanken ska helst vara full för att minimera kondens.

I övrigt så gäller samma regler som för varmförvaring.
 
Last edited:
På ren magkänsla - känns bara som att det kan vara en bra idé alltså - kanske man ska köra runt motorn ifall du fyllt på med glykol, så det fördelas ut i alla skrymslen av motorns kylsystem?
 
På ren magkänsla - känns bara som att det kan vara en bra idé alltså - kanske man ska köra runt motorn ifall du fyllt på med glykol, så det fördelas ut i alla skrymslen av motorns kylsystem?

Man kollar om den är OK med glykolprovare. Är den inte det så byter man. Ingen vits att försöka späda ut gammal uttjänt kylarvätska med ny glykol...
 
Man kollar om den är OK med glykolprovare. Är den inte det så byter man. Ingen vits att försöka späda ut gammal uttjänt kylarvätska med ny glykol...

Jo, men... Låt säga du tömmer ut gammal och fyller på med ny kylarvätska, kollar med glykolprovaren och allt är ok. Om du inte startar den så vätskan går runt i motorn, då kanske det finns gammal undermålig vätska kvar lite här och där som kan frysa?

Och det gäller väl i så fall även om man fyllt på med bara mer glykol?
 
Jo, men... Låt säga du tömmer ut gammal och fyller på med ny kylarvätska, kollar med glykolprovaren och allt är ok. Om du inte startar den så vätskan går runt i motorn, då kanske det finns gammal undermålig vätska kvar lite här och där som kan frysa?

Och det gäller väl i så fall även om man fyllt på med bara mer glykol?

Ja jo det ingår ju sas i påfyllningsprocessen. Du har så rätt.

TS: köp en haynes manual.
 
Last edited:
Töm gasarna och ladda batteriet innan du ställer undan den (ta bort batteripolerna) / under förvaringen.

Resten är överkurs! =)

Men jag personligen är ju rätt överdriven så brukar ju riva ner det mesta under vintern så det blir inte så mycket förvaring egentligen....:tummenupp
 
Sen finns det grejer man kan spraya på hojen som t ex skyddar lack och krom, och annat som håller kontaktytor på elen fräscha. Biltema har en del att välja på. Palla upp hojen så att däcken inte plattas till är också en bra ide. Smörja vajrar så de inte kärvar.
 
Det skall väl helst också vara ett torrt utrymme även om det är kallförvaring? Tänker på aluminiumet som ärgar kraftigt under långvarig fukt.
 
Det skall väl helst också vara ett torrt utrymme även om det är kallförvaring? Tänker på aluminiumet som ärgar kraftigt under långvarig fukt.

Nu är ju all metall på en hoj ytbehandlad för att undvika korrosion. Har du aldrig åkt i en vattenpöl eller kanske tom regn?
 
Du behöver inte tänka på något särskilt egentligen.
Är det bara glykol i kylarvätskan så är det bara att ställa undan den.
Batteriets självurladdning är mindre när det är kallt än när det är varmt så det är nästan en fördel att ha det kallt.
Se bara till att batteriet är fulladdat och att nivån är tillräcklig. Annars är det bara att fylla på.
Sen kan du gärna kolla till den lite då och då under vintern och kanske ge batteriet en liten skjuts med laddning kanske en gång i månaden för att förhindra att batteriet tappar laddning. Tappar batteriet laddningen kan det frysa.
Att lyfta av batteripolerna är lite överkurs. En hoj med juste elsystem har inga grejor som kan dra ström om du stängt av den.

Personligen så gör jag just så. Ställer in den i kallgaraget och sen ger jag den lite laddning av batteriet då och då. Om du inte nyss bytt olja kan det vara en bra idé att byta olja innan du ställer undan den då det kan vara en del slaggprodukter i oljan som det är bättre att slippa än att ha i motorn.
 
Nu är ju all metall på en hoj ytbehandlad för att undvika korrosion. Har du aldrig åkt i en vattenpöl eller kanske tom regn?

Inte ZX9R framtill -97 i alla fall. Möjligen -98 o framåt.

Vattenpöl? Ja! Regn? Nej! Men nu talar man om flera månader av konstant fukt inte enstaka tillfällen vad jag förstår.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top