Kan man få indraget körkort utomlands om man har prövotid?

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
Långsam men underbar
Hej gott folk jag har en liten fråga och undrar om någon kan svaret. det är nämligen så att jag ska på semester utomlands och har planer på att hyra en hoj och tänkte kolla om det är någon som vet om man kan förlora körkortet om man har prövotid?

Nej,landets lagar och straff gäller.

Tidigare skickades körkort indragna av norska polisen tillbaka till innehavaren när dom kom till körkortsavd. på länstyrelsen,vet ej dock om det är nya regler mellan norge sverige som ändrar det nu men norden är väl specialfall isf.

De regler och lagar i landet du befinner dig i gäller annars,finns fängelse i straffskalan för den överträdelse du begår kan du få skaka galler men om det inte finns sammarbetsavtal mellan sverige och landet du befinner dig i så får du tillbaka kortet när du kommer hem(finns en del som kört fulla på semesterorten)

Kolla vad som gäller dit du ska och kolla om det finns avtal mellan sverige och landet ifråga.
Annars är det väl enklast att köra efter deras lagar och regler som den ambassadör för sverige som du trots allt är så slipper du fundera på detta.

Henrik

Jag kan inte svara på helheten i din fråga, men:
* Norge och Finland skall man akta sig för - mkt hårda ang fortkörning, höga böter.
* Har hört att man helst skall visa upp Internationellt körkort för polisen utomlands. Vill de ta det så har du ditt riktiga (i Sverige) kvar. Risken finns att landet rapporterar till Sveriges myndigheter, men troligen inte så stor risk.
* Polisen vill oftast ha betalt (böter av något slag) direkt på plats och beloppet kan variera beroende på hur mkt du har på dig.

Jag kör alltid med Internationellt körkort utomlands (krävs oftast, förutom t ex Kambodja o dyl) och det går bra. Vissa kan ändå inte läsa/förstå trots massa olika språk eller förstå att ett körtkort kan se ut så - t ex Tjeckien, Polen.

Har man bara med sig alla papper; körkort, pass, regbevis, försäkrbevis, S-märke, grönt kort, gul väst (Österike) och är vänlig så brukar det gå bra.
Har gjort några mindre onödiga saker samt någon fortkörning utan mätning utan att det blev mer än tillsägelse alt 30 kr (ville ha 300).

Vad gäller grövre fortkörningar kan jag inte säga något om.

Lånar tråden lite granna.

Om man blir av med sitt körkort i dom nordiska länderna, tror ni man kan kontakta svenska ambassaden på plats & ansöka om nytt.
Hur fort registreras det i sverige att kortet har rykt?

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka